Sektio

Kide_

Sukkela juttelija
Kesäkuun äidit 2019
Helmikuiset 2021
Joulukuiset 2023
Onko muita joilla sektio Ja seuraava syntynyt alakautta?
Mulla esikoinen syntynyt kiireellisellä sektiolla ja nyt jo mietin onko seuraava automaattisesti suunniteltu sektio.
 
Ei ole automaattisesti. Vasta kahdesta sektiosta tulee yleensä alatiesynnytyskielto.
 
Meidän esikoinen on syntynyt suunnitellulla sektiolla, koska oli perätilassa, ei kääntynyt vaikka yritettiin ja magneettikuvan mukaan ei olisi mahtunut linkkariasennossaan syntymään alakautta. Sektio oli siis ainoa vaihtoehto.

Itse kans miettinyt, mikähän synnytystapa toiselle tulee, ja viihtyykö uusikin tulokas sinnikkäästi perätilassa.
 
Mun esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla ja itse toivoisin tällä kertaa suunniteltua sektiota. En vaan tiedä jaksanko siitä taistella jos tulee kovin sektiokielteinen gyne siellä synnytystavan arvioissa vastaan. :wideyed:
 
Mun ensimmäinen synnytystapa oli kiireellinen sektio, mutta haluaisin synnyttää alateitse tämän toisen.
 
Mulla suunnitellulla sektiolla kaksi lasta syntynyt. Lantion ahtauden epäily oli syynä ja lääkäri sanoi että 60/40% mahku että ei mahdu ja päätyy kiireelliseen sektioon ym.. toisestakin kysyttiin haluatko yrittää,en halunnu. Nyt kolmas joka tulee sektiolla ellen erikseen halua alateitse. Se riippuu arvista ja kiinnikkeistä ja vauvan koosta kuinka hyvin/huonosti vois mennä. En ajatellu kokeilla repeääkö kaikki tikit,suosiolla sektio [emoji16]
 
Mäkin tahtoisin synnyttää alakautta. Mutta mietityttää jos nytkin mennään sektioon jos tulee komplikaatioita.
 
Kaksi ensimmäistä olen synnyttänyt alakautta. Kolmas kiireellinen sektio. Lähinnä terminä. Siitä kun päätettiin mennä sektioon meni vielä yli kuusi tuntia syntymään. Ei siis kovinkaan kiirettä ollut. Takana oli jo viisi päivää käynnistelyä muutenkin. Melko jääräpää on vieläkin tämä nuorin. Todennäköisesti tämäkin käynnistetään. Toki voisin kyllä ottaa myös sektion. En vielä osaa sanoa kumpi ois parempi.
 
Mä toivon lähtökohtaisesti, että tämä vauva viihtyisi pää alaspäin ja olisi kaikki olisi muutenkin niin optimaalisesti, että saisin synnyttää alateitse. Jos siis vauva mahtuu tulemaan. Mua on jotenkin jäänyt esikoisen syntymätavan valinnasta mietityttämään, onko mulla yleisestikin ahdas lantio synnytyksiä ajatellen vai oliko se vain ahdas linkkariasentoisen perätilavauvan kanssa. Tähän aion myös kysyä jossain lääkärineuvolassa vastauksen, koska varmastihan ne näkee musta otetut magneettikuvat koneelta.

Mutta joo. Sektio oli kyllä itelle helppo homma, toipuminen kävi nopeesti ja melko kivuttomasti yms., mutta lapselle sektio oli sokki, ja pieni raasu joutui happikaappiin ja osastolle pariksi päiväksi. Toivon, että moinen vältettäisiin, jos tämä kuopus syntyisi luonnollisesti.

Olis myös esikoisen kannalta parempi, jos synnyttäisin alakautta, koska ens syksynä taapero on jo 2 v., painaa aika lailla, ja sektion jälkeen taaperon nostelut yms., jota väkisinkin tulee, olis hankalia.
 
Mä taas ajattelen, että mieluummin suunniteltu sektio ajoissa kuin hätäsektio sitten kun sydänäänet häviää ja vauva on jo jumissa. Yhtä vauvaa jo pakerrettu riittävästi alakautta ja todettu ettei se sieltä mahdu. Silloin oli järkevä gyne joka teki ajoissa sektiopäätöksen ja kaikki meni hyvin. Pelottaa, että ensi kerralla kohdalle osuu joku imukuppisankari, joka haluaa väkisin repiä alakautta vaikka vauva ei mahdu. :nailbiting:
 
Mangustimamma, joo, ilman muuta suunnitellulla sektiolla turvallisemmin kuin väkisin alakautta, jos siihen ei kerta kaikkiaan tila riitä. Toi imukukki kuulostaa aika horrorilta.
 
