Sokerirasitus ja radi

Kouvolassa kans on rasituksessa paastoraja 5.3, mut kotimittauksissa se on sit sen 5.5

Häh o_O Mäkin olen HUS:n alueelta. Edellisessä raskaudessa (2016) oli paastoarvo rasituskokeessa 5.4 tai 5.5 ja radi diagnoosi tuli koska raja-arvo 5.3.... Mielenkiintoista kyllä, että ilmeisesti eri neuvoloissa käyttävät eri arvoja.

Mikä ohje teille muuten annettiin paastoon? Mulle tämä neuvolantäti sanoi että 8-10h, edellinen sanoi 12h ja ohjeessa lukee 10-12h. Ajattelin pitää nyt tuon 10h.

Täällä oli paaston ohje tuo 12h (ei edes mitään liukumaa), mut oon huomannu joistain muista keskusteluista, että tuokin vaihtelee paikkakunnittain juurikin noilla väleillä :)

Mä käynyt rasituksessa 2011,-12,-13,-15,-17 nämä Espoossan keskuksen neuvola ja nyt vasta tässä Sipoon... en tajuu:o
Paasto mulle sanottu et 10-12h ois hyvä, pitänyt 11h...
jotenkin tuntuu että kaikissa neuvoloissa erikäytäntö, toinen tekee toista ja toinen toista jne... pitääkin olla vaikeeta:o
Tänään tein päivä käyrän ja ei ylityksiä, hyviä arvoja tuli:)
On näemmä muuttunut noi mittaus määrätkin, joka viikko 4 aamua (ennen ja jälkeen) ja joka toinen viikko päiväkäyrä lisäksi...

Mä oon pitänyt 12h paaston ja kärynnyt kaksi kertaa. Nyt kun meen tässä raskaudessa, niin ajattelin pitää tuon lähimpänä 10 h paaston....

Meillä päin on tuo 12h paasto, ei oo mitään liukumasta puhuttu.. Jännä että ei oo joka paikassa samat ohjeet.

Itä-Uudenmaan alueella meillä oli 5.3. paasto 12h (max14h). Kotimittauksissa huomannut, että aamun paastoarvot korkeammat, yli raja arvon, jos nukkuu pidempään eli paasto turhan pitkä. Joutuu syömään puolen yön aikaan jotain iltapalaa jos haluaa aamulla nukkua klo 7-8 saakka. Normaalisti herään klo 5 (syönyt klo 21 maissa) ja arvot on ihan hyvät.

Mulla oli ekassa raskaudessa radi, viimeiset kolme kuukautta pitkävaikutteinen iltainsuliini, koska paastoarvo ei pysynyt kurissa.

Toisessa raskaudessa ei ollut mitään.

Nyt kävin viime viikolla sokerirasituksessa ja paasto sekä 2h arvot oli liian korkeat. San tällä viikolla mittarin kotiin ja tiistaina olis tarkotus alottaa viikon mittainen mittaus kotona, jos korkeita arvoja on enemmän kuin 2 niin tulee lähete sairaalaa. Neuvolatäti sanoi, että mun historialla voi olla että insuliinit tulee heti käyttöön. Varsinkin kun ruoka ei maistu ja en sen avulla saa arvoja pysymään kunnossa. Olen siis alkuraskaudesta laihtunut 5kg ja hb tippunut 138->107 joten kaikesta huomaa että syöminen on vaikeaa..

Onneks tää on jo kertaalleen koettu niin ei aiheuta stressin poikasta :grin Ainoa mitä en halua, on käynnistys. Neuvolatäti sanoi että sitä ei helposti tehdä varsinkin kun ensimmäinen käynnistetty sokerivauvani oli kaikesta huolimatta pieni, "vain" 3500g. Ja toinen syntyi vauhdilla päivää ennen la:tai, joten täti epäili että jos mulla tai vauvalla ei ole hätää niin ihan heti tuskin alkavat käynnistää...

