Korkea verenpaine ja raskausmyrkytys

Pinkkihirmu

Satasella mukana keskusteluissa
Tästäpä nyt teen ketjua, kun en ihan tuoretta semmoista löytänyt.

Onko jollain muulla täällä huoli verenpaineesta/raskausmyrkytyksestä? Itsellä oli jo ennen raskautumista hiukan kohollaan paineet, mutta pyörivät kumminkin kutakuinkin lukemissa 120/85. Nyt paineet on nousseet raskaana ollessa ja juurikin mittasin aamulla ja illalla 155/110 paineita! Aionkin huomenna soitella neuvolaan. :sorry: Huolestuttavaa tämä. Olen vasta rv 29 (28+0). Masuvauva on onneksi jo aika hyvin voiton puolella mikäli joutuisi liian aikaisin maailmaan, mutta olisi se silti aivan hirveää, joutuisi olemaan pitkään sairaalassa!! :sad001

Olen ajatellut että kaikki menee normaalisti synnytyksineen. Suvussa on kyllä äitini puolella raskausmyrkytyksiä ja korkeata verenpainetta ja myöskin keskoisuutta eli riskejä on. En vaan tietenkään yhtään ajatellut että osuisi omalle kohdalle.

Minulla on aloitettu jo verenpainelääkkeet neuvolalääkärin toimesta, mutta niistä huolimatta nuo paineet huitelee korkealla.

Onko muilla tämmöisiä huolia?

Millaisilla paineilla teitä joilla on kokemusta, on pistetty vuodelepoon jne varotoimenpiteitä?
 
Soittelin neuvolaan ja pyysivät käväisemään tänään että otetaan pissasta se valkuaisnäyte. Kauhea kun huolestuttaakin. Rauhoittelivat silti että vielä ei pidä hirveästi huolestua näillä paineilla vaikka kohollaan onkin. Seurataan niitä kumminkin ja lääkäri soittelee vielä tänään niistä verenpainelääkkeistä.

Huh kun mitä on lukenut itse netistä niin jotkut joutuneet vuodelepoon jo näillä paineilla. Onneksi huomenna on vielä istukkakontrolli-ultra niin saa vähän mielenrauhaa!:hungover:
 
On ne kyllä mukavan rauhoittelevia tuolla neuvolassa. Lääkäri soitteli perään ja määräsi jotain eri verenpainelääkettä jota käyttää sitten yhdistelmänä Selokenin kanssa. Lisäksi lähete äitipolille seurantaan. Minä niin toivon että selviää ihan vaan säikähdyksellä, vaikka taatusti ja helposti hiiviskelee kaiken maailman kauhuskenaariot mieleen.:dead:
 
Netti on ihan täynnä yleensä vain kauhutarinoita. Lopeta netin lukeminen ja keskustele ainoastaan neuvola/lääkärien kanssa.
 
On ne kyllä mukavan rauhoittelevia tuolla neuvolassa. Lääkäri soitteli perään ja määräsi jotain eri verenpainelääkettä jota käyttää sitten yhdistelmänä Selokenin kanssa. Lisäksi lähete äitipolille seurantaan. Minä niin toivon että selviää ihan vaan säikähdyksellä, vaikka taatusti ja helposti hiiviskelee kaiken maailman kauhuskenaariot mieleen.:dead:
toivottavasti ei ole muuta kuin korkeampi paine. Kurjaahan sekin voi olla mutta ei sen vakaampaa.
 
Kivat paineet tänä aamuna. 170 yläpaine ja ja 116 alapaine. :/ Voi herranjestas kun ei hyvältä vaikuta! Soitan kyllä heti neuvolaan kahdeksalta.

Minulle määrättiin viime viikolla verenpainelääkettä (jotain nifedipiiniä) jota ei löytynyt sitten mistään apteekista, kaikissa sama toimitusongelma eli eioota myytiin.

Äh, ahdistavaa. Toivottavasti pääsen tänään neuvolakäynnille tälleen extemporesti. Keskiviikkona onkin äitipolikäynti samasta syystä.

