Mikä kaikki muuttuu vauvan myötä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia käytännön muutoksia tuleva vauva tuo tullessaan vai tuoko mitään? Muutatteko isompaan asuntoon? Hankitteko auton tai vaihdatteko nykyisen auton tilavampaan? Tai onko edessä joitakin muita muutoksia? Artikkelissamme puhutaan siitä, miten raskaus voi muuttaa ystävyyssuhteita. Onko teillä tällaisesta kokemusta?
 
Asumme nyt pienessä kaksiossa, 45neliötä. Luultavasti lapsen kasvaessa joudumme ostamaan isomman asunnon. Auto on sinällään jo sopiva. Koira meiltä löytyy, ja pahoin pelkään että joudumme luopumaan siitä... Ei tykkää pienistä lapsista yhtään, joten emme rupea kokeilemaan kuinka yhteiselo sujuisi. Emme ota sitö riskiä. Minulla olisi viimeinen vuosi syksyllä alkamassa Amk opintoja, joten katsotaan kerkeänkö saada niitä alta pois, vai jääkö kesken. Kovasti yritän ainakin töitä tehdä sen eteen, että valmistuisin ennen vauvan syntymää.
 
Odotettu26 sun tilanteesi kuulostaa lähes samalta kun mitä mulla oli esikoista odottaessa. Asuttiin siis kans kaksiossa, meillä tosin oli kaks koiraa ja kissa. Lisäksi oman haasteensa toi et asuttiin hissittömän kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Yritettiin silloin myydä tuota kaksiota mutta siihen me sit lopulta jäätiin ja suht hyvin selvittiin vaikka ahdasta oli :D

Tällä hetkellä odotan tavallaan yksin esikoisen kanssa toista lasta ja samassa asunnossa asutaan. Lapsilla tulee olemaan sama isä, joka kyllä on mukana menossa mutta asuu toistaiseksi eri paikkakunnalla. Katotaan mihin elämä vie, palataanko yhteen vai ei.
 
Esikoista odotellaan, asutaan 53 neliöisessä kaksiossa ja tässä ajateltiin asua niin pitkään kuin mahdollista. Autoa ei välttämättä tarvitse vaihtaa isompaan. Suurempia muutoksia lapsen tulo ei siis aiheuta meille.
 
Meillä uusi vauva ei kauheasti muutoksia tuo, melko iso asunto jo löytyy, ihan kaikille ei omaa huonetta löydy, mutta eihän sitä lapsi ensimmäisinä vuosina tarvitse. Iso perhe auto jo löytyy.
 
Minulle tulossa kyllä suuret muutokset vauvan myötä. Asutaan miehen kanssa eri paikkakunnilla ja molemmilla myös lapset edellisistä suhteista. Tällä hetkellä on melko varmaa, että minä ja poikani muutetaan miehen luo. Muutos on siinäkin mielessä iso että muutamme kaupungista maalle. Olen kyllä aina pitänyt maaseudusta ja haaveillut siellä asumisesta, mutta nyt siitä tulee sitten konkreettista. Miehen talo ei myöskään ole kovin iso ja tällä hetkellä vain kaksi makuuhuonetta. Keskusteluissa on vielä miten asuinjärjestelyt hoidetaan eli remonttia vai jopa laajennusta talolle. Tietysti myös suurena muutoksena on esikoiseni muutto mukana. Hän tällä hetkellä kolme vuotta, joten ehkä vielä sopeutuu hyvin muutoksiin. Suuri huolenaihe minulla on myös miten esikoisen isä suhtautuu uutiseen.. Yritän hänelle kuitenkin painottaa, että en ole riistämässä häneltä poikaansa vaan hoidetaan tapaamiset niin usein ja hyvin kuin vain pystymme.
 
Sulla Ananas84 kans erityistä kun ette asu samalla paikkakunnalla. Meillä siis sama tilanne mut mä oon sanonu etten muuta miehen luokse. Se saa muuttaa tänne jos muuttaa. Vähän kyllä hirvittää et miten selviän kahden lapsen kanssa yksin, jos mies on kaukana. Toisaalta ehkä ihan hyvä et on sen verran alkuraskauden väsymystä etten oo jaksanut miettiä asioita tarkemmin. Aika näyttää!
 
