Pakastealkion siirto (PAS)

Anselmiina_

Puuhakas puhuja
Marraskuiset 2021
Moi!

Haluaisin kuulla teidän PAS-kokemuksia :)

Mulla on keskiviikkona ensimmäisen PAS:n suunnittelukäynti poliklinikalla. IVF:n tuoresiirrosta tuli plussa, mutta raskaus päättyi heinäkuussa keskenmenoon. Meillä on pakastimessa 7 hyvälaatuista alkiota. Tuoresiirtoonhan valikoidaan paras alkio, joten vähän mietityttää onko niistä pakastetuista mihinkään, kun se paraskin johti keskenmenoon :sad001

Onko kenelläkään epäonnistunut tuoresiirto, mutta PAS johtanut lapsen syntymään? Tuleeko lääkehoidosta sivuvaikutuksia? Entäs jos tähdätään luonnollisessa kierrossa siirtoon? Onko ollut ongelmia? Kaikki tieto otetaan ilolla vastaan :Heartred
 
Laadustahan ei voi suoraan päätellä onko alkiolla terveet kromosomit. Eli voi näyttää kovinkin elinkelpoiselta mutta todellisuudessa kromosomien takia mitään mahdollisuuksia ei ikinä ollut. Huonoja alkioita ei myöskään pakasteta. Teillä on 7 alkiota niin teillä on oikein hyvät mahdollisuudet onnistua niillä :)

Monikin on raskautunut pasista epäonnistuneen tuoresiirron jälkeen. Niissä on hyvin sama onnistumisprosentti nykyään. Jossain olen jopa kuullut että suositaan pas:sia koska kroppa on silloin paremmin vastaanottavainen kun ei ole niin rankat hormonihoidot juuri alla.

Meillä oli suunnitelmana pas puoliksi lääkkeellisenä eli letrozol kasvattamaan hyvänlaatuinen munasolu ja ovitrelle irroittamaan se. Loppupeleissä itse pas kierrossa letrozolit jouduttiin jättämän pois kun ne sekoitti vaan ja huononsi limakalvon. Meillä ei ollut ollenkaan tuoresiirtoa mutta tämä ensimmäinen pas toi plussan joka on nyt vähän yli puolen välin :)

Nyt vaan hyvillä mielin kohti pas:sia! Teillä on tosi hyvä tilanne kun on niin monta pakkasessa ja mahdollisuudet onnistua sen myötä hyvät :happy:

Muokkaus: pahoittelut keskenmenosta :sorry:meni jotenkin vähän ohi se ensin, toivottavasti en kuulostanut liian kylmältä ton alkion kromosomien ja elinkelpoisuuden kanssa =(
 
Mulla poika toisen IVF-hoidon viimeisestä pakastealkion siirrosta! Lääkkeelliseen kiertoon tehtiin ja oli ainoa blastoksi ennättänyt alkio mitä mulle siirrettiin. Kaikki muut oli 3-4-päiväisiä mitä oli sitä ennen siirretty.
Itsellä kans keskenmenoja taustalla useita joten osaan samaistua sun fiiliksiin. Pahoittelut ja jaksuja. :Heartred

Komppaan edellistä, uskon kans että teillä hyvät mahkut kun niin paljon alkioita pakkasessa! :thumright
 
Minulla on takana lahjamunasoluhoito, jossa ensimmäinen siirto oli ns. tuoresiirto, eli munasolu oli pakkasesta sulatettu ja hedelmöitys hoidettu ICSI:llä, ja se alkio siirrettiin muistaakseni 3 päivän ikäisenä, voi tosin olla, että muistan väärin, ja olisi ollut vanhempi. Tästä alkanut raskaus meni kesken jostakin syystä alkuviikoilla (7. viikolla oli kehitys loppunut, kkm todettiin viikolla 10). Muutaman kuukauden päästä tehtiin siitä pakkasukosta PAS, ja se raskaus meni hyvin loppuun asti. Eli kyllä minäkin olen muiden kanssa samaa mieltä siitä, että teillä Anselmiina_ on hyvät mahdollisuudet vielä onnistua! Teillä on kuitenkin niitä alkioita pakkasessa noin monta. Meillä oli vain kaksi mahdollisuutta, ja niistäkin 50% toimi :) Paljon onnea PASsiin! :)
 
Kiitos tsempistä Beebi, MiuMau79 ja KaarinHa! :)

Beebi, mulla lukee Omakannassa, että alkionlaatu on hyvä. Siksi tuohonkin kirjoitin niin. Toki tiedän, ettei kromosomeja voida arvioida pelkästään jakautumista seuraamalla. Todennäköisesti ensimmäisessä tuoresiirrossa tapahtui juurikin niin, että alkio näytti hyvälaatuiselta ja jakautui hyvin, mutta lopulta kromosomeissa oli vikaa. Siksi PAS jännittääkin, että käykö pakastettujenkin kanssa samoin.
 
