Ruoka odotusaikana

Olisin sellaista tiedustellut täällä että käytätkö raskausvitamiineja tms. / Mitä?.

Lifesta heidän oma raskausvitamiini. Haisee vaan niin pahalta ja tuo jälkimaun, että nyt pahimpaan pahoinvointiin on ollut haastavaa ottaa. Esikoisen raskaudessa slin muistaakseni just tota multitabsia tai jotain muuta apteekkikamaa.
 
Multivita raskaus ja imetys ollut käytössä jo useamman vuoden, nyt otin lisäksi maitohappobakteerit.
 
Syön ladyvita Mamaa. Kaksosten vuoksi vielä silloin tällöin lisäksi ekstrarautaa, foolihappoa, kalsiumia ja D-vitamiinia.
Nuo raskausvitskut menevät välillä hyvin alas, välillä jo niiden lievä haju etoo, tällöin vedän vitamiinit mehun tai mehukeiton kanssa että saan ne alas. Koen että on niistä varmasti ollut hyötyä kun muutoin ruokavalio jäänyt nyt alkuraskaudessa lievien pahaolojen vuoksi rajoittuneeksi. Ja foolihappoa jo pelkästään sen vuoksi että auttaa sikiön kehittymisessä sulkemaan hermostoputken.
 
Alkuun söin vaan foolihappoa (Foliren) ja D-vitamiinia kuten yritysvaiheessakin, joskus 7-8 viikon tienoilla siirryin Minisun mama monivitamiiniin. Nyt yritän muistaa lisäks maitohappobakteerit.
 
Mitäs mieltä ootte, onko aihetta kauheaan paniikkiin kun söin tänään kaverilla mediumiksi paistettua suomalaista naudanlihaa. Onkohan riskit suomalaisessa lihassa kovinkaan suuret?
 
Mitäs mieltä ootte, onko aihetta kauheaan paniikkiin kun söin tänään kaverilla mediumiksi paistettua suomalaista naudanlihaa. Onkohan riskit suomalaisessa lihassa kovinkaan suuret?

Ainahan riski on olemassa ja sinänsä riskin suuruudella ei ole väliä jos käy huono tuuri. Mutta pääosin pitäisin suomalaista lihaa aika turvallisena, vaikka siltikään en kehota ketään syömään lihaa raakana.

Ja koska söit jo, niin tiedät syyn mikäli tulee jotain oireita ja tällöin osaat kertoa terveydenhuoltoon mahdollisen syyn oireille.

En kuitenkaan lähtisi panikoimaam, koska riski on kuitenkin hyvin pieni. Syy miksi raaka liha on kielletty, on se,että vaikka riski on pieni, niin huonolla tuurilla sillä onkin huonoja seurauksia.

On hyvä kuitenkin tiedostaa asia, niin tietää mitä tehdä, mutta nyt vaan ajatukset positiivisempiin asioihin :)
 
Mitäs mieltä ootte, onko aihetta kauheaan paniikkiin kun söin tänään kaverilla mediumiksi paistettua suomalaista naudanlihaa. Onkohan riskit suomalaisessa lihassa kovinkaan suuret?

Söin italialaista ilmakuivattua kinkkua alkuraskaudessa ja panikoin mahdollisesta toksoplasmasta. Soitin neuvolaan, ja sain sitä kautta lähetteen verikokeisiin, jotta saan rauhoituttua. Tulokset oli negatiiviset, eli kaikki oli ok. Jos sua huolettaa paljon, niin soita neuvolaan ja kysy heiltä mielipidettä :) toksoplasmaanhan on antibiootti olemassa, mikäli sen sattuu tosi huonolla tuurilla saamaan.
 
Söin italialaista ilmakuivattua kinkkua alkuraskaudessa ja panikoin mahdollisesta toksoplasmasta. Soitin neuvolaan, ja sain sitä kautta lähetteen verikokeisiin, jotta saan rauhoituttua. Tulokset oli negatiiviset, eli kaikki oli ok. Jos sua huolettaa paljon, niin soita neuvolaan ja kysy heiltä mielipidettä :) toksoplasmaanhan on antibiootti olemassa, mikäli sen sattuu tosi huonolla tuurilla saamaan.