Minua kiinnostaisi myös tuo hissittömässä talossa asuminen. Itsellä sama tilanne ja mietin, että pärjääköhän sitä ilman hissiä, ettei tarvitsisi vaihtaa asuntoa. Nyt kyseessä omistusasunto ja mietin, että laitanko oman vuokralle ja katsoisin kämppää hissitalosta.

Onko muilla tästä kokemuksia?
 
Minua kiinnostaisi myös tuo hissittömässä talossa asuminen. Itsellä sama tilanne ja mietin, että pärjääköhän sitä ilman hissiä, ettei tarvitsisi vaihtaa asuntoa. Nyt kyseessä omistusasunto ja mietin, että laitanko oman vuokralle ja katsoisin kämppää hissitalosta.

Onko muilla tästä kokemuksia?

Mulla on kokemusta. Asuttiin siis silloin kun esikoinen syntyi tässä samassa asunnossa eli hissittömän kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Oman haasteensa toi kahden koiran ulkoilutus. Selvittiin kyllä, mut onhan tää haastavaa. Mulla on rattaat/vaunut porraskäytävässä rappujen alla kun tässä ei oo mitään erillistä vaunuvarastoa. Vauvalle oli sellainen kevytkantokassi.

Nyt esikoinen 4v sentään kävelee itse, mitä nyt välillä ilmoittaa ettei jaksa :D Mut oon sanonut etten enää rupee kantamaan häntä. Koirat vielä löytyy mut ne ovat olleet lähes puoli vuotta hoidossa mun isoäidin luona kun taloyhtiössä vieläkin putkiremppa vaiheessa. Vähän hirvittää et miten sit syksyllä selviän yksin ilman hissiä :)
 
Me muutettiin mun miehen kanssa jo alkuvuonna isompaan kämppään ja nyt on lastenhuone erikseen. Auto pitää varmaan jossain vaiheessa vaihtaa isompaan, en tiedä mahtuuko sinne edes rattaat ja iso koirakin pitää saada kyytiin.
 
Meillä isoin muutos on varmaan se, että pitää ihan tosissaan harkita ajokortin hankkimista. Oon vältellyt sitä aktiivisesti, koska oon viime vuosiin asti asunut ns. ytimessä ja sitä ei ole tarvittu. Vaikka nyt eletäänkin jo vähän kauempana keskustasta, työmatkat sujuu hyvin julkisilla.

Vauvan myötä tulee kuitenkin lisäkuljettamista, ja jos mies on vaikkapa työreissussa, oon ilman kuskia.
 
Motto78: Kannustan hankkimaan ajokortin, se tuo vapautta ja helppoutta elämään. On myös hyvä, että teitä on kaksi kuljettajaa, jos olette joskus reissussa tai vaikka jossain mökillä ja lapselle tai kumppanille tulee jokin hätätilanne ja on mentävä heti sairaalaan. En nyt halua maalailla piruja seinille, mutta onhan se kivempi ajatella että tällaisessa tilanteessa pystyy kumpikin ajamaan, kun teillä kerran on auto. Tsemppiä ajokouluun, jos päätät hankkia kortin :)
 
Kyllähän se elämä kovasti muuttuu, kun yhden lapsen sijaan on kaksi :D nyt olen voinut jo elää vähän vapaammin niin sitten alkaa taas alusta se, että on lapsessa ihan kiinni. Mutta ihanaa aikaahan se on ja mielestäni lyhyt aika omassa elämässä :)
 
Kolmen sijasta neljä.. eipä paljoo enää yksin käydä lastenkaa kaupas, nytki meinaa mennä jo hermo kolmen alle neljä vuotiaan kanssa.. mihin sitä ees kaikki laittais. Nyt on ollu tuplissa kaks ja yks on kävelly. Ei taida olla sellasia kärryjä mihin kolme mahtus.

Autoo oon kans miettiny, meillä seittemän paikkanen.. et miten lapset sijottaa autoon et mahtuu. Pakko varmaan laittaa kaks ihan taakse. Ja sit kaks keskiriville.
 
Muokattu viimeksi:
Kolmen sijasta neljä.. eipä paljoo enää yksin käydä lastenkaa kaupas, nytki meinaa mennä jo hermo kolmen alle neljä vuotiaan kanssa.. mihin sitä ees kaikki laittais. Nyt on ollu tuplissa kaks ja yks on kävelly. Ei taida olla sellasia kärryjä mihin kolme mahtus.

