Sokerirasitus/raskausdiabetes

Tänään oli ja arvot 4,4, 5,7 ja 5,6. Oikein hyvät siis eikä radista tietoakaan. Näin sitä voi 36-vuotias ylipainoinen ensarikin yllättää itsensäkin :D

Kokemus ei ollut ollenkaan niin paha kuin olisin voinut kaiken kuulemani perusteella kuvitella. Litku meni alas ihan juomalla ja välissä luin lehtiä ja viesteilin kavereille. Siis sellaista mitä ei juuri ehdi arkena muuten tehdä. Otin varulta lomapäivän töistäkin mutta ei olis ollu mitään tarvetta, hyvin olis voinu mennä töihin sen jälkeen.
 
Täällä just istutaan labrassa. Litku oli kyllä varsinainen elämys! :biggrin Ihan kun jotain vadelmasiirappia ja pari lasia sitä. Hyh!!

Odotellaan ja ihmetellään. Tietääkseni ei pitäisi olla radia mutta koputetaan samalla puuta! Kun mulla on nuo korkeat verenpaineetkin.. Sehän nyt olisi jos kumpikin iskee yhtaikaa.:silent

Onko tästä testistä joku kevytversiokin? Tämä on ihan "täysversio" paastoineen. :,3

Pikkutirppana ainakin innostui näköjään sokeripommista. :p
 
Mä olin viime pe testissä ja eilen soittelin tuloksista kun ei ollut Kannassa mitään tietoja. Paastoarvo olikin just 0.1 yli sallitun eli siitä napsahti radi-diagnoosi :eek: nyt oon vähän hämmentynyt ja shokissa. Pitää ryhtyä kirjoittamaan ruokapäiväkirjaa ja sain hoitajallekin ajan... sitten kai saan kotimittarin jne. Ahdistavaa nyt, mutta tiedän kyllä että painoa on tullut liikaa ja oon syönyt ihan päin peetä :confused:
 
Mä olin viime pe testissä ja eilen soittelin tuloksista kun ei ollut Kannassa mitään tietoja. Paastoarvo olikin just 0.1 yli sallitun eli siitä napsahti radi-diagnoosi :eek: nyt oon vähän hämmentynyt ja shokissa. Pitää ryhtyä kirjoittamaan ruokapäiväkirjaa ja sain hoitajallekin ajan... sitten kai saan kotimittarin jne. Ahdistavaa nyt, mutta tiedän kyllä että painoa on tullut liikaa ja oon syönyt ihan päin peetä :confused:

0.1 yli sallitun arvon no ohoh. :O

Pitääkö siis mitä kaikkea tehdä jos radi-diagnoosin saa? Piikittää itseään päivästä toiseen ja pitää ruokapäiväkirjaa (ja siis noudattaa radi-dieettiä)? :,O

Jännittää kyllä mikä mahtaa olla oma tulos, kun minullakin on lievästi ylipainoa ja raskaana ollessa etenkin nyt viime aikoina olen kyllä syönyt minäkin vähän päin peetä.
 
0.1 yli sallitun arvon no ohoh. :O

Pitääkö siis mitä kaikkea tehdä jos radi-diagnoosin saa? Piikittää itseään päivästä toiseen ja pitää ruokapäiväkirjaa (ja siis noudattaa radi-dieettiä)? :,O

Jännittää kyllä mikä mahtaa olla oma tulos, kun minullakin on lievästi ylipainoa ja raskaana ollessa etenkin nyt viime aikoina olen kyllä syönyt minäkin vähän päin peetä.
Ei tarvitse pitkittää itseään jos pysyy ruokavaliolla aisoissa. Tietty joutuu ottamaan sormenpäästä verikokeita, mutta lääkityspiikkiä ei tarvitse. Mulla on nyt radi ja suhtkoht ok pysynyt aisoissa syömisellä.. Ei ollu mullakaan kun aamun eka paastoarvo hieman koholla rasituksessa ja siitä napsahti radi.
 
0.1 yli sallitun arvon no ohoh. :O

Pitääkö siis mitä kaikkea tehdä jos radi-diagnoosin saa? Piikittää itseään päivästä toiseen ja pitää ruokapäiväkirjaa (ja siis noudattaa radi-dieettiä)? :,O

Jännittää kyllä mikä mahtaa olla oma tulos, kun minullakin on lievästi ylipainoa ja raskaana ollessa etenkin nyt viime aikoina olen kyllä syönyt minäkin vähän päin peetä.

Joo ei ilmeisesti tarvitse lääkehoitoa jos on näin pienesti kohonneet arvot. Menen vasta puolentoista viikon päästä neuvolan diabeteshoitajalla, mutta nyt pitää sitten pitää ruokapäiväkirjaa. Neuvolasta saan kai sitten sokerimittarin. En tiedä vaikuttiko tuohon rasituksen tulokseen se, että söin kyllä silloin ed. iltana tosi ison iltapalan kun ajattelin että en vaan muuten jaksa. Mutta nyt sitten kirjailen ruokia ylös ja katsotaan mitä siitä seuraa. Ehkä tää on hyvä stoppi mun herkkujen syömiselle :rolleyes:
Mitään ravintoluentoa neuvolasta en kyl jaksais kuunnella, mä en tosiaankaan ryhdy laittamaan jotain margariinia leivän päälle ja juomaan rasvatonta maitoa... :wtf:
 
0.1 yli sallitun arvon no ohoh. :O

Pitääkö siis mitä kaikkea tehdä jos radi-diagnoosin saa? Piikittää itseään päivästä toiseen ja pitää ruokapäiväkirjaa (ja siis noudattaa radi-dieettiä)? :,O

Jännittää kyllä mikä mahtaa olla oma tulos, kun minullakin on lievästi ylipainoa ja raskaana ollessa etenkin nyt viime aikoina olen kyllä syönyt minäkin vähän päin peetä.