Kiitos tsempistä Beebi, MiuMau79 ja KaarinHa! :)

Beebi, mulla lukee Omakannassa, että alkionlaatu on hyvä. Siksi tuohonkin kirjoitin niin. Toki tiedän, ettei kromosomeja voida arvioida pelkästään jakautumista seuraamalla. Todennäköisesti ensimmäisessä tuoresiirrossa tapahtui juurikin niin, että alkio näytti hyvälaatuiselta ja jakautui hyvin, mutta lopulta kromosomeissa oli vikaa. Siksi PAS jännittääkin, että käykö pakastettujenkin kanssa samoin.
Meillä oli alkiodiagnostiikka ja meille kerrottiin että terveillä n. kolmekymppisillä naisilla puolet munasoluista on kromosomeiltaan viallisia. Todennäköisyydet sille että yksikään kahdeksasta alkiosta ei olisi terve on todella pieni. Sitten sen terveen täytyy tietysti vielä kiinnittyä mutta sehän teillä on jo kerran tapahtunut :)

Meillä oli 8 blastoa ja meidän todennäköisyys terveelle oli huonompi, 1/3. Laskin silloin todennäköisyydet eri määrille terveitä ja muistaakseni meilläkin todennäköisyys siihen että yksikään ei olisi ollut terve oli vain parin prosentin luokkaa.

Eli kyllä teillä on hyvät mahdollisuudet terveeseen alkioon :)
 
Meillä oli alkiodiagnostiikka ja meille kerrottiin että terveillä n. kolmekymppisillä naisilla puolet munasoluista on kromosomeiltaan viallisia. Todennäköisyydet sille että yksikään kahdeksasta alkiosta ei olisi terve on todella pieni. Sitten sen terveen täytyy tietysti vielä kiinnittyä mutta sehän teillä on jo kerran tapahtunut :)

Meillä oli 8 blastoa ja meidän todennäköisyys terveelle oli huonompi, 1/3. Laskin silloin todennäköisyydet eri määrille terveitä ja muistaakseni meilläkin todennäköisyys siihen että yksikään ei olisi ollut terve oli vain parin prosentin luokkaa.

Eli kyllä teillä on hyvät mahdollisuudet terveeseen alkioon :)

Sä olet perehtynyt kyllä hyvin asiaan :) Saat mut vakuuttumaan! Minkä ikäinen muuten olet? Mä olen jo 37 v. joten mulla taitaa olla myös tuo 1/3 lähempänä totuutta kuin 1/2..?
 
Sä olet perehtynyt kyllä hyvin asiaan :) Saat mut vakuuttumaan! Minkä ikäinen muuten olet? Mä olen jo 37 v. joten mulla taitaa olla myös tuo 1/3 lähempänä totuutta kuin 1/2..?
Näihin tuli aika syvällisesti perehdyttyä sillon joo :joyful: mä olin 31 munasolukeräyksen aikaan mutta mun miehellä pari kromosomin palasta on vaihtanut paikkaa jonka takia meillä oli se alkiodiagnostiikka. Siitä johtuen siis myös ne huonommat mahdollisuudet terveisiin kuin mitä pelkästään mun iän perusteella.

Mutta joo 37v on varmasti jo vähän huonompi todennäköisyys kuin n. 30v., mutta en usko että mikään huono vielä kuitenkaan :) ehkä jostain netistä voisi löytyä?
 
Näihin tuli aika syvällisesti perehdyttyä sillon joo :joyful: mä olin 31 munasolukeräyksen aikaan mutta mun miehellä pari kromosomin palasta on vaihtanut paikkaa jonka takia meillä oli se alkiodiagnostiikka. Siitä johtuen siis myös ne huonommat mahdollisuudet terveisiin kuin mitä pelkästään mun iän perusteella.

Mutta joo 37v on varmasti jo vähän huonompi todennäköisyys kuin n. 30v., mutta en usko että mikään huono vielä kuitenkaan :) ehkä jostain netistä voisi löytyä?