Autoo oon kans miettiny, meillä seittemän paikkanen.. et miten lapset sijottaa autoon et mahtuu. Pakko varmaan laittaa kaks ihan taakse. Ja sit kaks keskiriville.


Turussa on ainaki ollu autokärryjä missä autoon mahtuu kaks ja sit kaks paikkaa siinä "kärryosassa" joissain ollu myös ykspenkki ja vauvankaukalo :D
 
Turussa on ainaki ollu autokärryjä missä autoon mahtuu kaks ja sit kaks paikkaa siinä "kärryosassa" joissain ollu myös ykspenkki ja vauvankaukalo :D

Mä en oo nähny täälläpäi missää.. autokärrejä on vaa sellasia mis on se ns auton penkki yhelle ja sit istumaan sillai niiku normikärreis ni yks.

Mut ois kyl hyvä jos jostain kaupadt sellaset löytys. :)
 
Me muutettiin just isompaan asuntoon ja muuton jälkeen selkiskin että odotetaan vauvaa. Miehen kans molemmat oltu tahoillamme naimisissa. Aateltiin ettei me mennä ikinä enää, nähty mikä nähty, mutta nyt sit mieli muuttui ja ennen juhannusta avioidumme "salaa" maistraatissa kahden todistajan vain läsnäollessa :Heartred Emme kaipaa häähössötystä emmekä joitaki sukulaisia jotka ovat alunperinki ollu onneamme vastaan. Mies ei myöskään halua ex mieheni sukunimeä lapselleen mikä on täysin ymmärrettävää.
 
Toista odotellaan ja asutaan 60 asuinneliöö omaavassa omakotitalossa ja aiottiin mahtua tähän vielä neljällä hengelläkin.
Koira ja kissa löytyy taloudesta ja ovat parhaat pojan kans olleet, kissa tyynnytti läsnäolollaan aina pojan itkun pienenä. Koira ja poika on nyt parhaat kaverit kun pappakoira nukku tammikuussa pois.
Autoa ei tartte vaihtaa, makuuhuoneessa pitää tehdä jotain muutosta tai tehdä makkarista lastenhuone ja olkkariin tehdä alkovi vanhemmille tai jotain tähän tyyliin.
Ei kai tässä muu muutu kun sitten lapsia on 2 eikä enää 1 ja ainoa ♡
 
Minua kiinnostaisi myös tuo hissittömässä talossa asuminen. Itsellä sama tilanne ja mietin, että pärjääköhän sitä ilman hissiä, ettei tarvitsisi vaihtaa asuntoa. Nyt kyseessä omistusasunto ja mietin, että laitanko oman vuokralle ja katsoisin kämppää hissitalosta.

Onko muilla tästä kokemuksia?

Heh, meillä vähän niinku sama tilanne mut omakotitalossa ja siis talviaikaan. Asuinhuoneet siis talon yläkerrassa ja ulkokautta menee 20 rappusta kahdella välitasanteella ylös sisälle. Talvella ei aina pääse kiertämään rinnettä ylös ja 3 portaan taktiikalla riippuen kelistä ja lumitilanteesta. Mut kyllä mä ainakin sain raahattua lapsen kaukalossa/pulkassa tai rattaissa alas. Ja kauppakassit kaukalon kanssa, välillä oli kauppakassi kaukalo ja 2 x 25 kilosta koiraa mukana kun en viittiny monta kertaa seilata portaita ylös ja alas. En oo kokenu ongelmana. Meillä tietty et kesällä pääsee tien puolelta 3 rappua alas ja etupihalle rattailla ja kävellen yms.
Isäntä nyt ei taas saanu edes yleensä kahta koiraa tuotua yhden kauppakassin kanssa sisälle :D
Itsellä kuitenkin pysy kaks giant flexiä hyvin kädessä plus muut tykötarpeet :D
 
Meillä vaihdetaan auto nyt ainakin ekana. Ei mahdu millään meijän farmariin kolmea turvaistuinta, oltiin kyllä jo ennen plussaamista katottu jo 7 paikkasia autoja. Saa sit tarvittaessa kyytiin muitakin jos tulee tilanne :)
 
Takaisin
Top