Voisin kertoa sanan jos toisenkin elämästäni, mut en taida enää jaksaa... täällä on niin monen ihmisen toimesta tulkittu mun sanoja täysin väärin, koska on haluttu tulkita täysin väärin. Sanon samoin kuin joku muukin tässä eilispäivänä sanoi: jos et ole kulkenut metriäkään minun kengissäni, niin... joo.
Mun elämä on mennyt tietyllä tavalla tietyistä syistä, joita en todellakaan koe velvollisuudekseni alkaa kenellekään raportoimaan, selittelemään enkä puolustelemaan. Olen täysin sinut oman elämänpolkuni kanssa, tiedän itse että olen tehnyt aina parhaani, niissä puitteissa ja niillä resursseilla mitä mulla on kulloinkin ollut käytettävissä.
Väittäisin kuitenkin, että melko vähän on sellaisia ihmisiä, jotka ovat työikäisiä, täysin työkykyisiä, ja ihan vaan huvin vuoksi valitsisivat että haluavat elää pelkästään yhteiskunnan tukien varassa. Ne jotka kuvittelevat että sellaisia ihmisiä on paljonkin, voisivat koittaa elää niillä tuilla muutaman kuukauden, ja miettiä sitten miten mukavaa ja helppoa elämää se onkaan. Väittäisin, että siihen loukkuun ei kukaan halua vapaaehtoisesti, ja jos vaan millään konstilla sitä pystyy välttämään, niin mieluummin tekee ihan mitä vaan muuta. Jos olet pelkkien tukien varassa, omat vanhempasikaan eivät saa auttaa sinua rahallisesti. Tai saavat, mutta ei siitä ole mitään hyötyä, koska vastaava rahamäärä vähennetään tuista, jos tilillä näkyy että on rahaa laitettu. Se on sananmukaisesti köyhyysloukku, josta ei pääse ulos helpolla. Harva siihen vapaaehtoisesti haluaa.
Tällä hetkellähän mä olen päätoiminen opiskelija, saan yhteiskunnalta tukea kyllä siihen, kuten useimmat opiskelevat ihmiset saavat, mutta joudun myös kustantamaan suuren osan elämästäni lainarahalla. Niin, ja silloin kymmenisen vuotta sitten kun tipuin tyhjän päälle niiden tukien varaan - mulle myönnettiin toimeentulotuki TAKAISINPERINNÄLLÄ. 8kk elin toimeentulotuella, koska yrittäjä ei saanut siinä tilanteessa mitään muuta rahaa mistään. Kun 2 vuotta eron jälkeen talo myytiin, sain maksaa nuo 8kk yhteiskunnalta saamani toimeentulotuet takaisin. Että niin sitä heittäydyttiin tukien varaan. Ettei vaan kukaan pääsis tuilla rikastumaan!!
Ootteko muuten työssäkäyvät tietoisia siitä, että tekin saatte joka kuukausi yhteiskunnan tukia, jopa mahdollisesti enemmän kuin se työtön joka ei vaan ole onnistunut töitä saamaan. Kun viette lapsenne päivähoitoon, te luulette maksavanne itse koko lapsenne hoitomaksun. Ette te maksa. Te maksatte siitä vain pienen prosentin, ja sen lopun summan pilttinne hoidosta te otatte vastaan yhteiskunnan tukena.
Asioilla on aina myös toinen puoli.