Täytyykin googlailla :) Mulla oli AMH ihan hyvä, mutta eihän se tietysti mitään laadusta kerro.
 
Täytyykin googlailla :) Mulla oli AMH ihan hyvä, mutta eihän se tietysti mitään laadusta kerro.
No hyvä! :) mulla oli kans tosi hyvä amh 6,2 ja ei ole pco:ta. Kyllä se vissiin siihen korreloi että saa enemmän munasoluja ja ne on myös keskimäärin vähän parempi laatuisia kuin matalalla amh:lla, eli alkioita kehittyy enemmän, niinkuin sullakin on ollut. Kromosomi poikkeamiin en tiedä että vaikuttaako...

Toivottavasti tuleva pas tois teille pysyvän plussan! :) koska teillä on tarkoitus olla siirto?
 
No hyvä! :) mulla oli kans tosi hyvä amh 6,2 ja ei ole pco:ta. Kyllä se vissiin siihen korreloi että saa enemmän munasoluja ja ne on myös keskimäärin vähän parempi laatuisia kuin matalalla amh:lla, eli alkioita kehittyy enemmän, niinkuin sullakin on ollut. Kromosomi poikkeamiin en tiedä että vaikuttaako...

Toivottavasti tuleva pas tois teille pysyvän plussan! :) koska teillä on tarkoitus olla siirto?

Kiitos :) Siirto tehdään seuraavaan kiertoon, jos gyne toteaa mun toipuneen keskenmenosta. Mullahan on keskenmenosta vielä alle 2 kk aikaa. Itse halun siirtoon heti vaan kun on mahdollista :)
 
Toivotaan Anselmiina_ että pääsette yrittämään seuraavaan kiertoon. Kertoisitko omista kokemuksista siirron suhteen kuinka meni?

Itsellä olisi PAS edessä myös seuraavassa kierrossa, luultavammin lokakuussa. 2 alkiota pakkasessa ja toinen ilmeisesti heikompi laatuinen. Tästä johtuen väläyttelivät kummankin sulatusta kerralla. Itse on huomannut kysyä, että siirretäänkö kummatkin, jos selviävät sulatuksesta. Käsittääkseni harvinaisempaa tuo kahden siirtäminen, mutta ilmeisesti mahdollista? Löytyisikö kellään kokemusta vastaavasta?
 
Mulla oli eilen PAS:n suunnittelukäynti ja sain huonoja uutisia. Mullahan oli vajaa 2 kk sitten keskenmeno. No eilen selvisi ettei kohtu olekaan tyhjentynyt kokonaan, vaan sinne on jäänyt istukan palanen :sad001 Nyt odotellaan huuhtoutuuko se seuraavien kuukautisten mukana pois vai tarvitaanko tähystys. Pakastealkion siirtoa ei tehdä ennen kuin kohtu on tyhjentynyt. Ymmärrän hyvin ettei sinne kannata siirtää mitään ennen kuin on tyhjentynyt kokonaan. Harmittaa silti kovasti että siirtyy tällaisen takia :banghead:
 
Anselmiina, voi itku! Kyllä varmasti harmittaa! :sad001 Mutta on tosiaan niin, ettei niitä kallisarvoisia alkioita kannata "tuhlatakaan", jos tilanne ei ole otollinen. Mutta kuukausi menee yllättävän nopeasti.

Kefir90, meidän alkiot on pakastettu pareittain (kolmipäiväisinä), joten molemmilla kerroilla on sulatettu kaksi ja ajatuksena oli, että jos molemmat selviää sulatuksesta niin toinen siirretään ja toinen pakastetaan uusiksi. Ekalla kerralla toinen meni roskiin, kun oli kyllä lähtenyt jakautumaan mutta oli sitten ollutkin jotenkin huono. Tokalla kerralla toinen pakastettiin uudelleen viisipäiväisenä. Ja klinikan puolesta olisi vissiin voitu siirtää molemmatkin kerralla, jos olisin näin polin lääkärin kanssa sopinut. Eli ilmeisesti se on mahdollista ja siinä saa myös asiakas esittää mielipiteensä. Meillä tuli tuoresiirrosta plussa ja keskenmeno, ja sen jälkeen on tehty 2 tuloksetonta PASsia. Voi olla, että 1-2 siirron jälkeen halutaan, että siirtävät kaksi (jos alkioita vielä on).
 