Hyvä kun osasit vinkata asiasta näin! En tiennyt että sen pystyisi jo näin selvittää verikokeella.
 
Minä tyhmä en vieläkään kykene noihin raskausvitskuihin. Juon monivitamiiniporeen mistä neuvolassa parjattiin koska A-vitamiini. Siinä on kuitenki vaan puolet päivän suosituksesta ni itte en nyt ajatellu ottaa stressiä. Sitten kun on taas normaali olo ja ruoka uppoo ongelmitta ni vaihdan raskausvitskuun.
 
Mä syön kans niitä minisunin mama vitskuja ja ne ei haise tai maistu mun mielestä miltään jos vitskuista pahoinvoivat miettii jotain vaihtoehtoa.
 
Minä tyhmä en vieläkään kykene noihin raskausvitskuihin. Juon monivitamiiniporeen mistä neuvolassa parjattiin koska A-vitamiini. Siinä on kuitenki vaan puolet päivän suosituksesta ni itte en nyt ajatellu ottaa stressiä. Sitten kun on taas normaali olo ja ruoka uppoo ongelmitta ni vaihdan raskausvitskuun.

Mullakin ihan normi monivitamiini pilleri, en vaan ota niitä joka päivä niin ei tuu A-vitamiinia liikaa... Foolihappo ja D siihen lisäksi päivittäin ja välillä B-vitamiiini. Syön kuitenkin niin monipuolisesti niin en oo kovin huolissani. Samalla kaavalla menin ekalla kerralla ja ihan hyvä tuosta lapsesta tuli, ja ite selvisin synnytyksen yhteydessä kahden litran verenmenetyksestä suht kivuttomasti joten tuskin oli mitään kovin isoja puutteita...
 
Mulla on käytössä Multivitan raskaus ja imetys -monivitamiini. Meillä on apteekkiin niin pitkä matka että otin isoimman purkin mitä apteekista löytyy, ettei tarvitse rampata usein ostamassa lisää. :grin Ihan hyvältä on tuntunut, paitsi silloin kun oli huonovointisuutta aamuisin niin jouduin ison pillerin takia ottamaan paljon vettä että sain sen alas ja siitäkös vatsa alkoikin vellomaan ja oksetti.

Ennen raskautta söin tavallista monivitamiinia missä oli kyllä samoja ainesosia mutta pienempi määrä.
 
Täälläkin käytössä multivitan raskaus/imetysmonivitamiinit ja lisäksi vielä d-vitamiini ja omegat. Noi pillerit otan aina iltaisin ja aamuisin juon c-vitamiiniporeen.
 
Mulla käytössä foolihappo, b12- ja d-vitamiinit ja joku kalaöljyjuttu missä ei oo A:ta. Olen kasvissyöjä mut nyt otan myös tota kalajuttua kun rasvat tärkeitä sikiön aivojen kehitykselle
 
Lisään vielä, olin monikkojen raskausinfossa, niin siellä lääkäri mainitsi että vkolta 12 olisi hyvä syödä miniaspiriiniä päivittäin; 50 mg/vrk jos paino alle 75kg, 100mg/vrk jos paino yli 75kg. Syödään jonnekin 34 vkolle saakka jos sen oikein muistan. Ehkäisee raskausmyrkytystä, jonka riski monikkoja odottavilla nelinkertainen yksösraskauksiin verrattuna. Neuvolassa tästä ei tietenkään puhuttu mitään, alan epäilemään ettei niillä ole tiedot ja ohjeet lainkaan ajan tasalla, olemassa, löydä niitä tai ymmärrä niitä että tieto kulkisi asiakkaallekin saakka. Sama kuin niiden versiseerumitestien kanssa, jonne sain lähetteen, mutta myös tämä monikkoraskauksiin perehtynyt (julkisen puolen HUS) lääkäri sanoi ettei niillä tuloksilla tee mitään kun ei voida tulkita monikoissa. En ole yllättynyt tästä neuvolan tasosta..
 
