Sokerirasitus/raskausdiabetes

Maiku2

Asioista perillä oleva
Tammikuun äidit 2019
Tein nyt ihan oman ketjun sokerirasitus ja raskausdiabetes-aiheesta.

Mulla oli jo ekassa raskaudessa raskausdiabetes ja sen takia (+vahvan sukurasitteen) sain nyt varhaisen lähetteen sokerirasitukseen. Kävin siellä viime viikolla rv 12+1. Tänään soittelin tuloksia ja radihan sieltä taasen napsahti. Sama homma kuin viimeksi eli paastosokerissa häikkää. Se oli mun ongelma viimeksikin. Siihen on vaikeempi ite edes vaikuttaa syömisillään, enemmän ehkä auttais jos liikkuis enemmän. Ens viikolla neuvolaan saamaan ohjeet sokeriseurannasta ja sit katotaan miten jatkuu. Viimeksi sain loppujen lopuksi insuliinit, vaikka ruokavaliota muokkailinkin.
 
Hei! Täältähän löytyi ihan radi-ketju :)

Minulla myös ollut kahdessa edellisessä raskaudessa raskausdiabetes, ekassa riitti ruokavalioseuranta mutta toisessa mentiin insuliiniin puolivälin jälkeen. Tässä kolmannessa sokerirasituksessa oli paastoarvo jo heti 6.5 mmol joten pahoin pelkään että insuliinit otetaan aika pian käyttöön.

Mitä sä Maiku syöt iltapalaksi yleensä? Mä tuota just tässä arvon että oisko joku mikä ois paras tasaamaan sokereita yön aikana. Nyt olen syönyt pari ruisleipää ja rahkaa yleensä. Silti oli paastoarvo yli 6 aamulla taas :meh:
 
Perjantaina sokerirasitus, vähän hermostuttaa. Aamuisin ollu edelleen yökköolo ja hirvittää kun se juoma pitää juoda suht nopeaa että tuleekohan heti ylös. Kahdessa edellisessä raskaudessa ollu enemmän ja vähemmän rajanylitystä, mutta ruokavaliolla pysyny kotiseurannassa hyvänä. Tälläkin kertaa varmasti saan diagnoosin
 
Mullakin ekassa oli insuliinihoitoinen radi ja vaikka kuinka tiukasti noudatin ruokavaliota niin arvot heitteli. Tässä toisessa rasitus in vasta viikolla 25 vaikka oli radi ekassa! Oon ihan varma että se napsahtaa taas vailla lääkäri lohdutteli että ei pakosti. Aion kyllä katsoa jo syömisiäni, heti kun pahoinvointi loppuu...
 
Mitä sä Maiku syöt iltapalaksi yleensä? Mä tuota just tässä arvon että oisko joku mikä ois paras tasaamaan sokereita yön aikana. Nyt olen syönyt pari ruisleipää ja rahkaa yleensä. Silti oli paastoarvo yli 6 aamulla taas :meh:

Syön ihan mitä sattuu iltapalaksi. Usein hedelmää/marjaa, leipää, jugurttia... Toi ruisleipä ja rahka kyllä kuulostaa hyvältä. Mutta niin kuin sanottu, niin noihin paastosokereihin on aika paljon vaikeampi vaikuttaa syömisillä kuin aterioiden jälkeisiin. Viime raskaudessa huomasin, että liikunta illalla saattoi auttaa aamun sokereihin parantavasti. Noihin paastosokereihin kai vaikuttaa joku vatsan rasvakerroksen paksuuskin. Ite oon siinä normaalipainon ylärajoilla (eli en mikään kovin lihava mielestäni), mutta rasvaa on vatsassa kun oon niin huono liikkumaan, niin se varmaan osa syyllinen tähän sokereiden huonouteen.
 
Jahas ja meikäläiselläkin napsahti radi. Ruokavalioseurantaa tuli nyt. Mulle sanottiin neuvolassa että iltapuuro ois hyvä syödä, nii aamuarvo ois hyvä. Pitää kokeilla.
 
