Joulu raskaana

RadioGaGa

Piirimestaruustason postaaja
Huhtiäidit 2020
Helmikuiset 2024
Joulu tulla jolkottaa ja tänä jouluna se tuleekin vähän toisenlaisena. Mihin sinulla vaikuttaa raskaus joulun aikaan vai vaikuttaako mihinkään?

itse odotan joulua nyt enemmän kuin vuosiin. Tunnelmointi, yhdessäolo ja kaikki ihana henkinen lämpöisyys ovat niin tervetullutta tässä olotilassa. Myös pitkä joululoma on odottamisen arvoinen.

Oman joulupöydän highlightit jäävät ihan jokainen pois: kuohuviini, graavikala, mäti, juustot, turhat sokerit ja alkoholillinen glögi. Heippa niille siis vuodeksi! Vielä on mietinnässä, mitä keksisin tilalle. Ainakin saaristolaisleipää, riisipuuroa, joulutorttuja ja tavallista glögiä on suunnitelmissa. Niin ja uuden vuoden aaton perinteinen sushi-illallinen siinä vanavedessä saa jonkin korvikkeen tänä vuonna.
 
Mä en kaloista välitä, joten ne ei tuo ongelmaa, mutta juustot ja voih... kyllä jouluruuan kanssa on yleensä mennyt pari lasia viiniä, joka nyt sitten jää väliin. Alkoholin jättäminen pois ei ole ollut mikään haaste, koska sitä on jo aiemmin tullut käytettyä niin vähän, vain juhlissa tai erityisen hyvän ruuan kanssa. Mutta ajatus joulupöydästä herkkuineen ja pitkine syömisineen ilman viiniä tuntuu ajatuksena hieman laihalta :confused:

Ylipäätään mietin sitä, että tuleeko jouluna ahmittua perinteiseen tyylin tosi paljon suklaata ja muita herkkuja, kun todennäköisesti sokerirasituksessa pitäisi käydä aika pian joulun jälkeen:angelic: Lieköhän arvot taivaissa...?
 
Ja joo, uutena vuotena on aina juotu kuohuvaa, mutta mun mielestä markkinoilla on ihan ok korvikkeita siihen tarkoitukseen. Alkoholittomia viinejä en ole maistanut, mutta kuullut niiden olevan ihan kuraa, että mielummin on kokonaan ilman.
 
Jouluherkkuihin on kuulunut vahvasti juustot ja punaviini, täytyy yrittää keksiä jotain muuta herkkua tilalle.. Ehkä helpottaa kun ei olla menossa kenenkään muun joulupöytään syömään.

Valkohomejuustoa olen kyllä himoinnut jo koko alkuraskauden ajan ja mies kun sai glögipullon lahjaksi niin alkoi tehdä mieli, vaikka en yleensä edes hirveästi alkoholillisista glögeistä perusta.

Joulusuklaita maltilla, taitaa mullakin toinen sokerirasitus osua sinne heti pian joulun jälkeen...
 
Odotan kyllä joulua jo innolla, oon laittanut pihalle jo paljon jouluvaloja, miehen mukaan muka ois jo ihan riittämiin, mutta muutamat vielä varmasti laitan :)

mun suurimpiin jouluherkkuihin on aina kuulunut graavilohi, sen korviketta en ole keksinyt, muuten jouluruuat ei ole omia suosikkeja! Ja viiniä en muutenkaan juo niin ei haittaa pysyä alkoholittoman glögin juojana.
paitsi tietysti suklaa varmasti maistuu:happy:
 
Ihanaa, ketju aiheesta, joka on viime päivinä pyörinyt mielessä :happy:

Mulle joulupöydästä parhautta on kalat, joten iso osa joulumakuja jää tänä vuonna väliin. Ajattelin kyllä kokeilla kerrankin porkkalaa, niin saisi vähän kylmäsavulohen makua :p Lipeäkalan osalta en saanut vielä selvyyttä, onko sallittua. Onko muilla tietoa?

