Pahoinvointi-/ällötys-/kuvotus-/vellomis- ja oksennusketju

TT2020

Vauhtiin päässyt keskustelija
Helmiäidit 2020
Eli saa avautua.:hungover::depressed::wacky::yuck::confused::meh::grumpy: Aloitan itse. Helvetillinen vellonta/pahoinvointi ollut viime yöstä lähtien. Mitään ei tee mieli, oksensin jo kerran. Yökin viime yönä kolme tuntia ilmaa, olisin varmaan laatannutkin jos olisin ollut pystyssä. Meinas tulla itku. Olo on kuin merisairaalla eikä valvominen ainakaan parantanut olotilaa. Mietin että pitäiskö vaan tunkee sormet kurkkuun.

Mikä tähän auttaa? Ja en oo ekakertalainen, mut tää on jo jotain ihan extreme tai sitten aika on kullannut muistot. Olen lähdössä kohta vielä laivalle, mä kuolen sinne! En voi peruakaan. :help
 
Täällä myös aika-ajoin pahoinvointia. Vähän vaihdellen päivän mukaan. Oksentelua ei ole (ainakaan vielä) ollut, vaikkakin lähellä käynyt. Paljon jaksamisia kaikille.:angelic:

Pakko vielä sanoa, että ite en oo ainakaan löytänyt mikään mikä auttaisi. Välillä oksettaa syöminen ja välillä syömättömyys jne. Millon ällöttää mikäkin. Eli vinkkejä myös otetaan vastaan, jos sellaisia on.
 
Olen voinut pahoin ja oksentanut 1-2 kertaa päivässä nyt reilu 6 viikkoa. Ei tähän auta muu kuin aika ja sitä aikaa odotellessa. Itellä jeesaa se, että syön vähintään 2 tunnin välein. Pastillien imeskely, tosin joskus ne ellottaa lisää. Ja syö aina sitä mikä vähänkään tuntuu hyvältä ajatukselta. Mua myös helpottaa se, kun on touhua ja lähtee kotoa, ettei ns kerkee velloa siinä olossa. Paras olo on pimeässä makuuhuoneessa maaten, joten illat meni pahimpaan aikaan esikoisen mentyä maate ni siellä ja aikaisin unta kalloon iteki, koska nukkuessa on ainut hetki, kun ei oo etova ja oksettava olo.
 
Eli saa avautua.:hungover::depressed::wacky::yuck::confused::meh::grumpy: Aloitan itse. Helvetillinen vellonta/pahoinvointi ollut viime yöstä lähtien. Mitään ei tee mieli, oksensin jo kerran. Yökin viime yönä kolme tuntia ilmaa, olisin varmaan laatannutkin jos olisin ollut pystyssä. Meinas tulla itku. Olo on kuin merisairaalla eikä valvominen ainakaan parantanut olotilaa. Mietin että pitäiskö vaan tunkee sormet kurkkuun.

Mikä tähän auttaa? Ja en oo ekakertalainen, mut tää on jo jotain ihan extreme tai sitten aika on kullannut muistot. Olen lähdössä kohta vielä laivalle, mä kuolen sinne! En voi peruakaan. :help



Kuulostaa valitettavan tutulle :sad001 toivotan vaan paljon tsemppiä :Heartred viimeiset viisi viikkoa olleet mulle täyttä tuskaa. Oksentelu ja KOKO PÄIVÄN kestävä todella huono olo, meinaa todella ottaa psyykkeen päälle kun mihinkään ei pysty tai kykene... oksentaminen ei auta edes hetkellisesti oloon vaan yhtä yököttävä tunne sen jälkeenkin.. koko kesäloma meni tässä voinnissa ja ajattelin seuraavaksi lomailla kun jään töistä pois talvilomalle ja siitä suoraan mammaloma.. mulla ollut nyt jo muistaakseni kolme viikkoa pahoinvointilääke käytössä mutta ei juuri tehoa. 10. viikko käynnissä ja toivon todella että pian helpottaa. Pitkään toivottu raskaus ja surettaa kun ei pysty yhtään nauttimaan :sad001
 
Olen voinut pahoin ja oksentanut 1-2 kertaa päivässä nyt reilu 6 viikkoa. Ei tähän auta muu kuin aika ja sitä aikaa odotellessa. Itellä jeesaa se, että syön vähintään 2 tunnin välein. Pastillien imeskely, tosin joskus ne ellottaa lisää. Ja syö aina sitä mikä vähänkään tuntuu hyvältä ajatukselta. Mua myös helpottaa se, kun on touhua ja lähtee kotoa, ettei ns kerkee velloa siinä olossa. Paras olo on pimeässä makuuhuoneessa maaten, joten illat meni pahimpaan aikaan esikoisen mentyä maate ni siellä ja aikaisin unta kalloon iteki, koska nukkuessa on ainut hetki, kun ei oo etova ja oksettava olo.



