Toukokuun jutut

Huomenna olis viiminen työpäivä :)
Mulle ei ole tullut vielä kelalta päätöstä äitiyslomasta. Olisko sen kuulunut jo tulla? Työnantaja maksaa vielä pari kuukautta palkkaa. Muistelin että siinä on joku juttu että päätös tulee myöhään, jos työantaja ei pysty etukäteen ilmoittamaan mun sen aikaista palkkaa.... tai jotain. Nää aivot käy välillä niin hitaalla.
Muistelin että kelan sivulla oli, että päätös tulee vasta kun työantaja on ilmoittanut, josnjs jopa sen pari kuukaiden jälkeen. Mulla kans työnantaja maksaa 72pv normaamin palkan.
 
Onneksi sain ajan varattua hoitajalle. Oon jo lopen uupunut tähän yskimisestä. Kroppa ei jaksa. Nauttisin mieluiten loppuraskaudesta, vaikka kivuilta ei vältykkään.
 
Heitänpä ilmoille kun ainakin itseä ihmetytti, kun kuulin sairaalassa että mm. unipesää ei suositella lapsen nukuttamiseen ja että tulisi käyttää unipussia peiton sijaan, ettei peitto mene vahingossa pienen kasvoille.. Ja nämä siis aivan suoraan sairaalahenkilökunnalta (myös lääkäri oli tilanteessa mukana) kuultuja ohjeita.
 
Vastavirrassa, samat ohjeistukset peiton suhteen tulleet täälläkin -14 ja -16, unipesän epäsuositeltavuudesta oli juttua lehdessäkin joskus.
 
Heitänpä ilmoille kun ainakin itseä ihmetytti, kun kuulin sairaalassa että mm. unipesää ei suositella lapsen nukuttamiseen ja että tulisi käyttää unipussia peiton sijaan, ettei peitto mene vahingossa pienen kasvoille.. Ja nämä siis aivan suoraan sairaalahenkilökunnalta (myös lääkäri oli tilanteessa mukana) kuultuja ohjeita.
Kuulemma kätkytkuoleman riski tossa unipesässä ja tukehtumisriski.
Kätkytkuoleman ehkäisemiseksi suositellaan myös ettei pinniksessä olisi laitapehmustetta jotta ilma kiertää maksimaalisen hyvin. Oma mielipiteeni on että välillä kyllä ammutaan tosi kovaa yli näissä ohjeistuksissa... Mut joo, esikoisen kanssa nukutettiin usein unipesässä ja sit siirrettiin kehtoon nukkumaan yöunille.
 
Mikä siinä unipesässä siitä tekee vaarallisen jos iha kätkytkuoleman voi aiheuttaa? Onks se liia lämmin tukehtumisvaaran lisäks?
 
Kätkytkuolemassahan syytä ei tiedetä, eli todennäköisesti vaan tilastojen perusteella todettu kohonnut kätkytkuoleman riski.
 
Hoitohenkilökunnan mukaan ehkä kaikkein hirveintä mitä voi lapselleen tehdä, on nukuttaa vauva pinnikseen mahalleen.

..no voitte jo arvata, että meidän herra nelonen ei suostunut nukkumaan muuten. Oli toki jäntevä tapaus ja jaksoi itse käännellä päätään heti synnyttyään. Näin se vaan sit meni, eikä todellakaan ollut missään tapauksessa tarkoitus kokeilla onnea tai muutoin uhmata kohtaloa...

Muut on kyllä oppikirjan mukaisesti kyljellään nukkuneet... sekin taitaa olla jo vanhaa tietoa. Eikös nykyään ainoa oikea nukkuma-asento ole unipussissa selällään...?
 
Vastavirrassa, samat ohjeistukset peiton suhteen tulleet täälläkin -14 ja -16, unipesän epäsuositeltavuudesta oli juttua lehdessäkin joskus.

Meillä esikoinen -14 syntynyt enkä kyllä ollut näistä ohjeista vielä kuullutkaan. :D
 
Taitaa olla nää ohjeistukset samaa kastia kun ruokakiellot raskausaikana: helpompi vaan kieltää kaikki vähänkin arvelluttava :)
 
Meillä esikoinen -14 syntynyt enkä kyllä ollut näistä ohjeista vielä kuullutkaan. :D

No en ihmettele, meillä nää ohjeistukset vaihteli ihan hoitajan mukaan. :wink Sama oli imetyksen suhteen, toinen käski tehdä tavalla x ja toinen tavalla y ja kolmas oli eri mieltä kaikkien kanssa. :D

Kiva oli yrittää siinä sit tietää, mikä olis ollut oikea tapa kun ne ammattilaisetkin oli eri mieltä keskenään... :D
 
