Vauvan ruokailu

Kiva, että jäi mukava fiilis. Meillä yden lapsen imetys loppui kun sillä tuli iso haava kieleen. Muutaman päivän se harmitti, mutta sitten oli kiva ja jopa helpottunut olo.
 
Hei, mitä vitamiinia annatte? Meillä tähä asti ollu relatipat mut vois tiete jo jotai muuta antaa..
 
Lacto seven:n lastenversiota maitohappobakteeriina ja pehmeitä kalkki(karkki)tabletteja kalsiumiksi kun meillä ei juoda maitoa ja niissä on myös d-vitamiinia. D:tä varten pitäisi kai ottaa kaks nuita karkkeja mutta koska kauramaitoonkin ja vähän joka paikkaan on lisätty d-vitamiinia niin en ole antanut enempää kun kalkin tarve tulee täyteen näin pienellä jo yhdestä karkista.
 
D-vitamiinitipat on käytössä vaan, tissimaitoa poika saa vielä useamman kerran vuorokaudessa, ja hapanmaitotuotteita saa myös. Ei suostunut päiväkodissa juomaan rasvatonta maitoa, eikä kotona kevytmaitoa. Jogurtti menee kyllä, kun sekoittaa maustamattoman jogurttiin vaikka jotain hedelmä- tai marjasosetta, olen käyttänyt Piltin tai muun merkin soseita, joihin ei ole lisätty sokeria.
 
Meillä relatipat myös (eli D-vitsku ja maitohapot samassa) :)

Martta, Minkä merkkisiä teillä nuo tabletit? Meidän pitäis miettiä myös mistä sais kalsiumia tarpeeksi.
 
Meillä relatipat myös (eli D-vitsku ja maitohapot samassa) :)

Martta, Minkä merkkisiä teillä nuo tabletit? Meidän pitäis miettiä myös mistä sais kalsiumia tarpeeksi.

Meillä on lacto seven Kids :) makeitettu xylitolilla muistaakseni niin mielellään sen aina ottaa.
 
Meilläkin relatipat. Pitääkö kalsiumia antaa jos ei käytä lehmistä? Vai joka tapauksessa? Kun kyllähän kasvimaidoissa in myös lisätty sitä kalsiumia.. paljonkohan tän ikäisen tulisi sitä kalsiumia saada?
 
12-36kk ikäisen lapsen kalsiumin tarve olisi 600mg/vrk. Meidän ravitsemusterapeutin mukaan se tulee täyteen, jos käyttää just näitä täydennettyjä kasvimaitoja + syö monipuolisesti (esim. soijasta, tofusta, parsakaalista tulee hyvin kalsiumia). Meillä nyt onkin ehkä vähän ongelma siinä, että lapsi ei suostu noita kaura- tai soijamaitoja juomaan. Jugurteistakin kelpaa pienissä määrin vaan yksi tietty. Varmaan siis pitäis itekin alkaa syöttämään tabletteja, ainakin sen aikaa että alkaa nuo kasvimaidot uppoamaan.

Luustoliitolla on tääl hyvä taulukko siitä, miten paljon mistäkin saa kalsiumia http://luustoliitto.fi/wp-content/uploads/Aikuisten-luustoterveellinen-ravinto.pdf
 
En ole ollut pojan kalsiumin saannista vielä huolissani, kun saa rintamaitoa vielä useamman kerran vuorokaudessa. Ei ole poika vissiin vieläkään suostunut päiväkodilla juomaan lehmänmaitoa, kotona kokeiltiin kerran myös, mutta ei kelvannut. Jogurttia kyllä syö, ja viilikin maistui, kun sitä maistateltiin. Kasvimaitoja ei olla kokeiltu, kun ei käytetä niitä itse, saattaisi pojalle ehkä maistuakin niistä joku, jos kokeiltaisiin.
 
Paljonkohan ämmästä tulee kalsiumia.. Meillä ei todellakaan tule siitä ruoasta kalsiumia kun ei tuo syö juuri mitään :sad001 viiliä ja jugurttia kyllä syö, mutta ei niitäkään sitä 200 g/ päivä.. Ehkä puuron vois tehdä ämmään kun sitäkin on vielä aika runsaasti pakastimessa.
 
Meillä pirre saa kalöljyä, niitä pikkukaloja. Oliskohan ollu Möllerin. Ne on semmosia "karkkeja" myös. Ja muutamana päivänä viikossa D-vitamiinipillerin kun noissa kalaöljyissä on D, mutta niin vähän, ettei se riitä kun saa vain yhden kalan.
Kalsiuminsaantihuolet tulee ajankohtaisiksi parin kuukauden päästä kun pumpattu maito loppuu pakkasesta. Lopetin pari viikkoa sitten pumppaamisen.

Mä olen tehnyt jokusen kerran ämmästä puuroa, mutta se ei oikein toimi. Mulla on muutama pussi ja purnukka pakkasessa sillein vanhentunutta maitoa, etten viitsi sitä tuoreena enää tarjoilla ja pitäis keksiä mihin sen käyttää. Puuro olis helppo, mutta joku siinä menee pieleen.
 
Voisko siitä äidinmaidosta tehdä vaikka pieniä pannareita, tai jotain pikkulettuja, tms.? Jos ne maistuis paremmin?

