Ruoka odotusaikana

Joo, aspiriinista on tieteellisiä tutkimuksia netissäkin saatavilla, sitä suositellaan laajasti muuallakin päin maailmaa monikkoraskauksissa, eikä siitä ole noin pienillä annosmäärillä todettu olevan haittaa (kipulääkkeenä käytetään paljon suurempia määriä), vaan nimenomaan parantavan istukan muodostumista ja veren/ravinteiden kiertoa vauvoille. Joten lääkärit on kyllä olleet oikeassa kun nyt sattumalta tuon monikkoinfonkin jo etuaikaisena bongasin ja osallistuin. Sen sijaan neuvolassa ei kyllä näytetä tietävän monikkoraskauksista mitään sillä oispa kiva kuulla lääkäriltä toikin aspiriini kommentti vasta vkolla 24, että Ootko muuten vetänyt vkolta 12 kun se on suosituksena? Jaa en oo. Ensimmäinen virallinen lääkärikäynti kun on vkolla 24 vasta tulossa..
 
Joo, aspiriinista on tieteellisiä tutkimuksia netissäkin saatavilla, sitä suositellaan laajasti muuallakin päin maailmaa monikkoraskauksissa, eikä siitä ole noin pienillä annosmäärillä todettu olevan haittaa (kipulääkkeenä käytetään paljon suurempia määriä), vaan nimenomaan parantavan istukan muodostumista ja veren/ravinteiden kiertoa vauvoille. Joten lääkärit on kyllä olleet oikeassa kun nyt sattumalta tuon monikkoinfonkin jo etuaikaisena bongasin ja osallistuin. Sen sijaan neuvolassa ei kyllä näytetä tietävän monikkoraskauksista mitään sillä oispa kiva kuulla lääkäriltä toikin aspiriini kommentti vasta vkolla 24, että Ootko muuten vetänyt vkolta 12 kun se on suosituksena? Jaa en oo. Ensimmäinen virallinen lääkärikäynti kun on vkolla 24 vasta tulossa..

Mä odotan kaksosia rv21+4 enkä ole kuullutkaan aspiriinista koko aikana! :eek: Takana kuitenkin kaksi neuvolakäyntiä, yksi neuvolalääkäri ja neljä ultraa! Pitäisköhän ite ottaa asia puheeksi maanantain neuvolassa? Vai onkohan siitä mitään hyötyä aloittaa enää tässä vaiheessa? :rolleyes:
 
Mä odotan kaksosia rv21+4 enkä ole kuullutkaan aspiriinista koko aikana! :eek: Takana kuitenkin kaksi neuvolakäyntiä, yksi neuvolalääkäri ja neljä ultraa! Pitäisköhän ite ottaa asia puheeksi maanantain neuvolassa? Vai onkohan siitä mitään hyötyä aloittaa enää tässä vaiheessa? :rolleyes:
Kannattaa siitä kysyä, kysyisin itse ennemminkin äitipolille soittamalla kuin neuvolasta. Kuukkeloimalla raskausmyrkytystä ja mini-aspirin/asetyylisalisyylihappo, löytyy lisätietoja tutkimuksista ja keskustelujakin.
Hyvät pohjatiedot saa jo wikistä
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Raskausmyrkytys
Tuolla myös lueteltu missä tapauksissa on todettu olevan suositeltavaa (monikkoraskaus). Ja WHO ohjeisti vasta vkolta 20. aloittamaan. (Aloitusjaksot vaihtelevat eri maiden suositusten mukaan, Suomessa 12 jälkeen).
Ainakin HUS alueen äitipolin synnytyslääkäri suositteli suoraan (ei ollut mikään terveyskeskuslääkäri, jollaisen luona ykkösestä kävin noi neuvolalääkärikäynnit). Ja mullekin tää tieto vahvistui sattumalta koska bongasin monikkovalmennuksen, joka oli todella hyvä.
 
Oletteko keksineet ideoita lämpimiä juomia varten, kun kofeiinin saantia pitää rajoittaa, eikä yrttiteet ole sallittuja? Itse olen teenjuoja, ja aiemmin olen aina iltaisin juonut kamomilla- tai rooibosteetä. Aamuisin ja iltapäivisin juon mustaa ja valkoista teetä. Iltoihin jotenkin kaipaan jotain lämmintä, rauhoittavaa hörpittävää.
 
Mulla on Espanjasta tuotu omena-kanelihauduke. Siinä siis ei oo mitään muuta kuin omenaa ja kanelia, niin aivan varmasti ihan ok. Luulisin että vastaavaa löytyy täältäkin... Muuten käytän kyllä aika surutta sellaisia haudukkeita mitkä on hibiskuspohjsisia, eli vain hibiskusta ja jotain marjoja tai hedelmiä. Ja sitten ainakin Pukkalta löytyy ihan sellainen raskaille tarkoitettu hauduke, niin oletan että se olis ihan ok. :p Itsekin siis tee juoja, ja paljon menee just jotain haudukkeita.
 
Hyvä juttu! Pitääpä tarkemmin tutkia kaupan hyllyjä, jos joku löytyis :)
 
Paitsi että jos se on tuo Pukka Motherkind pregnancy, niin en kyllä uskaltaisi itse juoda. Sisältää pääasiassa yrttejä ja sitä kamomillaakin, jota ei suositella juotavan.
 
Paitsi että jos se on tuo Pukka Motherkind pregnancy, niin en kyllä uskaltaisi itse juoda. Sisältää pääasiassa yrttejä ja sitä kamomillaakin, jota ei suositella juotavan.

