Raskaus ja ylipaino

Ai miksi raskaana ei voi karpata? Mäkin sain about kymmenen vuotta sitten 10kg pois karppaamalla. Sitten sain tarpeekseni siitä ainaisesta salaatin syömisestä, enkä ole sen koommin saanut aloitettua karppausta uudelleen (vaikka tarvetta olisi ollut).

Olen käsittänyt että ketoosi ei ole hyväksi raskausaikana, sillä vauva tarvitsee ne energiavarastot käyttöönsä itse. En tiedä varmaksi mutta en lähtisi riskeeraamaankaan, ei kuitenkaan ole luotettavaa tieteellistä tutkimusta asiasta tehty, ei kai sellaisen tekeminen oikein eettistäkään olisi.

Tietysti nopeiden hiilareiden pois jättämisestä ei ole kuin hyötyä raskaana, mutta kyllä marjat, hedelmät ja täysjyvätuotteet pidän ruokavaliossa.

Imetyksen jälkeen sitten taas!
 
Mä pudotin painoa alkuvuodesta syömällä oikein, ja ois niin kiva kun voisi jatkaa terveellistä ruokavaliota. En oo ikinä ennen osannut pudottaa painoa noin. Painon keräys on kyllä onnistunut oikein mahtavasti. Mua kauhistuttaa ajatus painaa taas niin paljon kuin vuoden alussa, tai se että näkee sen vaa'an lukeman kasvavan. Vaikka tietääkin mistä se johtuu. Haluaisin, että paino voisi pysyä samana tai hyvin vähäisenä. Mulla on ollut kaksi kertaa raskausdiabetes jo. Luulisi että voi jatkaa syömällä terveellisesti? Ei kai kukaan pakota mässäämään herkkuja, että paino nousee? Kauheet kokemukset vielä ekasta raskaudesta kun paino vaan nousi, kukaan ei osannut neuvoa miten syödä, mut kaikki kiellettiin. Ja kerran kun eri vaa'alla mut punnittiin niin tulos olikin vähemmän kuin aiemmalla kerralla, niin siitäkin! toruttiin, "ei saa laihduttaa!", vaikka en ollut yhtään mitään tehnyt eri lailla, oli vain eri vaaka.
 
Mä pudotin painoa alkuvuodesta syömällä oikein, ja ois niin kiva kun voisi jatkaa terveellistä ruokavaliota. En oo ikinä ennen osannut pudottaa painoa noin. Painon keräys on kyllä onnistunut oikein mahtavasti. Mua kauhistuttaa ajatus painaa taas niin paljon kuin vuoden alussa, tai se että näkee sen vaa'an lukeman kasvavan. Vaikka tietääkin mistä se johtuu. Haluaisin, että paino voisi pysyä samana tai hyvin vähäisenä. Mulla on ollut kaksi kertaa raskausdiabetes jo. Luulisi että voi jatkaa syömällä terveellisesti? Ei kai kukaan pakota mässäämään herkkuja, että paino nousee? Kauheet kokemukset vielä ekasta raskaudesta kun paino vaan nousi, kukaan ei osannut neuvoa miten syödä, mut kaikki kiellettiin. Ja kerran kun eri vaa'alla mut punnittiin niin tulos olikin vähemmän kuin aiemmalla kerralla, niin siitäkin! toruttiin, "ei saa laihduttaa!", vaikka en ollut yhtään mitään tehnyt eri lailla, oli vain eri vaaka.

Voi ei, onpa inhottava kokemus. Vaikka hieno neuvolajärjestelmä meillä onkin, niin kyllä siellä osataan myös syyllistää hitsi vie! Ja aina ensimmäiseksi siitä painosta pitää... Raskausaikana tulee niin tietoiseksi kropastaan muutenkin, ettei siihen tarvisi ulkopuolisia huomauttelijoita yhtään.

Toisaalta kyllä rakastin raskausaikaa juuri sen vuoksi, että kerrankin sai olla maha ulkona. Olen muuten aina hävennyt isoa mahaani ja vartalonmalliani, niin kerrankin ei tarvinnut.
 
