Sokerirasitus ja raskausdiabetes

viherpantteri

Puuhakas puhuja
Elomammat 2017
Marraskuun äidit 2019
Ajattelin että tänne voisi kommentoida sokerirasitusta ja saamiaan tuloksia ja sitten mahdollista raskausdiabetesdiagnoosia ja ruokavalio-ohjeita ja muuta hoitoa :) itsellä tulossa rasituskoe parin viikon päästä, edellisessä raskaudessa raskausdiabetes-diagnoosi oli ja olen ihan 100% varma että diagnoosi tulee nytkin. Paino on samaa luokkaa ja koskaan varmaan normaalilla ruokavaliolla minulla ei ole paastosokeri ollut alle 5,3. Aina jotain luokkaa 5,7-5,8. Raskausdiabeteksen sain kyllä sitten ruokavaliolla pidettyä kurissa.
 
Mä oon juuri nyt rasituksessa. Vartti vielä ja sit on ohi. Jo alkaa olla paha olo :sad001
Kauankohan tuloksissa mahtaa kestää?
 
Mulla on huomenna ja neuvolan terkka sanoi soittavansa seuraavana päivänä :)
 
Kävin viime viikolla. Vastaukset katsoin heti Omakannasta kun oon niin malttamaton. Onneksi oli normaaliarvot, mutta ymmärtääkseni pitää mennä myöhemmin siihen toiseen rasitukseen vielä myöhemmillä viikoilla.

Täytyy sanoa että sokeriliuos oli nyt paljon pahemman makuista kuin viimeksi. Ekassa raskaudessa kun kävin rasituksessa niin oli sellaista vadelmanmakuista, jopa ihan miellyttävää. Tämä sitruunanmakuinen alkoi vähän tökkiä toista kupillista juodessa, mutta sain alas.
 
Mulla on vasta kesäkuussa sokerirasitus. Täällä on monen viikon jonot labraan, en tajunnut varata aikaa kuukausia etukäteen kun odottelin että pahoinvointi alkaisi hellittää.

Lueskelin muistin virkistykseksi ruokavalio-ohjeita netistä ja totesin, että eipä noissa suurta eroa ole ihan tavallisiin terveyssuosituksiin. Suurta remonttia ei tarvitsisi tehdä tämänhetkiseen syömiseen. Tosin en kaikessa suosi vähärasvaisia tuotteita, mutta rasvan välttämisen syynä taitaa olla painon nousun varominen eikä suoraan verensokeri? En ole myöskään alkanut varoa hedelmiä enkä kokonaan herkkuja, koska ikinä ei ole sokerit olleet koholla. En ole suuresti makean perään muutenkaan. Hiilareita ei käsittääkseni kuulu kokonaan vältellä, vaan suosia hyviä hiilareita jotka pitää verensokerin tasaisena. Mutta riippuu varmaan mikä kelläkin sokereita nostaa.

Eniten mulla onkin ollut ongelmana verensokerin pitäminen tasaisena niin ettei se laskisi liikaa. Esimerkiksi kyläreissut on ihan tuskaa, kun tuntuu että muut ihmiset elää ihan eri ruokarytmissä eli tosi pitkillä ateriaväleillä!

Oisko teillä ideoita välipaloista joita pystyisi pitämään helposti mukana eli jotka säilyy, mutta ei olisi sokerisia? Välipalapatukat, banaani yms. on niin makeita. Ei ihan kuivaa ruisleipää viitsisi järsiä. :grin
 
Muokattu viimeksi:
Millä viikoilla suomessa tehdään tuo sokerirasitus? Kerran vai sanoko joku että kahestikko?

Mulle täällä sanottiin että joudun siihen kun BMI korkea ja se ois täällä joskus oliko rv24-28 aikoihin?! Vasta puolen välin jälkeen kumminki. Onko kukaan kieltäytyny? Täältä aikasemmin lukenu että mahdollista myös saada mittari kotiin jollon ei tarvis sitä litkua juoda ja käydä sitä testiä. Mulla tuskin tulee mikään litran(?!) Sokerilitku pysyyn sisällä (kun muutenki juon nesteitä vaan pieniä määriä kerralla ja vaan tiettyjä) nii jos vaan voi olla käymättä nii jätän välistä..
 
Muistaakseni 24-28 viikoilla käydään yleensä, mutta jos on jotain extra-riskiä kuten aiempi radi käydään jo aiemmin. Joku ikäraja tuossa taitaa olla, nuorien normaalipainoisten odottajien ei kai tarvitse käydä jos ei ole sukurasitetta. Jos tämä eka ei narahda, meidän pitää mennä uudelleen samaan aikaan kuin muidenkin koska radi voi kuitenkin raskauden edetessä vielä kehittyä. Jos arvoissa on heittoa saa kotiin mittarin, jolla sitten seuraillaa riittääkö ruokavalio hoidoksi vai miten sokerit käyttäytyy. Käsittääkseni kotimittailulla ei ainakaan täällä voi silti korvata sokerirasitusta, luulen että se ei ole diagnosoimiseen riittävää. Keskustelisin kyllä lääkärin kanssa väliin jättämisestä jos radiriskiä on, koska korkeat sokerit on oikeasti haitaksi vauvalle. Mutta varmasti tuohon joku muukin ratkaisu on jos ei se sokerilitku kerta kaikkiaan pysy sisällä.
 
Tulokset analysoidaan samana päivänä, eli huomenna voit soittaa neuvolaan ja kysyä tuloksia. :)

Ja jos on yhtä malttamaton kuin minä, niin ne tulokset näkee Omakannasta jopa parin tunnin päästä näytteenotosta, riippuen toki varmaan paikkakunnasta.
 
