Vanhempainvapaiden jako

Kyllä! Tän vinkin kuulin henkilöltä, joka on töissä palkanlaskennassa:) en oo kuitenkaa sen tarkemmin perehtynyt

Mut siinähän on raja monessako osassa noita vapaita voi pitää, en tosin muista miten ne menee. Ja meillä ainakin töihin on lomat ja vastaavat ilmoitettava yhtenä pötkönä joten en usko et meillä ainakaan onnistuisi pilkkoa noin. o_O Mut yrittänyttä ei laiteta joten kannattaahan se tarkistaa onnistuisko. :grin
 
Mäkin muistan kuulleeni jostain kahdesta pätkästä, mutta voi oll et se koski vaan vanhempainvapaata.

Miten te sit ootte sumplinut sen aloituksen? Ihan vaan lasketusta ajasta, vai?
 
Kelan sivuilta:

”Voit pitää isyysvapaan kerralla tai jakaa sen jaksoihin. Isyysvapaasta äidin kanssa yhtäaikaisesti pidettävät 1–18 arkipäivää voit jakaa enintään 4 jaksoon. Vanhempainrahakauden jälkeisen isyysvapaan voit jakaa enintään 2 jaksoon. Jos isä esimerkiksi hakee vanhempainrahakauden jälkeistä isyysrahaa maanantaista perjantaihin ja seuraavalla viikolla uudelleen maanantaista perjantaihin, on isä käyttänyt molemmat 2 jaksoa, vaikka ei ole käyttänyt kaikkia päiviä. Isän vapaita ei voi siirtää äidille.”

Mää jotenkin ymmärtäisin tosta että niin ei voi tehdä, mutta en oo kyllä yhtään varma.
 
Toisaalta sit siä sanotaan myös näin:

”Hae isyysrahaa vasta kun lapsi on syntynyt ja tiedät, milloin aiot pitää isyysvapaata. Hae isyysrahaa joko yhtäjaksoiselle ajalle tai useammalle lyhyemmälle jaksolle, jos jaat isyysvapaasi eri ajankohtiin. Isyysrahaa maksetaan arkipäiviltä, joita ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät. Isä voi itse päättää, miltä päiviltä hakee isyysrahaa. Esimerkiksi lauantai on isyysrahapäivä vain, jos isä niin itse haluaa.”

Täytyykin selvitellä asiaa.
 
Vaikuttaa varmaan vielä sit sekin maksetaanko isyysraha isälle vai työnantajalle, eli saako palkkaa tuolta ajalta. Meillä ainakin taitaa olla miehen palkanlaskenta joka sen hakemuksen tekee, joten tuskin lähtevät kikkailemaan.
 
Nyt on kyllä taas niin ristiriitaista et en ymmärrä :D eka sanotaan, että työnantajalle pitää ilmoittaa isyyslomastakin 2 kk etukäteen, mut kuitenkin sit et hae vasta ku lapsi syntynyt, ja toisaalta myös et niitä maksetaan myös takautuvasti :hilarious: no onneksi miehellä on niin kiva ja perheystävällinen työpaikka, että varmasti ei ainakaan sen puolesta oo mitään ongelmaa.
 
Muistelisin, että mies ilmoitti työnantajalle viimeksi lasketun ajan mukaan mut sai kuitenkin sovittua niin että vapaa alkoi kun mentiin synnärille. Työnantaja kaiketi sitten haki rahan. Onhan meilläkin eri deadline työnantajalle ilmoittamisessa ja kelan hakemuksissa. :) (Tänään panikoin oonko myöhästynyt äitiysrahan hakemisesta).
 
Muistelisin, että mies ilmoitti työnantajalle viimeksi lasketun ajan mukaan mut sai kuitenkin sovittua niin että vapaa alkoi kun mentiin synnärille. Työnantaja kaiketi sitten haki rahan. Onhan meilläkin eri deadline työnantajalle ilmoittamisessa ja kelan hakemuksissa. :) (Tänään panikoin oonko myöhästynyt äitiysrahan hakemisesta).