Täällä kans tänään radi diagnoosi tuli, paastoarvo oli 5.5 kun olis se 5.3 kuulemma pitäny olla. Mutta mua ei kyllä oikeestaan edes yllättäny, sukurasite ja olo muutenkin ollut kummallinen jos on liian kauan syömättä ja kroppa jo kertonu tarvitsevansa ruokaa varsinkin myöhään iltaisin valvoessa. :grin viikon päästä menen neuvolaan juttelemaan tästä
 
Mulla oli tänään eka rasitus; kauhea kokemus! Litku oli ihan ok ja syömättämyys, mutta verikokeet on mulle vaikeita ja pistettiin sit 11 kertaa ja 3 eri hoitajaa vielä. :smiley-angry017
Itkin silmät punaisena et mikä on vialla et sitä verta ei tule vaikka suoni löytyykin?!
Onko muilla ongelmia verikokeiden kanssa? :confused004
 
ElliNoor4, kuulostaa kamalalta! Musta tuntuu jo että tänään neljästi käsiin tökittynä noi taiteet on ihan kipeet niin Entäs sitten 11 :eek:

Multa oli vaikeempi saada oikeesta kädestä verta ja se sattukin enemmän kuin vasemmasta kädestä.

Itse kokeesta olin positiivisesti yllättyny miten helposti se suju ja että se litku maistu lähinnä liian makeelta vadelmamehulta, mutta kylmää kuitenkin oli.
 
Juu multa pistettiin molemmista käsistä ja vika purkki verta oikeasta kädestä mihin laitetaa tippa. Pikkusen kädet kipeät ja huomenna töihin :sad001
Litku maistui sitruunamehulle jota ei oo lantrattu ja poltti kurkkua kun viina :wtf::grin:grin:grin
Ja joskus pistettiin 7 kertaa eli tää oli kyl ihan ennätys jo..
 
Mulla oli tänään eka rasitus; kauhea kokemus! Litku oli ihan ok ja syömättämyys, mutta verikokeet on mulle vaikeita ja pistettiin sit 11 kertaa ja 3 eri hoitajaa vielä. :smiley-angry017
Itkin silmät punaisena et mikä on vialla et sitä verta ei tule vaikka suoni löytyykin?!
Onko muilla ongelmia verikokeiden kanssa? :confused004

Oi kamala, mulla on tuo sama edessä sitten myöhemmin :banghead: Viime verikokeessa kaksi suonta suostui luovuttamaan puoli putkea verta ja sitten loppui o_O Onneksi se kolmas suoni antoi sitten kahdelle eri hoitajalle tarpeeksi verta, mutta kyllä oli käsi kipeä monta päivää!! Näytti ihan kun olisin pahempikin nisti :arghh:
Mä vihaan verikokeita!!
 
Onko täällä muita odottajia joilla ei ole ollut aiemmissa raskauksissa radia?
Minua jäi vähän vaivaamaan, kun tosiaan ekassa raskaudessa sitä ei ollut ja nyt sanottiin että tässä raskaudessa minun ei tarvi mennä sokerirasitukseen koska edellisessä raskaudessa arvot oli hyvät ja jos ei aiemmissa raskauksissa ole ollut ongelmia tämän kanssa niin ei ole usein seuraavissakaan.
Kävin tuosta 01/17 syntyneestä sokerirasituksessa 2 kertaa, ekan kerran siellä jossain 12 viikolla ja toisen kerran muistaakseni jossain 20 viikon tuntumassa.
Äidilläni on kuitenkin diabetes joten sukurasite on vahva.
Neuvolasta sanottiin että mennään tilanteen mukaan ja minut laitetetaan sokerirasitukseen jos tlanne alkaa näyttää sille että se olisi hyvä tehdä.
Onko muilla ollut tämmöistä tilannetta?
 
Onko täällä muita odottajia joilla ei ole ollut aiemmissa raskauksissa radia?
Minua jäi vähän vaivaamaan, kun tosiaan ekassa raskaudessa sitä ei ollut ja nyt sanottiin että tässä raskaudessa minun ei tarvi mennä sokerirasitukseen koska edellisessä raskaudessa arvot oli hyvät ja jos ei aiemmissa raskauksissa ole ollut ongelmia tämän kanssa niin ei ole usein seuraavissakaan.
Kävin tuosta 01/17 syntyneestä sokerirasituksessa 2 kertaa, ekan kerran siellä jossain 12 viikolla ja toisen kerran muistaakseni jossain 20 viikon tuntumassa.
Äidilläni on kuitenkin diabetes joten sukurasite on vahva.
Neuvolasta sanottiin että mennään tilanteen mukaan ja minut laitetetaan sokerirasitukseen jos tlanne alkaa näyttää sille että se olisi hyvä tehdä.
Onko muilla ollut tämmöistä tilannetta?

