Miten raskaus ja synnytys muutti kehoasi?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten raskaus ja synnytys vaikutti kehoosi? Oliko kehosi kovin erilainen synnytyksen jälkeen kuin ennen raskautta?

Täällä on mahtava artikkeli Ash Lunasta, joka rupesi kuvaamaan synnyttäneitä äitejä taistellakseen todellisuudesta poikkeavia "normeja" vastaan. Näyttääkseen miltä synnyttäneen naisen vartalo näyttää ja myös sen että se on kaunis.

Itselleni jäi raskauskiloja, (himmenneitä) raskausarpia ja vähän isommat jalat. Raskauskilot ei onneksi näy "raskausmahana", vaan on tasaisesti joka puolella vartaloa. Osa tämän hetken painosta saattaa olla myös lihaksia lapsen nostelusta (tai niin ainakin haluan uskoa).
 
Ei kovin paljoa. Iho toki venyi ja haaleita arpia jäi, mutta vaate- ja kengän koko on edelleen samat. Tissit oli pienet jo ennestään, nyt ne on...no, patalaput.:'D

Siinäpä ne näkyvät jutut.
Eikä haittaa yhtään, päinvastoin.:happy:
Kiloja tiputtelen omaa oloa kohentaakseni, niitä on raskauksien jälkeen vielä muutama extraa. :)
 
Ei paljoa, mutta muutti kumminkin. Kengän ja hanskan koko on numeroa suurempi. Nykyään vaatekoko sama tai yhden suurempi, kuin ennen lasta. Lantio ja takapuoli jäi leveämmäksi, maha ja tissit suuremmiksi. Eli ulkoisesti pään koko ainoa joka pysyi samana :grin

Jäin isokokoiseksi vauvan syntymän jälkeen, kunnes lopetin imetyksen 1,5-vuotiaana. Siitä vähän ajan kuluttua paino alkoi lähteä itsestään ja lähtee edelleen. Nyt olen samassa painossa kuin ennen lasta, mutta silti isompikokoinen.

Olen ihan tyytyväinen itseeni, minullle ei sopisi olla laiha enkä laihuutta ihannoi. Riittää kun olisin normaalipainoinen ja sen muotoinen, että tavallisesta kaupasta saan sopivat vaatteet.
 
Kunkin synnytyksen jälkeen painoin toki enemmän kuin ennen raskautta, enkä päässyt heti eroon kiloista. Nykyisin painan vähemmän kuin alkaessani odottaa esikoistani, mutta nuorimmaiseni täyttääkin "jo" 2 vuotta heinäkuun lopulla.

Raskausarpia jäi jonkin verran, erityisesti alavatsaan. En osaa niistä stressata - ajattelen, että ne ovat vain merkkejä siitä, että kehoni on tuonut maailmaan kolme ihmistä. :)

Jalan koko kasvoi noin yhdellä numerolla. Muita pysyviä muutoksia ei tainnut tulla.
 
Alavatsaan jäi pieni kengurupussi siihen kohtaan, mihin vauva oli parkkeerannut peppunsa. Ihan alhaalta löytyy sektioarpi. Vasen rinta on ainakin tällä hetkellä isompi kuin oikea, koska imetän sillä edelleen. Raskauskiloja on jäljellä neljä. Tai no, oikeastaan ne on ihan rehellisiä mässäilykiloja.

Nivelet ovat edelleen löysät hormonien vaikutuksesta; olen käynyt fysioterapiassa kuntouttamassa alaselkää ja se on auttanut. Jalat kasvoivat puoli numeroa ja jouduin heittämään monia kivoja kenkiä roskikseen.

Hyvä puoli raskaudessa oli se, että orastavat harmaat hiukset katosivat ja hiuksista tuli punertavammat.
 
Ai niin, sektioarven ja löystyneet nivelet unohdin ihan mainita. Onneksi sektioarpi ei näy edes bikineissä. Koen sen jotenkin häiritsevämmäksi kuin vaikka raskausarvet. Ehkä siksi että raskausarvet on merkkejä raskaudesta, sektioarpi... No siitä että en saanut synnytettyä.

Rintojen suhteen olen ihan tyytyväinen lopputulokseen, vaikka ainoat sopivat liivit oli lopulta ne halvalla raskausaikana hankitut. :grin Ennen raskautta käytössä olleet on liian pienet ja loppuraskaudesta ja imettäessä käytössä olleet liian isot.
 
Jäihän noita raskausarpia ja -kiloja, mutta ei haittaa. Kilotkin voi vielä karista, kun lapsi on vasta vähän yli vuoden ja imetän vielä. Ainakin olen kuullut että imetys voi vaikeuttaa laihtumista.
 
