Ehkäisyhormonin hidas poistuminen systeemistä

Skyo

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka!

Meillä lasta yritetty kohta kaksi vuotta ja saman verran aikaa on myös tietenkin olleet pillerit pois käytöstä. Mulla oli kierto suht normaali heti lopettamisen jälkeen, eikä muutenkaan tullut oikein mitään tavallisimpia lopetusoireita, mitä nyt paino lähti vähän eri tavalla nousuun.

Nyt kuitenkin viime kierron aikana tunsin tosi vahvat PMS-oireet ja nyt uuden kierron alussa naama on täynnä pientä hormoninäppyä. Hiuksia lähtee päästä myös tavallista enemmän, minkä luin myös voivan johtua toki hormonitoiminnan muutoksista. Raskaana en ainakaan testien mukaan ole.

Mitä mieltä olette, voisiko tämä kaikki johtua siitä, että e-pillereiden hormoni on poistunut mun kehosta tosi hidasta vauhtia ja nyt olisin vihdoin ”omillani” hormonieni kanssa? Olisi tosi lohdullista, jos tästä löytyisi selitys lapsettomuuteenkin, vaikka eihän varmaksi voi mitään sanoa. Ja tiedän että nää on tosi yksilöllisiä juttuja, eikä oikeaa vastausta olekaan.

Mutta jos jollain on vastaavanlaisia kokemuksia, niin kuulisin mielelläni :)
 
Kuulostaa kyllä hyvin kaukaahaetulta.
Uskon että vuosien e-pillereiden käyttö voi estää ehkä yhden ovulaation kun kroppa mukautuu mutta että ovulaatiota ei tulisi kahteen vuoteen? En usko.

Tiedän että e-pillerit tekee muutakin kuin estää ovulaation mutta se lienee merkittävin juttu.
 
Moikka!

Meillä lasta yritetty kohta kaksi vuotta ja saman verran aikaa on myös tietenkin olleet pillerit pois käytöstä. Mulla oli kierto suht normaali heti lopettamisen jälkeen, eikä muutenkaan tullut oikein mitään tavallisimpia lopetusoireita, mitä nyt paino lähti vähän eri tavalla nousuun.

Nyt kuitenkin viime kierron aikana tunsin tosi vahvat PMS-oireet ja nyt uuden kierron alussa naama on täynnä pientä hormoninäppyä. Hiuksia lähtee päästä myös tavallista enemmän, minkä luin myös voivan johtua toki hormonitoiminnan muutoksista. Raskaana en ainakaan testien mukaan ole.

Mitä mieltä olette, voisiko tämä kaikki johtua siitä, että e-pillereiden hormoni on poistunut mun kehosta tosi hidasta vauhtia ja nyt olisin vihdoin ”omillani” hormonieni kanssa? Olisi tosi lohdullista, jos tästä löytyisi selitys lapsettomuuteenkin, vaikka eihän varmaksi voi mitään sanoa. Ja tiedän että nää on tosi yksilöllisiä juttuja, eikä oikeaa vastausta olekaan.

Mutta jos jollain on vastaavanlaisia kokemuksia, niin kuulisin mielelläni :)

Kyllä e-pillereiden vaikutus loppuu aika nopeasti, kun niiden käytön lopettaa. Onko sulle tehty mitään tutkimuksia? Onko kilpirauhasarvot TSH ym. tutkittu?
 
Kyllä e-pillereiden vaikutus loppuu aika nopeasti, kun niiden käytön lopettaa. Onko sulle tehty mitään tutkimuksia? Onko kilpirauhasarvot TSH ym. tutkittu?

Kyllä näin ajattelinkin, mutta eihän se kysyminen mitään maksa:rolleyes:

Ultralla tutkittu ja verikokeilla testattu kaikki mahdollinen. Kaikki on kunnossa ja täysin viitearvoissa, eli kyseessä ns. selittämätön lapsettomuus. Hoitoihin en ole päässyt, koska painoa on 5kg liikaa. :shifty: Yritän pudottaa, mutta aika hankalaa tässä tilanteessa.
 
Esim pillerimerkin vaihdon yhteydessähän sanotaan, että 3-6kk pitäisi antaa muutokselle aikaa tasaantua ennenkun lähtee tekemään johtopäätöksiä niiden sopivuudesta. Saman verran aikaa itse ajattelisin siksi menevän myös pillereiden lopettamisen jälkeen (vaikka joillain varmasti palautuu oma kierto hetikin). Kaksi vuotta kuulostaa kumminkin tosi pitkältä ajalta, varsinkin kun sanot että on tutkittu ja testattu että kaikki pitäisi olla kunnossa (ilmeisesti siis ovulaatio on todettu tapahtuvaksi ja progesteroniarvot sen jälkeen olevan ok tasolla). Voisiko se olla, että sun oma hormonitoiminta nyt jostain muusta syystä tai muuten vaan päätti ottaa kierroksia? :) Joka tapauksessa toivon, että olis hedelmällisyyden kannalta myönteinen muutos. :)
 
Pahoittelen uteliaisuuttani mutta mikä on painoraja/BMI raja hoitoihinpääsylle?
 