Taitaa olla nää ohjeistukset samaa kastia kun ruokakiellot raskausaikana: helpompi vaan kieltää kaikki vähänkin arvelluttava :)

Samaa mieltä.
Mä uskoisin, että jos peitto olis oikeasti tukehtumisriskinä todellinen niin tuskin sitä äitiyspakkaukseen laitettaisiin tai synnäreilläkään käytettäisiin.
Unipesän suhteen mä uskon, että se oltaisiin jo laitettu myyntikieltoon tai ainakin erikseen mainittu Tukesin sivuilla. :)

Mutta ymmärrän myös sen, ettei näitä erikseen erityisesti uskalleta suositellakaan jos jotain kuitenkin tapahtuu.
 
Huh tänään oli painoarvio ja nyt 37+0 3,7kg eli samaa kokoluokkaa tulee olemaan kuin esikoinen (4,43kg rv41+jotain)

Täytyy yrittää jotain häätökeinoja hiljalleen:rolleyes:
 
Täälläki painoarvio tänää ja kyl järkytyin ku nyt 36+3 ja arvio 3,6kg :O tulee siis tännekki saman kokoinen ku esikoinen oli 4,44kg rv 40+3.
Jotenki on pienempi olo ku ekassa raskaudessa ja painookaa ei oo itelle tullu 5viikkoon yhtää lisää.
Tuo lääkäri oli joku sijainen ja tuntu ettei oikee osaa hommaansa, joutu mittailee moneen kertaa eikä osannu kunnol käyttää sitä ultraa :O geeliäki kaato mun mahalle valehtelematta purkillisen (piruuttaan?) Ja kastelisil geelil mun pikkaritki ku mekko päällä olin.. kyl ärsytti . Ei se mulle mitää käynnistystäkää suositellu, nössötti vaa jotai ja sysäs jatkohommat mun neukkuterkalle.. ihme touhua..
 
Huvitutti8 ihan samalta kuulostaa, kun meidänkin lääkäri. "kyllähän se sieltä mahtuu, kun esikoinenkin mahtui" aika tympee tapaus.. Samalla lailla olin kans järkyttynyt painosta, kun kiloja ei oo tullut itelle..

Meinas pudota silmät päästä kun screenillä näkys, et vartalo vastaa viikkoja 40+
 
Täälläki painoarvio tänää ja kyl järkytyin ku nyt 36+3 ja arvio 3,6kg :O tulee siis tännekki saman kokoinen ku esikoinen oli 4,44kg rv 40+3.
Jotenki on pienempi olo ku ekassa raskaudessa ja painookaa ei oo itelle tullu 5viikkoon yhtää lisää.
Tuo lääkäri oli joku sijainen ja tuntu ettei oikee osaa hommaansa, joutu mittailee moneen kertaa eikä osannu kunnol käyttää sitä ultraa :O geeliäki kaato mun mahalle valehtelematta purkillisen (piruuttaan?) Ja kastelisil geelil mun pikkaritki ku mekko päällä olin.. kyl ärsytti . Ei se mulle mitää käynnistystäkää suositellu, nössötti vaa jotai ja sysäs jatkohommat mun neukkuterkalle.. ihme touhua..

Voi ei. :sad001 ärsyttävää toimintaa.. kävitkö gravidassa?
Ite meen to gravidaa kattoo et kaikki hyvi.
 
Huvitutti8 ihan samalta kuulostaa, kun meidänkin lääkäri. "kyllähän se sieltä mahtuu, kun esikoinenkin mahtui" aika tympee tapaus.. Samalla lailla olin kans järkyttynyt painosta, kun kiloja ei oo tullut itelle..

Meinas pudota silmät päästä kun screenillä näkys, et vartalo vastaa viikkoja 40+

Täällä vastas 39+ :O
Tosi sekava se lääkäri muutenki...

M-inski en ku Keuruulla, yhen Tarun (nvlalääkäri) piti tehä toi ultra, se on molemmat mun raskaudet hoitanu kokonaa mut sepäs onki nyt koko tän toukokuun lomalla... :/
 
Mua ärsyttää vietävästi kun viim ultrasta on aikaa 3kk.. tuntuu ikuisuudelta... ei mitää tietoa painosta , lapsiveden määrästä yms.. :banghead: et voiko sikiö oikeasti hyvin.. :sorry: Liian harvoin sikiötä tarkastellaan mielestäni!
 
Ei oo nää sairaalan sängyt hääppöset. Lonkat ja selkä kipiänä makoilusta. Yritä tässä nukkua. Tänään saan tietää milloin pääsen kotia. Olisi kyllä kiva päästä omaan petiin.
 
Takaisin
Top