Vanhempainvapaiden jako

Minerva

Oman äänensä löytänyt
Hei!

Oletteko kerenneet jo suunnittelemaan, kumpi on kotona/miten jaatte vanhempainvapaat kumppaninne kanssa? :)

Meillä on ennestään kaksi lasta, ja mieheni aiemman työnkuvan takia olen ollut valtaosan vapaista lasten kanssa – mies ei ole siis voinut ottaa pidempää isyyslomaa. Nyt hän on kuitenkin siirtynyt opettajan töihin ja meillä suunnitellaan tällaista:

Minä jään kotiin vauvan kanssa sen syntymästä toukokuulle 2020
Miehellä pitkä opettajan kesäloma, vietetään se yhdessä kotona
Minä palaan töihin elokuun alusta ja mies jää vauvan kanssa kotiin jouluun asti

Minusta on tietysti ihanaa, että mies pystyy tällä kertaa olemaan osallisempi vauva-arkeen, mutta melkein jännittää, miten raaskin jättää heidät kotiin kesän jälkeen! :)


Mitä suunnitelmia teillä on?
 
Me ei olla vielä mietitty, eikä varmaan pystytäkään suunnittelemaan kovin aikaisin kun molempien työtilanteet saattaa vielä muuttua. Mä toivon että löytäisin uusia haasteita, ja miehen työpaikalla on vähän tuulinen tilanne tällä hetkellä. Jos löytäisin tosi hyvän työn, ehkä mies voisikin jäädä kotiin pidemmäksi aikaa. Viimeksi hän oli kolmisen kuukautta ja nautin kyllä siitä ajasta kun sain vain käydä töissä eikä ollut päiväkotikuskauksia yms. Mä luulen, että nytkin mies ihan mielellään jäisi kotiin vähän pidemmäksi pätkäksi. Karu totuus on kuitenkin se, että vaikka olen paljon korkeammin koulutettu, on palkkani huonompi kuin miehellä ja on todennäköistä, että raha ratkaisee nämä valinnat.
 
Meilläkin mennään ihan rahan mukaan, miehen tuet isyyslomalta on paljon paremmat mitä itse saan. Mutta miehen vapaiden aikaan oon itsekkin siis kotona ”lomalla”. Voi olla että jotain pientä keikkatyötä samalla teen jos löytyy.
 
Imetys saattaa meidän valintoihin hieman vaikuttaa myös, jos ei jotain etäpainotteista työtä sattuisi löytymään. En kyllä yhtään muista minkä verran esikoista imetin minkäkin ikäisenä. Kiinteätkin upposi kyllä hyvin ja pumpattua sai sen verran ettei omiin menoihin lähtö ollut mikään ongelma, mut kokonaiset työpäivät poissa olisi voineet olla haaste. Tai sitten ei koska jäähän siihen aamut ja illat, ei tosiaan mitään muistikuvia miten nää hommat menee. :grin
 
Meillä mennään samoilla linjoilla kun aikaisemmillakin kerroilla. Minä kotona ja mies töissä. Mies on aluksi kuitenkin sen pari viikkoa isyyslomalla. Teen sitten silloin tällöin keikkaa sunnuntaisin. Luultavasti palaan töihin aikaisintaan kun vauva täyttää kaksi.
 
Mulla oli haaveena, että voitais jakaa vanhempainvapaa puoliksi, mutta nyt kun ollaan sumplittu aikatauluja, näyttää siltä, että todennäköisimmin minä käytän siitä isomman osan ja mies ehkä 1,5 kk.

Isyysloman ensimmäiset kolme viikkoa hän haluaa käyttää heti vauvan synnyttyä, ja loput jakaa mahdollisesti seuraavan joulun ja kesän ajalle.

Tässä vaiheessa on tietysti ihan mahdotonta sanoa vielä miten kaikki tulee menemään (imetys ja muut), mutta tällä suunnitelmalla lähdetään liikkeelle. Toinen kysymys on sitten se, minkä ikäisenä vauvan raaskii viedä päiväkotiin hoitoon :nailbiting:
 
Meillä mennään varmaan samalla tavalla kun ollaan nyt esikoisen kanssa oltu eli minä olen kotona noin vuoden ja mies noin vuoden. Meistä kahdesta minulla on parempi palkka niin taloudellisesti olisi järkevämpi aiemminkin vaihtaa mutta varmaan ainakin johonkin syyskuulle haluan nähdä vauvan kasvavan ja varmaan niille tienoille tulisi sitten imetettyäkin. Veikkaan että tuleva vauva päätyy kyllä päiväkotiin sitten elokuussa 2021 kun elokuusta kuitenkin helpoin paikka saada, eli vähän lyhyemmäksi jää meillä kotona olo kuin esikoisella joka on elokuinen ja menee nyt siis noin 2v iässä päiväkotiin.
 