Onpa Pandalla tosiaan kurja kokemus :sad001 Kyllähän etenkin meillä ylipainoisilla on ihan Ok, jos paino putoaa tai ainakin pysyy samana... vauva saa omansa. :)
Mulla oli aivan ihana, kannustava neuvolantäti ekalla kiekalla... vaikka ylipainosta lähdettiin ja painoa tuli roimasti. Nyt hän on vaihtanut työpaikkaa, ja jännittää mimmoinen ihminen siellä on tällä kierroksella...
 
Meillä nyt ekalla neuvolakäynnillä todettiin tilanne, että edellisen raskauden hyvä ruokarytmi on päässyt imettäessä repsahtamaan, ja sitten vain tuli ystävällistä tsemppausta. Tykkään kovasti meidän neuvolantädistä, se on tosi maanläheinen ja asiallinen. Nyt keskusteltiin ruokatottumuksista, ja se vaikutti tyytyväiseltä siihen, että tiedän tasan tarkkaan mistä nykyinen paino on tullut. Tieto lisää onnistumisen mahdollisuutta tälläkin kertaa. Nyt vaan sitten yhdessä tsempataan toisillemme hyvät ruokarytmit! :)
 
Vähän mietityttää kyllä miten onnistuu tuo haaveilemani terveellinen ruokavalio. Et pystyykö syömään hyvin jos on pahoinvointia tai tuleeko sit mielitekoja hirveesti...
 
Täällä bmi yli 30.. ennen esikoista sain laihdutettua 95kiloon ja painoa tippui yli 25kiloa. Tulin raskaaksi ka hyvin alkanut juoksuharrastus jäi kesken kun ei uskaltanut liukkailla juosta enää plus väsymys. Raskauden aikana painoa tuli 26 kiloa ja siitä 13 kiloa lähti ekaan kolmeen päivään pojan, rojujen sekä nesteiden mukana. Nyt loppu 8 kiloa on ja pysyy. Nyt en ole vaakalla käynytkään mut yli 100 näyttää varmasti. Nyt pitäs pysyä vaan tiukalla linjalla ettei tulis herkuteltua kun esikoisesta oli diagnosoimaton raskausdiabetes ja pojalla sokeriaineenvaihdunnan häiriö.. sekä hätäsektio..
 
Hei, pakko ei oo vastata, mut ite radista 4 raskaudessa kärsineenä niin aihe kiinnostaa kovasti. Miten sulla jäi diagnoimata tuo radi? Ja onko pojalla siis jääny pysyväksi tuo sokeriaineenvaihdunnan häiriö tuosta radin diagnoimattomuudesta? :)
 
Hei, pakko ei oo vastata, mut ite radista 4 raskaudessa kärsineenä niin aihe kiinnostaa kovasti. Miten sulla jäi diagnoimata tuo radi? Ja onko pojalla siis jääny pysyväksi tuo sokeriaineenvaihdunnan häiriö tuosta radin diagnoimattomuudesta? :)

Poika oli 12vrk vanha kun päästiin sairaalasta pois, ensin oli glukoositippa melkein viikon ja sitä ei saatu laskettua nolliin niin lääkäri päätti antaa pojalle lääkettä joka tehosi viikossa niin päästiin kotiin.
Ei tarvinnut mitään sokeriseurantaa yms sen jälkeen ja normaali terve potra poika on :)
 
Olen ollut aina tuplasti ylipainoinen, esikoisen syntymän jälkeen kilo kertyi vielä paljon lisää. Vuoden alusta oon ollu vegaanisella ruokavaliolla ja saanut painon samoihin lukemiin kuin ennen ensimmäistä raskautta. Viime viikolla aloitin joogankin, mihinköhän asti sitä uskaltaa jatkaa...
 
Ja esikoista odottaessa alkuun paino laski useamman kilon, mutta muutama raskauskilo jäi kuitenkin synnytyksen jälkeen. Radi oli edellisen ootoksen aikaan, mutta pysy kurissa ruokavaliolla.
 
