Raskaus ja vuorotyö

henkura

Silmät suurina ihmettelijä
Hei, onko täällä muita odottajia jotka tekevät vuorotyötä. Itse teen 3-vuorotyötä ja vuorot epäsäännöllisesti aamu, ilta ja yövuoroja. Yövuorot tosi rankkoja jo tässä alussa kun väsymys niin voimakasta. Sit tosin päivällä ei saa nukuttua kun pahaan oloon herään. Onko kokeneilta vinkki vitosia esikoista odottavalle vuorotyöläiselle? :)
 
mä teen kans kolmivuorotyötä. mulla on suht pitkiä 8-9h päiviä kaikki ja yövuorot sen 10h.. ja voin sanoa että kyllä väsyttää. yövuorot on aivan hirveitä. ennen sain hyvin päivällä nukuttua mutta raskauden myötä oon ruvennut heräilemään tosi usein ja muutenkin nukkuminen on levotonta. aamuvuorot ja iltavuorot menee pääsääntöisesti suht hyvin kun ei oo mitään hirveetä pahoinvointia ollut, sellasta pientä etovaa oloa vaan.
 
Täällä 3-vuorotyöläinen (sh). Aamua, iltaa, yötä... Sitten on 14.5h päiviä (vapaaehtoisia tosin). Toistaiseksi kaikki vuorot sujuneet. Olen aina ollut yövuorojen suhteen hyvä nukkumaan ja saanut käännettyä rytmiä suuntaan ja toiseen mukavasti. Mulla ei kovaa pahoinvointia ole, joten olen saanut nukuttua hyvin päivälläkin kunhan muistaa syödä ennen unillekäyntiä.

Meillä autonominen listansuunnittelu, eli aika kivasti pystyy itse vaikuttamaan millaisia vuoroja tekee. Yövuoroista voi raskaana ollessa luopua koska vain kokonaan, mutta en näe toistaiseksi tarpeelliseksi. Tuplavuorojakaan ei ole pakko tehdä.

Vinkkivitosena ehkä pitäisin yöunien tärkeyttä, eli vaikka olisi epäsäännöllistä työtä, pyrkisi menemään aamuvuoroina illalla ajoissa nukkumaan ja mahdollisuuksien mukaan ei tekisi epäergonomisia työputkia (ilta-aamu). Ja jos kovin on väsymystä, niin ole armollinen itsellesi ja ota lepoa työvuorojen mukaan, iltavuoroaamuina lepäilet hyvällä omallatunnolla jne. Alkuraskauden jälkeen väsymys varmaan hieman tulee helpottumaan. Työnantajalle kannattaa vuorotyötä tekevän varmaan aika varhaisessa vaiheessa raskaudesta mainita, niin pystyvät vaikuttamaan suotuisammin vuoroihin. Meillä ainakin huomioidaan kivasti!

Ite ainakin tarvitsen 8h/vrk unta ja voinnin mukaan otan päikkäritkin tarvittaessa. Säännöllinen syöminen myöskin välillä vähän haastavaa vuorotyössä.:happy:
 
3vuorotyö myös... Yöt ihan kauheita, kun päivisin heräilee vessaan ja pahaan oloon... Aamut hirveitä kun yöunet jää liian lyhyeks ja siitä seuraa huono olo.. . Illat siedettäviä tällä hetkellä, tosin vuoron jälkeen aina ihan loppu... Esikoinen 2v, niin pakko kotonakin jaksaa:dead:
 
Mä teen kans vuorotyötä, onneksi kyllä vaan aamua sekä iltaa arkena ja viikonloppuisin. Mä oon aina tehnyt vuorotyötä ja päivätyö ahdistaisi. Nykyisin elämän tilanne on sellainen, että teen pääasiassa aamua ja saadaan suunnitella vuorot itse :)
 
Mä teen tavallaan vuorotyötä. Olen siis lomittaja eli aamulla aikaisin navettaan ja illalla uudestaan. Mun on kyllä yleensä helppo herätä aamuisin, kaikista pahinta on iltanavettaan lähtö kun sillon väsyttää yleensä tosi paljon
 
Minä teen myös 3-vuorotyötä. Tällä hetkellä aamuvuorot pahimpia, koska aikainen herätys ja tosi huono olo aamun ensimmäisinä tunteina. Onneksi syöminen auttaa huonoon oloon ja oon onnistunut pääsemään töissä ensimmäisten joukossa kahvitunnille aamulla. Tein samaa työtä myös esikoisen odotusaikana ja silloin tein myös yövuoroja loppuun asti. Silloin yöt eivät tuntuneet huonolta, saa nähdä miten nyt käy. Meillä voi raskauden aikana pyytää vapautusta yövuoroista, itse voisin kyllä harkita sitä noiden aamuvuorojen kohdalla tässä vaiheessa :hilarious:
 
