IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Triana, mulla aikoinaan leikattiin endoa maaliskuun alkupuolella, ja 1. ivf oli sit elokuussa. Eli sellasen 2-3kk ainakin meni munasarjojen toipumiseen, kun leikattiin endometrioomakin toisesta. Sit siinä tuli vielä kesätaukokin, eikä ilman sitä ehkä ois joutunu oottaan niin kauaa. Mut toivottavasti sulla voitas kuitenkin jatkaa tätä hoitoo ja onnistuiskin niin ettei tarttis leikkauksia enää miettiäkään! ;)

Jos tästä jotain hyvää oikein hakemalla hakee, niin vihdoin on sentään kunnon diagnoosi. Saanu jo välillä luulla, että onko nämä kivut korvien välissä kun aina vaan hyssytellään ja vähätellään. Voihan tässä vielä joku ihme parempaan suuntaan tapahtua, mutta en jaksa uskoa.

Oliko täällä muita endottaria, jotka joutunu laparoskopiaan ennen tai kesken ivf-hoitojen? Mietin, että kuinka pitkä toipumisaika tulis olemaan ennen seuraavaa hoitoa.

Monella muulla niin hienoja ultrakuulumisia, kyllä noilla määrillä täytyy jokaiselle teille pieniä alkuja tulla! :)

Anteeksi pitkä sepostus... mulla oli selkeä endo ja kovat kivut. Päädyin sairaalaan muutaman kerran kun kivusta taju lähti. Päädyttiin tähystysleikkaus lapsettomuushoitojen välissä. Tehtiin magneetit yms...kesällä leikattiin. Endo saatiin todella hyvin pois. 6kk sain aikaa toipua ja sillon luvattiin hyvät luomuraskaus mahdollisuudet. Tulin spontaanisti raskaaksi. Keskenmeno kuitenkin ja kaavinta. Vasen munasarja ei oikein(oli täynnä endoa ja leikattiin) toipinut. Kuitenkin ivf-pitkällä kaavalla ja nyt RV 12 menossa. Nt-ultra tulossa, toivotaan että kaikki olisi hyvin...

Eli ilman välissä leikkausta ei olisi varmasti edes hoidot onnistunut....

Mulla tuntuu kans endo pahenevan nyt, kp4 menossa ja nää menkkakivut on ihan kauheita :( sattuu niin paljon, että ei huvita mitään edes tehdä ennenkuin kipu menee ohi eikä aina ees mee kunnolla. Uskon, että vuoden alussa olevat hormonihoidot vaan anto bensaa liekkeihin, koska ei mulla ennen oo tämmösiä menkkojakaan ollut...

Bluebe: mun ongelma on ollut raa’at solut, joten pyritään siihen ettei liian aikaisin tehdä. Viimeksi ajoitettiin myös samaan tapaan, et tsekattiin vielä mahdollisena irrotuspistospäivänä. No mun tapauksessa vaikka tulis kypsiä hyvin niin hedelmöittymismääräkin on alhainen. Katsotaan saadaanko yhtään blastoksi asti. Toivottavasti nyt menis hyvin kaikki :)

Kiitos kaikille! :Heartred

bluebe sepä just ku me on oltu ensikäynnillä Oysissa jo tammikuussa 2017, niin tuntuu että aikaa on todellakin tuhlattu kun nyt vasta hoksivat, ettei tää ehkä ilman leikkausta onnistukaan. Toivottavasti teillä ei mee hoidot hukkaam vaan nut viimein onnistuis <3

kookos, niin mä vähä aattelinki, että kyllä se ihan kuukausia vaatii ennenku hoito voidaan tehdä uudestaan. Sulla ilmeisesti oli leikkauksesta apua? Mulla pelottaa, että menettäsin siinä tuon munasarjan kun se endometriooma on niin iso :/ Ja toinen munasarja ei ole anatomisella paikallaan eikä sen toiminnasta ole tietoa.

Perhonen123 ihana kuulla, että teillä leikkauksen jälkeen onnistu hoito :)

Unique tsemppiä kipujen kans! Onko sulla munasarjoissa endometrioomia? Mulla on kans kivut räjähtäny nyt viimesen puolen vuoden aikana, jännä ku just ollu hoitotauko eli lokakuun jälkeen en ole käyttäny mitään mikä vois ruokkia endoa. Mulla oli syksyllä tuo endometriooma jonku parin sentin kokonen ja nyt se on 5x9cm.

Hieman parempi fiilis tänään. Voihan tässä tietenki jotain toivoa vielä olla, kun ei sentään suoraan hoitoa keskeytetty, mutta siitä lääkäristä jäi vaan niin vahvasti semmonen olo, ettei uskonu stimulaatiota tulevan.

Triana mä en oo varma ihan varma, mutta viimeksi ultrassa todettiin epäily ja nää oireet on kyllä lääkkeiden myötä pahentuneet joten epäilen ainakin jotain tuolla sisällä tapahtuvan :/

Tänään on muuten lapsettomien lauantai.. o_O

Unique, mullaki oli pitkään epäilyasteella, mutta nyt lääkäri sano samantien kun rupes ultraamaan, että ihan selvä endo. Toivottavasti teillä nyt siirto onnistuu ja sitä myöten kivut katoais!

