Nt-ultra!

Meillä oli kesäkuisissa yksi äiti, jolla arvot olivat
hcgbv 7,53 ug/l ja pappa 269,00 mU/l, ja seulonnoissa hänellä oli kaikki kunnossa.

Minulla arvot olivat S-PAPPA 44.8 mU/L ja S-hCGBV/D 8.5 ug/l, ja näin matalat arvot tarkoittivat keskeytynyttä keskenmenoa.

Tässä ketjussa mainitut arvot ovat kaikki olleet hyviä, turha niitä murehtia.
 
Kiitos Suski :joyful: Muistankin lukeeni sun tapauksen, oot ollut hyvin perillä asioista kun osasit itse tulkita tuloksiasi. Ja pahoitteluni suruusi.
 
Tietääkö joku, mitä ne veriseulojen luvut on, mulla se toinen oli jotain 76 tai 79 ja sitten oli se joku PAPPA mikälie 1600. En löydä mistään googlettelemallakaan mitään viitearvoja noille. Neuvolantäti sanoi, että niissä ei ollut mitään ihmeellistä, mutta miten noi nyt sitte tulkitaan.... Itse NT-ultra mulla on ylihuomenna.

SItten kilpirauhasarvot, osaako joku sanoa, että mitä pitäs tehä kun neuvola ei sanonut mitään, vaikka TSH oli 0,25 (alle viiterajojen?) ja T4 oli 15, joka taas ylärajoilla. Mitään ei kommentoitu siihen, et pitäskö tässä ottaa työterveyslääkäriin yhteys, jotta selviää noi? Lääkeannostusta lisäsin neuvolan ohjeesta alussa, sitä ennen arvot olivat 0,52 ja 16,72. Minä en osaa tuosta pääsellä mitään. Osaako joku, esim Lulu?

Noista papp-a ja hcgb arvoista ei voi tulkita juuri mitään. Ne kertovat lähinnä tiettyjen istukan välittämien ainesosien määrästä äidin verenkierrossa ja näiden aineiden välittyminen verenkiertoon on joka äidillä erilainen. Tyypillisesti down-vauvoilla voi olla korkea hcgb ja matala papp-a, mutta aina näin ei ole. Esim. hedelmöityshoidot voivat ilmeisesti vaikuttaa papp-a arvoon, jonkun tutkimuksen mukaan se voisikin kertoa toisinaan enemmän huonosta hedelmällisyydestä. Arvoja tulee lisäksi aina verrata laskennalliseen mom-arvoon eli teoreettiseen keskiarvoon joka on 1. Esim mom 0.2 on alhainen arvo ja 1.9 on korkea. Sekään ei vielä ole mikään tae lapsen terveydestä tai sairaudesta.
Itselläni vauvoilla oli papp-a mom-arvot 0,7 ja 0,2 ja hcgb jotain lähemmäs 2, ja kumpikin kromosomistoltaan terveitä. Eli veriarvot ihan omaa luokkaansa ilmeisesti vaan muista syistä johtuen. Mun veri on vaan sellaista.

Tämä lohduksi kaikille asiaa pohtiville.
 
Minulla on tosiaan S-PAPPA 60mU/l ja S-hCG-B-V 29ug/l. Matalia arvoja molemmat. Tänäänkin sain dopplerilla sydänäänet kuuluviin, et hengissä ollaan. En ole erityisen hedelmällinen, on saanut odotella vauvoja aluilleen sen 5kk - 1v 5kk.
 
Kiitos onnitteluista!

Jemina-87 , en halunnut niskaturvotusmittauksia nyt koska viime raskaudessa tuli opiskelijalta mittausvirhe (näin luulen, koska se oli sen kuulloista ettei hän ihan hommaa osannut) jota ei sitten ohjaaja edes tarkistanut. En halua toista kertaa sitä epävarmuutta itselle, mitä siitä seurasi. Terve lapsi meille syntyi.
 
Opiskelijoista tuli mieleen. Meillä kysyttiin nt ultrassa että saako opiskelijoita olla tutkimuksissa ym mukana! Mä kielsin. Ennen en oo kieltänyt, mut nyt just ylimäärästen virheiden välttämiseksi kielsin. Yksi huonokokemus riittää.
Onko muilla kysytty tällästä?
 
Mä en muista kysyttiinkö. Yleensä on ihan ok jos opiskelija on mukana (jos ohjaaja ottaa kunnolla vastuun) mut tuon viimekertaisen jälkeen en anna kyllä opiskelijoiden enää mittailla mitään tärkeitä, lapseen liittyviä asioita.
 
Mulla on ollut välillä joku opiskelija mukana. Hyvin ovat hommansa hoitaneet ja ohjaava hoitaja on ollut tarkkana vieressä. Jos on ollut jotain mittoja niin hän on sitten itse mitannut vielä uudelleen.
 