Pahoittelen uteliaisuuttani mutta mikä on painoraja/BMI raja hoitoihinpääsylle?

Tk:ssa sanoivat, että raja on 35 ja siksi sainkin lähetteen naistenpolille. Siellä kuitenkin pamahti märkä rätti naamaan, BMI pitääkin olla alle 30. Mulla oli just rajoilla, eikä ylipainoa siis todellakaan ole juuri nimeksikään, mutta olivat ainakin Turussa tästä tosi tiukkoja.
 
bmi 35 on kyllä jo aika huima ylipaino. Vaikea uskoa että sellaisella painolla kroppa ja hormonit toimisi aivan ongelmitta.

(Ja nyt joku tulee kertomaan 120kg tuttavastaan joka saanu luomuna 3 lasta)
 
Tk:ssa sanoivat, että raja on 35 ja siksi sainkin lähetteen naistenpolille. Siellä kuitenkin pamahti märkä rätti naamaan, BMI pitääkin olla alle 30. Mulla oli just rajoilla, eikä ylipainoa siis todellakaan ole juuri nimeksikään, mutta olivat ainakin Turussa tästä tosi tiukkoja.

Eikö edes inseminaatiota tehdä, jos BMI on 30..?
 
Oon kyl tyhmä ku kirjotan ajatuksiani suoraan mutta herää ajatus siitä että jos naisen BMI on jo hoitoihin hakeutues joku 34 ja kokee olevansa kykenemätön pudottamaan painoa niin mitenkäs sit kun tuleekin raskausdiabetes ja on pakko ottaa itteä niskasta kii ja syödä vähähiilarisesti.
Se on paljo vaikeampaa raskaana,kun nälkä on kokoajan ja himoja ties mihin safkaan.
 
Oon kyl tyhmä ku kirjotan ajatuksiani suoraan mutta herää ajatus siitä että jos naisen BMI on jo hoitoihin hakeutues joku 34 ja kokee olevansa kykenemätön pudottamaan painoa niin mitenkäs sit kun tuleekin raskausdiabetes ja on pakko ottaa itteä niskasta kii ja syödä vähähiilarisesti.
Se on paljo vaikeampaa raskaana,kun nälkä on kokoajan ja himoja ties mihin safkaan.

Minulla BMI ei ole 34 tälläkään hetkellä, vaan 31. Mun paino ei ole lähelläkään sataa kiloa, niin kuin selvästi oletit.
En ole kykenemätön pudottamaan painoa, vaan se on tässä tilanteessa haastavaa, sillä kortisolitaso on tosi korkealla stressin vuoksi ja vaikuttaa toki aineenvaihduntaan. Mä teen laihtumisen eteen paljon, syön oikein ja liikun säännöllisesti (8km lenkki viisi kertaa viikossa + kuntosali kaksi kertaa viikossa), mutta painossa muutokset tapahtuvat tosi hitaasti, kun varsinaista pudottamista ei ole kovin paljoa.

Tiedät varmaan, että runsaasti ylipainoisilla ihmisillä paino tippuu nopeammin painonpudotuksen alussa kuin lähempänä normaalipainoa olevilla. Ne viimeiset kilot ovat yleensä tosi tiukassa.

Ja niin kuin aloituksessa sanoin, mun kierto on aivan normaali ollut koko ajan, eikä mitkään testit näytä, että mun hormonitoiminnassa olisi mitään häikkää. Kaikki testit siis viitearvoissa.

Ihmisten tilanteet on tosi erilaisia ja monet asiat vaikuttavat eri tavoin.
 
Pahoittelen huonoa artikulaatiotani, viestini ei ollu kohdistettu kenellekään auoraan vaan yleistä pohdintaa.
 
Vaikka haluaa puhua suoraan niin aina voi miettiä millä tavalla asiansa esittää ja pyrkiä hienotunteisuuteen. Lapsettomuus on jo muutenkin niin arka asia niin en usko että kukaan kaipaa siihen päälle muilta vielä ikävän sävyisiä kommentteja. Asian olisi voinut esittää myös kannustavasti jos se oli pakko sanoa.

Lisäksi BMI ei ole mikään raamattu sille kuinka paljon ylimääräistä ihmisessä on tai kuinka terveelliset tai epäterveelliset elämäntavat ihmisellä on. Mulla esim BMI 30 olisi kyllä jo ihan huomattava ylipaino mutta mun miehellä on yli 30 mutta ei todellakaan näytä siltä. Hänelle on myös tehty kehon koostumus mittaus jossa näkyy että hänellä on suhteessa tosi paljon lihasta (luontaisesti, ei harrasta mitään lihasten kasvatusta, toki urheilee kohtuullisesti) ja hänelle sopiva paino on paljon korkeampi kuin monella muulla samanpituisella.
 
Ylipaino onkin asia josta ei koskaan saisi ns suoraan puhua, sen sijaan "liian laihalle" kestää kyllä sanoa että syö enemmän niin tulet raskaaksi tai mitämillonkin.