Se riittää diagnoosiin että joku niistä arvoista ois just sen raja-arvon. Mulla oli 0,1 alle rajan ja ei diagnoosia.

Esikosta mulla olo radi.. Riitti et mittasin sokereita n. 4pv/vk 4krt/pv. Ei tarvinnu pitää ruokapäiväkirjaa eikä mitää muutakaan.. Varmaa ois tarvinnu jos arvot ois ollu huonoja..
 
Rasvaiset tuotteet eivät nosta sokereita, mutta painonhallinnassa tietysti sillä on merkitystä. Mä en vaihda kahvimaitoa rasvattomaksi ja syön turkkilaista jugurttia, vaikka radi onkin. Kotimittauksessa kaikki arvot olleet priimaa. Ihan rasvattomimpia levitteitä ei edes suositeltu.
 
Toki
Rasvaiset tuotteet eivät nosta sokereita, mutta painonhallinnassa tietysti sillä on merkitystä. Mä en vaihda kahvimaitoa rasvattomaksi ja syön turkkilaista jugurttia, vaikka radi onkin. Kotimittauksessa kaikki arvot olleet priimaa. Ihan rasvattomimpia levitteitä ei edes suositeltu.
Toki jos syö tosi rasvaista ruokaa paljon, painokin nousee kun lisänä on ne hiilaritkin siinä. Mutta mun päähän ei vaan mahdu se logiikka että luontainen ruoka (kuten rasvaisempi lehmänmaito) on pahasta, ja superkäsitellyt kovitetut kasvirasvat palmuöljyineen jne jotenkin terveellistä.... :eek:samoin on äidinmaidon kohdalla: se on superruokaa lapselle, mutta sitten yllättäen 1-vuotiaalle maidon rasva onkin myrkkyä :p toki kohtuus kaikessa.
 
Täällä myös yksi radilainen. En kuulunut riskiryhmiin miltään osin, vartaloltakin oon hoikka. Esikoinen oli 4,4-kiloinen jötkäle, joten pyysin pääsyä testeihin ja dg sieltä napsahti. Paastoarvo on välillä 5,6-5,8, muuten arvot on hyvät.
 
Mä olin eilen radi-hoitajalla ja sain luennon ruokavaliosta, laskettiin hiilareita ja kuituja mun ruokapäiväkirjasta. Ja toki sain myös mittarin ja opastuksen sen käyttöön. Nyt pitää mittailla joka toinen viikko paasto ja aamupalan jälkeinen arvo, joka toinen vko sitten aina ruokailuja ennen ja jälkeen (1 päivä viikossa). Ja heti tänään oli sekä paasto että 1h arvo ihan päin peetä, että hyvä alku tälle.... Kaksi ylitystä viikossa ja saan kuulemma lähetteen sairaalaan :grumpy:
Miehellekin näytin noita papereita, mittareita ja muita, ja se vaan totes että "ei mulle ole ongelma jos syödään noiden ohjeiden mukaan". No sepäs auttoi kun itse pohtii että miten tästä selviän, pystynkö pysymään ruokavaliossa ja jättämään herkut, kasvaako vauva liikaa, onko vauvalla kaikki kunnossa, saanko mä diabeteksen... :sad010
 
Tsemppiä vilunkissa! Samassa veneessä ollaan. Ei se maailmanloppu ole vaikka ensin tietty järkyttää. Yrität parhaasi ruokavaliolla ja jos ei onnistu, niin sitten saat lääkkeet avuksi. Kaikilla ei vaan se ruokavaliohoito riitä vaikka mitä tekis. Itsellänikin on jo toisen kerra radi ja molemmissa ollut insuliini. Tällä kertaa myös tabletit, mutta ei onneksi tarvita kovin isoja lääkemääriä. Tottakai ruokavaliotakin yritän kytätä.

Sitä mahdollista tulevaa diabetesta en vielä miettis. Se tulee sit jos tulee ja senkin ennaltaehkäisemiseksi voi tehdä sit raskauden jälkeen asioita, mutta vaikka se iskis niin senkin kanssa pystyy hyvin elämään. ❤
 
Mulla todettiin kakkos tyypin diabetes juuri ennen kuin tein positiivisen testin. Olen ollut sekä diabeteshoitajan, että äippäpolin tiukassa valvonnassa.

Ylipainoa on ja kiinnitin heti huomiota ruokavalioon, kun plusssn tein. Tippui ensin 7kg ja nyt tullut n.1kg. Viikkoja 32+4.

Aamupaastot heittelehtii niin käytössä pitkävaikutteinen insuliini protaphane, jota menee nyt 27yk ja metforem 2+2. Tarkoitus olisi ettei synnytyksen jälkeen tarviis enää lääkkeitä. Niin ja primaspan myös määrätty.

Tällä hetkellä vauva kasvaa keskikäyrällä ja seuraava äippäpoli maanantaina. Nyt ollut kk välein. Ja seuraavaksi ilmeisesti viikon välein...

Suvussa papalla d2 diagnoosi. Mulla vähän rajalla onko d2 vai radi.
 
Takaisin
Top