Ei oo tästä kokemusta mutta mä luulisin että tossa tilanteessa sä voisit pyytää neuvolasta mittausvälineet ja seurailla itte sokereita. :) mulla oli edellisessä radi ja nyt ei täs rasituksessa ollu(meen syksymmällä uudelleen) mut kun kysyin et entä jos haluisin kuitenki seurailla sokereita et onko mun mahollista saaha välineitä neuvolasta. Ni sieltä sanottiin et omaseuranta on enemmä ku hyvästä ja et totta kai saan välineitä.

En kyl siis tiiä et kuinka sun kohalla ku sulla ei oo sitä radia ollu.. Mutta sul on kuitenki se sukurasite.. Kannattaa kysyä :)
 
Mulla ei ole ollut radia ekassa raskaudessa. Kävin silloin yhden kerran loppuvaiheessa sokerirasituksessa. Neuvolassa sanottiin suoraan että nyt on siksi on 2 sokerirasitusta, kun synnytin yli 4500 kg vauvan.
Muoks. Ehkä kuitenkin yli 4500 g. :hilarious:
 
Muokattu viimeksi:
Mulla ei ole aiemmissa (2) raskauksissa ollut radia. Toisessa kävin puolivälin tienoilla sokerirasituksessa. Molemmat vauvat olleet isoja joista jälkimmäinen 4600g. Nyt tuun menemään jossain vaiheessa sokerirasitukseen, ajankohdasta ei neuvolassa ole vielä ollut puhetta.
Näköjään siis käytännöt tässäkin asiassa vaihtelee...
 
Mulla ei ole aiemmissa (2) raskauksissa ollut radia. Toisessa kävin puolivälin tienoilla sokerirasituksessa. Molemmat vauvat olleet isoja joista jälkimmäinen 4600g. Nyt tuun menemään jossain vaiheessa sokerirasitukseen, ajankohdasta ei neuvolassa ole vielä ollut puhetta.
Näköjään siis käytännöt tässäkin asiassa vaihtelee...
Niin, en tiedä vaikuttaako itselläni myös ylipaino. Ehkä vauvaani jo silloin epäiltiin sokerivauvaksi kun syntyi, vaikka mua ei radista saatu kiinni.
 
Mulle tehtiin heti lähete tosiaan äitipolille kun paastoarvot oli yli 6, ja eilen sain reseptin metaformiiniin, eli tabletteja nyt napsitaan joka päivä :confused: Viime raskaudessa sain insuliinit ja tämä lääke ei ole tuttu ollenkaan. Hieman hirvitti ne sivuvaikutukset, pahoinvointi, ripuli, ruuansulatusongelmat... Eikä ainakaan vielä yksi tabletti illalla otettuna auttanut aamun arvoihin, taas meni yli 6.

Mulla kyllä varmasti vaikuttaa tähän ylipaino, jota on reippaasti. Paino täytyy pitää kurissa ja onneksi se on nyt vain laskenut tässä.

Mun vauvat ei ole olleet isoja, toinen 3070g ja toinen 3580
 
Sokerirasitus takana, huomenna neuvolaan kuulee samalla tulokset. Vähän jännittää..
 
Pakko tulla tänne kertomaan, et ainakin tää eka sokerirasitus meni ainakin hyvin arvot oli tosi hyvät..
 
Mä pyysin itse neuvolassa pääsyä sokeri rasitukseen, kun on ollut pari kertaa ihan ilman raskautta tuo paastoarvo liian korkealla. Silloin oli kyllä vielä 20 kiloa enemmän painoa. Toisaalta nytkin on vielä ylipainoa.
Eilen sain sitten kuulla, että arvot on hyvät. Oon tosi tyytyväinen [emoji4]
 
Takaisin
Top