Mitäs tänne? Onko muita ketä kyllästyttää/ärsyttää mittailu ja ruokavalio?
Mulla on jonkin sortin angsti menossa tohon ruokavalioon... ei vaan jaksiais miettiä mitä sitä voi syödä, kuin paljon ja mitä/millasta milloinkin! Haluis vaan syyä ja nauttia ruuasta vaan ei, pelkkä ajatus syömisestä v*tuttaa... ja sit kun kaiken päälle pitää miettiä mittailuja/arvoja(jotka muuten on raja-arvoja) ärsyttää/v*tuttaa/itkettää!!! Haluun vaan syyä:p

No niin, sain tulokset. Paasto 5,6, 1h arvo 5,1 ja 2h arvo 4. Just niin kuin arvelinkin, että paasto ylittyy ja muut arvot loistavia. Mua ei siis pätkääkään kiinnostaisi alkaa mittailemaan ja pitämään ruokapäiväkirjaa ja syömään ohjeiden mukaan, koska viime raskaudessa oli aivan se ja sama mitä söin illalla niin paasto oli aamulla joko yli tai ei. Lapsi syntyi kuitenkin normaalikokoisena (3450g) ja sokerit oli sairaalassa ok.

Tietääkö joku pitääkö mennä vielä siihen toiseen sokerirasitukseen raskauden aikana jos radi tuomio tulee jo ensimmäisestä rasituksesta?

Mangusti:( harmi että tuomio napsahti:( samat tuntemukset täälläkin...
Se hyvä puoli siinä että kärys jo ekasta että ei tarvii toista kertaa rasitukseen mennä o.O tai siis mä en oo joutunut käymään!

Mulla on sana ongelma, paastoarvo. Ihan sama mitä syön tai oon syömättä niin yli se menee. Sama ongelma oli ekassa raskaudessa kunnes antoivat insuliinit iltaan. Toivoisin niitä nytkin niin ei tarviis stressata asiasta.
Mua v*tuttaa tää mittaaminen ja ruokapäiväkirja ja miettiä voinko syödä tätä ja tätä. Mutta ruuan jälkeiset mittaukset on hyvät.

Takassa raskaudessa kun tuomiota ei tullut niin ramppasin rasituksessa kolmeen kertaan.
Nyt olen siinä uskossa, että jos mittaukset kotona on ok viikon ajan niin mitata pitää kaks kertaa viikossa ja sitten uudestaan rasitus myöhemmillä viikoilla. Mutta jos sen viikon aikana enemmän kuin kaksi ylitystä niin meillä ainakin lähete äitiyspolille ja tulee rd diagnoosi ja sen mukainen hoito. Ei sokerirasitusta enää raskauden aikana.
Esikoisen synnytyksen jälkeen parin kuukauden päästä kävin sokerirasituksessa sekä kun vuosi oli kulunut. Mahdollisuus 2. Tyypin diabetekseen kun on suurempi rd:n jälkeen.
Olen siis rampannu niin monissa rasituksissa vuosien ajan että jokainen maku on kokeiltu :D
Colan makuinen on ollu kaikista pahin :yuck:

Rasituksessa käyty ja kyllä otti lujalle sen litkun juominen :dead: Sain tulokset jo nyt iltapäivällä ja normaalit oli. En tiedä sitten tarkkoja arvoja kun neuvolan täti tekstarilla ilmoitti lyhyesti. Passittavat varmasti vielä toiseen kertaan. Viime raskaudesta kuusi vuotta sitten RV 12 aamupaasto oli 5.3 ja muut arvot hyvät ja napsahti radi diagnoosi. Jouduin toka kerran käymään RV 24 ja silloin aamupaasto 5.8 eli saattavat hyvinkin laittaa vielä tokankin kerran rasitukseen vaikka ekasta jo jäisi kiinni.

Hei help! Kävin tänään rasituksessa ja nyt kannasta ko katoin tulokset niin kaikki arvot oli 4,9.. voiko tuo olla mahollista? Saman kommentin oli sinne heittäny mun lääkäriki :| ja tosiaa rv 16+1

Takaisin