Mulle sanottiin neuvolassa, että meilläkin on se 2 kk molempiin. Siis Kelaan ja työnantajalle.

Osaako joku sanoa, miten nuo maksetaan, jälkikäteen vai etukäteen? Eli saako esim. tammikuun rahat vasta helmikuussa vai jo tammikuussa? Pitää alkaa pikkuhiljaa säästelemään isommalla kädellä, jos ei makseta kuluvalla kuulla vaan vasta seuraavalla :)
 
Nyt on kyllä taas niin ristiriitaista et en ymmärrä :D eka sanotaan, että työnantajalle pitää ilmoittaa isyyslomastakin 2 kk etukäteen, mut kuitenkin sit et hae vasta ku lapsi syntynyt, ja toisaalta myös et niitä maksetaan myös takautuvasti :hilarious: no onneksi miehellä on niin kiva ja perheystävällinen työpaikka, että varmasti ei ainakaan sen puolesta oo mitään ongelmaa.
Mun mielestä toi isyysloman hakeminen vaikuttaa jotenkin tosi hankalalta :banghead::hilarious:
Kun tosiaan jos vaikka työnantajalle ilmoittaa että jää isyyslomalle lasketun ajan mukaan, mutta sitten vauva syntyy vaikka kaks viikkoo myöhässä, niin hups, siinä sit menikin suurin osa isyyslomasta vaan kotona hengailuun. No, mutta onneks miehen työnantaja on kyllä joustava näissä asioissa, joten eiköhän sitä sit pysty siirtämään. Kai se niille tärkeintä vaan on, ettö tietää suurin piirtein koska on jäämässä pois ja kuinka pitkäksi aikaa.
 
**Vinkki viitonen: jos haluaa pidemmän pätkän siitä 18ap isyysvapaasta, jonka saa pitää äidin kanssa samaan aikaan, niin kannattaa hakea se aina ma-pe (eli jakaa se 3 osaan). Niin saa periaatteessa 3,5vk samaan aikaan äidin kanssa. Mun ies kyllä tiesi tämän, mutta taisi silti töissä ilmoittaa sen perus 3vk putkeen:confused005

Eipäs oltu mekään tajuttu tällaista! Siis pätkii vaan hakemuksen niin Kela ei laske lauantaita mukaan vaikka olisi peräkkäisiä viikkoja?

Siinä on sitten muuten rajoituksia kuinka moneen osaan sen isyysvapaan saa pätkiä just tälläsen mahdollisuuden poistamiseksi. Että lukekaa ne Kelan ohjeet tarkkaan ja ajatuksella ennen kuin kikkailette.

Edit. Näköjään tästä oli joku jo sanonut. Pitää opetella lukemaan ketjut loppuun ennen kuin kirjoittaa..
 
Siinä on sitten muuten rajoituksia kuinka moneen osaan sen isyysvapaan saa pätkiä just tälläsen mahdollisuuden poistamiseksi. Että lukekaa ne Kelan ohjeet tarkkaan ja ajatuksella ennen kuin kikkailette.

Edit. Näköjään tästä oli joku jo sanonut. Pitää opetella lukemaan ketjut loppuun ennen kuin kirjoittaa..
Ekan 18 päivää mitkä voi pitää yhtäaikaa on magdollisuus jopa neljään osaan jakaa ja loppupäivät kahteen osaan. Kelan sivuilta tämä tieto.
 
Mulle sanottiin neuvolassa, että meilläkin on se 2 kk molempiin. Siis Kelaan ja työnantajalle.

