Ristiäiset, nimiäiset, kummit yms.

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Tänne juttua niin ristiäisistä, nimiäisistä kuin kummeistakin :)
 
Kummien valinta tulee olemaan hankalaa. Mulla on niin paljon kavereita joita voisin kuvitella tähän rooliin ja sitten sisko myös. Toisaalta sitten kun on useampikin lapsi toiveissa tulevaisuudessa, niin osan haluaisi ”säästää” myös niille (toivottavasti) tuleville lapsille. Millä perusteella pitäisi sitten päättää, ketkä kummeiksi ensimmäiselle? :smiley-ashamed004
 
Meillä on ekan kummina mun veli + hänen vaimo ja mun paras kaveri.
Tokan kummeina on miehen sisko + hänen mies ja miehen paras kaveri.
Nyt sitten on viel kysymysmerkki. Mietitään et oisko se joku kaveri pariskunta. Vaiko joku miehen muista lukuisista sisaruksista + joku mun kaveri. En tie. Täytyy keskustella asiasta.

Meil on ollu tärkeintä kummin valinnassa se. Että tiedetään et tä tulee olemaan aina meijän kanssa väleissä. Tietenkään koskaan ei tiedä jos tulee jotain. Mutta lähtökohdat on se et jos ollaan sisaruksia tai oltu kavereita se 25v jo nyt, ni tuskin helposti ainakaan tulee mitään riitoja.
Tästä syystä ei oteta mitään uusia tuttavuuksia kummeiksi, naapureita, työkavereita yms.
 
En tiedä onko hassu kriteeri kummeille, mutta yritetään valita sellaiset joilla ei jo ole ihan älytöntä liutaa kummilapsia ennestään :grin.
Muistan että jotkut ovat tuskailleet sitä kun on melkein joka kuukausi jonkun kummilapsen synttärit.
 
Meillä on ekan kummina mun veli + hänen vaimo ja mun paras kaveri.
Tokan kummeina on miehen sisko + hänen mies ja miehen paras kaveri.
Nyt sitten on viel kysymysmerkki. Mietitään et oisko se joku kaveri pariskunta. Vaiko joku miehen muista lukuisista sisaruksista + joku mun kaveri. En tie. Täytyy keskustella asiasta.

Meil on ollu tärkeintä kummin valinnassa se. Että tiedetään et tä tulee olemaan aina meijän kanssa väleissä. Tietenkään koskaan ei tiedä jos tulee jotain. Mutta lähtökohdat on se et jos ollaan sisaruksia tai oltu kavereita se 25v jo nyt, ni tuskin helposti ainakaan tulee mitään riitoja.
Tästä syystä ei oteta mitään uusia tuttavuuksia kummeiksi, naapureita, työkavereita yms.


Hyviä pointteja.

Lapsi mitä todennäköisimmin kastetaan, joten kummeja pitäisi miettiä jossakin vaiheessa.
Me kans valitsemme kummit samoilla periaatteilla: jotkut läheiset sukulaiset ja/tai ystävät.
Sisaruksistani 2 ei kuulu kirkkoon, joten heitä ei voi merkata viralliseksi kummiksi. He voivat toki olla kummeja ilman merkintää kirkonkirjoissa.

Meinaatteko pitää pienet intiimit vai isot kekkerit?
Kotona vai jsk muualla?
 
Ekan kummeina on mun hyvä ystävä ja miehen veli ex-vaimoineen.
Tokalle tulee kummiksi lapsen serkku joka just pääsi ripille :Heartred Muista kummeista ei sit olekaan tietoo vielä.

Pienet ristiäiset mummolassa pidetään, kuten viimeksikin.
 