Meillä näyttää viherpantterin kanssa olevan samanmoiset suunnitelmat. Olen itse suunnilleen syyskuulle ja elokuun 2021 alusta haetaan ehkä osa-aikainen päiväkotipaikka, ja ollaan sit molemmat vuoden loppuun 80 % työajalla. Mulla on miestä paremmat tulot, mutta ei niin paljoa että tämä järjestely olisi ihan kannattamaton. Haluan itsekin nauttia aikatauluttomasta kotiajasta ja mieskin haluaa olla kotona (ja myös edellytin tätä).
 
Harmi ettei vanhempainvapaan uudistukset taida ehtiä meidän hyödyksi!
 
Me vähän mietittiin että minä pidän äitiysloman ja todennäköisesti kaiken vanhempainvapaan, sen jälkeen pidän kesäloman ja meen sit töihin. Mies jäis tässä vaiheessa kuudeks viikoks isyyslomalle (+ mahd kesälomaa, hoitovapaata ym) ja sen jälkeen toinen tai molemmat pyrkis tekeen osa-aikaista ja lapsi menis osapäiväseks hoitoon. Saatais siis pidettyä tolla suunnitelmalla lapsi vuoden tai vähän päälle kotona. Kolme viikkoo isyyslomasta mies pitäis heti kun lapsi syntyy. Ja tää kaikki toki riippuu siitä saako mies valmistumisen jälkeen töitä. Mikäli töitä ei löydy niin saattaakin olla niin että mää joudun palaan pian äitiysloman jälkeen töihin ja mies hoitaa lapsen kotona.
 
Mä opiskelen ja teen vaihtelevasti töitä opintojen ohella. Opinnot suurimmaks osaks itsenäistä/verkko ym opiskelua. Nyt kesän teen täyspäiväisesti töitä, syksyllä taas osa-aikaisesti muutamia tunteja. Niin kauan kun mulla ei oo jtn kunnon kokopäiväistä tekemistä ei miehen kannata jäädä kotiin, vaik muuten toiveissa olis jakaa vapaat 50-50.

Mul on kyl ens keväänä tai sit syksyllä 2020 5-6 vk harjoittelu, jonka aikana mies vois olla kotona. Ens kesän voisin sit mahd. olla kans taas täyspäiväisesti töissä ja mies kotona. Vaikea vuotta pidemmälle asiaa viel suunnitella, tuntuu niin kaukaiselta :joyful:

Se on mietityttänyt, et kuinka lyhyellä varoajalla noita voi vaihdella? Kelan näkökulmasta siis. Töiden puolesta pitäis olla aika helppo meidän kohdalla. Ja onks mahd. tehdä jotain jakoa, et esim. toinen on aina alkuviikon, toinen loppuviikon tms? :joyful:
 
Mä opiskelen ja teen vaihtelevasti töitä opintojen ohella. Opinnot suurimmaks osaks itsenäistä/verkko ym opiskelua. Nyt kesän teen täyspäiväisesti töitä, syksyllä taas osa-aikaisesti muutamia tunteja. Niin kauan kun mulla ei oo jtn kunnon kokopäiväistä tekemistä ei miehen kannata jäädä kotiin, vaik muuten toiveissa olis jakaa vapaat 50-50.

Mul on kyl ens keväänä tai sit syksyllä 2020 5-6 vk harjoittelu, jonka aikana mies vois olla kotona. Ens kesän voisin sit mahd. olla kans taas täyspäiväisesti töissä ja mies kotona. Vaikea vuotta pidemmälle asiaa viel suunnitella, tuntuu niin kaukaiselta :joyful:

Se on mietityttänyt, et kuinka lyhyellä varoajalla noita voi vaihdella? Kelan näkökulmasta siis. Töiden puolesta pitäis olla aika helppo meidän kohdalla. Ja onks mahd. tehdä jotain jakoa, et esim. toinen on aina alkuviikon, toinen loppuviikon tms? :joyful:

Mua jäi mietityttämään tämä kun mekään ei tiedetä mitä on tulossa, mut en nopealla googletuksella löytänyt tietoa miten nopeasti pitäis hakea tai voiko muuttaa jo haettua jaksoa. Luin vaan että niitä voi vuorotella ja jossain Kelan sivuilla oli että korkeintaan kaksi jaksoa voisi olla molemmilla, tai siis kahteen osaan jaettuna. Eli ei varmaan ihan noin tiuha vuorottelu onnistu? Varmaan kannattaa kysyä joltain kelakertulta niin sais selkeän vastauksen. :grin Ja kattoa minkä verran vanhempainvapaan aikana voi työskennellä (vai voiko) jos on tollanen nopeiden keikkatöiden tilanne.
 
