Seksielämä

Onneksi meillä ei tartte miettii ehkäisyä kun halutaan lapsia :) seuraava tulee sitten kun on tullakseen. Seksi kiinnostelis jo nyt mutta vuotoa on edelleen jonkun verran ja häpy vähän kipeä.. en tiedä alkaisko vaan sitten enemmän vuotaan. Pitäis ottaa tosi sievästi alkuun. Ihana kun nyt on yksi lapsi niin en usko että seuraavasta tulee samanlaisia paineita jos ei heti raskaudu. En halua enää sitä päivien ja ovulaatioiden tikuttamista. Meni tosi stressaavaksi touhu viimeksi ja siitä palautuminen on ollut rankkaa. Seuraava lapsi saa tulla ilman stressiä :) jännä muuten huomata että ois ihan valmis jo seuraavankin raskauteen kun tämäkin meni suht helposti ilman kauheita vaivoja. Toki realistisesti toivoisin että olis joku vuosi väliä :D
 
Joo, meilläki varmaan kolmonen tilauksessa, mut pitää hetki oottaa ku sektioiden takia raskauksien välissä ois kai ihan hyvä olla vuosi.. mulla kyl viimeksikin menkat alko vasta vuosi synnytyksestä, ja uudelleenraskauduin vasta yhden kierron päästä imetyksen lopettamisesta.
Eli 'periaatteessa' en välttämättä tarvis ehkäsyä, mutta en aio ottaa riskiä. Sen verran monta 'imetys-ehkäisynä' tapausta tiedän :D
 
Mulla alkoi menkat esikoisen täysimetyksestä huolimatta 5kk jälkeen synnytyksestä. Eli pakko oli olla ehkäisy. Sitten jätettiin pois kumit ja nyt kaksi lasta vajaa 2v ikäerolla. Enempää emme haluaisi ja siten täytyy tota ehköisyä miettiä kans
 
Vaikka haikee olo jo nyt, että tää ois viimeinen :sad001
Varmaan vaan mun vauvakuplan ja tuoreen synnytyksen hapatuksia.

Esikoiseen verrattuna meni synnytys ja kaikki niiiiiiin upeasti, että vieläkin oon ihmeissäni!
 
Joo toi ehkäsyasia kyl vähän mietityttää... Olis kyllä suunnitteilla et toinenkin sais tulla, mut vaik ei nyt synnytyksestä traumoja jäänyt, ni ei kyllä todellakaan tee mieli (ainakaan vielä) kokea sitä uudestaan. Mut ei kyl hormonaalisen ehkäisynkään aloittaminen oikeen kiinnosta, kierukka on voimassa sit taas niin pitkään, kumi, no joo, vähän plaah, mut kai se sit paras noista on...
 
Meidän pitäis myös toi ehkäisyasia päättää, kun toi jälkitarkastus on jo parin viikon päästä. Mä oon ihan sitä mieltä, että nämä kaksi riittää ja samaa mieltä on mieskin, mutta... Onko se sitten viimeinen päätös? Ikäähän tässä alkaa olla jo melkoisesti ja yrittäjyys ei myöskään tue enää yhtään äitiyslomaa ja töistä poissaoloa. Miksi sitte edes mietin? Se tässä vähän itseäkin pelottaa, et olikohan nyt kuitenkin liian helppo raskausaika ja synnytys, kun edes ajattelee asiaa!!! :D E-pillereitä söin lähes 20v ja lasten välillä ehdin ottaa hormonikierukan, mikä sai olla 6kk ja otettiin pois sopimattomana. Et en sitte tiedä...
 
Mul on jälkitarkastus parin päivän päästä eikä tätä ehkäisy asiaa oo tullu viel mietittyy.
Luultavasti ainaki alotellaan minipillereillä. Esikoisen aikana ne ainakin sopi mulle ihan mukavasti, niin vois uudelleen koittaa.
 
Minä en ainakaan ota stressiä jälkitarkastuksesta, jos en siihen mennessä ole päättänyt ehkäisystä niin sitten en ole.
Mutta kun joku tuossa ylempänä mietti, että hankkii lisää lapsia niin olisi turha ottaa kierukkaa kun on pitkäaikainen. On se sitten vaikka vain vuoden käytössä kuten minulla, tulee se halvemmaksi kuin pillerit
 
Meillä määräytyy jälkitarkastuspaikka halutus ehkäisytavan mukaan. Tietty sitä voi vaihtaa ja mennä myöhemmin hakemaan eri ehkäisyä toisesta paikasta, mut jos yrittäis kerralla saada sen asian kuntoon...
 
