Omin käsin vauvalle

JenniK

Piirimestaruustason postaaja
Lokamammat 2018
Onkos täällä paljon käsityöihmisiä? Minkälaisia tarvikkeita meinaatte itse vauvalle tehdä? Täällä on alkanut neulemania, olen neulonut parit villahaalarit (hihattomat), parit villasukat, yhdet vantut ja yhdet lyhyemmät potkuhousut (hihattomat ja lahkeettomat, bodyn ja sukkisten kanssa pidettäväksi). Ihastuin netistä löytyviin vauvanvaatekuviin, joissa vauvalla on lyhyet pöksyt sukkisten kanssa, halusin tehdä parit kokeiluun. Kamalan paljon ei niitä viitsi tehdä kun en tiedä kuinka käytännöllisiä ovat. Nuo villahaalarit ovat tainneet olla tosi hyviä, olen veljien lapsille jo useamman neulonut ja ovat olleet pitkään käytössä. Neuleen venyvyys pidentää käyttöikää niin kivasti. Ja pikkuvaatteet on ihanan nopeita tehdä.

Mä en ole oikein ompeluihminen, mutta voisin kyllä kokeilla unipesän ompelemista. Enemmänkin en vain tykkää ompelusta, kone kyllä suurimmaksi osaksi tekee mitä tahdon :grin Omat vaatekokeilut eivät kyllä ole olleet mieluisia koskaan ompelukoneella toteutettuna...
 
Mä olen huono tekemään kun en pääse kokeilemaan mallin päälle. Viime raskaudessa tein myssyn joka olikin sitten liian pieni vauvalle jolla oli iso veljeään kookkaampi pää syntyessä. Itelleni olen ommellut hameita.
 
Minäkin osaan jollain tavalla neuloa, ainakin villasukat onnistuu :) kiva olisi aloittaa jotain vaan jotenkin en osaa kesällä neuloa kun on niin paljon muuta touhua :D äitini on kyllä tosi kova neulomaan ja virkkaamaan niin voi olla että jätän suosiolla äidille neulomiset, kuulosti jo suunnittelevan vaikka mitä neulottavaksi :) ommella en osaa kuin verhot ja nekin vähän sinne päin :D virkkasin tässä isoäidinneliöitä ja koetin tehdä niistä peittoa, siitä tulikin pieni kun aloin yhdistelemään palasia toisiinsa, mutta nytpä sille taitaakin kuitenkin tulla käyttöä ensi syksynä :) onko nuo villahaalarit vaikea tehdä?
 
Minä ompelen itselleni lähes kaikki vaatteet ja niin tulen varmaan ompelemaan lapsellekin kirppisostosten lisäksi :) jotain oon tehnytkin ja jotain oottelee kasaan ompelua. Neulominen ei oo oikein mun juttu eikä virkkaaminen, mut oon kahdet sukat silti tehnyt ja peiton minkä tosin aloitin ajatuksena tehdä ihan jotain muuta jo kauan sitten :D
 
onko nuo villahaalarit vaikea tehdä?

Mä törmäsin joskus Suuren Käsityölehden ohjeeseen sellaiseen vastasyntyneen villahaalariin. Siitä on tullut ihan luottomalli. Aika helppo se on, neulotaan ensin lahkeet erikseen resorilla, sitten otetaan molemman silmukat pienille pyöröpuikoille, tehdään lahkeiden väliin muutama lisäyssilmukka. Neulotaan yhtenäistä pötköä ylöspäin, kunnes on sopivasti korkeutta, jolloin päätellään kainalon alueen silmukat ja aletaan neuloa erikseen takaosaa henkseleineen (aluksi reunoissa muutamassa kerroksessa lisää kavennuksia kädenteiden vuoksi), sitten etuosa henkseleineen pitkälti samalla tavalla kuin takaosakin. Tässä mallissa siis henkselien napitus on olkapäällä.

Ja Ravelryssä on paljon kivoja ohjeita vauvan neulevaatteisiin... :Heartred
 
Voi että te olette taitavia ❤ itsekkin haluaisin neuloa muutakin kuin sukkia tumppuja tai peittoa mutta olen NIIIN Malttamaton ettei kärsivällisyys riitä opetteluun saati siihen että saan teoksen valmiiksi
 
Mä olen odotellut, koska tulee vimma neuloa omalle. Olen kyllä tässä odotuksen aikana neulonut villahaalarin, converse-sukat, lentäjänlakin ja villatakin kavereiden lapsille, mutta omaan käyttöön en vielä mitään. Ompelu ei ole vahva laji, mutta unipesän tekemistä haluaisin kokeilla.
 
