Sokerirasitus/raskausdiabetes

Katselin juuri omakannasta viimeviikon sokerirasituksen testituloksia ja paastoarvo 5,5. Tarkoittaako se että on RADI? Bmi on 22 ja sukurasitetta ei ole lähi-eikä kauempanakaan suvussa. Eikä ole ollut aiemmissa raskauksissa.
 
Katselin juuri omakannasta viimeviikon sokerirasituksen testituloksia ja paastoarvo 5,5. Tarkoittaako se että on RADI? Bmi on 22 ja sukurasitetta ei ole lähi-eikä kauempanakaan suvussa. Eikä ole ollut aiemmissa raskauksissa.

Kyllä se on raskausdiabetes, koska ylittyy 5,3.
 
Mulle sanottiin, että raja on 5,5, mut en tiiä jos on rajalla, että onko se sit jo radi.
 
Raskausdiabetes todetaan, kun yksikin näistä toteutuu:

verensokerin paastoarvo on 5,3 mmol/l tai enemmän

verensokeri tunnin kuluttua kokeen alusta on 10,0 mmol/l tai enemmän

verenokeri kaksi tuntia kokeen alusta on 8,6 mmol/l tai enemmän


Raskausdiabeetikon verensokerin tavoitearvot ovat:
aamulla ennen aamiaista alle 5,5 mmol/l
tunnin kuluttua ateriasta alle 7,8 mmol/l
 
Tänään neuvolaan opettelee tota sokerin mittausta ja parempaa ruokavaliota.. syön yleensä aika terveellisesti ja hiilareita tulee vähän. Liikun paljon niin kuinkahan paljon tässä pystyy muka muuttamaan näitä :sad001
 
Itselle napsahti myös tässä kolmannessa raskaudessa radi. Eikun lisää välineitä hakemaan ja vissiin ruokapäiväkirjaa joutuu taas täyttämään. Kiva, kun ruoka ei edes pysy sisällä. :sad001
 
Mä olen menossa 19.päivä sokerirasitukseen.. jännittää! Itse pyysin päästä, kun ollut niin outoja oloja ruokailujen jälkeen.
Esikoista odottaessa arvot olivat kunnossa, mutta nyt onkin jo valmiiksi painoa 10kg enemmän kuin silloin..
Saa nähdä mikä on tuomio tällä kertaa!
 
Miullaki on se sokerirasitus vielä eessä. Tsemppiä kaikille kellä radi.
 
Mulla sokerirasitus tulossa reilun kuukauden päästä! Vielä ehtii valmistautua :woot: kavereilla onneksi kaikilla hyvät (tai neutraalit..) kokemukset ollut, joten avoimilla mielin mennään..
 
Mulle laitettiin lähete tokaan sokerirasitukseen. Ekassa kävin omasta pyynnöstä, kun muutama vuosi sitten sokeriarvot oli siellä huonon rajalla. Meillä on myös suvussa paljon 2-tyypin diabetesta. Olo on ollut ihan hyvä, niin toivon ettei ole mitään tälläkään kertaa.
 
Mulla itsellä oli aluksi kaksi raskautta missä ei ollut radia sit oli kaksi raskautta missä se oli ruokavaliolla hallinnassa ja silti vauvat tosi minejä ja sit taas ei ollut radia ja nyt mun pitäs täs parin viikon sisään mennä rasitukseen. Alunperin menin aikanaan sukurasitteen takia kokeisiin.
 
Yäk. Litku juotu ja täällä sitä möllötetään.
Tällä kertaa tuli todella kamala olo ja sai oksennusta pidätellä. Onneksi jo vähän helpotti..
esikoista odottaessa tämä meni ihan tosta noin vain :D
 
Minä sain raskausdiabetes diagnoosin perjantaina, 1. Rasitus oli normaali mutta nyt tässä toisessa paukkui 1h ja 2 h arvot :sad001 minulla on monirakkulaiset munasarjat ja edellisestä raskaudesta lääkäri sanoi synnytyksen jälkeen että on todella ihme ettei ollut raskausdiabetesta.. eipä se auta kuin alkaa sokereita seurata.
 
Onkos muillakin nyt näillä viikoilla radi-testi? Tänään oli oma testi. Jännitti etukäteen, mutta ihan turhaan! Noudatin neuvolan ruokaohjeita koko viikonlopun (lähinnä, että syö tarpeeksi kuitupitoisia hiilareita, joita kyllä muutenkin syön ihan hyvässä määrin) ja ei tullut ollenkaan huono olo. Se litkukin on kuin energiageeliä vetäis, vähän kirpsakkaa, mutta meni huikalla alas.

Toivottavasti tuloksetkin ok.
 
Sokerirasituksessa istutaan ja varmana se taas löytyy niikun kolmessa viime raskaudessakin
 
Mä meen 2vk päästä rasitukseen. Toisen kerran jo tässä raskaudessa.. Katotaa selviänkö taas puhtain paperein.. Mitä oon kotona arvoja mittaillu, ni on ollu priimaa :) esikoisesta jäin kiinni paastoarvosta, nyt kotona ne paastoarvot on ollu siin ~4,0..
 
Kävin omakannasta katsomassa sokerirasituksen tulokset ja ei oo tässä raskaudessa radia minulla jes...
 
Mä meen 2vk päästä rasitukseen. Toisen kerran jo tässä raskaudessa.. Katotaa selviänkö taas puhtain paperein.. Mitä oon kotona arvoja mittaillu, ni on ollu priimaa :) esikoisesta jäin kiinni paastoarvosta, nyt kotona ne paastoarvot on ollu siin ~4,0..


Itsellä kanssa yleensä juuri tuo pastoarvo ollut se mistä olen kiinni jäänyt
 
Itse kävin sokerirasituksessa maanantaina ja pidin itseäni oikean urheana kun ei se niin kamalaa ollut :D

Rupesin teidän kirjoitusten perusteella miettimään asiaa vähän enemmän ja tajusin että täällä tuo rasitus tehdään hyvin eri tavalla. Kaikki käyvät läpi vähän kevyemmän rasituksen ja siis syödä saa ennen, litku on laimeampaa ja ainoastaan tunnin jälkeinen arvo katsotaan. Sen raja-arvo on laitettu alemmaksi ja jos siitä narahtaa niin sitten vasta joutuu laajempaan rasitukseen niin kuin siellä Suomessa.
 
Takaisin
Top