Koska en syö lihaa, niin kalat on olleet mulle joulupöydässä myös pääasiallinen proteiinin lähde. Nyt pitää miettiä, tekaisenko itselleni vegekinkun vai mitä, kun riittävä proteiinin saanti olisi kuitenkin tärkeää.

Muuten raskaus ei kauheasti vaikuta jouluun, paitsi holittomuuteen tietysti, mutta alkoholin käyttöni on vähentynyt viime vuosina muutenkin niin paljon, etten pidä vaikutusta merkittävänä. Vaikka kyllä vähän mietityttää, kuinka tylsä joulu tulee aikuisporukassa, kun muut kuitenkin juovat. Todennäköisesti mennään siis miehen vanhemmille, jossa olin toivonut myös miehen siskon perheineen olevan niin, että voisin keskittyä lasten kanssa peuhaamiseen, mutta he jäävätkin tänä jouluna kotiin.

Toisaalta, eipä meillä remontin keskellä ole aikaa montaa päivää joulua juhlia, ja loma menee varmaan aika pitkälti lepäillen, kun syksy on ollut töissä niin kiireinen.
 
Onneksi olen viime vuosina oppinut pitämään laatikoista, koska aikaisemmin söin vain lohta ja mätiä :hilarious: kinkku ei kyllä uppoa. Saako rosollia syödä? Onko punajuuren kanssa ollut joku suositus olla ilman..ihan ku oisin lukenu sellaista! :bored: Juon muutenkin joskus alkoholittomia alkoholiversioiden sijaan, ja olen löytänyt muutamia hyviä holittomia punkkuja! Melkein voisi jouluna seurajuomana sellaista juoda :) suklaan ystävä en kovin ole, joten sokeriöverit jää automaattisesti väliin. Mätiä kyllä on ikävä. Ahh olisipa jo joulu!!! Ainiin ja meillä tehdään aina piirakoita, ne maistuu ilman lohtakin!!
 
Mä en oo muuta rajoitetta kuullut punajuuresta kuin ettei käy alle 1-vuotiaalle.(?)
 
Jos söisin yksin, niin mun joulupöydässä ois vaan riisipuuroa, kalkkuna ja lohta (ei graavi). :hilarious: Jälkkäriksi suklaata.
Ainut siis mikä joulussa harmittaa, on kaupan kotikaljat. Niissä kun on jotain prosentteja. Glögiä tykkään muutenkin juoda vaan holittomana.
Ainiin ja se harmittaa, ettei vatsaan mahdu enää samalla tavalla ruokaa kuin ennen :hilarious::hilarious::hilarious::hilarious::hilarious:
 
Eipä raskaus vaikuta muuten kuin maksalaatikon osalta, että pitää sen syöntiä rajottaa ihan pieniin annoksiin. Muuten menee pitkälti laatikoita, äidin superherkullista joulusoosia (muunnelma karjalanpaistista), kotimaisia kypsytettyjä juustoja ja Auraa, riisipuurot ja tortut tietysti. Alkoa en käytä käytännössä lainkaan, holillinen glögi on ihan kuraa mun mielestä!:shy:
 
Eipä raskaus vaikuta muuten kuin maksalaatikon osalta, että pitää sen syöntiä rajottaa ihan pieniin annoksiin. Muuten menee pitkälti laatikoita, äidin superherkullista joulusoosia (muunnelma karjalanpaistista), kotimaisia kypsytettyjä juustoja ja Auraa, riisipuurot ja tortut tietysti. Alkoa en käytä käytännössä lainkaan, holillinen glögi on ihan kuraa mun mielestä!:shy:

Eikö kaikki homejuustoa ole välitettävien listalla? Paitsi kuplivan kuumaksi kuumennettuna.