Mulla oli ekassa neuvolassa opiskelija mukana. Ajattelin että ihan ok, mutta jossain kohdissa mietin että ois voinu kyllä olla tulemattakin. Opiskelija kyseli multa paljon henk.kohtaista kysymyksiä samalla kun "oikea" neuvolatäti puuhasi jotain muuta. En olisi halunnut opiskelijalle ( enkä jutellutkaan) puhua mitään syvällistä ja mulla tuli vaan lähinnä kiusaantunut olo siitä. Tuntui että jäi muutama mieltä askarruttanut asia juttelematta, kun ne halunnut niitä opiskelijalle jutella.
 
Minulla myös on esikoisen neuvolakäynneillä ollut pari kertaa opiskelija, lisäksi ainakin kertaalleen edellisen raskauden aikana. Myös esikoisen synnytyksessä oli kätilöopiskelija mukana. Aina on lupaa ensin kysytty ja luvan olen kyllä aina myös antanut, eikä opiskelijan läsnäolo ole koskaan oikeastaan haitannut. Mutta ymmärrän hyvin, että jos päinvastaisia kokemuksia on, niin ei sitä opiskelijaa sitten välttämättä mukaan halua.
 
Täällä kaikki hyvin. Virkeä pieni (yksi vain) siellä pomppi ja jumppasi ahkerasti. Viikot 12+4. Neljä päivää enemmän ku alkuraskauden ultrasta joten la nyt siis 15.7 :) :Heartred niskaturvotusta ei haluttu ees mitattavan.

Tuun huutelemaan kesäkuisten puolelta. Ymmärrän etteivät kaikki halua osallistua seulontoihin ja se on todellakin jokaisen oma päätös. Ymmärrän myös sen etteivät jotkut halua edes harkita aborttia, vaikka vauvalla olisi esim kromosomipoikkeama. Tiedän senkin, etteivät kaikki poikkeamat näy seuloissa.

Itse nyt sikiöseulonnat pitkän kaavan mukaan käyneenä tiedän nyt kuitenkin myös sen, että niskaturvotus voi kertoa myös esim sydänviasta tai muusta rakennepoikkeamasta. Ja miksi siitä olisi sitten hyvä tietää jo raskausaikana? No esim siksi että ultraan pääsee useammin, ultra-ajat varataan erikoislääkärille ja synnytystapa - ja paikka voidaan valita sen mukaan, että mahdollisesti vakavasti sydänvikaisena syntynyttä vauvaa voidaan hoitaa heti syntymän jälkeen (ja mahdollisesti pelastaa henki). Meitä hoitanut lääkäri sanoi suoraan, että sikiön poikkeamat olisi todella tärkeä tietää jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa nimenomaan siksi, että sikiötä ja äitiä (tai koko perhettä) voidaan auttaa ja neuvoa parhaalla mahdollisella tavalla.

Ei siis (pelkästään) siksi, että perhe saisi mahdollisuuden harkita aborttia.

Meidän vauvalta löytyi kromosomipoikkeama jonka vuoksi emme todellakaan harkitse raskauden keskeyttämistä mutta vauvan vointia seurataan säännöllisesti ja päästään mm. kardiologin ultraan hyvissä ajoin. Rakastamme ja tulemme rakastamaan vauvaa täydestä sydämestämme ihan samalla lailla jos hän olisi ”normaali”. Mutta tietoisuus tästä poikkeamasta saa meidät hakeutumaan hoitoon ja estää esim sen etten lähde hippeyspäissäni synnyttämään mihinkään maakuntasairaalaan luomuna, vaan pysyttelen mahdollisimman lähellä yliopistosairaalaa :wink

Tämä siis vain yhtenä näkökulmana asiaan. Toistan vielä, etten todellakaan arvostele muiden ratkaisuja ja seulontoihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista.

Tsemppiä kaikille ultraan ja onnellista odotusta! :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Tännekki voisin laittaa, et tänään käytiin nt-ultrassa ja kaikki näytti olevan hyvin! :)
Vauveli oliki isompi, la onki nyt jo 18.7 (aikasemmin 24.7). Ja koska viikkoja oli nyt jo 14, ni seulonta-arvoja ei voitu verrata. Voisin kyllä käydä toisen trimestesin seulontakokeissa, mutta me päätettiin ettei mennä. Nt otettiin ja näytti olevan muistaakseni 1,5mm.

Mua ultras valmis kätilö, mutta oli ultraajaharjottelija :) vieressä oli kätilö jolla oli monen vuoden ultrauskokemus ja se tarkisti tän harjottelin mitat ym. Tosi ihania oli molemmat! :Heartred kuvia sain mukaan kotiinvietäväks 8kpl :Heartred

Mua ny vähän mietityttää et kuin toi vauva voi olla viikon isompi ko oon varma hedelmöittymispäivästä :eek: toki alkio oli 5pv isompi jo varhaisultrassa mikä oli rv 7.
 