Ai niin, ja vinkkinä piti sanoa: nuku aina, kun voit :grin Esikoisen odotusaikana nukuin hyvällä omallatunnolla päiväunia ja iltavuoroissa pitkälle aamuun. Nyt ei enää onnistu, kun ei viitsi lasta pitää hoidossa kellon ympäri, että itse saisi nukkua ja käydä töissä :wink Joskus tekisi kyllä mieli tehdä niin, mutta onneksi mies antaa lepoaikaa kunhan omilta töiltään ehtii.
 
Mä teen tavallaan vuorotyötä. Olen siis lomittaja eli aamulla aikaisin navettaan ja illalla uudestaan. Mun on kyllä yleensä helppo herätä aamuisin, kaikista pahinta on iltanavettaan lähtö kun sillon väsyttää yleensä tosi paljon

Mulla on tavallaan jokavuorotyö. Eli olen freelancer media-alalla ja todella epäsäännöllistä projektityötä pahimmillaan 17h päivässä ja parhaimmillaan se noin 8. Työvuorolistoja en kaikissa projekteissa saa edes, vaan menemme tietyn oman aikataulun mukaan niin, että kaikki työt vain täytyy ehtiä tehdä tavalla tai toisella.

Tämän hetken projekti, joka kestää vielä huhtikuun loppuun, on todella hektinen. Työvuorot suunnitellaan lakiteknisistä syistä, että noin 8-16:30, mutta niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Ja voi että mua väsyttää iltasin, kun kotiin pääsen!

Välillä nukahdan melkein seisaalteen tuohon eteiseen, kun on ollut yli 12h päivä. Onneksi enää vajaa kuukausi jäljellä!

Seuraava projekti on sitten kevyempi ja ihan tosi kiva. Odotan innolla. Päivät tulevat olemaan välillä yötä, välillä päivää ja välillä myös pitkiä, mutta se on hallitumpi kokonaisuus. Ja siinä on mun mies samassa projektissa mukana mun esimiehenä, niin varmasti saadaan sumplittua mun levot järkevästi. :Heartpink
 
Kiitos viesteistä. ”Kiva” kuulla että muutkin samojen asioiden äärellä. En tiedä että mitähän haasteita vuorotyö tuon kunhan massu alkaa kasvaa ja oireet mahdollisesti muuttuu.. Yöunet on kyllä toistaiseksi pysyny hyvänä. Nukkua vois koko ajan. Paha olo edelleen vaivana. Tänään aamuvuorossa koko ajan yökkäytti. Vaikuttaakohan epäsäännöllinen vuorokausirytmi pahoinvointiinkin?
 
No nyt alkaa olla aika äärirajoilla tän kestämisen kans. Vuorotyö ja yövuorot on tosi vaikeita. Pahoinvointi lisääntyy vaan valvoessa ja kun yöt on kiireisiä niin ei ehdi syömään lähes niin paljon kuin pitäisi. Smoothiet jne helpot välipalat mukana niin voi nopeasti vetää napaan. Nyt rv 10+4, jokohan tää kohta helpottais.
 
Millä viikoilla teillä vielä on yövuoroja? Mulla lopetettiin yövuorot jo rv 15 jälkeen, kun en jaksanut valvoa enää. Suositushan on, että rv 25 jälkeen ei olis yövuoroja enää.
 
Meillä ei tarvii tehdä enää rv 24 jälkeen öitä. Mä tein viimeiset reilu viikko sitten, just ennen kuin jäin lomalle. Ja nyt kun palaan lomalta ei onneksi enää tartte tehdä öitä. Yövuorot on ollu mulle vaikeita ilman tätä jäätävää raskausväsymystäkin, onneksi se aika on nyt hetkeksi taas ohi ❤️
 
Miulta loppu yövuorot melkein heti kun kerroin pomolle raskaudesta, toukokuussa oli viimeset.
Mites työ ootte jaksaneet töissä? Mie oon hoitoalalla kehitysvammaisten palvelukodissa ja alan olee kyl jo aika loppu. Nyt olin pari viikkoa lomalla ja oisin voinu olla pidempääki.. Meillä ei hirveesti oo mahdollista huilata päivän aikana muuten kuin tauoilla tai kirjauksia tehdessä, niin se jatkuva jaloilla olo käy voimille kun väsyn tosi nopeesti. Työpäivän jälkeen en jaksa kotona tehdä juuri mitää ylimääräistä, haluisin maata vaa sohvalla :grin. Saa nähdä pystynkö olee loppuun asti, sopimus loppuu 15.9.
 