Mä törmäsin joskus Suuren Käsityölehden ohjeeseen sellaiseen vastasyntyneen villahaalariin. Siitä on tullut ihan luottomalli. Aika helppo se on, neulotaan ensin lahkeet erikseen resorilla, sitten otetaan molemman silmukat pienille pyöröpuikoille, tehdään lahkeiden väliin muutama lisäyssilmukka. Neulotaan yhtenäistä pötköä ylöspäin, kunnes on sopivasti korkeutta, jolloin päätellään kainalon alueen silmukat ja aletaan neuloa erikseen takaosaa henkseleineen (aluksi reunoissa muutamassa kerroksessa lisää kavennuksia kädenteiden vuoksi), sitten etuosa henkseleineen pitkälti samalla tavalla kuin takaosakin. Tässä mallissa siis henkselien napitus on olkapäällä.

Ja Ravelryssä on paljon kivoja ohjeita vauvan neulevaatteisiin... :Heartred

Täytyypä ruveta nyt katselemaan ohjeita! Ei ainakaan vaikuta hankalalta tuo villahaalari, tosin en ole varma osaanko tehdä oikean kokoista haalaria... tosin jos vähän ison tekee niin se tuskin haittaa kun vauvahan kasvaa :D ja onhan niissä ohjeissa yleensä toki mallimittojakin :)
 
Mä olen tai olisin kova neulomaan, mutta tässä elämäntilanteessa käsityöt on jääneet. Yäääh! Kesäloma kun parin viikon päästä alkaa, voisin kyllä alkaa iltaisin kuopuksen nukahdettua väsätä tumppuja ja sukkia tulevalle. Yritetään ainakin. :) Laitettaisko tänne linkkejä hyviin ohjeisiin jos/kun kukainen löytää? Tuo haalari kiinnostaisi minuakin, muistatko JenniK mistä käsityölehden numerosta se löytyy?
 
Olen ottanut ohjeesta vain kuvan eikä siinä näy, mikä numero kyseessä. Kirjoitin ohjeet tähän, toivottavasti ei ole kovin suuri rikos. Kun on vain niin toimiva malli että on kiva jakaa siitä saatava ilo!


HAALARIT 60(68)80(92) cm (SUURI KÄSITYÖ)


Lahkeensuu: luo pienemmille puikoille 40(40) 44(44) silmukkaa, neulo suljettua joustinneuletta 2o2n 4 cm. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita sileä neule, muuta sen ekalla krs:lla silmukkaluvuksi 48(50)52(54) s.

Kun lahkeen pituus on 5(6)7(9) cm, lisää krs:n 1:n silmukan molemmin puolin 1 s ja toista lisäykset joka 2,5.(3.)3.(4.) cm vielä 4(4)5(5) kertaa = 58(60)64(66) silmukkaa. Kun lahkeen pituus on 18(22)26(30) cm, kavenna krs:n 1. s. Jätä lahje odottamaan ja neulo toinen lahje.

Ota sitten kaikki s:t paksummalle pyöröpuikolle, lisäyskohfat vastakkain. Lisää kappaleiden välille taakse ja eteen haarakiiloja varten 9(11)11(13) silmukkaa = 132(140)148(156) s. Aloita jatkossa krs:t keskeltä takaa. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena ja kavenna samalla haarakiiloja seuraavasti: neulo 4(5)5(6) o, neulo 2 o yhteen, *neulo kunnes ennen seuraavaa haarakiilaa on jäljellä 1 s. tee ylivetokavennus*, neulo 7(9)9(11) o, 2o yhteen, toista *-* ja neulo krs:n loput 3(4)4(5) o. Toista kavennukset näissä samoin kohdin joka 4. krs. Kavennusten väleistä jää aina 2 s pois. Kun olet tehnyt yhteensä 4(5)5(6) kavennuskerrosta ja työssä on 116(120)128(132) s., jatka sileää neuletta, kunnes haaran korkeus on 20(21)22(24) cm.

Tee sitten takaosan korotus seuraavasti. Nulo 20 o, käännä työ, ota langankierto puikolle ja neulo 40 n, *käännä työ, ota lk puikolle, eulo kunnes olet 5 s päässä edellisestä kääntymiskohdasta,* toista *-* kunnes molemmissa teunoissa on 4 kääntymiskohtaa. Aloita sitten ainaoikeinneule suljettuna neuleena, neulo seuraavalla kierroksella lk:t yhteen viereisten silmukoiden kanssa ja vähennä työn silmukkamääräksi tasavälein 94(102)110(118). Laita merkkilangat molempiin sivuihin yhden silmukan ympärille siten, että sekä eteen että taakse tulee 46(50)54(58) s. Kun haaran korkeus on 24(26)27(29) cm, päätä molemmissa sivuissa kädentietä varrten 5 s ja neulo yläosat erikseen.