Anselmiina, voi itku! Kyllä varmasti harmittaa! :sad001 Mutta on tosiaan niin, ettei niitä kallisarvoisia alkioita kannata "tuhlatakaan", jos tilanne ei ole otollinen. Mutta kuukausi menee yllättävän nopeasti.

Kefir90, meidän alkiot on pakastettu pareittain (kolmipäiväisinä), joten molemmilla kerroilla on sulatettu kaksi ja ajatuksena oli, että jos molemmat selviää sulatuksesta niin toinen siirretään ja toinen pakastetaan uusiksi. Ekalla kerralla toinen meni roskiin, kun oli kyllä lähtenyt jakautumaan mutta oli sitten ollutkin jotenkin huono. Tokalla kerralla toinen pakastettiin uudelleen viisipäiväisenä. Ja klinikan puolesta olisi vissiin voitu siirtää molemmatkin kerralla, jos olisin näin polin lääkärin kanssa sopinut. Eli ilmeisesti se on mahdollista ja siinä saa myös asiakas esittää mielipiteensä. Meillä tuli tuoresiirrosta plussa ja keskenmeno, ja sen jälkeen on tehty 2 tuloksetonta PASsia. Voi olla, että 1-2 siirron jälkeen halutaan, että siirtävät kaksi (jos alkioita vielä on).

Johis, kiva kuulla sun kuulumisia. Vaikka harmi, ettei ole vielä tärpännyt uudelleen. Tiedätkö millaisia teidän alkiot on laatuluokitukseltaan? Meillä on sekä TOP-alkioita (luokka 1) että 2-luokan alkioita pakastimessa. Huonojahan ei tietenkään edes pakasteta. Onko sulla ollut lääkitys vai tehdäänkö luonnolliseen kiertoon?
 
Musta tuntuu että meidän klinikalla ei sitä luokitusta kerrota. Tai kun oon yrittänyt vähä kysellä niin ne on sanonu jotain että "oikein hyvä alkio". Enkä oo lähteny enempää sitte utelemaan ku tiedän että sitten vaan stressaan entistä enemmän. Mutta meillä meni alkioiden hedelmöitys ja jakautuminen käsittäkseni hyvin, siis että lähes kaikki munasolut oli kypsiä, hedelmöittyi, jakautui ja säilyi elossa sen 3 päivän viljelyn, niin oon sitten ite päätelly, että kai ne on ok :)

Mulle on molemmat tehty luonnolliseen kiertoon, paitsi tokassa sain varalta Ovitrelle-reseptin, kun oli pelko että siirto menis vklopulle, mutta lopulta ovis tulikin itellään just niin että siirto saatiin tehtyä perjantaina. Mutta kummastakaan siirrosta ei tosiaan oo tullu mitään tulosta, hcg täysin nollissa verikokeessa, eli ei ees mitään kiinnittymisyrityksiä. Epätoivoista oloa on, ja tuntuu että toimiiko meillä siis vain tuoresiirto tai pitäiskö kokeilla lääkkeelliseen kiertoon, vaikkei tietty kahdesta siirrosta kannattaisi vielä heittää pyyhettä kehään. Mutta kyllä se jotenki kauhistuttaa, että punktion jälkeen meillä oli 8 alkiota ja nyt on enää 4 pakkasessa. Jos niistä vielä joku kuukahtaa sulatuksessa niin kohta ollaan taas punktiossa..

Sinällään noi PASsit on ollu ihan tosi helppoja. Yks ultra (kp 10-12), oviksen tikutus (tääki on onneksi onnistunut), siirto, jossa menee 2 minsaa, ja sitte luget 2 x pvä testiin asti.

Jospa me Anselmiina saatais molemmat kohta plussat kun ollaan menty tässä aika samaa tahtia ja samoilla taustaspekseillä :D
 
Musta tuntuu että meidän klinikalla ei sitä luokitusta kerrota. Tai kun oon yrittänyt vähä kysellä niin ne on sanonu jotain että "oikein hyvä alkio". Enkä oo lähteny enempää sitte utelemaan ku tiedän että sitten vaan stressaan entistä enemmän. Mutta meillä meni alkioiden hedelmöitys ja jakautuminen käsittäkseni hyvin, siis että lähes kaikki munasolut oli kypsiä, hedelmöittyi, jakautui ja säilyi elossa sen 3 päivän viljelyn, niin oon sitten ite päätelly, että kai ne on ok :)