Nettikeskustelussa on vaikea tuoda asiaansa esille tavalla jolla sen voisi kasvokkain esittää. Ei ole äänensävyjä eikä ilmeitä.

En tiedä vaikuttaako miehen BMI lapsettomuushoitoihun, kun asia on vieras mutta omassa tekstiasäni tarkoitin juurikin naista joka sitten lopulta (toivottavasti) sen raskauden kropallaan kantaa.
 
Ylipaino onkin asia josta ei koskaan saisi ns suoraan puhua, sen sijaan "liian laihalle" kestää kyllä sanoa että syö enemmän niin tulet raskaaksi tai mitämillonkin.

Nettikeskustelussa on vaikea tuoda asiaansa esille tavalla jolla sen voisi kasvokkain esittää. Ei ole äänensävyjä eikä ilmeitä.

En tiedä vaikuttaako miehen BMI lapsettomuushoitoihun, kun asia on vieras mutta omassa tekstiasäni tarkoitin juurikin naista joka sitten lopulta (toivottavasti) sen raskauden kropallaan kantaa.

Kyllä mä näkisin, ettei ole kohteliasta kenellekään huomauttaa painosta - oli sitä sitten vähän tai paljon. Varsinkaan nettipalstalla ei kannata asiasta kirjoitella, jos ei ole varma saako kirjoitusasun muotoiltua sellaiseksi, että kaikki siitä tajuavat, ettet yritä loukata tai arvostella. Ilman ilkeää sävyä pystyy kyllä kirjoitetunkin viestin saada aikaan, kun vähän miettii millä tavalla asian ilmaisee ja millaisia sanoja käyttää.

Eritoten, jos lapsettomuushoidot ovat sinulle vieras asia, niin on syytä ottaa huomioon asian arkaluonteisuus ja miettiä tarkkaan, että kannattaako keskusteluun ottaa osaa ollenkaan.

Miehen BMI oli otettu esiin esimerkin tavoin siitä, ettei BMI ole selkeä vertauskohde ylipainoon, vaan se näkyy ihmisillä eri tavalla. Koostumme jokainen yksilöllisesti mm. rasvasta, lihaksista, luista. Tämän vuoksi kehonkoostumusmittaus antaakin pelkkää rasvaprosenttia tarkemman kuvan siitä, mistä kaikesta oma paino koostuu.
 
En tiedä oliko minulle tarkoitettu kommentti mutta kyllä lapsettomuushoidot on minulle hyvinkin tuttu asia, miksipä muuten tänne olisin edes eksynyt?
En ainakaan kenenkään painoa arvostelemaan. Se nyt vaan on yks asia joka hedelmällisyyteen vaikuttaa (miksipä muuten noita rajoja edes missään olisi?)

Huomaan että asiaa koskevilla palstoilla eletään hyvin paljon jatkuvalle testaamiselle, lääkkeiden vertailulle/niistä puhumiselle ja kalenterien, lämpöjen ja limojen seuraamiselle. Siksi ei kaltaiseni ihmisen ehkä olisi tänne kannattanut tulla lainkaan. Minulle kun oli alusta asti selvää että kroppa, ruokavalio yms asiat pitää olla kuosissa ennenku mitään hoitoja edes alotetaan.

Toivon kaikille tämän lukeville vain ja ainoastaan hyvää, toivon että teistä jokainen saa sen haluamansa lapsen. Rakastakaa kehoanne vaikka se ei aina toimi tavalla jolla sen haluaisitte, pitäkää siitä huolta.
 
Nuo painoon kohdistuvat kommentit jopa lääkäreiden suusta on välillä ihan järkyttäviä, oma painoindeksi on alle 20 ja eräs yksittäinen lääkäri oli kirjannut papereihin, että hoikka nainen, mutta silti sanoi, ettei kannata päästää painoa nousemaan, koska pcos ja se voi aiheuttaa metabolisenoireyhtymän.. Siinä sitten arpomaan, mitä enää uskaltaa syödäkkään ja hirveät paineet lihomisesta :sad001 Muilta lääkäreiltä en kyllä samanlaisia kommenttejä ole saanut, mutta jäi kyllä mieleen..

Tuohon painoindeksiin kyllä varsinkin naisilla tuntuu vaikuttavan minkä rakenteinen kroppa on, itse olen pieni ja hento luustolta, mutta silti ns. löysää läskiä löytyy, mutta kaverilla, joka on tosi fit ja pidemmän varren ja raamikkaamman kropan omaavana painoindeksi on ihan ylärajoilla. Muistan vielä samaisen kaverin kanssa ala-kouluajoilta, kun oltiin vielä saman mittaisia hänen painaneen aina lähes 10kg enemmän kuin itse ja silti käytettiin samoja vaatteita.

Yhdyn kyllä myös tuohon, että jos ylipainoa on, laihduttaminen raskauden mahdollistamiseksi kannattaa, mutta myös meillä hoikilla voi olla riski radiin todennäköinen juurikin esim. pcos:n vuoksi ja sille ei oikein mitään voi :)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top