Takakappaleen yläosa: 42(46)50(54) s. Katkaise lanka ja aloita jatkossa krs:t sivusta. Jatka ainaoikeaa ja kavenna samalla molemmissa reunoissa joka 2. krs seuraavasti: neulo 2 o, 2 o yhteen neulo kunnes toisessa reunassa on jäljellä 4 s, tee ylivetokavennus ja neulo 2 o. Toista tällaiset kavennukset vielä 2(3)3(4) kertaa = 36(38)42(44) s. Kun kädentien korkeus on 8(9)10(10) cm, päätä keskimmäiset 20(20)22(22) s ja neulo ensin toinen puoli. Neulo ainaoikeaa 3 cm ja tee sitten napinläpi: neulo 3(3)4(4) s, päätä 2 s ja neulo krs loppuun. Luo napinläpisilmukat seuraavalla kerroksella uudelleen ja neulo vielä ainaoikeaa 1 cm. Päätä olan loput silmukat kerralla. Tee toinen puoli samalla tavalla.

Etukappaleen yläosa: neulo kuten takana kunnes kädentien korkeus on 6(6)7(8) cm. Päätä keskimmäiset 14(14)16(16) s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Tee samanlailla kavennukset kuten takakappaleessakin. Kun kappaleen korkeus on 51(58)64(70) cm, päätä loput olan silmukat kerralla. Neulo toinen puoli samalla tavalla.

Viimeistely: ompele haarasauma ja kiinnitä napit.
 
Niin ja tuosta malista olen sit kehitellyt eri versioita aiemmin, missä on pitkät hihat ja napituslista edessä.... Mitat on ainakin sukulaislapsilla olleet passelit, ja kun neulos muutenkin venyy ja paukkuu, istuu kivasti pikkuiselle. Ai että tuli taas kauhea into neuloa vielä yhdet kokohaalarit. Mut ensteks taidan tänään suunnata kangaskauppaan hakemaan tarpeita unipesää varten.
 
Mä olen ajoittain himoneuloja, mutta joulun jälkeen en ole meinannut saada enää mitään aikaiseksi. Tein kaikille lahjaksi villasukat, niin taisi neulontaähky iskeä. Yritän saada nyt olkkarissa lojuvat tilaussukat valmiiksi ja kovasti haluaisin saada tehtyä uudelle tulokkaalle edes ne junasukat ja tumput. Motivaatio! Missä olet?!
 
Mä tein kaverin pyynnöstä hänen vauvalleen tällaisen hupullisen haalarin https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=4920&cid=11 ja on ollut kovassa käytössä. Vaikutti aika toimivalta kaukalossakin, kun typyllä oli kypärämyssy hupun alla. Ohjeen mukainen merinolanka ei ollut mun lemppari neuloessa, mutta kostutuksen jälkeen pehmeni kivasti. Nyt on Dropsin villalangoissa loppukuun vielä -35% ale, niin meinasin tehdä tälle omallekin tuolla ohjeella.
 
Mulla on puikoissa vielä yhdet lapaset tulossa, tässä välissä ompelin unipesän johon teen vielä erillisen suojan, jonka alle laitan sitä muovitettua froteeta. Mutta tänään innostuin taasen tossuista! Mull aon aika paljon jämänahkapaloja, joten ajattelin että tekisin ainakin nahkaiset ja huopatossut, mutta ehkä vielä kankaastakin. Ihan pikkuisen kanssa on ainakin näppärä tossuilla kun ei tartte murehtia siitä että pitäisikö tukea jalkaa jotenkin. Pinterestistä löytyi taas kaikkia kivoja idiksiä, malleja ja ihan kaavojakin. Pian taas puuhastellaan! :Heartbigred
 
Mä ooooon ihan superkateellinen teille ketä osaatte käsillänne luoda! Itellä on kaks vasenta kättä joten omin kätösin tekeminen on pelkkää helvettiä.
 
Itse olen virkannut peiton lähes valmiiksi. Tossut, pipo ja tumput neulojen sekä muutama vaunulelu virkaten :) äitini on ammatiltaan ompelija joten hän hoitaa sen puolen kun vaan kerron mitä tahdon. Ihania muistoja säilytetyt villavaatteet minun ja sisarusteni lapsuudesta. ❤
 
Takaisin
Top