Jäihän noita raskausarpia ja -kiloja, mutta ei haittaa. Kilotkin voi vielä karista, kun lapsi on vasta vähän yli vuoden ja imetän vielä. Ainakin olen kuullut että imetys voi vaikeuttaa laihtumista.


Todellakin vaikeuttaa! Minulla lähti ekat kilot kun lapsi, 11 kk, lopetti yöllä syömisen. Loput alkoi lähteä, kun lopetin kokonaan imetyksen. Ja söin ja elin normaalisti, ei siis mitään herkkukiloja.
 
Todellakin vaikeuttaa! Minulla lähti ekat kilot kun lapsi, 11 kk, lopetti yöllä syömisen. Loput alkoi lähteä, kun lopetin kokonaan imetyksen. Ja söin ja elin normaalisti, ei siis mitään herkkukiloja.

Kiva kuulla. Ehkä mäkin alan päästä kiloista eroon kun imetys vähentyy. :)
 
Mulla jäi tokasta ilmeisesti paha erkauma (ei ole tutkittu, mutta itse epäilen). Vieläkin näyttää kuin olisin raskaana ja ylipainoakin on 5 kiloa :/ Nivelet kipeytyy jatkuvasti ja paino nousee vaikka olen liikkunut enemmän ja syönyt tarkemmin jo ainakin puoli vuotta. Liekkö sitten sillä vaikutusta, että minulle asennettiin viime kesänä ekan kerran hormoonikierukka. Menkat on jääneet tosi niukoiksi mutta paino senkun nousee.. Ekan kohdalla ei näitä ongelmia ollut ja palauduin normi mittoihin heti imetyksen jälkeen. No syksyllä tarkistetaan taas veriarvoja ja ilmeisesti noita hormooneja, josko ne ois sitten normaalisoitunu.

Mutta silti olen tyytyväinen kehooni ja ylpeä lapsistani. Ja mies tykkää edelleen tisseistäni ja takamuksesta :D
Vaikka näin kesä keleillä joskus harmittaa ettei viitsi lyhyitä hameita oikein käyttää, niin oma keho on kuitenkin vielä ok. Korostan sitten enempi niitä tissejä :D
 
Ai niin, sektioarven ja löystyneet nivelet unohdin ihan mainita. Onneksi sektioarpi ei näy edes bikineissä. Koen sen jotenkin häiritsevämmäksi kuin vaikka raskausarvet. Ehkä siksi että raskausarvet on merkkejä raskaudesta, sektioarpi... No siitä että en saanut synnytettyä.

Eikös sektioarvestakin voi olla ihan ylpeä, siihen voi suhtautua rakkaudella. Sieltä se kääryle on nostettu päivänvaloon. :love017
 
Eikös sektioarvestakin voi olla ihan ylpeä, siihen voi suhtautua rakkaudella. Sieltä se kääryle on nostettu päivänvaloon. :love017

Pakko myöntää että en ole osannut edes ajatella asiaa noin ihanasti. Mulla taitaa olla pieni ongelma sektion suhteen. Koen epäonnistuneeni vaikka sektio ei ollutkaan itsestäni johtuva. Harmittaa että jouduin sektioon ja sitä kautta en pidä arvestakaan. (Tämä epäonnistumis-ajattelu ei siis ylety muihin sektiolla synnyttäneisiin.)
 
Tällä hetkellä kahden raskauden jälkeen painan pari kiloa vähemmän kuin ennen lapsia mutta lantio tuntuu leveämmältä, mahaan jäänyt "löysää" ja rinnat pienentyneet lähes olemattomiksi. Jalan malli muuttunut lättämäisemmäksi, koko ei ole muuttunut mutta erimalliset kengät sopii nyt kuin ennen.
 
En osaa sanoa vielä kun imetän. Nyt vaikuttaa siltä ettei oo millään lailla muuttanut. Oon ylpee miun kropasta miten jakso raskauden ja synnytyksen:Heartred ainut mikä tulee mieleen niin häntäluu antoi periksi ja vähän vääntyi ja tuntuu tietyllä tavalla istuessa olevan tiellä
 
Isompia pysyviä muutoksia ei tainnut jäädä. Rinnat pieneni koosta E kokoon D imetyksen jälkeen ja massuun jäi pieni, lähes huomaamaton pömppö ja tuntuu, että vatsalihasten teko on haasteellisempaa nykyään. Kiloja on nyt muutamia vähemmän kuin ennen raskautta.
 
Takaisin
Top