Vähän mietityttää kyllä miten onnistuu tuo haaveilemani terveellinen ruokavalio. Et pystyykö syömään hyvin jos on pahoinvointia tai tuleeko sit mielitekoja hirveesti...

Mulla on ainakin mennyt oksetusta vältellessä aika plörinäksi. :sour:
 
Sama. On tullut syötyä nyt jo sitä mitä tekee mieli. Esikoista odottaessa teki mieli pelkkää roskaruokaa. Vaikka joka paikassa sanotaan, että rasvaista ruokaa pitää välttää, kun se pahentaa oloa, niin hampparit ja ranskalaiset oli ainoita mitä himosin.
 
Mulla neuvolassa ei sanottu painosta mitään. Paino oli huimat 104kiloa mutta alkuvuodesta se oli 115kg ja silloin otettu aamupaino ja tämä 104 oli kaameessa turvotuksessa iltapäivällä otettu paino,että oikea suunta ainakin on. Katsotaan miten tästä lähtee kehittymään, toivottavasti ei ainakaan kovaa vauhtia ylös päin mennä.

Paha olo vaikuttaa kyllä tosi pahasti syömisiin, kun on pakko aina sillon kun jotain tekee mieli niin sitö ottaa ja aina se ei ole mitään järkevää, mutta uskon että sekin helpottaa ajan kanssa :)

Aikaisemmissa odotuksissa ei ole ollut sokereiden kanssa ongelmaa, mutta edellisen vauvan ison koon ja oman painon vuoksi joudun ainakin kahteen otteeseen sokerirasitukseen tässä odotuksessa
 
Mä täytin tänään neuvolan esitietolomakkeen netissä ja painoahan siinä kysyttiin.. En oo ainakaan vuoteen käyny vaa`alla ja kylläpä lukema kauhistutti.. 95kg :confused: En muista mitä lukema on viimeks ollu, mutta pari vuotta sitten se oli 75kg ja olin vielä normaalipainoinen..

Voi olla, että tästä kuulee kyllä neuvolassa..
 
Mua jännittää ihan sikana mennä sinne neuvolaan tällä ylipainolla.. Olihan se paino melkein 100kg silloinkin mut nyt jäi raskauskiloja kuitenkin vielä 6-7kg..
 
Mulla on tänään eka neuvola.. painoa on raskauden alusta lähteny noin 6kg, mutta edelleen on yli 100kg :sad001

Ruokavalio on ollu viimeset 5 viikkoo ihan täyttä kuraa pahoinvoinnin takia. Lähinnä banaania, jugua, mehukeittoa. Satunnaisesti sit leipää, grillimättöä, jädeä tms mitä nyt vähänkin tekis mieli.
Suklaan syönti on kyllä vähentyny huomattavasti:rolleyes: suklaapatukan syönnissä meni 3viikkoa ja kitkat pussi on jo neljättä viikkoa kaapissa:grin
 
Mä en kestä :sad001 90kg paukahti mittariin. Eli tullu n 3kg tässä kuukauden aikana :eek: miten ees voi olla mahdollista. Tosin oon kyllä syönyt paljon mitä sattuu, kun sillä olo helpottanut.
 
Mimosa, turvotusta? Kunhan pahoinvointi helpottaa ja alkaa syödä taas järkevämmin, ni kyllä se paino pysyy aloillaan tai nousee ainakin maltillisemmin... :)

Mulla oli painon pudotus kesken ku plussasin, olin 6kg saanut jo pois... Ei oo dieettiruoat maistunut nyt, mut paino ei oo onneksi vielä noussutkaan... Onneksi tekee mieli kasviksia ja hedelmiä :D
 
Eilen neuvolassa sain kuulla, et selviän yhdellä sokerirasituksella!! :) *huh* Se on niin ällöä...
Ei mennyt painonpudotus hukkaan. Se yksi rasitushan tulisi jo iänkin takia...
 
Takaisin
Top