Meillä määräytyy jälkitarkastuspaikka halutus ehkäisytavan mukaan. Tietty sitä voi vaihtaa ja mennä myöhemmin hakemaan eri ehkäisyä toisesta paikasta, mut jos yrittäis kerralla saada sen asian kuntoon...

Millä tavalla? Luulin, että jos haluaa vaikka kapselin tai kierukan niin sitten saa lähetteen tms.

Itse en oo yhtään aatellut tätäkään asiaa ja pitäis kyllä. Ollaan aijemmin puhuttu, että kaks lasta on meidän juttu ja se riittää. Oli selkeesti liian voimauttava synnytys ja vauva esikoisen kaiken traumaattisen jälkeen, sillä huomaan miettiväni, että oisko kolme :D :D.
Mutta siinä ei oo mitään järkeä! Siis mulla opinnot kesken, asutaan äärimmäisen ahtaasti ja ne opinnotkin vaikuttavat siihen. Ja myös en halua lapsille isoa ikäeroa, eli sais aika putkeen tulla. Mutta sitten taas ei oo varaa jäädä kotiin niin pitkäksi aikaa.

Syytän hormoneja ja vielä lyhyttä aikaa synnytyksestä näistä ajatuksista :wink :D.
 
Uutena vuotena ne toisen vuoden viimeiset ja uuden vuoden ensimmäiset seksit. Eikä ollut havaittavissa mitään kuivuutta tai muutenkaan mitää erilaista
 
Millä tavalla? Luulin, että jos haluaa vaikka kapselin tai kierukan niin sitten saa lähetteen tms.

Itse en oo yhtään aatellut tätäkään asiaa ja pitäis kyllä. Ollaan aijemmin puhuttu, että kaks lasta on meidän juttu ja se riittää. Oli selkeesti liian voimauttava synnytys ja vauva esikoisen kaiken traumaattisen jälkeen, sillä huomaan miettiväni, että oisko kolme :D :D.
Mutta siinä ei oo mitään järkeä! Siis mulla opinnot kesken, asutaan äärimmäisen ahtaasti ja ne opinnotkin vaikuttavat siihen. Ja myös en halua lapsille isoa ikäeroa, eli sais aika putkeen tulla. Mutta sitten taas ei oo varaa jäädä kotiin niin pitkäksi aikaa.

Syytän hormoneja ja vielä lyhyttä aikaa synnytyksestä näistä ajatuksista :wink :D.

Meilläki on puhuttu, et kaks olis se luku, mut viiimesin raskausaika + synnytys oli sen verran miellyttäviä, et päässä pyörii kolmonen:grin tähän asti meiän 1kk vauva on nukkunu hyvin ja ollu tyytyväinen, joten ehkä tää mun mieli vielä muuttuu, kun vauva kehittää enemmän luonnetta:wink

Mut oikeesti ollaan miehen kaa puhuttu, et kolmas lapsi muuttais paljonki elämää. Pitäis olla isompi auto, jossain vaihees taas isompi asunto, ei rahallisesti enää pystyttäis matkustaa lämpimään vuosittain, harrastukset maksais kauheesti...
mut ei täysin dumpattu ajatusta, mut myöhemmin mietitään, kun mullaki koulut käyty loppuun yms.
 
Joo siis kolmen kanssa ois jo ihan eri tilanne! Ja meillä on vielä se, että tykläisin lapsilla olevan suht pieni ikäero. Eli tästä kun kolmatta vääntäis perään niin puolivalmis katastrofi ois ovella. Kyllä me varmaan ollaan tyytyväisiä omaan tyttöön ja poikaan kun molemmat on siunaantunut kuitenkin :Heartred. Ne on varmaan ne hormonit kun kuiskii vaan tässä. Uutta vauvakuumetta odotellessa :D. Mua saa täräyttää kyllä halolla päähän jos rupeen oikeesti sellaista suunnittelemaan :D
 
Mä aattelin ottaa kapselin koska en haluu enää kolmatta näin heti perään, tosin aattelin alottaa silti ensin noi minipillerit mitkä terkka jätti kotikäynnillä. Kapseli on ollu kerran ja mä tykkäsin kun jäi menkat 1.5 vuodeksi kokonaan ja mulle ei tullu mitään hormoonihuuruja siitä. Tosin siinä on laiton jälkeen ja sit lopussa kun alkaa teho hävitä niin ikävää se tiputtelu mikä kestää muutaman kuukauden.
 