Me mennään tilanteen mukaan, mutta pyritään jakamaan vanhempainvapaa mahdollisimman pitkälti puoliksi. Minä jään varmaan sen jälkeen hetkeksi hoitovapaalle, mutta todellakaan en aio olla pois töistä vuosia, eli päivähoito tulee kutsumaan about vuoden iässä. Myös ensi vuoden lomat on vielä ihan auki. Miten muut on suunnitellut pitävänsä lomat pois? Vapaiden ”välissä” vai jälkeen vai kuinka?
 
Mie pidän tämän vuoden ja ensi vuoden vuosiloman vanhempainvapaan jälkeen. Pidän vanhempainvapaan yksin ja sitten noin 2kk vuosilomaa. Tämän jälkeen menen töihin. Jos mies on nykyisessä työssään, hän pitää isyyvapaata 4-6vk :)
 
Mie pidän tämän vuoden ja ensi vuoden vuosiloman vanhempainvapaan jälkeen. Pidän vanhempainvapaan yksin ja sitten noin 2kk vuosilomaa. Tämän jälkeen menen töihin. Jos mies on nykyisessä työssään, hän pitää isyyvapaata 4-6vk :)

Pitääkö teillä mies tuon isyysvapaan yksinään vai samaan aikaan sun kanssa? En osaa itse yhtään miettiä, että olisko järkevää, et mies olis esim heti alkuun mun kanssa hetken kotona. Ja sekin pitäis päättää jo pian...
 
Pitääkö teillä mies tuon isyysvapaan yksinään vai samaan aikaan sun kanssa? En osaa itse yhtään miettiä, että olisko järkevää, et mies olis esim heti alkuun mun kanssa hetken kotona. Ja sekin pitäis päättää jo pian...

Me pidetään se alku niin että 3vk on mies meidän kanssa kotona. Alkuun kun kaikki on uutta niin kiva saada apukäsiä ja homma käyntiin. Lisäksi jos vaikka tuleekin hätäsektio tms odottamaton tilanne niin yksin hankala saada kaikki tehtyä.
 
Tuota minäkin mietin, että jos kaikki ei menekään hyvin niin apukädet ois kova juttu. Toisaalta kaikki on kyllä aivan varmasti järjestettävissä töiden suhteen tollasessa tilanteessa. :) hitsi kun ei osaa yhtään ajatella mikä olis paras vaihtoehto.
 
Pitääkö teillä mies tuon isyysvapaan yksinään vai samaan aikaan sun kanssa? En osaa itse yhtään miettiä, että olisko järkevää, et mies olis esim heti alkuun mun kanssa hetken kotona. Ja sekin pitäis päättää jo pian...
Isä saa olla 18ap äidin kanssa samaan aikaan ja näin meillä on syntymän jälkeen tarkoitus tehdä. Sitten, kun mie meen takas töihin, niin mies on sen 4-6vk yksin lapsen kanssa.

**Vinkki viitonen: jos haluaa pidemmän pätkän siitä 18ap isyysvapaasta, jonka saa pitää äidin kanssa samaan aikaan, niin kannattaa hakea se aina ma-pe (eli jakaa se 3 osaan). Niin saa periaatteessa 3,5vk samaan aikaan äidin kanssa. Mun ies kyllä tiesi tämän, mutta taisi silti töissä ilmoittaa sen perus 3vk putkeen:confused005
 
Isä saa olla 18ap äidin kanssa samaan aikaan ja näin meillä on syntymän jälkeen tarkoitus tehdä. Sitten, kun mie meen takas töihin, niin mies on sen 4-6vk yksin lapsen kanssa.

**Vinkki viitonen: jos haluaa pidemmän pätkän siitä 18ap isyysvapaasta, jonka saa pitää äidin kanssa samaan aikaan, niin kannattaa hakea se aina ma-pe (eli jakaa se 3 osaan). Niin saa periaatteessa 3,5vk samaan aikaan äidin kanssa. Mun ies kyllä tiesi tämän, mutta taisi silti töissä ilmoittaa sen perus 3vk putkeen:confused005

Eipäs oltu mekään tajuttu tällaista! Siis pätkii vaan hakemuksen niin Kela ei laske lauantaita mukaan vaikka olisi peräkkäisiä viikkoja? Meilläkin mies pitää 3vk heti kun vauva syntyy. Viimeksi se osoittautui hyväksi ajaksi että ehdin toipua kävelykuntoon (eikä ollut sektio). Tietty ei voi tietää missä kunnossa on synnytyksen jälkeen, mut on silti kiva tietää että saa rauhassa kotiutua.
 
Eipäs oltu mekään tajuttu tällaista! Siis pätkii vaan hakemuksen niin Kela ei laske lauantaita mukaan vaikka olisi peräkkäisiä viikkoja?
Kyllä! Tän vinkin kuulin henkilöltä, joka on töissä palkanlaskennassa:) en oo kuitenkaa sen tarkemmin perehtynyt
 
Takaisin
Top