Voi hyvä luoja jos minun kroppa epäonnistuu tässä raskaudessa näin täysin, avuton olo kun nuo paineet vaan nousee niin perkuleesti! Ihan kun tuolla verenpaineella olisi joku oma hemmetin tahto. Kirottua. :banghead:

Siis apua, mitä semmoinenkin tulisi maksamaan jos joutuisi jossain sairaalassa olemaan sitten. Puhumattakaan jos joudutaan tyyliin hätäsektioimaan tms.
 
Äitipolille lähettivät sitten ja täällä sitä nyt ollaan.:oops: Saattaapi olla että tänne jäädään hetkeksi, kunhan lääkäri asiasta päättää. Toivon mukaan saadaan paineet alas ja pääsen pian kotiin. Voihan nyt sentään!

Enpä nyt ihan tähän varautunut, mutta luotetaan lääkäriin! Suomessa nämä jutut onneksi osataan aika hyvin. Oma äiti ollut kahdesti raskausmyrkytyksessä, josta syntyi kaksi keskospikkuveljeä. Molemmat hoidettiin tässä samassa sairaalassa ansiokkaasti ja ovat nykyään aikuisia.:)

Eivät halunneet mitään säikytellä, mutta varmuudeksi saadaan kortisonipiikkiä Pikkuisen keuhkoille tänään ja huomenna.

Aikamoista, ei tämän ihan näin pitänyt mennä. />_<\
 
Muokattu viimeksi:
Juuh. Täällä sairaalassa nuo paineet vasta nousikin kattoon. Nyt ei oikein tunnu että on takeita oikein mistään, päivä kerrallaan. :/ Lääkäri ja hoitaja ei uskaltaneet luvata mitään että kauanko voi viivyttää viikkoja! Kun siis käy uhkaamaan omaa henkeä ja terveyttä tämä tila.

Virallisesti tämä on nyt sitten pre-eklampsia. Voi Pientä, ei vielä olisi tarkoitus päästää ulos maailmaan. :,(

Olo on kyllä hirveä. Päänsärky on käsittämätön ja sen johdosta myös oksettaa ihan kunnolla. Samapa tuo kumminkin, Pikkuinen se tässä eniten kärsii jos joutuu kohta jo ulos. :,(
 
Voi ei. :sad001 Siellä on hyvä keskola ja vauvasta pidetään hyvää huolta, jos syntyy jo näillä viikoilla. :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Voi ei! No onneksi viikot alkavat kuitenkin olla jo pienen puolella. Mitkä sulla meneillään tarkalleen nyt?

Onneksi olet nyt hyvässä hoidossa!
 
Juu elikkäs onneksi ollaan juurikin ko. sairaalassa. Täällä ollaan kyllä tutkittu jokaikinen asia eikä jätetä sekunniksikaan seuraamatta. :Heartpink

Viikkoja on se 29+2, vaikka tosin täällä noudatetaan kolmea päivää aiempaa aikataulua eli oltaisiin vielä viikolla 28. Mutta sentään ollaan 29. raskausviikolla varovaisemmankin laskelman mukaan.

Huojennettiin oloa sillä että kun on ohittanut viikon 28 niin vauvalla on jo lähes 100% mahdollisuudet selvitä ja vieläpä todennäköisimmin ilman komplikaatioita mutta rankkaahan se tulee Pienelle olemaan ulkona kohdusta näin aikaisin. :,(
 
Muokattu viimeksi:
Juu elikkäs onneksi ollaan juurikin ko. sairaalassa. Täällä ollaan kyllä tutkittu jokaikinen asia eikä jätetä sekunniksikaan seuraamatta. :Heartpink

Viikkoja on se 29+2, vaikka tosin täällä noudatetaan kolmea päivää aiempaa aikataulua eli oltaisiin vielä viikolla 28. Mutta sentään ollaan 29. raskausviikolla varovaisemmankin laskelman mukaan.