Miehen kanssa ei nyt ainakaan piuhojen poikkaisuun päädytty, vaikka siitä aluksi haaveilin. Kuparikierukan ilmeisesti otan vasten suosituksia, koska en todellakaan halua mitään ylimääräisiä hormoneja sekoittamaan päätä entisestään. Mies kun ei ollut varma tuleeko vielä halu hankkia lisää lapsia. Hän siitä omasta pojasta kuitenkin taitaa salaa haaveilla. Itelleni näissä neljässä ois kyl ihan tarpeeksi työtä, mutta mistäs sen tietää kuinka hyvin mies vielä puhuu ympäri jos yhen vielä haluaa. Mutta ei kyllä heti perään (vaikka jälkivuoto onkin loppunut ja tietty vähä arvalla annettu mennä lakanojen välis), kun haluaisin välillä pitää vartalon itselläni.
 
Me päädyttii et kokeillaan hormoonikierukoista joko jaydessia tai kyleenaa, jaydess ensisijaisesti jos se lääkärin mielestä on riittävän kokonen mun kohtuun. Estrogeenia sisältävät on ehdoton nou nou, ei sovi mulle. Toivon että toi sopis. Tähän asti ei lasten välillä mitään ehkäsyä ole ollut käytössä ja ikäerothan noilla on ollu 3v 1kk, 2v 4,5kk ja 2v. En periatteessa haluais hormonaalista ehkäsyä ja ollaa oltu molemmat sitä vastaan, mut nyt on pakko kokeilla. Kumeilla ei huvita leikkiä, kuparikierukkaa en uskalla ottaa. Lady Comp ois paras vaihtoehto, mutta tosi kallis ja niin kauan kun unet on epäsäännölliset, se ei ole täysin luotettava. Tai no eihän mikään ole. Mies silloin alkuraskaudes meinas et laittais piuhat kii, mut täs on kumminkin vielä kymmenisen vuotta aikaa vaihtua mieli, niin mietitään sitä sit joskus. Siis mulla lasten saannin takarajana on 40v ja sinne se 10v kumminkin vielä jälellä. Ja mieski totes et ei voi koskaa tietää jos seki vielä yhden haluis, mutta ei nyt muutamaan vuoteen edes ajatella koko asiaa.
 
Itelläni on 5 vuoden päästä se 40 täynnä. Miehellä 3kk päästä. :D Tosin jos ja toivottavasti vaihdevuodet noudattelisivat samaa kaavaa kuin äidilläni niin menkat sanoisivat heipat sinne 40v. mennes. Hormoneista on ollut minulle vain haittaa ja luultavasti yksi syy masennukseeni.
 
Mun äiti on täyttämässä nyt tänä vuonna 50 ja vieläkään ei kuulemma ole mitää oireita vaihdevuosiin viitaten, joten joku ehkäisy täytyy tuon 40v jälkeenkin olla.

Mä kans jännään miten noi hormoonit muhun vaikuttaa. Sellaset valmisteet mis on ollu estrogeenia on aiheuttanu painonnousua ja pahin juttu niin must tuli tosi ärhäkkä, huusin ihan lattialistoillekin ja tää siis ennen lapsia. Toivon mukaan toi pelkkää progestiinia sisältää sopis paremmin, mut jos ei niin sit täytyy keksiä jotain muuta :confused:
 
Minä sain eilen jälkitarkastuksen yhteydessä neuvolasta ilmaseksi kokeeksi Cerazette -minipillereitä 3kk satsin. Pitää alottaa jossakin vaiheessa ja katsoa josko noi sopis mulle.
 
Cerazetteja söin vuosikaupalla ja vuodot jäi täysin pois. Tätä niistä haettiinkin äärimmäisen kovien kipujen takia. Katotaan toimiiko ne enää mulla samalla tavalla jos aloittaa ne taas. Mutta gynegologin mukaan ne voi olla silleen arvaamattomia, että kierto saattaa muuttua pitkänkin ajan päästä vaikka ois syönyt niitä. Mulla ne ennen toimi. Paitsi muuten; kun oli vuosia niitä syönyt ja ekaa raskautta yritettiin niin meni yli puoli vuotta, että kierto palautui. Tää on sikäli ihme, että noiden ei kuuluis vaikuttaa sillai ja on ilmeisen vähä hormonisia? Tiedä sitten...

Tavallisemmat e-pillerit ei sopinut sitten lainkaan; paino nousi, tuli finnejä vaikka normaalisti mulla ei ees teininä ollut, olin myös vihainen kuin mikä ja vuodon määrä kolminkertaistui vähintään. Toivottavasti nyt ei tarvis hakea sitä sopivaa niin kauaa. Siinä mielessä kuoarikierukka kiinnostaisi kun ei ole sitä hormonia, kokemuksia?
 
Takaisin
Top