Mä oon alkanut myös ajatella että ehkä töihin paluu on hyväksi jos vain vointi sen sallii, tulisi jotain muutakin tekemistä ja ajateltavaa kun se oma olo. Ja tuo nukkuminen kuulostaa niin tutulta! Kokoajan tekisi vaan mieli maata silmät kiinni tai nukkua koska silloin ei okseta. Ja tuosta syömisestäkin oon yrittänyt pitää kiinni että edes vähän jotain usein mitä tekis mieli, toista viikkoa mennään jo ilman tippaa sentään.
 
Joo ei tästä raskaudesta kyllä paljoa ole nauttimaan ehtinyt, kun olo on surkea. Esikoisesta oksensin vipan kerran rv 16, mutta pahoinvointi muuten kesti reilusti yli puoleen väliin. Eli vielä saa varmasti muutaman viikon kituutella oloissaan. Pahoinvoinnin alkaessa 6+ mua aivan itketti kun ajattelin että sitä on kuukausia taas edessä, mutta niin vaan on jo kuudesta viikosta selviydytty, huh. Eväitä pitää aina olla mukana, nyt lemppari on hapan omena valmiiksi lohkottuna. Helppo eväs syödä missä vaan.
 
Pahan olon lisäksi seuraan on liittynyt närästys :sad001
 
Jatkuva ällöttäväkrapulaolo, närästää, väsyttää, oksettaa, väsyttää, nälkä, ei nälkä, väsyttää jne. Milloin tää loppuu? :arghh: Väsymys varsinkin, jotenkin lamauttava. Oon muutenkin semmonen, että jos vähän nukuttaa niin on aivan pakko päästä nukkumaan tai muuten ei seuraa mitään hyvää. Ja nyt ku väsyttää kellon ympäri, ni yritä tässä nyt elää normaalia elämää ja käydä töissä.
 
Mulla taas tää pahoinvointi aiheuttaa sen että en saa unta. Aikaisemmin väsytti niin paljon et nukahdin helposti, mut nyt tää olo paheni ja en pysty nukahtaa kun velloo :depressed:

Saakohan sen pahoinvointiehkäisylääkkeen helposti, kun nukkumattomuus taas pahentaa pahoinvointia niin tää on kierre.

Pitäis kuitenkin tätä perhe-elämää pyörittää ja töihin paluukin kesälomalta edessä. Ja toi laivareissu, en ees haluu ajatella monta yötä laivalla, joka keinuu :arghh:

Ihan sama mitä syö usein tai ei. Mentolpurkka on ollut jonkin asteinen pelastus. :smiley-ashamed004
 
Mulla kans pahoinvointia ja oon oksentanu monena aamuna. Kaikista kamalinta on ku aamulla pitää lähtä oksentaa eikä oo kerenny syyä mitään, sit vaan joutuu yökkii siellä vessassa.

Mulla on auttanu aamulla pahoinvointiin suolakeksit :) Toivon, että tää huonovointisuus alkas kohta hellittämään, ku nyt rv 11+4.
 
Ei ollu kyllä kivaa tyhjän mahan yökkiminen. Mä oon aamulla voileipä tai suolakeksiä syöny jo ennen nousemista. Mun mielestä se vähän auttaa...
 
Täällä yksi yökkijä myös. Hajut, maut, ajatukset- you name it- saavat reaktion aikaan. Pitää huolehtia pissalla käymisestä usein ettei sitten oo pissat housussa kun yökkirefleksi iskee. :smiley-angelic006:biggrin
 
Toisina päivinä nonstop- matkapahoinvointiolo. Maatessakin päässä heijaa, ja oksettaa. Joskus ruokailu auttaa ja joskus pahentaa. Pääsääntöisesti yritän kyllä syödä hedelmän ennenkuin nousen sängystä, tai heti ruisleivän kun pääsen keittiöön. Hampaita ei voi pestä kuin sylkemällä koko ajan hammastahnat pois suusta, jos kertyy liikaa on yökköys taattu.
 