Huojennettiin oloa sillä että kun on ohittanut viikon 28 niin vauvalla on jo lähes 100% mahdollisuudet selvitä ja vieläpä todennäköisimmin ilman komplikaatioita mutta rankkaahan se tulee Pienelle olemaan ulkona kohdusta näin aikaisin. :,(


Onko lääkäri uskaltanut sanoo kuin pitkään ne seuraa tilannetta ennenkun joudut synnyttämään?
 
Juu elikkäs onneksi ollaan juurikin ko. sairaalassa. Täällä ollaan kyllä tutkittu jokaikinen asia eikä jätetä sekunniksikaan seuraamatta. :Heartpink

Viikkoja on se 29+2, vaikka tosin täällä noudatetaan kolmea päivää aiempaa aikataulua eli oltaisiin vielä viikolla 28. Mutta sentään ollaan 29. raskausviikolla varovaisemmankin laskelman mukaan.

Huojennettiin oloa sillä että kun on ohittanut viikon 28 niin vauvalla on jo lähes 100% mahdollisuudet selvitä ja vieläpä todennäköisimmin ilman komplikaatioita mutta rankkaahan se tulee Pienelle olemaan ulkona kohdusta näin aikaisin. :,(
Voi kurjaa kuulla, että teillä on haasteita matkassa. Mutta onneksi jo siellä rv 29 olette ja hyvässä hoidossa. Paljon voimia ja yritä saada levättyä.
 
Päivitetäänpäs nyt pikaisesti. Eli synnyttämään todellakin sitten jouduttiin! Pahimmillaan paineet ylti 190/126. Nyt palautunut normaaliksi 125/75! Siis heti leikkauksen jälkeen! :O

Kaikki meni hyvin! Pikkuista hoidetaan, toivotaan ettei tule komplikaatioita. Hän pärjää niin hyvin!! :Heartbigred


Minä olen vielä ihan pökkyrässä enkä vielä tunne edes omia jalkoja. :biggrin
 
Sivunoottina että voisiko joku mode poistaa maininnan sairaalan sijainnista. :angelic:

Kiitos kaikille tsemppaajille! :Heartbigred

Pieni on kovin terveen oloinen, vaikka onkin niin pieni viikolla 28+. Meillä on ollut enkeleitä matkassa! :thumright Varsinkin sairaalan henkilökunta.
 
Onko lääkäri uskaltanut sanoo kuin pitkään ne seuraa tilannetta ennenkun joudut synnyttämään?

Kysyttäessä ekana päivänä niin sanoivat että päivä kerrallaan. Mutta seuraavana päivänä kun alkoi toksemia vaan mennä hurjemmaksi niin alettiin puhua tunneista. Lopulta ilmoitettiin että ei kannata antaa olon enää paheta ja siitä heti leikkauspäätös, vuorokaudessa suunnilleen synnärille saapumisesta.
 
Sivunoottina että voisiko joku mode poistaa maininnan sairaalan sijainnista. :angelic:

Kiitos kaikille tsemppaajille! :Heartbigred

Pieni on kovin terveen oloinen, vaikka onkin niin pieni viikolla 28+. Meillä on ollut enkeleitä matkassa! :thumright Varsinkin sairaalan henkilökunta.
Muokkasin paikan pois tekstistäni.
 
Päivitetäänpäs nyt pikaisesti. Eli synnyttämään todellakin sitten jouduttiin! Pahimmillaan paineet ylti 190/126. Nyt palautunut normaaliksi 125/75! Siis heti leikkauksen jälkeen! :O

Kaikki meni hyvin! Pikkuista hoidetaan, toivotaan ettei tule komplikaatioita. Hän pärjää niin hyvin!! :Heartbigred


Minä olen vielä ihan pökkyrässä enkä vielä tunne edes omia jalkoja. :biggrin

Paljon onnea pikkuisesta ja rutkasti enkeleitä hänelle jotta kaikki menisi hyvin ja teille tuoreille vanhemmille miljoonasti voimia.
 
Takaisin
Top