Jokainen tietty itse päättää mitä syö ja mitä jättää syömättä, mutta kiinnostaa onko Aura jotenkin parempi vaihtoehto kuin muut homejuustot. Kotimaisuuden tai Valion takiako?
 
Juon muutenkin joskus alkoholittomia alkoholiversioiden sijaan, ja olen löytänyt muutamia hyviä holittomia punkkuja! Melkein voisi jouluna seurajuomana sellaista juoda :)

Saa hei laittaa vinkkejä hyvistä alkoholittomista viineistä :hungry:
 
Mä just tänään harmittelin että en voi niitä juustoja jouluna ostaa mitä jouluna normaalisti ostan :sad001 muuten joulu ei vaikuta millään tavalla meidän elämään, kun en muusta sellaisesta ruoasta tykkää mikä olisi kiellettyä, ja alkoholia ei muutenkaan käytetä. Pitää varmaan yrittää korvata tuorejuustot yms. jollain toisella juustolla ja kun vauva on ulkona, niin sitten syödä niitä tuorejuustoja :rolleyes:
 
Eikö kaikki homejuustoa ole välitettävien listalla? Paitsi kuplivan kuumaksi kuumennettuna.

Jokainen tietty itse päättää mitä syö ja mitä jättää syömättä, mutta kiinnostaa onko Aura jotenkin parempi vaihtoehto kuin muut homejuustot. Kotimaisuuden tai Valion takiako?
Kotimaisuuden takia. Tehdään niin tarkoissa oloissa, että luottavaisin mielin voin pari pientä palaa nauttia. Pääsääntöisesti kuumennan Auran ruuan mukana :) Niin kutsuttua temperointia eli pöydällä "lämmittämistä" en tee raskaana millekkään juustolle, vaan syön jääkaappikylmänä. Ulkomaisiin en oikeastaan sekaannu lainkaan edes normitilassa..
 
Onko jollain muuten tietoa, että saako vegehomejuustoa käyttää raskaana ollessa? Ite oon ollu siinä luulossa, että kaikki home tuotteet on kiellettyjä sen homeen takia.. Varma en ole.
 
Uskaltaisikohan Valion tuorejuustoa syödä? Ilmeisesti se kuumennetaan moneen kertaan valmistusvaiheessa ja pakataan kuumana eli siksi Valioltakin lupailevat, että on hyvin pieniriskinen. Olisi ihanaa vaikka paria tuorejuustoa naatiskella saaristolaisleipäsen kanssa.

Homejuustoja en kyllä tohtisi syödä, tosin oma suosikkini on ihan brie, joka on ehdottomasti kieltolistalla. Savukalaa voisi harkita, jos tiskiltä ostaisi. Oletteko te syöneet lämminsavukalaa, joka ei tiettävästi ole ollut vakuumissa?

Ja hei, jos jollain on hyvän, mahdollisimman autenttiselta maistuvan holittoman skumpan suhteen joku vinkki, niin ottaisin ilolla sen vastaan!
 
Uskaltaisikohan Valion tuorejuustoa syödä? Ilmeisesti se kuumennetaan moneen kertaan valmistusvaiheessa ja pakataan kuumana eli siksi Valioltakin lupailevat, että on hyvin pieniriskinen. Olisi ihanaa vaikka paria tuorejuustoa naatiskella saaristolaisleipäsen kanssa.

Homejuustoja en kyllä tohtisi syödä, tosin oma suosikkini on ihan brie, joka on ehdottomasti kieltolistalla. Savukalaa voisi harkita, jos tiskiltä ostaisi. Oletteko te syöneet lämminsavukalaa, joka ei tiettävästi ole ollut vakuumissa?

Ja hei, jos jollain on hyvän, mahdollisimman autenttiselta maistuvan holittoman skumpan suhteen joku vinkki, niin ottaisin ilolla sen vastaan!