Ihanaa, kun alkaa helpottaa. :) Toisaalta oon oppinut kantapään kautta, että komposti saa olla edelleen vain miehen vietävänä. Ja kahvin pitää olla tuoretta, eikä pannussa seisonutta. Niin ja mansikan kantojen siivoamista kupista kompostiin ei pidä jättää seuraavaan päivään. Edelleen nyrkkisääntönä päivän aloituksen on aamupala aivan ensimmäisenä. Vasta noin tunti sen jälkeen uskaltaa hampaita harjaamaan. Saa nähdä säilyykö nää tietyt hajut ja aamupalan tarve ensimmäisenä läpi raskauden vai helpottaako vielä lisää myöhemmin. Oon vain niin tyytyväinen, ettei ole enää sitä pahinta vaihetta, missä pelkkä ajatus jostakin sai etomaan. Tuntui kuin olisi ollut jatkuva krapula päällä :yuck:
 
Oon varautunu huonoanoloa kestämään vielä kuukauden... Viimeksi helpotti joskus 19sta viikolla. Kaikista rasittavinta on kyllä pääkipu. Alko 4päivää sitten ja panadol välillä helpottaa oloa hetkeksi ja välillä ei auta mitään. Ikävä buranaa!
 
Viimeksi pahoinvointi kesti synnytykseen asti, katsotaan miten tällä kertaa. Etova olo alkoi viikko ennen kuin raskaustesti näytti plussaa. Juhannuspäivän vietin oksentaen 20 x/pvä - onneksi sentään yksin kotona, varsinaista laatuaikaa siis! Sen jälkeen onneksi oksentelua on ollut enää 0-10 kertaa päivässä, mutta pahoinvointi on ja pysyy 24 h/7. Pahinta on, että pahoinvointi estää nukkumasta varsinkin yöllä. Yöunet jääneet 4 tuntiin yö (kerran viikossa parempi 5-5.5 h) ja ne yhdistettyinä raskausväsymykseen ovat aika mielenkiintoinen kombo. Närästys lisänä ei auta asiaa, onneksi löysin jostakin vinkin, että banaani ja vesimeloni ovat ns. neutraaleja eivätkä happamia ruokia ja niitä vetelenkin sitten yöllä. Suolakeksit mulla vain närästää. Päivällä pakko syödä jotakin 2 h välein, mutta toisaalta pitää huolehtia siitä, että annoskoot eivät ole liian isoja tai sekin provosoi oksentelua. Primperanista ei ole ollut mitään apua.
Tsemppiä kaikille kanssasisarille!
 
Viimeksi pahoinvointi kesti synnytykseen asti, katsotaan miten tällä kertaa. Etova olo alkoi viikko ennen kuin raskaustesti näytti plussaa. Juhannuspäivän vietin oksentaen 20 x/pvä - onneksi sentään yksin kotona, varsinaista laatuaikaa siis! Sen jälkeen onneksi oksentelua on ollut enää 0-10 kertaa päivässä, mutta pahoinvointi on ja pysyy 24 h/7. Pahinta on, että pahoinvointi estää nukkumasta varsinkin yöllä. Yöunet jääneet 4 tuntiin yö (kerran viikossa parempi 5-5.5 h) ja ne yhdistettyinä raskausväsymykseen ovat aika mielenkiintoinen kombo. Närästys lisänä ei auta asiaa, onneksi löysin jostakin vinkin, että banaani ja vesimeloni ovat ns. neutraaleja eivätkä happamia ruokia ja niitä vetelenkin sitten yöllä. Suolakeksit mulla vain närästää. Päivällä pakko syödä jotakin 2 h välein, mutta toisaalta pitää huolehtia siitä, että annoskoot eivät ole liian isoja tai sekin provosoi oksentelua. Primperanista ei ole ollut mitään apua.
Tsemppiä kaikille kanssasisarille!



Mullakaan ei auttanut Primperan mutta Metoclopramide auttoi sitten kun tuo +-10 oksentelua päivässä vaihe alkoi helpottaa. Kannattaa koittaa sitä myös :)
 
Pahoinvointi ehkä vähän helpottanu, mutta onko muilla huimausta?? Välillä tämä huimaus on niin kamalaa, että saa miettiä miten päivistä selviää...
 
Mulla myös huimausta. Ostin verenpainemittarin (koska neuvolassa aina jännityspaineet), niin nyt on kyllä ollut verenpaineet tosi matalalla. Siitä varmasti johtuu. Varsinkin jos nousen nopeasti ylös, silmissä mustenee ja on parempi istuutua heti vaikka lattialle. Esikoista odottaessa oli ihan samaa.
 
Takaisin
Top