vauvan neuvola

Joulukuu14/17

Näppärä viestien naputtelija
Joulukuun mammat 2017
Voitaisiin kirjoitella tänne vauvan neuvolakuulumisia!

Meillä oli eilen neuvolan kotikäynti. Pikkuneiti oli hienosti kahdessa päivässä kerännyt painoa yhteensä 90g! Kohta saadaan syntymäpaino kiinni, nyt siis 2560g.
Nooo sit saatiin kaikkia lippulappusia lisämaidon vähentämisestä jne. Vaikka vielä se ei ole ajankohtaista, pullosta on annettava imetyksen yhteydessä, koska neiti ei vielä jaksa tehdä kauheasti töitä tissillä.
Maitoa tulee kivasta ja saan pumpattua talteen. Vasempaan kainaloon ilmestyi taas maitopatit, eilen illalla saunassa niitä hieroskelin.
Varattiin jo seuraavat 2 neuvolakäyntiä sekä neuvolalääkäri, meillä täällä on neuvolassa aika ruuhkaa.
 
Meillä oli neuvola viime torstaina, sillon pojalla ikää 9pv. Syntymäpaino oli jo ylitetty 150g ja pituus 2,5cm.. meän pikkujättiläinen :p

Eilen sit kävin avoimessa neuvolassa ku alko napa haiseen, eli napasientähän siellä oli. Oon jo viikon putsaillu desinfioimisaineella 2xpv, mutta ei auttanu. Jatkuu vaan sama putsaus edelleen.
Ens viikon pe sit uus neuvola ja sain jo seuraavat pari aikaa sekä mun ja pojan jälkitarkastusajat.
 
Voitaisiin kirjoitella tänne vauvan neuvolakuulumisia!

Meillä oli eilen neuvolan kotikäynti. Pikkuneiti oli hienosti kahdessa päivässä kerännyt painoa yhteensä 90g! Kohta saadaan syntymäpaino kiinni, nyt siis 2560g.
Nooo sit saatiin kaikkia lippulappusia lisämaidon vähentämisestä jne. Vaikka vielä se ei ole ajankohtaista, pullosta on annettava imetyksen yhteydessä, koska neiti ei vielä jaksa tehdä kauheasti töitä tissillä.
Maitoa tulee kivasta ja saan pumpattua talteen. Vasempaan kainaloon ilmestyi taas maitopatit, eilen illalla saunassa niitä hieroskelin.
Varattiin jo seuraavat 2 neuvolakäyntiä sekä neuvolalääkäri, meillä täällä on neuvolassa aika ruuhkaa.
Juotatko korviketta vai annatko lisämaitona pumpattua rintamaitoa?
Meillä pikkuisen paino lähti laskemaan, niin rintamaidon lisäksi otettiin korvike käyttöön.. No siitä tietenkin vatsanväänteitä pienelle:sad001
Paino on kyllä mukavasti lähtenyt nousemaan, odotan että saan luvan heittää korvikkeen pois.. Ärsyttää tosin, kun ei tiedä saako pieni tarpeeksi tissiltä vieläkään :shifty:
 
Juotatko korviketta vai annatko lisämaitona pumpattua rintamaitoa?
Meillä pikkuisen paino lähti laskemaan, niin rintamaidon lisäksi otettiin korvike käyttöön.. No siitä tietenkin vatsanväänteitä pienelle:sad001
Paino on kyllä mukavasti lähtenyt nousemaan, odotan että saan luvan heittää korvikkeen pois.. Ärsyttää tosin, kun ei tiedä saako pieni tarpeeksi tissiltä vieläkään :shifty:

Meillä vauva sai jo synnärillä lisämaitoa (verensokeri vähä matalalla) ja imetin paljon. Kotona jouduttii jatkamaan lisämaitoa kunnes neuvolasta saadaan lupa lopettaa.
Annettiinkoha 1,5vk lisämaitoa ja sit oli syntymäpaino ylitetty. Kuitenki neuvola halus viel lisäpunnituksen 6pv päähän ja tossa ajassa painoa oli tullu 330g/6pv! Pelkällä tissimaidolla :)
Oon niin iloinen, et oli hienosti kasvanut ja ei tartte nyt miettiä korvikkeita.