Me ei kuuluta kirkkoon, eikä lasta tulla kastamaan. Haluaisin kuitenkin järjestää nimiäiset, joissa lapsi ikään kuin virallisesti esitellään lähisuvulle, kerrotaan nimi ja tarina sen takana. Voin kyllä kuvitella, että miehen vanhemmat tulevat tälle pyörittelemään silmiään, mutta onneksi näitä ratkaisuja ei tarvitse tehdä mummon mielen mukaan. :p:grin Kummitkin haluan, ajatuksena on, että kyseessä olisi jonkun aikuinen, joka voisi tukea maailmankuvan muodostumisessa ja olla läheinen aikuinen. Kummankaan sisaruksia ei ajateltu pyytää, sillä he ovat joka tapauksessa läheisesti mukana lapsen elämässä, sama pätee serkkuuni, jonka kanssa olemme kuin siskokset. Mies on vielä epävarma ketä pyytäisi, mutta itse ajattelin pyytää entistä opiskelukaveria ja miestään, joilla on minusta sopiva arvomaailma ja maailmankatsomus, eikä vielä käsittääkseni järjetöntä määrää kummilapsia. :hilarious: Olen ollut heidän kanssaan hyvä ystävä jo 20 vuotta, ja ystävyys on jatkunut, vaikka elämäntilanteet ovat muuttuneet ja vuosia ollaan välillä asuttu eri maissa.
 
Me ei kuuluta kirkkoon eikä pidetä nimiäisiä ellei joku lähisuvusta välttämättä niitä halua järjestää. Kaikki asuu toisella puolella Suomea eikä meille mahdu majoittumaan kuin muutama. Esikoisen aikana pidettiin nimiäiset kun äitini halusi välttämättä ne järjestää. En pistänyt vastaan :grin
Seuraavien lapsien nimistä olemme ilmoittaneet itsetehdyillä korteilla:happy:
Isoista juhlista ei meistä kumpikaan ole koskaan liiemmin välittänyt, naimisiinkin menimme kahdestaan maistraatissa talon todistajien läsnäollessa. Sukulaiset sai tiedon nimenmuutoksesta joskus puolen vuoden päästä :hilarious:
 
Meillä pidetään pienet ristiäiset kotona. Kummien valinta tulee olemaan vaikeaa, kun kaikki lähimmät on jo isompien kummeina.
 
Me ollaan ajateltu, että ehkä pidetään molempien siskot vain täteinä. Omalla siskollani on jo paljon kummilapsia, ja tiedän, että hän tulee olemaan paljon mukana lapsen elämässä ilman kummiuttakin. Ystävistäni valitsen varmasti niiden väliltä, joiden kanssa olen ollut yli kymmenen vuotta ystävä. Ristiäisiin kyllä sallin kaikkien halukkaiden tulla, koska tiedän, että uudemmatkin ystäväni haluavat osallistua ja mielestäni se on vain positiivinen asia. Mietimme vain, että pidämmekö ristiäiset omassa kotikaupungissa vai kaupungissa, josta mies on kotoisin. Miehen kotikaupunkia puolustaisi se, että silloin lapsen isoisovanhempien olisi helpompi päästä paikalle.
 
Ristiäiset pidetään. Kummit on alustavasti valittu, mutta heiltä ei ole vielä kysytty :rolleyes: Suurin mietinnän aihe on missä pidetään. Molempien suvut ovat pohjoisessa ja itse asutaan keski-suomessa. Toisaalta meillä itsellä olisi helppo lähteä täältä pohjoiseen juhlimaan, mutta sitten kehtuuttaa (ei viitsisi) kuitenkin lähteä. Ja majoitustilat ovat rajalliset... Onneksi vielä on aikaa miettiä ja suunnitella.
 
Meillä myös nimiäiset tulossa, sillä ei kuuluta kirkkoon. Itselle myöskin tärkeää, että lapsi saa itse päättää asiasta kun siitä ymmärtää :happy:
Todella isona kysymysmerkkinä vielä se missä nimiäiset pidettäisiin, sillä oma koti on liian pieni siihen hommaan. Ns. kummeistakin jonkinlainen ajatus, mutta kysytty ei vielä ole.
 
En tiedä onko hassu kriteeri kummeille, mutta yritetään valita sellaiset joilla ei jo ole ihan älytöntä liutaa kummilapsia ennestään :grin.
Muistan että jotkut ovat tuskailleet sitä kun on melkein joka kuukausi jonkun kummilapsen synttärit.

Joo tääkin kyllä pitää ottaa huomioon! Ei ois kovin kiva et joku suostuu kummiksi vaan siksi, että ei kehtaa kieltäytyäkään, mutta kokee sitten ettei aika ja huomio riitä kaikille kummilapsille.
 