Enkkumama ei se kyllä mitään litraa ollut se sokerilitkun määrä, oisko kaks kahen desin mukillista, joku tuoteeltaan käynyt varmaan muistaa..? Joo en kanssa kyllä ainakaan kokonan hoitamatta jättäis tota sokeriasiaa, itsellä ainakin diagnoosi toi kyllä motivaatiota ruokavalion pitoon. Olen tosi tyytyväinen siihen, että edellisessä raskaudessa minulla ei paino noussut enää yhtään radi-diagnoosin (noin vko 26) jälkeen, eli tavallaan hoikistuin kun vaiva ja kohtu ym kuitenkin kasvoivat. Oli sitten hoikempana varmasti paljon helpompi olla loppuraskaus ja vauvan painokin jäi alle neljän kilon. Se vauvan koon kasvuhan siinä eniten pelotti ja motivoi. Kyllä sinällään tavallaan luulisin, että jos lääkäri suostuu niin voisi ehkä noilla kotikokeillakin mitata, kunhan sitten vaan mittaa paastoarvojen lisäksi myös aterian jälkeisiä arvoja ja aika paljon ja usein ja niin että on hiilareitakin syönyt. Mutta kyllä itse pitäisin sokerirasitusta informatiivisena ja sitten ei tartte olla epävarma asian suhteen. Eikä minulla ainakaan viimeeksi tehnyt yhtään pahaa se kun tuolloin joskus vko 25 kieppeillä tehtiin se. Kun ei ollut enää mitään pahoinvointia niin ei ollut kumoinenkaan juttu. Toki joillain tulee huonompi olo mutta tokihan kokeen voi keskeyttää jos ihan kauhealta tuntuisi, en jättäisi väliin ainakaan kokeilematta.
 
Se oli kaksi sellaista valkoista kertakäyttömukia, kumpikaan ei ihan täynnä ollut.
 
Itse kävin tuossa sokerirasituksessa ja kaksi arvoa oli siinä rajalla; 5.2 ja 9.8. Uudestaan joudun sitten myöhemmillä viikoilla.

Ekassa raskaudessa oli radi ja koin sen kyllä olevan niin pyllystä. Sai syödä tyyliin pelkkää hernemaissipaprikaa ja tonnikalaa että pysyi jotenkin kohdilla. Oli lääkkeetkin mutta tuntui ettei nekään tepsineet ja ne aiheutti sellaista jalkojen jomotusta että!

Olin kyllä sellainen pallo kyllä ja ison lapsikoon pelossa käynnisteltiin. Radin kanssa sai kyllä ravata alvariinsa ultrassa kun seurattiin kasvua ja lapsivedenmäärää. Toisaalta näki muksuaan ahkerasti. Toivottavasti nyt selviän ilman radia kumminkin.
 
Mä istun täällä parhaillaan sokerirasituksessa. Vielä kaksi verikoetta jäljellä. Litku ei ollut ihan niin pahaa kun kuvittelin mutta ei mitään hyvääkään.
 
No niin radi on. Ensi viikolla ryhmäohjaus jossa käydään ruokavalio ja liikunta jutut läpi. Saan myös sokerimittarin ja ohjeet miten ne sokerit otetaan
 
No niin radi on. Ensi viikolla ryhmäohjaus jossa käydään ruokavalio ja liikunta jutut läpi. Saan myös sokerimittarin ja ohjeet miten ne sokerit otetaan

Tsemppiä! Aiemmin ainakin joku täällä foorumilla kehui noita ryhmämuotoisia juttuja, kun sai vähän vertaistukeakin eikä vaan paperilla ohjeita. Toivottavasti teilläkin on kiva ryhmä. :)

Mun piti viimeksi mitata viikon tai parin ajan aamulla paasto, tunti aamupalan jälkeen ja tunti lounaan tai päivällisen jälkeen ja kirjata vihkoon. Ei se ollut paha homma kun tuli tavaksi (töissä vain oli vähän ärsyttävää mittailla).
 
Joo mä veikkaan kun siitä tulee rutiinia niin menee kun leikiten vaan. Joo tosi hyväbettö järjestää ryhmäohjausta niin tosiaan voi paikan päällä kysellä jos joku askarruttaa
 
Mulle ei onneks tarvi kuulemma ollenkaan tehä sokerirasitusta, kun oon vielä niin nuori, normaalipainoinen, eikä kellään oo suvussa diabetesta. :happy:
 
meillä neuvolatäti oli vähän enempi sitä mieltä ettei tarvitsisi tuota sokerirasitus testiä tehdä vaikka sukurasite on, äidin puolen suvusta naisilla sitä meidän suvussa on ollut. Viime raskaudessa 10v sitten kävin testin eikä siinä ollut mitään, hoikka olin silloin eikä paino raskaus aikana noussut yli 10kg, nyt lähtöpaino oli jo 5kg enemmän kuin viime raskauden alussa ja nyt on tullut jo vajaa 3 kg lisää painoa.. Mutta ihan siitä etten ole jaksanut liikkua yhtään ylimääräistä ja syönytkin olen tosi vapaasti, sitä mitä huvittaa. Karkkia en juurikaan syö, jätskiä menee kyllä (mehujäät uppoa nyt hyvin tai solero) joskus vähän salmiakkia, suklaata tai leivonnaisia..
 
Täällä napsahti kanssa raskausdiabetes-diagnoosi niinkuin oletin...paastoarvo oli kaiken lisäksi yli 6 joten joudun äitipolin seurantaan :sorry: harmittaa vähän etten paremmin optimoinut hommaa, varmasti olisi vähän paaston pituutta mielttimällä ym saanut tuon paastoarvon alle kuuden. No toivotaan että siellä äitiyspolilla on yöimääräisiä ultria nii pääsisi ainakin vauvaa kurkkaamaan :shy:
 
Takaisin
Top