Täytyy vaan luottaa itteensä eikä ainakaan stressata! Kyllä vauvasta huomaa varmasti, jos on edelleen nälkäinen.
Mulla esikoisen kanssa imetys oli koko ajan takkuilua ja ei päästy täysimetykselle ollenkaan, joten oon nyt jo tyytyväinen itseeni. Toivottavasti homma jatkuu yhtä hienosti.
 
Joo ja jos vauva kasvaa, pissaa säännöllisesti ja on tyytyväisen oloinen niin ei oo syytä epäillä maidon riittävyyttä :)
 
Me ollaan jo kahdesti käyty neuvolassa. Syntymäpaino saavutettiin 2vkon neuvolassa ja pituutta oli tullut +2cm. Korvikkeesta ei sanottu mitään tällä kertaa. Kaikki oli muutenkin hyvin. Huomenna onkin jo 4vkon lääkärineuvola. Palataan siis sen jälkeen asiaan. :)
 
Omaa maitoa tulee jo aika hyvin, Sitä pääsääntöisesti annetaan myös pullosta, mutta sit tuo saa nan1 korvikettakin.
Tänää oli sairaalan punnitus ja on taas sama kasvutahti jatkunut, 50g päivässä. Paino nyt 2645g eli syntymäpaino ylitetty! Silti jatketaan 3h välein syömään herättelyä.
 
Meillä vauva tänään 2vkoa ja neuvolassa käyty. Syntymäpaino ohitettu ja painoa tänään 3270g. Tätillä ei ollut mitään huomauttamista, joten jatketaan samaan malliin :)
 
Meillä oli nyt tasan viikon ikäisenä eka neuvola ja samalla mun tikinpoisto. Painos tullut maanantain punnituksesta jo 250g, syntymäpaino ohitettu hurinalla! Nyt painaa siis 2865g :). Saatiin lupa pidentää vähän yön syöttöväliä kolmesta tunnista, kun tätä niiiiiin nukuttais. Päivällähän tää syö ihan tunninkin välein, hyvin maistuu!
 
Meillä oli nyt tasan viikon ikäisenä eka neuvola ja samalla mun tikinpoisto. Painos tullut maanantain punnituksesta jo 250g, syntymäpaino ohitettu hurinalla! Nyt painaa siis 2865g :). Saatiin lupa pidentää vähän yön syöttöväliä kolmesta tunnista, kun tätä niiiiiin nukuttais. Päivällähän tää syö ihan tunninkin välein, hyvin maistuu!

Ihanasti on toi syömisrytmi päiväpainotteinen!! :Heartred Täällä syödään ympäri vuorokauden samaa tahtia 2-3h välein jo siis neljättä viikkoa. :)
 
Meillä on keskiviikkona neuvola kun vk vanha. Tai neukku tulee kotiin. Meillä syödään kyllä ni reippaasti että varmasti syntymäpaibo jo ohitettu reilusta. Typyn paino oli jo kotiinlähtö tarkistuksessa lähtenyt nousuun. Syntyessä 2614g seuraavana aamuna (1pv) 2474g kotiinlähtö (2pv) 2546g :)

Meillä tankataan yötä vastan kunnolla. Toissayönä unta 7h putkeen ja muutenkin yöt menny 1-2 syötöllä :) Samaa kaavaa kuin aiemmatkin vauvat
 
Meillä on keskiviikkona neuvola kun vk vanha. Tai neukku tulee kotiin. Meillä syödään kyllä ni reippaasti että varmasti syntymäpaibo jo ohitettu reilusta. Typyn paino oli jo kotiinlähtö tarkistuksessa lähtenyt nousuun. Syntyessä 2614g seuraavana aamuna (1pv) 2474g kotiinlähtö (2pv) 2546g :)

Meillä tankataan yötä vastan kunnolla. Toissayönä unta 7h putkeen ja muutenkin yöt menny 1-2 syötöllä :) Samaa kaavaa kuin aiemmatkin vauvat


Mitö muuten teillä tarkoittaa yö? Klo mistä mihin? Tässä oli tosi paljon vaihtelua esikoisen aikaan muistan. Siis että miten vanhemmat sen ajatteli olevan
 
Me mennään sänkyyn n klo 22 ja noustaan 6.30-8 välissä. Sinä aikana vauva nukkuu ja syö. Kerran vaihdan yöllä vaipan.
Päivisin meinaa olla vaikeeta saada poika nukkumaan pitkiä pätkiä, etenki tollasen 2,5v seurassa. Nukkuu tosi paljo 10min pätkiä, onneks välissä 2-3h myöskin..
 
