Viimeisin neuvolakäyntisi

Itse soitan neuvolaan vasta varhaisultran jälkeen. Eipä sinne kiire ole soitta :D
 
Mulla oli eka neuvola tänään. Aloitan 12+0 asa-lääkityksen viime raskauden vaikean myrkytyksen takia. Ja äippäpolilla sit loppua kohden ainakin kontrolleja. Toivotaan parasta, että nyt olis normaali raskaus! Ens viikolla labrat ja pissikoe, aika ultraan tulee postissa.
 
Mulla oli eka neuvola tänään. Aloitan 12+0 asa-lääkityksen viime raskauden vaikean myrkytyksen takia. Ja äippäpolilla sit loppua kohden ainakin kontrolleja. Toivotaan parasta, että nyt olis normaali raskaus! Ens viikolla labrat ja pissikoe, aika ultraan tulee postissa.
Kerrottiinko sinulle, miksi aloitat lääkkeen noin myöhään eikä heti plussasta?
 
Joo kysyin sitä, ilmeisesti kun alkuraskaudessa muutenkin vältettävä lääkkeitä ja mitä asiaa itse tutkin netistä, niin tuli vastaan kattava kertomus Duodecimissa aiheesta. Siel luki että "Ennen 12. raskausviikkoa aloitetusta mini-ASAsta on vähemmän kokemusta." Eli varmaan on tutkittu turvalliseksi vasta tuosta 12 viikolta lähtien.
 
Joo kysyin sitä, ilmeisesti kun alkuraskaudessa muutenkin vältettävä lääkkeitä ja mitä asiaa itse tutkin netistä, niin tuli vastaan kattava kertomus Duodecimissa aiheesta. Siel luki että "Ennen 12. raskausviikkoa aloitetusta mini-ASAsta on vähemmän kokemusta." Eli varmaan on tutkittu turvalliseksi vasta tuosta 12 viikolta lähtien.
Kiitos vastauksesta! On siis hyvin erilaisia käytäntöjä. Fiksulta kuulosti tuo perustelu.
 
Eilen oli ensimmäinen neuvolakäynti. Paineet ja hemoglobiini ym. kunnossa. Painon noususta olin lievästi järkyttynyt, mutta kai tämä jäätävä turvotus selittää siitä osan :cat:
 
Tänään oli eka neuvola. Jotenkin se terkkari sai mun mielen rauhoitettua ja ahdistuksen vähenemään. Ens viikolla vu. Verenpaineet ja hb kunnossa. Ei auta kuin malttaa mieli ja odotella. Seuraava neuvolakäynti onkin vasta viikolla 16. Esikoisen kanssa kävin koko raskauden vähintään 4 viikon välein.
 
Mä suunnittelin huomenna soittaa neuvolaan ja varailla ekaa aikaa, kesällä kun kaikki tuppaa olla lomalla niin voi olla vaikea saada. Toivottavasti kerkeän/muistan töiden lomassa soittaa, ne soittoajat on niin uskomattomat että aina muistaa vähän ennen ja seuraavaksi se aika onkin mennyt jo ohi :hilarious:
 
Mulle käy aina noin monta kertaa ennen kuin muistan
 
Torstaina kävin ekaa kertaa neuvolassa, rv 8+0. Seuraavaks pitäis muistaa varailla aikaa verikokeisiin ja ultraan. Neuvolaan seuraavan kerran vasta elokuussa.
 
Mulla oli eilen eka neuvola rv 8+4. Ihan ei tultu juttuun neuvolatädin kanssa, ainakaan vielä. Mutta sain jo varattua verikokeet, ultran ja sokerirasituksen (yäk!). Tästä se etenee ja muuttuu raskaus koko ajan konkreettisemmaksi! :)
 
Tähän mennessä oon tullu neuvolassa parhaiten juttuun yhden nuoren kesälomasijaisen kanssa. Vakiotädit on ihan ok, tiedot vaikuttaa olevan ajantasalla ym. mut ei vaan erityisesti synkkaa.
 
Mulla oli esikoisen aikana maailman paras 'neuvolantäti'. Sitten kun muutettiin kaikki olleet (kyllä pakkoa sanoa kaikki, koska vaihtuneet liki joka vuosi) omaan makuun hieman tympeitä. Ehkä eka vaan oli liian hyvä ja siihen kun oli tottunut, ei muut tuntuneet yhtä mukavilta. No nyt taas uusi tuttavuus, vaikuttaa ainakin yhden käynnin perusteella ihan pätevältä ja mukavalta. Toivottavasti tämä myös pysyisi nyt pidempään kun vuoden niin olisi helpompi olla sitten lastenkin kanssa siellä..
 
Mulla oli tänä aamuna eka neuvolakäynti. Jännitin ja pelkäsin käyntiä etukäteen, että joudun heti ekalla kerralla kohtaamaan liian kaukana olevia asioita. Vielä ei pysty ajattelemaan kovin montaa päivää/viikkoa eteenpäin. Mutta oli ihana huomata, että terkka otti asioita esille meille sopivalla tahdilla ja osasta asioista vain mainitsi, lisäten, että niistä sitten lähempänä tarkemmin. Torstaina pääsen ultraan ja saan samalla nt-ultra-ajan. Labra-ajan varasin ens viikolle. Seuraava neuvolakäynti on elokuun puolivälissä.
9+0
 
Soitin tänään neuvolaan, eka neuvola 24.7. Kun en yhtään muista koska oli viimeksi menkat, jostain syystä mielessä päivät joko 13.5 tai 20.5 niin sovittiin 13.5. Joten sen mukaan tänään 8+0 ja la 17.2, todellinen raskauden kesto selviää sitten vasta nt-ultrassa.
 