Mitähän puhun läpiä päähäni, kun esikoisen kummi suostui jo yritysaikana mahdollisen kuopuksenkin kummiksi:hilarious: Eli vaadittavat 2 kummia on jo plakkarissa.
 
Eka lapsi tulossa ja kummiksi tulee kaikki kolme parasta ystävää jotka saavat olla kummeja myös tuleville lapsille. Ei kuulta kirkkoon ja miehen kulttuuriin ei kummit kuulu niin tämä vain muodollisuus ystävien toiveesta
 
Mies haaveilee vähän isommasta juhlasta, joka meidän tapauksessamme tarkoittaisi isovanhempien, sisarusten ja lähimpien tätien/ enojen + setien sekä serkkujenkin kutsumista. Mikään salillinen lähimmistä ei kuitenkaan tulisi, sillä kutsuperiaatteena ei olisi vain sukulaisuusuhde vaan sukulaiset joiden kanssa on tekemisissä.

Näillä näkymin olen sillä kannalla, että miehen toiveen mukaan mennään. Lapsi on hänelle ensimmäinen ja tilanne uusi. Minulla on kokemusta pienestä intiimistä kastejuhlasta esikoisen ollessa vauva, joten voin kartuttaa kokemusta vähän isompienkin ristiäisten järjestämisestä. Paikkana tulisi todennäköisesti olemaan kotimme.

Katsotaan muuttuuko mieleni vauvan synnyttyä. Jos kaikki menee hyvin ja olemme terveitä ja hyvinvoivia, ei vähän suuremmille kekkereille ole esteitä. :smiley-bounce016
 
Esikoisen kanssa ei ollut energiaa järjestää isoja juhlia, niin kutsuttiin vain meidän sisarukset perheineen, isovanhemmat, isoisovanhemmat ja kummit. Suurin osa mun serkuista, tädeistä ja sedistä asuu muutenkin niin kaukana, että olis saanut järkätä aika isot juhlat että olisi kehdannut pistää niitä ajamaan 6 - 8 tuntia suuntaansa.

Nimiäiset pidettiin anoppilassa, koska vieraissa on liikuntarajoitteisia eikä meidän koti ole esteetön. Se toimi hyvin, anoppi jaksoi siivota ja moni toi tarjottavaa.

Minä en kuulu kirkkoon mutta vaimo kuuluu, haluttiin kuitenkin antaa lapsen isona itse valita. Kummit eivät myöskään kuulu kirkkoon mutta haluttiin että heillä on samankaltainen maailmankatsomus meidän kanssa. Mulla ja siskolla on kummeina vanhempien sukulaisia, vaimolla sisaruksineen taas heidän vanhempien ystäviä. Perusteena se, että sukulaiset tulevat muutenkin olemaan lapsen elämässä mukana. Koska meidän sisarukset olivat samaa mieltä tämän ajatuksen kanssa, pyydettiin kavereita.
Toinen kummi tulee olemaan sama kummallakin lapsella, meidän lahjoittajakaveri. Esikoisella toiset kaksi ovat ystäväpariskunta, sellaisia kavereita että halutaan pysyä molempien ystävinä vaikka joskus eroaisivat. Myös kuopukselle meillä on ajatuksissa eräs ystäväpariskunta, samalla periaatteella. Kysytään heiltä varmaan joskus rakenneultran jälkeen.
 
Me vuokrataan seurakuntatalon juhlasali ja pidetään sielä. Ja vieraaksi meidän vanhemmat + isovanhemmat + sisarukset.
 
Kiva lukea muiden järjestelyistä :)

Mua harmittaa että aprillipäivä on keskiviikkona, olisi ollut hyvä päivä ristiäisille :D
 
Kiva lukea muiden järjestelyistä :)

Mua harmittaa että aprillipäivä on keskiviikkona, olisi ollut hyvä päivä ristiäisille :D
Olisitko toivonut että osuu huumorintajuinen pappi ja lukee ensin jonkin väärän nimen? :hilarious:
 
Takaisin
Top