Helpottavaa kuulla etten oo ainoa, jolle työnteko alkaa tekemään tiukkaa. Teen 8 tuntia päivässä ja iltavuorojen jälkeen alkaa olo olla kun runnotulla hernepussilla. Ei jaksais mitään ja harjoitussupistukset on alkaneet myös provosoitua päivä päivältä enemmän, fyysinen työ kuulemma lisää niitä. Täytynee höllätä työtahtia. Onks muilla supistellut? Täällä on viikot 24+4
 
Miulla oli supistuksia ennen lomalle jääntiä joka päivä. Saa nähdä miten niit alkaa taas olee kun palaan tänään töihin. Mietin tuota saikulle jääntiä et jos olo alkaa olee sellainen ettei pysty töissä jatkamaan, niin mitä kautta saikulle pääsee? Onko otettava vaan neuvolaan yhteys ja sitä kautta neuvolalääkärille vai myöntääks ne neuvolatädit sairaslomaa? Esikoista oottaessa jäin noin pari kuukautta ennen töiden loppumista saikulle kun kohdunkaula lyheni liikaa. Silloin meidän paikkakunnalla oli erikseen äitiyspoli missä tehtiin ultrat ym lääkärin tutkimukset ja niitä tuntui olevan useammin kuin nykyään vaik siitä ei oo kuin kolme vuotta aikaa. Nykyään täällä ei oo kuin neuvola ja joku neuvolalääkäri ja ultrat tehdään toisella paikkakunnalla. Lääkäriaikoja ei oo kuin vissii kaksi, joskus alkuraskaudessa sekä kuukautta ennen laskettua aikaa
 
Mulla on jo supistelujen ja muiden raskauteen liittyvien juttujen takia haettu osasairauspäiväraha puolikkaalla työajalla. Käskivät vaan olla yhteydessä neuvolaan jos supistelut jatkuu. Mulla ne oli siis myös kivuliaita ja välillä säännöllisiä tai jäivät päälle. Niitä aiheutti istuminen eli toimistotyökin tuotti jo ongelmia. Täällä terkka voi kirjoittaa lyhyitä saikkuja mut pidempiin tarvitaan lääkäri eikä terkka voi myöskään jatkaa lääkärin aloittamaa saikkua. Meillä ei oo väliä onko yhteydessä työterveyteen vai neuvolaan paitsi että työterveys suositteli kuitenkin neuvolaa siksi että voivat paremmin hoitaa/ohjata/tarkistaa supistustilannetta.
 
Miulla oli supistuksia ennen lomalle jääntiä joka päivä. Saa nähdä miten niit alkaa taas olee kun palaan tänään töihin. Mietin tuota saikulle jääntiä et jos olo alkaa olee sellainen ettei pysty töissä jatkamaan, niin mitä kautta saikulle pääsee? Onko otettava vaan neuvolaan yhteys ja sitä kautta neuvolalääkärille vai myöntääks ne neuvolatädit sairaslomaa? Esikoista oottaessa jäin noin pari kuukautta ennen töiden loppumista saikulle kun kohdunkaula lyheni liikaa. Silloin meidän paikkakunnalla oli erikseen äitiyspoli missä tehtiin ultrat ym lääkärin tutkimukset ja niitä tuntui olevan useammin kuin nykyään vaik siitä ei oo kuin kolme vuotta aikaa. Nykyään täällä ei oo kuin neuvola ja joku neuvolalääkäri ja ultrat tehdään toisella paikkakunnalla. Lääkäriaikoja ei oo kuin vissii kaksi, joskus alkuraskaudessa sekä kuukautta ennen laskettua aikaa


Neuvolantäti voi minusta myöntää vaan sen 3pv saikkua. Eli lääkärin kautta pitemmät. :)
 
Maanantaina olis aika lääkärille. On taas pari päivää supistellu töissä eikä lepokaa meinannu auttaa. Eile olin iltavuorossa ja supisteli 19-21, välil teki jo kipeetäkin et piti pysähtyy puhaltelee :sad001 luultavasti jään jo töistä pois, riippuu tietty mitä mieltä lääkäri on. Mut alkaa häiritsee jo työntekoa ku pitää huilata vähä välii. Tänää oli myös alaselkä tosi kipee et kävelyki oli hankalaa :grin on varmaa hauskan näköstä ku vaapun töissä ku mikäki pingviini :grin
 
Takaisin
Top