Eka neuvola ohi ja nyt istun bussissa matkalla äitiyspolille johon siis seuraavaksi aika :)
Neuvolassa yllättävän vähän tuli mitään infoo, pari lappusta vaan anto. Ei edes sitä vau:n viikko viikolta kirjasta mitä joistain neuvoloista saa. Joissain apteekeissa oon ehkä nähny semmosia. Pitää metsästää, koska haluan :D On mulla monta raskaussovellusta, mutta haluun sen kirjan! :D
Pissasta katottiin heti sokerit ja proteiinit ja ne oli ok niinku pitääki. Verenpaine oli 118/70 eli hyvä sekin. Hb mitattiin ja katoin sen ite siitä laitteesta ja oli 119. Se terkka ei sanonu sanallakaan koko tuloksesta mitää, ei edes tota arvoo :confused: Jäin vaan miettiin, että mitä hittoo, miksei sanonu mitää. Toi nyt ei oo mikään hyvä arvo tässä vaiheessa raskautta... Äitipolilta kysyn asiaa kyllä. Paino on noussut 4-5kg jo sitten plussan. Tää turvotus ja ummetus vissiin tekee sen. En nimittäin oo syömisiäkään muuttanu.
Terkka oli joku kesäsijainen ja ihme hiirulainen oli kyllä. Se ei osannu oikeen suhtautua mun pelkoihin vaan lässytti kuinka ei pidä stressata jne. Inhottavaa vähättelyä. Onneks ens kerralla on eri terkka ja toivottavasti se on sitten mukava kun on sit se omaterkkari. Melko turha käynti siis kaikin puolin. Lähetteen seulontoihin se teki ja sinne parin viikon päästä :)

Ehkä toi äitiyspoli on antoisampi käynti :) Tai varmasti onkin kun ultrataan.
 
Eka neuvola ohi ja nyt istun bussissa matkalla äitiyspolille johon siis seuraavaksi aika :)
Neuvolassa yllättävän vähän tuli mitään infoo, pari lappusta vaan anto. Ei edes sitä vau:n viikko viikolta kirjasta mitä joistain neuvoloista saa. Joissain apteekeissa oon ehkä nähny semmosia. Pitää metsästää, koska haluan :D On mulla monta raskaussovellusta, mutta haluun sen kirjan! :D
Pissasta katottiin heti sokerit ja proteiinit ja ne oli ok niinku pitääki. Verenpaine oli 118/70 eli hyvä sekin. Hb mitattiin ja katoin sen ite siitä laitteesta ja oli 119. Se terkka ei sanonu sanallakaan koko tuloksesta mitää, ei edes tota arvoo :confused: Jäin vaan miettiin, että mitä hittoo, miksei sanonu mitää. Toi nyt ei oo mikään hyvä arvo tässä vaiheessa raskautta... Äitipolilta kysyn asiaa kyllä. Paino on noussut 4-5kg jo sitten plussan. Tää turvotus ja ummetus vissiin tekee sen. En nimittäin oo syömisiäkään muuttanu.
Terkka oli joku kesäsijainen ja ihme hiirulainen oli kyllä. Se ei osannu oikeen suhtautua mun pelkoihin vaan lässytti kuinka ei pidä stressata jne. Inhottavaa vähättelyä. Onneks ens kerralla on eri terkka ja toivottavasti se on sitten mukava kun on sit se omaterkkari. Melko turha käynti siis kaikin puolin. Lähetteen seulontoihin se teki ja sinne parin viikon päästä :)

Ehkä toi äitiyspoli on antoisampi käynti :) Tai varmasti onkin kun ultrataan.
Olipa kurjaa, et jäi ole, ettei mitään jäänyt oikein mitään käteen. Tuo lässyttäminen on ihan pahinta, mitä tiedän! Se kertoo vaan siitä, ettei kuulijalla ole mitään käsitystä, mitä sille puhuu. :sad001

Mullekin on tullut muutama kilo jo heti tässä alkuraskaudessa. Terkka ei siihen sanonut mitään muuta kuin kysyi vain, että onko mulla hoidot vaikuttanut painoon. Kyllähän se kolmen vuoden hormonien vetäminen tuntuu:shifty: Tosta hänen kysymyksestään tuli jotenkin sellainen olo, ettei hän halunnut moralisoida vaan ymmärtää.

Kummallista, ettei sanonut mitään tosta hb:sta. Sun varmaan kannattaa alkaa syömään rautaa jo nyt! Mun hb oli ihan toista luokkaa: 152:grin Terkka sitä hämmästeli ja kysyi, oonko muistanut juoda riittävästi. Mielestäni olin ja mulla on pääsääntöisesti aina ollut hyvä hb.
 
Takaisin
Top