Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Mie kävin kans tänään aamulla ja mulla on tullut viestejä siihen terveydenhuoltojärjestelmään (Hyvis), aina kun tulos on tullut. Kaksi ekaa mittausta ok ja vielä odottelen sitä 3tta :) kiva kun ei tarvi erikeeen neuvolasta kysellä
 
Mulla on edessä perjantaina, ja yritän parhaani muistaa olla liikkumatta torstaina. Puhelin täynnä muistutuksia että älä syö ja älä mene salille :hilarious:

Millä viikolla ootte käyneet testeissä? Mua häiritsee itseäni niin hirveesti toi raskausviikoista puhuminen virallisissa asioissa, kun tuntuu vaihtuvan joka toinen kerta, että mitä niillä tarkoitetaan... joskus raskausviikko 24 tarkoittaa 23+0-23+6 ja joskus taas 24+0-24+6.. ja välillä esim. 24-28 tarkoittaa 24+0-27+6, ja joskus 28+6 asti. oon nyt luottanu siihen, että tuossa ohjeistuksessa viimeinen ajankohta on 27+6-28+jotain, koska oma aika on 27+0. :hilarious: Oli taas ensimmäinen vapaa aika meidän labraan, ilmeisesti heinäkuu vähän rajoitti aikoja..
 
Mulla on edessä perjantaina, ja yritän parhaani muistaa olla liikkumatta torstaina. Puhelin täynnä muistutuksia että älä syö ja älä mene salille :hilarious:

Millä viikolla ootte käyneet testeissä? Mua häiritsee itseäni niin hirveesti toi raskausviikoista puhuminen virallisissa asioissa, kun tuntuu vaihtuvan joka toinen kerta, että mitä niillä tarkoitetaan... joskus raskausviikko 24 tarkoittaa 23+0-23+6 ja joskus taas 24+0-24+6.. ja välillä esim. 24-28 tarkoittaa 24+0-27+6, ja joskus 28+6 asti. oon nyt luottanu siihen, että tuossa ohjeistuksessa viimeinen ajankohta on 27+6-28+jotain, koska oma aika on 27+0. :hilarious: Oli taas ensimmäinen vapaa aika meidän labraan, ilmeisesti heinäkuu vähän rajoitti aikoja..

Ohjeistettiinko sulle liikuntakielto jo edelliseen päivään? :wideyed: Mä en tiennyt tuollaista, kokeen aikana vaan kiellettiin liikkumasta.

Oli muuten ikävästi hoitajien kahvihuoneen vieressä se pötköttelypaikka, sieltä leijaili ihana kahvin ja ruuan tuoksu ja kuului kakkujen ihastelua. Julmia aistihavaintoja kun oma maha murisee toista tuntia. :joyful:
 
Mun sokerirasitus osui 28+1. Olin kerran aiemmin käynyt pari viikkoa myöhässä ohjeesta, koska labraan ei vaan saanut aikoja (ensin odottelin että yrjötykset helpottaa). Ei siitä tullut mitään sanomista.
 
Ohjeistettiinko sulle liikuntakielto jo edelliseen päivään? :wideyed: Mä en tiennyt tuollaista, kokeen aikana vaan kiellettiin liikkumasta.

Oli muuten ikävästi hoitajien kahvihuoneen vieressä se pötköttelypaikka, sieltä leijaili ihana kahvin ja ruuan tuoksu ja kuului kakkujen ihastelua. Julmia aistihavaintoja kun oma maha murisee toista tuntia. :joyful:

Juu näin mulle neuvolassa sanottiin. Ei siis liikuntakieltoa siinä mielessä, ettei sais kävellä, mutta rasituskielto, eli ei salille/spinningiin/jumppaan edellisenä iltana. Mutta ilmeisesti nuo muutenkin vähän vaihtelee, mulle sanottiin että kokeen aikana saa juoda lasin vettä, mutta oon kuullut myös täyskielloista.

Kiva, ettei oo viikot niin justiinsa! :)
 
Miulla sit pamahti radi.. Vaik paastoarvo oli just siin rajalla, miul oli 5.3. Et eikun mittailemaa sokereita :grin
 
Mulla oli kans maanantaina ja pitäs huomenna soittaa ja kysyä tuloksista. En tänään muistanu.

Jännä kuin on eri sääntöjä eri paikoissa. Mulle ei mainittu liikuntakiellosta ja vettäkin ois saanu juoda jos halus. Itellä vaan oli sen verran paha olo.. sen 2h pärjäsin oksentamatta mutta kun kotiin pääsin eiköhän se laatta lentäny heti..
 