Herukka: Mikä tilanne? Älä pidä jännityksessä! :D

Triana: Toivotaan, että kaikki menee hyvin, ja jos leikkaukseen käy tienne, parantaisi se tilannetta.

Täällä menossa siirron jälkeen pp9 ja jo 3 päivän ajan ollut menkkajomotuksia. Varsinkin tänään ollu aika kovia mutta ei minkäänlaista vuotoa. Onkohan enää mitään toivoa ☹️

Muokattu viimeksi:
Kukkanen, aika monella taitaa olla alkuraskaudessa menkkajomotuksia, joten niistä hankala päätellä mitään. Millon aiot testata?

Täällä menossa siirron jälkeen pp9 ja jo 3 päivän ajan ollut menkkajomotuksia. Varsinkin tänään ollu aika kovia mutta ei minkäänlaista vuotoa. Onkohan enää mitään toivoa ☹️
Voi hyvinkin olla vielä toivoa, ootko testannut? :)

Unique, mullaki oli pitkään epäilyasteella, mutta nyt lääkäri sano samantien kun rupes ultraamaan, että ihan selvä endo. Toivottavasti teillä nyt siirto onnistuu ja sitä myöten kivut katoais!

Saa nyt nähdä mitä seuraavaksi ultrassa todetaan, toivottavasti vain hyviä asioita!

Triana, maanantaina tulis 14 päivää keräyksestä joten jos vuoto ei oo alkanut siihen mennessä niin sillo. Virallinen päivä olisi vasta 17.5.

Testasin jo hätähousuna pp5 ja pp7 ja negaa ne näytti.

Triana, en tiedä oliko hyötyä, ei tullu negoja kummempaa vielä 1. eikä 2. hoidoista. Ja sit vielä se kysta alkoi kasvaa 1. hoidosta takasin sinne munasarjaan. Sillon se jäi kuitenkin vain 1cm mittaseks. 3. hoito jouduttiin keskeyttään (eron takia) ja solut pakastettiin. Tän jälkeen söin orgametriliä seuraavat 3 vuotta ennen hoitojen jatkoo, ja reilun vuoden päästä niiden alottamisesta sitä kystaa ei enää näkyny. En tiedä voiko endometrioomat kuihtua itsestään vai oliko se kuitenkin sitten joku muu kysta, sen jälkeen sitä ei kuitenkaan oo kasvanu takasin useempienkaan hoitojen jälkeen. Eli vois melkein ajatella että se pitkä pillerikuivatus ois auttanu enempikin.. toki sellaseen ei monella ole aikaa eikä halujakaan.
Varmasti ne leikkaa mahdollisimman säästäväisesti, kun tietää lapsitoiveen, ja eikös nykysin käytetä jo robottejakin jossain leikkauksissa jotka pystyy ihmiskättä tarkemmin säästään tervettä kudosta? Mutta kumpa sun nyt ei tarvis tosiaan ainakaan pitkiin aikoihin leikkauksesta murehtia :) ja on se sitten endometriooma tai muu kysta, niin voishan olla mahdollista että kuihtuis itsestäänkin raskauden ja imetyksen myötä (vastais pitkää pillerikuuria).

Kookos, mun tietääkseni endometrioomatki voi kuihtua hormonihoidolla. Hienoa, että sulla on nyt pysyny poissa :) Mullaki ilmeisesti e-pillerit pitäny aiemmin kurissa kun alotin ne 15-vuotiaana ja söin 26v asti, välillä oli joitain kuukausien tai max vuoden tauko ja muistelen, että sillon oli kivuliaampia menkkoja. Juu robottileikkauksissa varmasti saa tosi tarkkaan jätettyä terveet osat rauhaan. En tosin tiedä, onko Oysissa käytössä. Siellä melko varmasti ois leikkaus. Raskaus tosiaan ois ihanteellinen kuivattamaan endoa, suurimmalla osalla auttaa :)

Viime yönä alkoi pientä tiputtelua, pyyhkiessä verta paperiin ja siteeseen pientä ☹️ miten on jatkanko vielä lugeja vai lopetanko? Testiä ei kaapista tähän hätään löydy. Meneillään siis pp10.

Kukkanen jatka siihen asti kun saat hoitopaikasta ohjeet. Soita sinne huomenna. Tiputtelu voi kuulua myös alkuraskauteen joten itse en omatoimisesti uskaltaisi lopettaa lugeja vielä.

Kukkanen, ainakin Tays:n ohje on, että testi pitää olla negatiivinen ennen ku lopettaa lääkkeet. Just siis sen vuoksi kun tiputtelu voi kuulua alkuraskauteen.

Kukkanen6: vielä on toivoa, mulla oli tokassa raskaudessa pientä vuotoa, vuotoa loppui rv7 jälkeen. Ootko nyt tehnyt testiä?
Kiki25: mä oon kysissä hoidoissa, mulle ne soittivat arkipäivänä miten monta munasolua on hedelmöittynyt. Luulisin että arkena soittavat sulle hussista.

Takaisin