Itse just tänä aamuna rupesin miettimään oikeasti pojan kalsiuminsaantia, kun imetän edelleen 3-6 kertaa vuorokaudessa, mutta äidinmaidossa ei sitä kalsiumia taida olla riittävästi tällä imetysmäärällä vuorokausitasolla, joten muutakin kalsiuminlähdettä pitää jo olla. Poika ei tosiaan lehmänmaitoa ole vielä suostunut juomaan, eikä kyllä pakotetakaan, jos ei maistu, niin ei tarvitse juoda. Vesi on tähän mennessä ollut hyvä juoma, ja se kelpaa pojalle aina. Mehuja tms. ei olla tarjottu lainkaan.

Pojan iltapuuroon kuitenkin sekoitan n. 2 ruokalusikallista lehmänmaitoa ja nokareen voita, jotta saan sen jäähtymään sopivasti, ja se maistuu pojalle tosi hyvin, kun aiemmin piti aina olla joku marja- tai hedelmäsose siellä puuron seassa, pelkkä puuro ei mennyt alas. Tokihan joissain muissakin ruoka-aineissa, esim. kasviksissa, on kalsiumia, joten ehkä poika saa tarpeeksi päivän mittaan. Päiväkodin ruokailuista en oikein tiedä, mitä kaikkea siellä saa. Ei oltu huomattu sanoa siellä, että kaikkea saa jo tarjota, onneksi kysyivät esim. hapanmaitotuotteista jo pari kuukautta sitten, että saako tarjota.

Muuten poika on kyllä melkoisen kaikkiruokainen, ei ole tainnut vielä mikään ruoka-aine olla sellainen, etteikö olisi syönyt. Totta kai aina kun ensimmäistä kertaa annettiin jotakin, niin alkuihmetys on ollut, mutta kun siitä on päässyt ohi, niin on maistunut ainakin jonkin verran kaikki mitä on tarjottu. Jäävuorisalaatti on vielä vähän outo, mutustelee sitä kyllä, mutta ilmeisesti se on vähän hankalaa syötävää vielä, kun kaikkia hampaita ei ole. Tomaatista en ole enää ottanut kuorta pois, ja se on kyllä mennyt kurkusta alas, en ole ainakaan löytänyt niitä kuoria mistään lattioilta pyörimästä :D
 
2-3 imetystä vuorokaudessa isommalla tais olla jo riittävästi kalsiumin saannin turvaamiseksi. Mun käsittääkseni nää lähteet ei ole ihan suoraan verrannollisia, ämmässä ei ole niin hirveesti mutta se imeytyy optimaalisesti.
 
2-3 imetystä vuorokaudessa isommalla tais olla jo riittävästi kalsiumin saannin turvaamiseksi. Mun käsittääkseni nää lähteet ei ole ihan suoraan verrannollisia, ämmässä ei ole niin hirveesti mutta se imeytyy optimaalisesti.


Mä kanssa tuota mietin, että koska kuitenkin on luonnollista imettää niin kai se ois jotenkin odotettavaa että siitä tulee tarpeeksi ravinteita.. Ja jos miettii lehmän maitoa, niin onhan se alunperin tarkoitettu vasikalle joka luonnollisesti on vauvaa isompi joten tarvitseekin enemmän sitä kalsiumia.. Niin tältä pohjalta on helppoa uskoa että lapsi saa ämmästä juuri sen mitä tarvitsee..

Jäin myös tuota kalaöljyn saantia miettimään, että pitäisikö sellaista käydä antamaan? Mistä syystä HoosiAnna sitä antaa?
 
No kalaöljy on ollut käytössä pallerolla, joka ei syö kalaa. Pirre haluaa myös saada samaa mitä isoveli, niin sen vuoksi. Ja tosiaan kala kuulu aika harvoin meillä ruokavalioon. Onhan se kait muotiakin syödä vähän omegoita.
 
Meillä kyllä tykätään kalasta, eikä ole allergiaesteitä kalan syönnille. Poika on ainakin purkkiruoissa tykännyt kalasta. Liian harvoin tulee kyllä kalaa syötyä, useimmiten hinnan vuoksi, kun minä en halua silakoita tms. syödä. Kirjolohta on silloin kun kalaa on kotona ruokana, ja se savustetaan aina. Ehkä seitiä voisi joskus käyttää, mulla on siihen ihan maukas reseptiin olemassa.
 
Meilläkään ei kalaa popsita kovin aktiivisesti. Purkkiruuassa juurikin kuopuskin syönyt. Se miten paljon sitä aitoa kalaa siinä on, onkin toinen juttu.
Kala on tosiaan melkosen kallista ja itse en ainenkaan sitä niin näppärästi valmista kuin kaikkea muuta.
Tykkään kyllä uunilohesta tai savustetusta kalasta.
 
Meillä syödään pari kolme kertaa viikossa. Yleensä teen lohikeittoa, -laatikkoa tai tonnikalalasagnea. Anoppi teki muutama päivä sitten nieriäkeittoa ja oli kyllä hyvää. Myös silakkapihvit ja juuresmuusi kermaviilikastikkeella maistuu pojalle. Jos en viitsi alkaa itse vääntään niin ostan palastealtaasta täysjyvä fileekalapuikkoja.
 
Takaisin
Top