Ihanaa, vihdoin sain soitettua neuvolaan tuloksista, ja ei ollut yksikään arvo lähelläkään raja-arvoja :happy: eli tän suhteen saa jatkaa huolettomasti loppuaikaa :)
 
Miten muut radin saaneet, muistatteko ottaa ne verensokerit aina tunnin päästä syömisestä? Entä mittaatteko painon joka kerta? Itellä on se ongelma et saatan muistaa aamulla mittaukset mut kaikki muut unohtuu tai joku jää välistä tai sit muistan joskus parin tunnin päästä et ainii se mittaus ku monesti ei olla ees kotona ku pitäs mitata enkä rupee kantaa mukana tota mittarii :grin miu tän hetkisissä tuloksissa ei kyl oo mitään poikkeavaa et tuntuu vähän turhalta piikittää ku en tykkää yhtää noista tökkimisistä.. En tiiä oliko miu neuvolatäti vaa liian tarkka ton radin suhteen ku tulokset oli just siin rajalla vai onks ihan normaali käytäntö et niit mitataa loppuraskauden ajan ja uudet mittaukset viel ku lapsi on 1 ja 4v. Et ois pistäny vaik uudestaa siihe rasituskokeesee :grin
 
Mulla kans unohtuu usein mittauksia välistä, nyt sain ohjeeksi mitata joka aamu, niin sen oon muistanut. Mulla onkin ylityksiä ollut paastoarvoissa, muut arvot pysyneet hyvinä.
 
Miten muut radin saaneet, muistatteko ottaa ne verensokerit aina tunnin päästä syömisestä? Entä mittaatteko painon joka kerta? Itellä on se ongelma et saatan muistaa aamulla mittaukset mut kaikki muut unohtuu tai joku jää välistä tai sit muistan joskus parin tunnin päästä et ainii se mittaus ku monesti ei olla ees kotona ku pitäs mitata enkä rupee kantaa mukana tota mittarii :grin miu tän hetkisissä tuloksissa ei kyl oo mitään poikkeavaa et tuntuu vähän turhalta piikittää ku en tykkää yhtää noista tökkimisistä.. En tiiä oliko miu neuvolatäti vaa liian tarkka ton radin suhteen ku tulokset oli just siin rajalla vai onks ihan normaali käytäntö et niit mitataa loppuraskauden ajan ja uudet mittaukset viel ku lapsi on 1 ja 4v. Et ois pistäny vaik uudestaa siihe rasituskokeesee :grin

Samalla kaavalla menee kaikki radidiagnoosit, riippumatta paljonko on heittoa sokerirasituksessa tai vaikka kotimittauksissa ei ois mitään. Tai siis tietty sit tulee eri tavalla seurantaa vielä jos on heittoja, lääkityksen tarvetta yms. Mutta et ois päässyt diagnoosista eroon uudellakaan sokerirasituksella jos se kerran napsahti. :rolleyes:
 
Mulla radi tuli paastoarvosta joka rajalla, 5.3. Muut hyvät.
Mittaus ohjeeksi sain 3 päivänä ekan viikon aikana, jos kaikki arvot hyviä niin saa harventaa 1-2 kertaan per viikko. Paasto ja tunti lounaan, välipalan, päivällisen ja jos jaksan valvoa niin iltapalan jälkeen. Mittauksia on väkisinkin jäänyt välistä ku töissä ollut eikä mahdollisuutta mitata just tunnin kohdalla. Ja neuvola sanoi että pitää ollu just tunti, ei 50 tai 70min ruuasta. Jos tunnin kohdalla en pääse mittaamaan, jätän mittaamatta.

Mutta koska kaikki arvot reilusti alle rajojen kotimittauksissa niin harvennan nyt mittauksia. Sit jos myöhemmin tulee ylityksiä niin uudelleen tiheämmät mittaukset ja yhteys neuvolaan.

Radista sain automaattisesti määräyksen uusintarasitukseen kun synnytyksestä tulee vuosi.
 
Jouduin tänään aamulla käymään sokerirasituksessa. Luulin jo selvinneeni siitä, niin että sitä ei olisi tarvinnut tehdä, mutta, koska sf-mitta on ollut koko ajan yläkäyrällä, halusivat vielä varmistaa. Inhoan piikkejä yli kaiken, niin oli aika hirveetä
 
Takaisin
Top