Lisään vielä, olin monikkojen raskausinfossa, niin siellä lääkäri mainitsi että vkolta 12 olisi hyvä syödä miniaspiriiniä päivittäin; 50 mg/vrk jos paino alle 75kg, 100mg/vrk jos paino yli 75kg. Syödään jonnekin 34 vkolle saakka jos sen oikein muistan. Ehkäisee raskausmyrkytystä, jonka riski monikkoja odottavilla nelinkertainen yksösraskauksiin verrattuna. Neuvolassa tästä ei tietenkään puhuttu mitään, alan epäilemään ettei niillä ole tiedot ja ohjeet lainkaan ajan tasalla, olemassa, löydä niitä tai ymmärrä niitä että tieto kulkisi asiakkaallekin saakka. Sama kuin niiden versiseerumitestien kanssa, jonne sain lähetteen, mutta myös tämä monikkoraskauksiin perehtynyt (julkisen puolen HUS) lääkäri sanoi ettei niillä tuloksilla tee mitään kun ei voida tulkita monikoissa. En ole yllättynyt tästä neuvolan tasosta..


Huh, tylsää jos ei voi luottaa neuvolaan :sad001 Mulle viime raskaudessa lääkäri puolestaan sanoi, että terveydenhoitaja on se, jolla on viimekäden tieto kaikesta uudesta!
 
Miksi ne lääkärit eivät sitten välitä tietoaan neuvolaan?

Ohjeistukset muuttuu nykyään niin tiheään ja ihan vastakkaisiksikin joskus, että on oikeasti vaikea pysyä neuvolassakin niissä mukana. Varsinkin jos ei ole mitään kansallista ajantasaisesti päivittyvää neuvolaohjeistusta. Jos neuvolasta kysyisi asiasta, niin varmasti (toivoisin) heidän kuitenkin lähtevän selvittää asiaa.

Minulla ei ole mitään kokemusta aspiriinista ja raskaudesta, mutta mietin että tässäkin tapauksessa varmasti mietitään kumpi on se pienempi paha, ottaa aspiriini päivittäin vai se ettei ota. Milloin toinen on pahempi kuin toinen ja sit ne kääntyy taas päälaelleen. Vähän sama kaiken kanssa.

Saa ottaa, ei saa ottaa,saa ottaa kohtuudella jne. muutokset kaiken suhteen..

Toivottavasti saat Mikki vielä vaikka toisen mielipiteen aspiriinin ottamisesta tai jos neuvola voisi selvittää asiaa sinulle ☺️
 
Luulen että toi Kiurusen lääkäriltä saama kommentti johtuu siitä että lääkärit kuitenkin hoitaa muitakin terveyskeskuspotilaita ja sitä infoa ja uusia ohjeistuksia varmaan tulee pilvin pimein muutenkin joka tuutista, mutta lähtökohtaisesti neuvolan terkat hoitaa vain raskaana olevia niin heidän on helpompi pysyä kärryillä juurikin niistä asioista mitkä raskauteen liittyy, ja siksi heillä olisi se tuorein tieto. Näin ainakin siis teoriassa?

Toi on kyllä varmasti tosi ikävää jos on sellainen tunne ettei tiedä voiko luottaa siihen mitä neuvolassa sanotaan... Itse ainakin luotan omaan neuvolatätiin ihan täysin! Täällä myös neuvolalääkäri on pätevä ja ammattitaitoinen (entinen synnytyslääkäri), mutta edellisellä paikkakunnalla taas neuvolan lääkäri oli se jonka juttuihin suhtauduin aina varauksella. Tai ihan suoraan sanottuna en oikein ikinä kuunnellutkaan hänen neuvoja koska tuli se fiilis ettei häntä oikeasti kiinnostanut pätkääkään neuvolan asiakkaat, oli varmaan hävinnyt tikunvedossa ja siksi joutui hoitamaan niitä hommia kerran viikossa. Ja aivan taatusti ei ollut kärryillä mistään suosituksista ruokavalion tai muunkaan suhteen...
 
Takaisin
Top