Mulle on molemmat tehty luonnolliseen kiertoon, paitsi tokassa sain varalta Ovitrelle-reseptin, kun oli pelko että siirto menis vklopulle, mutta lopulta ovis tulikin itellään just niin että siirto saatiin tehtyä perjantaina. Mutta kummastakaan siirrosta ei tosiaan oo tullu mitään tulosta, hcg täysin nollissa verikokeessa, eli ei ees mitään kiinnittymisyrityksiä. Epätoivoista oloa on, ja tuntuu että toimiiko meillä siis vain tuoresiirto tai pitäiskö kokeilla lääkkeelliseen kiertoon, vaikkei tietty kahdesta siirrosta kannattaisi vielä heittää pyyhettä kehään. Mutta kyllä se jotenki kauhistuttaa, että punktion jälkeen meillä oli 8 alkiota ja nyt on enää 4 pakkasessa. Jos niistä vielä joku kuukahtaa sulatuksessa niin kohta ollaan taas punktiossa..

Sinällään noi PASsit on ollu ihan tosi helppoja. Yks ultra (kp 10-12), oviksen tikutus (tääki on onneksi onnistunut), siirto, jossa menee 2 minsaa, ja sitte luget 2 x pvä testiin asti.

Jospa me Anselmiina saatais molemmat kohta plussat kun ollaan menty tässä aika samaa tahtia ja samoilla taustaspekseillä :D

Mä toivon samaa meille :)

Mullekaan ei erikseen kerrottu laatuluokituksista, vaan kysyin tarkempia tietoja viime käynnillä. Ei kai sillä tiedolta lopulta ole niin merkitystä, kun millä vaan luokalla joka on pakastimeen päätynyt, voi raskaus alkaa. Ei ne TOP-alkiotkaan aina kiinnity.

Onko sulla ollut PAS-kierroissa hyvän paksuinen limakalvo? Muistatko montako milliä? Mua huolestuttaa, ettei limakalvo kasva tarpeeksi. Mulla on ollu 6-7 mm luokkaa limakalvo...ainoastaan tuoresiirrossa oli lääkkeistä johtuen yli 8 mm. Jos sulla on hyvä limakalvo ja saat oviksen tikutettua, niin estrogeenilääkkeitä ei taideta tarvita.
 
Mulla on limakalvo ollut aina ok, viimeksikin vissiin 12 mm. Mutta käsittääkseni siinä tärkeintä on se rakenne (? korjatkaa, jos oon väärässä), että se on kolmikerroksinen tms. eikä niinkään paksuus?
 
Anselmiina, mulla oli keväällä samanlainen tilanne: Kaksien kuukautisten jälkeen ultrassa selvisi, että istukkaa olikin jäänyt. Onneksi kävi niin, että sitten kolmansien kuukautisten alussa aikalailla heti se pullahti sieltä ulos. Toivotaan, että sulle käy samalla tavalla. :) Muistan, että kyllä muakin harmitti toosi paljon. Valitettavasti alkio ei kuitenkaan tuolloin tarrautunut. Pakastimeen ei jäänyt mitään, siispä uusiin hoitoihin ja elokuun alussa siirretty tuorealkio tarrautui. :happy:
 
Anselmiina, mulla oli keväällä samanlainen tilanne: Kaksien kuukautisten jälkeen ultrassa selvisi, että istukkaa olikin jäänyt. Onneksi kävi niin, että sitten kolmansien kuukautisten alussa aikalailla heti se pullahti sieltä ulos. Toivotaan, että sulle käy samalla tavalla. :) Muistan, että kyllä muakin harmitti toosi paljon. Valitettavasti alkio ei kuitenkaan tuolloin tarrautunut. Pakastimeen ei jäänyt mitään, siispä uusiin hoitoihin ja elokuun alussa siirretty tuorealkio tarrautui. :happy:

Kiva, että istukanpalanen lähti kuitenkin lopulta itsekseen ulos ja nyt olet raskaana :)

Muistatko minkä kokoinen palanen se oli? Mulla on nyt toiset kuukautiset kolmatta päivää enkä ole huomannut, että olisi tullut vielä ulos :sad001 Voihan se tietysti pudota WC-pönttöön huomaamatta, kun ei ole mistään isosta palasta kyse. Ensi viikolle tarkistetaan onko se poissa vai ei...
 
Takaisin
Top