Siis annatteko nukkua koko yön putkeen jos nukkuu?
Miä oon synnärin ohjetta koittanu noudattaa et max 4h väliä ja sit herätettävä syömään.
Joka siis mun mielestä ihan älytöntä jos toinen on ihan umpi unessa, osaa kuitenkin nälkänsä jo ilmottaa. Ja pari kertaa ollut niin unessa ettei mitään toivoo ilman kunnon huudatusta että sais heräämään syömään, niin oon nostanut takaisin sänkyyn, yleensä tuosta herätysyrityksestä menee n. Tunti eteenpäin niin herää itse syömään. Viimeset 2yötä menny ihan pyllylleen just ton pakkoherättämisen takia.
Nukkumaan mennessä klo 22-23 kuitenkin syödään tosi hyvin ja päiväsaikaan syödään 2-4h välein.
Vähän tää on tätä opettelua näin ensimmäisen kanssa ja paljon ihmeteltävää kun ei oikeen tiedä asioista muuten kuin mitä kätilöt neuvoi.
Meille ylihuomenna tulossa neukkistäti kotikäynnille, saa nähhä ollaanko saatu syntymäpaino kiinni, synnäriltä lähtiessä oli vielä pikkuisen tippumisen puolella, mutta nyt on alkanut oma maidontuotanto niin hyvin käyntiin ja mun mielestä pikkunen syökin niin hyvin että ^__^ oli ainakin vähän noussut eiliseen paino kun punnittiin tuossa omalla kotivaa’alla :)
 
Mulle laitoksella sanottiin et pitäs syöttää 3h välein (syntymäpaino yli 4,5kg..), sitä ihmettelin yhelle yöhoitajalle ni se sano et anna nukkua mitä nukkuu, niin ekat pari yötä nukku 6h pätkät, sit alko heräileenki useammin. Eli en oo koskaan herättäny syömään eikä oo ollu ongelmaa siitä. Nyt syö yöllä 1,5-3h välein.. eli 2-4 kertaa yössä.
Päivisin tää asuu tissillä.. ei käytä sitä tuttina, tykkää vaan syödä. Ja kakata. :P
 
En miä esikoista ikinä herätellyt syömään, mutta tämän totaali minin kanssa on pakko herätellä 3-4h välein. Nuo verensokerit laskee muuten liika alas ja sit ei tajutakaan itse herätä syömään. Mutta jos tästä sais pikku hiljaa alkaa luottamaan vauvan omaan vaistoon...
 
En mä ikinä oo lapsia herätelly ja sairaalassakin sanottiin et nukkukaa kun nukuttaa. Sokerit pysyi hyvinä pitkistä unista huolimatta ja paino nousee,pissaa tulee ym niin miksi toista pitäs herätellä.

Meillä alkaa vauvan yö 22-08
Toissayönä nukkui 23-6.30 putkeen söi ja jatkoi unia 8.30 sit alkaa aamusin valveilla olo jakso.
Viimeyö 22.30-06 söi unta 8.30 asti

Tämmösenä se on nyt pari yötä ollu. Muuten saattanu syödä kerran jossain puol 4 pintaan. Illat roikutaanki tissillä ja päivällä syö paljon :)
 
Meillä ohjeena synnäriltä oli kans tuo 3h välein syöttö, mutta neuvolasta saatiin lupa pitää pidempiäkin välejä. Tää siis siksi, kun on alle 3kg, sokereissa ei ongelmia. Käytännössä tää ite kyllä herättää yöllä syömään n. 3,5h-4h välein. Ja päivällä ei muuta tekiskään ku söis :D.
 
Meilläkin oli ohjeena, et alle 3kg herätellä n. 3h välein syömään, mutta kun yli 3 kg niin vauvantahtisesti voi. Meillä syntymäpaino laski hetkeksi sinne alle 3kg, mut nopeeta tuli takas enkä enää herättele.
 
Takaisin
Top