Mulla just toi kauhuskenaario oli se syy mikso halusin sektion. Toki leikkaus on aina leikkaus mutta jos mahdollinen vaihtoehto on revetä puoleen selkään sisältä, kaikki vessassakäymis vaikeudet, ei voi istua vuoteen yms, mahdolliset vauvan vaikeudet synnytyksessä verrattuna sektioon jossa kaikki hallittua [emoji28]
 
Ei se sektiokaan oo riskitön, vaikka tietysti joissain tilanteissa lähtökohtaisesti turvallisempi vaihtoehto kuin luonnollinen synnytys.

Meidän pojalla on napanuora kaulan ympärillä, hän säikähti sektiota siinä määrin, että veti keuhkonsa täyteen lapsivettä, hengitti huonosti, kiidätettiin lastenosaston tehohoitoon happikaappiin nenämahaletkuun ja happiviiksiin. Oli kamala paikka, kun en saanut pidellä vauvaa lainkaan leikkaussalissa, hyvä kun vilaukselta näin. Ja sitten hänet vietiinkin jo pois.

Sitten mut kursittiin kasaan ja olin monta tuntia heräämössä, ja pääsin vasta tuntien päästä sänkykyydillä vilkaisemaan lastani lasin läpi. En saanut jäädä lapsen luo teholle, vaan mut kärrättiin synnyttäneiden osaatolle eri päähän isoa taloa.

Oli aika sanoinkuvailemattoman traumaattista joutua olemaan ekat vuorokaudet erillään lapsesta... :sad001 Sellaista en haluais kokea toiste, vaan toivon, että seuraava synnytys sujuis molempien osalta paremmin, olipa tapa mikä tahansa.
 
Mulla esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla sydänäänten laskujen ja synnytyksen etenemättömyyden vuoksi (käynnistettiin 39+2 alkavan raskausmyrkytyksen takia). Toivoisin todella että saisin kokea alatiesynnytyksen, ja siksi kyllä pelottaakin jos seuraava jouduttaisiin syystä tai toisesta sektiolla ottamaan pihalle. Menisi sitten niin riskaabeliksi enää yrittää kolmatta kertaa alakautta, jos siis vielä kolmas joskus haluttaisiin... Esikoisen synnytys oli kaikkiaan niin iso pettymys ja traumaattinenkin, että joudun varmaan käsittelemään sitä synnytyspelkopolilla mikäli raskaus etenee pitkälle.
 
Ulkopuolisena tuun huutelee sen verran että sektion jälkeen seuraava synnytys on lähtökohtaisesti alateitse. Ellei siis ole jo ensimmäisen kohdalla todettu esimerkiksi liian ahdasta lantiota mikä estää alatiesynnytyksen mahdollisuuden. Jos on kaksi sektiota takana niin kolmas on yleensä automaattisesti sektio.
 
Sallahaa, voi, sullakin hurjan kuuloinen synnytys takana. Kunpa saataisiin nyt kokea näiden syysvauvojen kanssa vaikka semmoiset ”voimaannuttavat, hyvät synnytykset” (oon kuullut, että semmosiakin on :)).

Mä oon kans miettinyt, että haluaisin purkaa ehkä sitten la:n lähestyessä pelkopolilla tuota esikoisen syntymän aiheuttamaa traumaa. Ei siitä päässyt silloin tuoreeltaan kenenkään kanssa juttelemaan, ja hoitajilla sairaalassakin tuntui olevan kova tarve vähätellä äidin tuntemuksia.
 
Nannu vaikuttiko kaksi sektioo sun raskausajan seurantaan mitenkään, tai tehtiinkö sulle joku synnytystapa-arvio? Joissakin paikoissahan kaikki saa sen automaattisesti, täällä vaan jos on syytä epäillä komplikaatioiden mahdollisuutta synnytyksessä tai vauva on vaikka tosi kookas ultran mukaan.
 
mä vähän järkytyin, kun neuvolatäti sano mulle, et nyt kun kolmas sektio tulossa niin varmaan samalla on tehtävä sterilisaatio, kun neljättä sektioo ei enää voi tehdä. en oo ikinä kuullukaan et se olis ihan noin yksselitteistä?
 
Takaisin
Top