Osaako joku sanoa, miten nuo maksetaan, jälkikäteen vai etukäteen? Eli saako esim. tammikuun rahat vasta helmikuussa vai jo tammikuussa? Pitää alkaa pikkuhiljaa säästelemään isommalla kädellä, jos ei makseta kuluvalla kuulla vaan vasta seuraavalla :)

Työnantajalle on 2kk ennen kuin jää pois töistä, mut rahat haettava 2kk ennen laskettua aikaa. :)
 
Ekan 18 päivää mitkä voi pitää yhtäaikaa on magdollisuus jopa neljään osaan jakaa ja loppupäivät kahteen osaan. Kelan sivuilta tämä tieto.
Juuri näin miekin luin. Eli voi ns. kikkailla. Vaikuttaa ainoastaan loman pituuteen, mutta saman rahan siitä saa
 
Työnantajalle on 2kk ennen kuin jää pois töistä, mut rahat haettava 2kk ennen laskettua aikaa. :)

Ah totta! Mä jotenkin aattelin et se on sama asia, vaikka onhan siinä kuukausi eroa :hilarious: mutta onneksi oon ite ilmoittanut jo rv 12 et koska jään, eli se kk ennen laskettua ku on ”pakko”. :grin
 
Juuri näin miekin luin. Eli voi ns. kikkailla. Vaikuttaa ainoastaan loman pituuteen, mutta saman rahan siitä saa

Tää taitaa toimia vaan jos työpäivät on aina ma-pe ja vklp vapaa? :think005
 
Tää taitaa toimia vaan jos työpäivät on aina ma-pe ja vklp vapaa? :think005
Apua ei kyl tarkkaa käryä. Kelan sivuilla puhuttii vaa et 18ap, ja ne kai tarkottanee ma-la. Kela on kyl loputon suo :facepalm:
 
Kelalle launtai lasketaan aina arkipäiväksi. Mun aivot ei nyt kykene ihan hahmottamaan tätä kuviota mut mietin onko raha silti pienempi
Tää taitaa toimia vaan jos työpäivät on aina ma-pe ja vklp vapaa? :think005

Mä kans mietin haluisko työnantaja myöntää pidempää vapaata samalla rahalla... luulen että tää on enemmän työnantajasta kuin Kelasta kiinni. Suostuvatko kirjaamaan peräkkäisiä viikkoja ja hakemaan Kelasta päivärahoja noin.
 
Kelan sivuilla lukee, että jos la on palkallinen vapaapäivä ja työnantaja maksaa isyysvapaalta palkkaa, niin myös lauantait lasketaan ja maksetaan siltä ajalta, vaikka pilkkoisikin noin. Ja jos ei ole ja raha tulee Kelasta, niin kyllähän se lauantaiden poisjättäminen vaikuttaa rahan suuruuteen. Ei toki siihen kokonaissummaan, koska saat 18 päivältä rahan kun käytät 18 päivää, mutta viikkokohtaisesti saa vähemmän. Kyseessähän on päiväraha, eli jos käyttää 5 pvä/viikko, saa rahaa vaan 5*päiväraha/viikko. Eli loma pitenee jos lauantait jätttää pois, mutta lomasta saatu raha on sama —> viikko/kuukausikohtainen raha on pienempi. Eli jos tiukkaa on taloudellisesti, niin enemmän siitä rahaa saa et on 3 viikkoa lomalla ja viikon töissä kuin 3 viikkoa ja 3 päivää lomalla ja loput töissä. Tai näin se mun logiikalla ainakin menee. :grin
 
Nää on niin sekavia :bag::grin Mies vaan alko sitä miettiä että jos ilmoittais isyysvapaan alkaen 3.12 niin että kaikki paitsi sunnuntai, ja sitten jos työnantaja välttämättä haluaa sunnuntaiksi hänet töihin niin tuplapalkalla mennään :rolleyes: Sillon se loppuis just 23.12 ja olis Joulu vapaata.
 
Sama raha siitä tulee ja sinäänsä just niinkun AnnMariii sanoi, jos pitää putkeen 18pv niin sit saa palkkaa siltä yheltä viikolta (kun on töissä). Mutta kyllä houkuttelis toi pidempi aika.

Ja sitten ottais sen marraskuun lopun ei-vastuu vuoroja jolloin ne pystyy vaihtaa helpommin pois ja jäämään kertyneille lomapäiville.
 
Takaisin
Top