Häh?! Mä oon luullut että kamomilla on ok. :wideyed:

Nyt oon kyllä vaan laittanu pari viipaletta sitruunaa, lämmintä ja raikasta. :)
 
Näin ainakin useassa lähteessä kerrotaan, kun googlettaa. Voi aiheuttaa supistuksia ja lisätä keskenmenon riskiä.
 
Minä en ole tässä raskaudessa edes katsonut välteltävien ruokien listaa. Oletan muistavani esikoisen odotusajalta ne tärkeimmät.

Kahdesti olen jo onnistunut syömään lohta, joka ei ollutkaan läpikypsää, mutta päätin olla stressaamaan asiasta. Kahvi ei ole uponnut tässä raskaudessa ollenkaan ja muutenkin juon sitä vain kupin aamulla. Salmiakki on ainoa, jonka kohdalla tietoisesti lipsun. Verenpaine on niin alhainen, että jo senkin takia napsin silloin tällöin muutaman namun. En kuitenkaan pussillista kerralla.

Lihaa en syö, joten sitä ei ole vaikea välttää. Maitotuotteista en kyllä ikinä tarkista onko pastöroituja, mutta en ole syönyt pehmeitä juustoja ainakaan.
 
Minäkin oon lakuja muutaman popsinut, oli tullut uutena listalle. Kahvia juon joskus useamman kupin ja sit jotkut päivät kokonaan ilman.
 
Salmiakki ja lakuahan saa vissiin 90g syödä sillon tällöin ja sehän on kiellettyjen listalla mun käsittääkseni juurikin sen takia että nostattaa verenpaineita, itse syön silloin tällöin salmiakki, tosin todella harvoi ja paljon vähemmän kun tuon 90g, koska mulla tulee salmiakista raskaus aikana kivat ilmavaivat... Kalalle olen allerginen joten sitä tulee vältettyä jo senkin takia, lihaakaan en oikeastaan syö muuta kunvnaudan lihaa, mutta en ikinä raakana tai edes puoliraakana ja olen myös tarkka että se on sit kotimaista...
 
Ja kahvia juon mutta olen vähentänyt että ihan maximissaan 3kuppia päivä, mutts yritän silti että tulis vaan 2 kuppia, cokista välttelen raskauden koska kahvia menee niin paljon, myöskään energia juomia en juo, mutta niistä en ole koskaan tykännyt
 
Salmiakki ja lakuahan saa vissiin 90g syödä sillon tällöin ja sehän on kiellettyjen listalla mun käsittääkseni juurikin sen takia että nostattaa verenpaineita, itse syön silloin tällöin salmiakki, tosin todella harvoi ja paljon vähemmän kun tuon 90g, koska mulla tulee salmiakista raskaus aikana kivat ilmavaivat... Kalalle olen allerginen joten sitä tulee vältettyä jo senkin takia, lihaakaan en oikeastaan syö muuta kunvnaudan lihaa, mutta en ikinä raakana tai edes puoliraakana ja olen myös tarkka että se on sit kotimaista...

Salmiakki on kieltolistalla koska siinä oleva glykyrritsiini saattaa haitata sikiön aivojen kehitystä aiheuttaen myöhemmin lapselle esim ADHDta tai saman tyylisiä haasteita. Tosin näitä tutkimustuloksia on saatu vain suomalaisissa tutkimuksissa, mutta sitten taas toisaalta oikein missään muualla päin maailmaa ei ole ns riskiä sille että äiti vetäisi lakuöverit...
 
Salmiakki on kieltolistalla koska siinä oleva glykyrritsiini saattaa haitata sikiön aivojen kehitystä aiheuttaen myöhemmin lapselle esim ADHDta tai saman tyylisiä haasteita. Tosin näitä tutkimustuloksia on saatu vain suomalaisissa tutkimuksissa, mutta sitten taas toisaalta oikein missään muualla päin maailmaa ei ole ns riskiä sille että äiti vetäisi lakuöverit...

Okei hyvä tietää oikea syy, mulle puhuttu vaan siitä että se nostaa verenpaineita joten olen käsittänyt sen syyksi
 
Joo, aspiriinista on tieteellisiä tutkimuksia netissäkin saatavilla, sitä suositellaan laajasti muuallakin päin maailmaa monikkoraskauksissa, eikä siitä ole noin pienillä annosmäärillä todettu olevan haittaa (kipulääkkeenä käytetään paljon suurempia määriä), vaan nimenomaan parantavan istukan muodostumista ja veren/ravinteiden kiertoa vauvoille. Joten lääkärit on kyllä olleet oikeassa kun nyt sattumalta tuon monikkoinfonkin jo etuaikaisena bongasin ja osallistuin. Sen sijaan neuvolassa ei kyllä näytetä tietävän monikkoraskauksista mitään sillä oispa kiva kuulla lääkäriltä toikin aspiriini kommentti vasta vkolla 24, että Ootko muuten vetänyt vkolta 12 kun se on suosituksena? Jaa en oo. Ensimmäinen virallinen lääkärikäynti kun on vkolla 24 vasta tulossa..
Mä en ookaan kuullut vielä tästä. Kerran siis vasta käyny neuvolassa ja sit on ollu nt ultra. Täytyy kysyä ens viikolla neuvolassa et mitäs tää. Nään lääkäriä taas ultrassa sit 16 raskaisviikolla et eipä siihenkään ole pitkä aika.
 
Takaisin
Top