Marinellahi, mua taas mietityttää just päinvastainen että miks vauva olikin viikkoa pienempi. Teoriassa mahdollista joo, mutta jäi se kuitenkin takaraivoon kaihertamaan. :confused:
 
Säkään et hoksannu sillon kysyä siitä? Mä en yhtään tajunnu kysyä, olin vaa huojentunu ko ne muutti la:ta :D ko mulla oli aavistus että myös tämä kakkonen on varmaan aika isokokonen vauva. Pitää terkkarilta sitte neuvolassa kysyä tuosta
 
mustakin toi on hassua joissakin tapauksissa että ne ei huomioi sitä äidin ilmoittamaa kiertoa tms. koska itsellä oli esikoisen kohdalla tilanne se, että kierto oli aina täsmälleen säännöllinen, mutta koska ultrassa sikiö oli viikon isompi, niin laskettua aikaa muutettiin. Tällöin lapseni olisi saanut alkunsa 20 päivän kierrosta muka, ja siihen en millään usko, mulla ei ole koskaan ollut 26 päivää lyhyempi kierto.. tätä oon myös jälkikäteen pohtinut siltä kannalta että esikoinen käynnistettiin kaks viikkoa LAn jälkeen, mutta jos alkuperäinen LA olisi pidetty niin hänellä olisi ollut vielä mahdollisuus viikon ajan syntyä itsekseen.. Meillä tämä esikoinen syntyi siis kyllä pitkänä ja on ollut pitkä koko ajan ikäisekseen, siksi itse ajattelen niin, että ilmeisesti esim mahdollinen pitkä lapsi voi tuossa vaiheessa jo näkyä pidempänä mittana..? (:
 
Mullakin neuvolassa laitettiin la sen "normaalin" menkkakierron mukaan, eli onko se nyt 28pvä. Vasta nt ultrassa se muutettiin ja varmistettiin että onko mahdollista että kierto on pidempi, mitä se onkin
 
mustakin toi on hassua joissakin tapauksissa että ne ei huomioi sitä äidin ilmoittamaa kiertoa tms. koska itsellä oli esikoisen kohdalla tilanne se, että kierto oli aina täsmälleen säännöllinen, mutta koska ultrassa sikiö oli viikon isompi, niin laskettua aikaa muutettiin. Tällöin lapseni olisi saanut alkunsa 20 päivän kierrosta muka, ja siihen en millään usko, mulla ei ole koskaan ollut 26 päivää lyhyempi kierto.. tätä oon myös jälkikäteen pohtinut siltä kannalta että esikoinen käynnistettiin kaks viikkoa LAn jälkeen, mutta jos alkuperäinen LA olisi pidetty niin hänellä olisi ollut vielä mahdollisuus viikon ajan syntyä itsekseen.. Meillä tämä esikoinen syntyi siis kyllä pitkänä ja on ollut pitkä koko ajan ikäisekseen, siksi itse ajattelen niin, että ilmeisesti esim mahdollinen pitkä lapsi voi tuossa vaiheessa jo näkyä pidempänä mittana..? (:

Mietin kans tota et jos se vaan on pitkä lapsi, me molemmat vanhemmat ollaan kyllä aika lyhyitä :D mutta sitte taas mun isän suvussa ja mun veljien lapset on hirveen pitkiä.
 
Opiskelijoista tuli mieleen. Meillä kysyttiin nt ultrassa että saako opiskelijoita olla tutkimuksissa ym mukana! Mä kielsin. Ennen en oo kieltänyt, mut nyt just ylimäärästen virheiden välttämiseksi kielsin. Yksi huonokokemus riittää.
Onko muilla kysytty tällästä?
Multa kysyttiin kanssa ultrassa. Oon ite sairaanhoitaja ja ohjaan usein opiskelijoita. Jokainen opiskelija on yksilönsä, joten annoin suostumuksen mutta kuten kätilön kanssa puhuttiin niin jos mieli muuttuu ja opiskelija vaikuttaa tumpelolle voin sitten kieltäytyä ko. Opiskelijan läsnäolosta.. reilukerho, mutta mulla on edellisestä synnytyksestä kokemusta aivan mahtavasta opiskelijasta ja sit siitä tampiosta, joka lauko idiootteja kommentteja kesken avautumisvaiheen :sad001:banghead:
 
Säkään et hoksannu sillon kysyä siitä? Mä en yhtään tajunnu kysyä, olin vaa huojentunu ko ne muutti la:ta :D ko mulla oli aavistus että myös tämä kakkonen on varmaan aika isokokonen vauva. Pitää terkkarilta sitte neuvolassa kysyä tuosta
Kyllä mä heti ultraajalle sitä ihmettelin ja kyllä se sen uskottavasti selitti, mutta jäi silti vähän vaivaamaan. Meen ens viikolla yksityiselle ylimääräiseen ultraan. Toivottavasti olis kasvu nyt edes jatkunut hyvänä. :)
 
Takaisin
Top