Painonnousu odotusaikana

Täällä mennään edelleen +1,5 kilossa. Masu on suuri, mutta muun kropan huomaan kutistuneen selkeästi ja kasvot ovat paljon kapeammat. Ruokahalu on alkanut tuntua paremmalta selvästi, saa alkaako paino kivuta ylöspäin tässä viimeisellä kolmanneksella. Raskausdiabeteksen vuoksi ovat tuntuneet kyllä olevan ihan tyytyväisiä painon vähäiseen muutokseen neuvolassa. Jos paino ei tästä suuremmin nouse, niin taidan synnytyksen jälkeen tipahtaa aiemmasta lievästä ylipainosta normaalipainon puolelle.
 
Tuli vaan siis mieleen, kun ekassa neuvolassa kysyttiin paljonko painan ja haluanko käydä vaa'alla vielä neuvolassa uudelleen. Sanoin seuraavani painoani kotona, ja se sitten riitti, mikä oli siis mielestäni ihan kiva.

En tiedä pitääkö kotivaa'an olla sen kummemmin kalibroitu, kun enemmänhän raskauden aikana seurataan painon muutosta kuin grammalleen tarkkaa painoa.

Toki myös ymmärrän sen, että jollain voi olla tarve kaunistella lukemia. Kai se sitten riippuu myös siitä neuvolantädistä ja itsestä, miten uskottavana se pitää toista ja miten itse käyttäytyy. Itse olen ihan tyytyväinen siihen, että voin seurata painoa kotona, koska teen sen kuitenkin. Enkä itse koe tarpeelliseksi kaunistella lukemia, koska ei siitä painosta sakkoja saa oli se mitä tahansa:grin

Mun vanha vaaka näytti oikeasti mitä sattuu eikä se ollut mitenkään johdonmukainen että olisi näyttänyt aina jonkun tietyn määrän ylä- tai alakanttiin. :wacky: Ihmettelin jossain vaiheessa että kyllä voikin paino heitellä, kunnes tajusin että vaaka toimii ihan omalla logiikalla. Että sillä ei olis uskaltanut luottaa kotipunnituksiin. Mutta totta toki tuo että just sitä muutosta seurataan eikä tarkkaa painoa. Ja tietty se on tavallaan tarkempi se tulos jos sitä seuraa kotona (toimivalla vaa'alla) kun saa painon joka päivä samaan aikaan samoilla spekseillä, eli miten on syönyt, käynyt vessassa ja niin pois päin...
 
Nyt on paino noin +1,5kg lähtöpainosta. Hyvin maltillisesti on noussut ja vaikuttaa siltä (ja toivon) että kokonaispainonnousu jää sinne muutamaan kiloon. Eihän tässä oo enää kuin ~2,5kk jäljelläkään.
 
Mulla punnitaan myös aina neuvolassa, kotona en pahemmin oo seuraillut koska en kauheasti luota meidän vaakaan... Kuinka usein teillä muilla on neuvola käyntejä? Ootteko ensi- vai uudelleensynnyttäjiä, entä kuinka kauan edellisestä synnytyksestä on? Musta tuntuu et mulla on ihan överi harvoin käynnit
 
Mulla alkupaino oli ennen raskautta tosi matala, hyvinkin reilusti alle 50kg paino. Oma olettamukseni oli ennen raskautumista et oma sen hetkinen paino ja PCOS-diagnoosi on jo omiaan aiheuttamaan häiriöitä hedelmällisyydessä vaikka muuten oma kokemus omasta terveydestä on hyvä.

Oon nyt punninnu meidän älyvaa'alla melkeinpä joka toinen päivä aamulla ennen aamupalaa. Oon myös tietenkin punninnut itteni kotona aamulla ennen neuvolakäyntejä, koska koin et neuvolassa saadut tulokset heitteli sitä mukaan kuinka monta vaatekerrosta mulla oli päällä mihinkin vuodenaikaan. Yksi neuvolan hoitaja vähän kyseli tarkemmin mun painon seurannasta, kun ilmeisesti huolestui ettei vaan olis taustalla syömishäiriötä. Piti selventään et itsellä oli huoli et nouseehan se paino ja nouseehan se riittävästi. Sais jäädäkin kertyneet kilot mut saapa nähdä.
 
Mä täällä jälleen kateellisena luen näitä teidän painonnousuja.. Huomenna alkaa vko 31 ja painoa tullut se 20 kg :sad010

Voin kertoa, että ihan en ole sujut tän hetkisen kropan kanssa vaikka tuo nousu ei juurikaan muualla näy kun vatsassa, mutta kun en oikein edelleenkään katso sitä raskausvatsana vaan ihan vaa läskinä.. :sorry:

Todella toivon, että paino lähtisi helposti synnytyksen jälkeen, mutta tällä hetkellä ei luottoa siihen löydy..
 
Mulla onneks oli tasoittunut painon nousu. Nyt 28+2 tullut 8,5 kg, mikä on n. kilon enemmän kun viime raskaudessa. Joku kyseli et kuinka usein on neuvoloita niin mulla on ollut n. kerran kuussa. Maha on paljon isompi kuin viime raskaudessa vaikka kuulemma keskikäyrällä menee nytkin. Mua ahistaa kans vähän toi iso maha mut alkaa nyt vähän helpottaa kun se alkaa oikeasti näyttääkin raskausmahalta eikä vaan läskiltä.
 
Mulla punnitaan myös aina neuvolassa, kotona en pahemmin oo seuraillut koska en kauheasti luota meidän vaakaan... Kuinka usein teillä muilla on neuvola käyntejä? Ootteko ensi- vai uudelleensynnyttäjiä, entä kuinka kauan edellisestä synnytyksestä on? Musta tuntuu et mulla on ihan överi harvoin käynnit

Ensi viikolla on neuvola ja sitä ennen on ollut vissiinkin kaksi vai peräti kolme käyntiä. Nyt laskin, että väliä näillä neuvoloilla on 7vk. No loppua kohden ne kai taas tihenee. Tämä kolmas raskaus, kakkonen syntynyt 12/2017.