Evitan sivuilla sanotaan, että pastöroidusta maidosta valmistettuja tuorejuustoja, jotka on pakattu kuumennettuina, voi nauttia ihan sinällään. Kunhan käyttää hyvissä ajoin ennen viim.käyttöpäivää ja huolehtii asianmukaisesta säilytyksestä. Eli söisin kyllä Valion tms tuorejuustoa, jos tyyliin itse avaan pakkauksen, enkä käyttäisi enää parin päivän jääkaappisäilytyksen jälkeen.

Home-ja kittijuustoista ohjeistus on, että ei suositella kuumentamattomina, vaikka olisi tehty pastöroidusta maidosta.
 
Meillä joulu tulee muuttumaan aika paljon kun tähän asti ollaan avopuolison kanssa oltu 6 vuoden seurustelun ajan jouluisin molemmat omien vanhempien ja sisarusten luona (poikkeuksena yksi joulu kun oltiin yhdessä työreissulla toisella puolella maapalloa), mutta nyt aiotaan luoda meidän pienelle perheelle yhteiset perinteet ja pysytään samassa paikassa. Vielä ei ole tarkentunut minne mennään vai ollaanko kotona mutta eipä meillä sen kanssa kauheasti ole väliä, kunhan saadaan olla yhdessä:Heartred!

Ruuan kanssa tulee kyllä haastavaa kun tykkään niin paljon graavista ja kylmäsavustetusta kalasta jota isäni tekee jouluisin suuria määriä. Myös punaviiniä varmaan tekisi jouluruuan kanssa mieli mutta nyt täytyy keksiä jotain muuta. Juustoja olen lähivuosina opetellut syömään joten harmi ettei nyt ihan jokaista herkkua saa syödä.

Vielä ei ole jouluvaloja pihalla mutta varmasti lähiviikkoina koti alkaa muuttua sisältä ja ulkoa hieman talvisemmaksi:santa
 
Mä en juuri syö juustoja ja alkoholia en käytä muutenkaan. Joten maksalaatikko on ainut jota ei voi paljon syödä.
Kalasta syön tiskiltä ostettua loimulohta ja uunissa valmistettua lohta.
Kylmäsavulohesta olen nyt joutunut luopumaan.

Ennen esikoista joulu ei ollut missään nimessä samanlainen kun mitä ensimmäisen lapsen jälkeen.
Itse en ole mitenkään jouluihminen, mutta lasten takia joulua juhlin. Heille se on ihan erityinen juttu.
Jos oltaisiin vain me kaksi aikuista niin ei me muuta kun syötäisiin hyvin.
Aina ollaan vain kotona. Ei käydä sukuloimassa.
 
Raskaus estää mulla juustojen ja kalojen syönnin, mikä on vähän mälsää. Punkku maistuisi myös mulle. Savustetaan itse varmaan kalaa ja mies voi tehdä itselleen muut kalaherkut. Riisipuuro, kinkku ja laatikot on onneks ihan kelpoja. Tuota porkkalaa tekisi kans mieli kokeilla!

Joulutunnelma on korkealla esikoisen vuoksi jo nyt, tehdään koristeita ja laitellaan valoja pikku hiljaa lisäillen viikottain. Oon vähän suunnitellu mielessä joulun ajan kalenteria mitä haluan esikoisen kanssa tehdä, mm. leivottu jo joulutorttuja kerran, haettiin vähän havuja maljakkoon, Stockan ikkuna käydään kattoo ja kaupungin valoja. Tontuista puhutaan ja talvesta ja joulupukista, kuunnellaan jo joululauluja. En oo ollut ihan näin jouluihminen aiemmin, kummasti lapsi vaikuttaa ja onhan tää jouluun valmistautuminen näin pimeällä tosi tunnelmallista. Raskaushormonit varmaan vielä lisää fiilistä ja tunnetta. Haluisin kans olla ihan rauhassa aaton jomman kumman vanhempien kanssa, mitään reissuhommia ei enää harrasteta onneksi, tuo turhaa stressiä ja väsymystä.
 
Takaisin
Top