Paino otetaan meilläkin aina neuvolassa ja kotivaaka sanoikin sopimuksen irti, joten en yhtään tiedä missä mennään. Varmaan sellainen 10kg ainakin tullut. Viimeksi neuvolassa taisi olla +8kg lähdöstä ja ennestään ylipainoa useampi kymmenen kiloa, mutta nyt en ole jaksanut niitä niin murehtia ja syöminenkin ollut mitä on. :smiley-ashamed005
 
Mulla on tähän asti ollut neuvola neljän viikon välein. Vissiin jostain 32 viikosta, rupeaa sitten olemaan kahden viikon välein.
 
Mullakin on ollut n kerran kk aika.
Ens viikolla on aika varattuna ja seuraava näyttäisi olevan lääkäri aika 35-36 viikolla ja sen jälkeen sitten 1-2vkon välein aika. Näin ainakin Lempäälän sivuilla lukee :grin

Ja tajusin just että oma terkka taitaa olla ens viikolla jo taas töissä... Miks mä en vaihtanut sitä sillon heti alussa.. :meh: se kyllä meinaan mainitsee tosta painosta.. :sorry:
 
Okei, mulla on itellä ollut vasta 2 nla ja 29.7 on sit isyydentunnustus nla, jotenkin tuntuu tosi vähältä, kuitenkin kohta jo rv 30
 
Mulla on ollut kolme neuvolakäyntiä viikoilla 8, 14 ja 22 ja yksi neuvolalääkäri viikolla 16.
Seuraava neuvola on noin viikon päästä,eli suunnilleen rv27.

Tämä ainakin etukäteen saadun listan mukaan ihan normaali määrä.
 
Mä olin aiemmin huolissani, kun painoa kertyi 1 kg/vk tahtia. Se oli kuitenkin vaan lyhyt pyrähdys ja nyt rv 28 tilanne on vajaa +4 kg. Sairastin vatsataudinkin, jossa multa lähti vuorokaudessa 1,5 kg painosta. Tuo määrä ei ole vielä parissa viikossakaan palautunut :wideyed: olen kyllä ihan hyvilläni tästä tilanteesta, koska olen nyt sokereiden heittelyn vuoksi alkanut pelkäämään vauvan hurjaa kasvua..

Itse seuraan painoani kotivaa'alla, koska neuvolassa paino punnitaan vaatteet päällä ja mulla muutenkin päivän mittaan heittää paino kilon pari. Kotivaaka tuntuu reagoivan eniten epätasaiseen alustaan (kylppärin kaadot), joten olen pitänyt huolen, että en vahingossakaan liikuta sitä nykyisestä spotistaan :grin
 
Täällä mennään rv:lla 27 ja kiloja on tullut 3. Aluksi paino laski, mutta nyt mennään ylöspäin. En ollut mikään "hoikkapoika" raskaaksi tullessani, sillä paino oli hieman yli 70kg ja neuvolassa sanottiin, ettei painoa saisi hirmuisesti tulla. Minulla on tuo radi ja sen vuoksi syöminen ja sokerit on mielessä koko ajan.

Kiloja on tullut siis maltillisesti, mutta nähtäväksi jää millainen loppukiri tulee. Painoa on muutoinkin pudotettavana kun raskaus on takanapäin, joten toivottavasti ei hirmuisesti tulisi lisää.
 
Okei, mulla on itellä ollut vasta 2 nla ja 29.7 on sit isyydentunnustus nla, jotenkin tuntuu tosi vähältä, kuitenkin kohta jo rv 30

Onpa joo vähän käyntejä sulla. :wideyed: Mulla ollut jo viisi käyntiä, yksi niistä tosin lääkäri. Ja ens viikolla, silloin 30+5, taas neuvolaan terkan luo. Eka synnytys 03/18. Eihän sillä käyntien tiheyden kannalta pitäisi olla väliä että kuin monta niitä lapsia on tai koska viimeksi synnyttänyt, mun mielestä ensisynnyttäjillä on THL:n ohjeistuksen mukaan vain yksi käynti enemmän kuin muilla.
 
Joo on mullakin ollut neuvolakäyntejä 5 tai 6. Ja yksi neuvolalääkäri. Toinen raskaus eikä näiden kaksosten vuoksi ainakaan neuvola/neuvolalääkärikäyntejä ole lisätty. Eri asia on sitten extrakäynnit äitiyspolilla monikoista johtuen vielä noiden neuvolajuttujen päälle. Kovin vähältä noi pari käyntiä kuulostavat.
 
Jännä, miten niitä ollut noin vähän, tuon listan mukaan ois ollut vaan 1 liian vähän, mulla on ollut kuitenkin viimeisin neuvola ollu 5.6 ja seuraava 29.7 aika pitkä väli, ei siinä ei mulla miköön iso hinku sinne ole kun meillä on myös tuo avoneuvola ja myös soittaa voi, jos jokin huolestuttaa, mutta outoa silti
 
Nyt rv 29 ja paino on edelleen lähtölukemissa, mihin olen oikein tyytyväinen (koska reilu ylipaino ja radi) eikä neuvolassakaan ole asiaan puututtu. Siksi vähän ärsyttää, kun lähipiiristä koko ajan vihjaillaan, että onkohan kaikki hyvin, kun kyllähän sen painon PITÄISI nousta :sorry: No ei kuulemma pitäisi, jos ylipainoa on jo lähtötilanteessa kymmeniä kiloja...
 
Takaisin
Top