Selkäkivut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja puffin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

puffin

Näppärä viestien naputtelija
Toukomammat 2018
Hieman on kolottanut selkää muutaman viikon(samalla vatsan puolta polttelee), mutta tänään(11+5) petti selkä totaalisesti ja mies joutui lähtemään töistä hakemaan minua ja esikoista kaupoilta, että päästään ehjinä kotiin.

Kipu on alaselässä ja selkää tosi vaikeaa suoristaa. Tiedostan, että esikoisen eroahdistuksen takia tullut nosteltua paljon, mutta tämä.on ihan tuskaa. Yskiminenkin sattuu selkään ihan hitosti. Nyt on pidetty lämmintä, otettu panadolia ja googleteltu tukivöitä(edellisestä vain semmoinen carriwellin hieman keveämpi tuki).

Onko kellään samanlaista? Tai kokemusta aiemmista raskauksista? Voiko olla tuo SI-nivel, joka temppuilee? Pari päivää sain järjestettyä lepoa, kun esikoinen pääsee mummolaan, mutta muuten ei mahdollista. Ja ensi viikolla lisäksi sitten omat työnaloitus sekä esikoisen päivähoidon aloitus.
Apua. Kääk.

Miulla oli edellisessä raskaudessa selkä ihan rikki ja jouduin olemaan saikulla paljon. Lopulta jouduin jäämään varhennetulle äippälomalle, koska selkä ei kestänyt työntekoa ollenkaan ja mukaan kuvioihin tuli supistukset. Mutta mahahan miulla oli jo iso siinä vaiheessa.
Eilen huomasin, että selkää vihloo taas siihen malliin, että saa nähdä miten käy..tukivyö on hyvä apu kyllä.

Ei ole kolemusta, mutta muutaman vinkin voin koittaa jakaa. Käy fysioterapeutilla, mielellään äitiysfysioterapeutilla, sulla voi olla esikoisesta vatsalihasten erkaumaa eikä silloin pysy pakka ns. kasassa ja selkä kipeytyy herkästi. Fyssari osaa tarkistaa tän ja neuvoa kuntouttavia liikkeitä. Voit käydä myös osteopaatilla tai jäsenkorjaajalla, ne osaa tasapainottaa mm. lantion. Tukivyö varmaan auttaa, mutta se ei poista ongelmaa. Synnytyskin sujuu aikanaan helpommin, kun lantio on tasapainossa ja vauvalla on tilaa liikkua kun virheasennot ei pakota vauvaa kummallisiin asentoihin.

Kiitos vinkeistä! Kävinkin tänään lääkärissä ja labrojen lisäksi(sulkee pois virtsa-ja munuaistulehdukset) sain numeron fysioterapeutille ja pikana kuulemma pitäis päästä. Tällä hetkellä kävely/istuminen tuottaa tosi suurta tuskaa eikä ole parin päivän levolla hellittänyt yhtään :(

Mulla on kanssa ollut tota alaselän kipuilua nyt ja tosiaan istuminen/kävely pahentaa. Vissiin se SI-nivel kiukuttelee. Aika ikävä vaiva enkä edes ajatellut, että näin alussa voisi olla selkävaivoja kun maha ei ole vielä kovin suuri ja mulla ei normaalisti ole selän kanssa mitään ongelmia. Ainoa mikä auttaa on lepo!

Jännää kipua alavatsassa keskellä..tänään suljettu pissatulehdus pois. Ultrassa sanottiin että istukka kiinnittynyt eteen, niin sillä jännittää onko kqikki hyvin. Pissattaa ihan koko ajan!..sillä epäilin tulehdusta kun ei ole tähän mennessä ollut näin hirveetä pissahätää koko ajan.

Mulla selkä kipeytyy levossa kaiken eniten joka lienee kertoo huonoista selkälihaksista. Jotkut yöt on ihan painajaisia ku havahtuu johonkin ja sit hyvä et pystyy kylkee kääntämään. Heti ku nousee ylös ni helpottaa. Mulla on lisäks aika pitkä selkäkin.. päivällä se ei vaivaa ollenkaan kun vaan muistaa liikkua.

Täälläkin alkaa selkä oirehtia,huomenna ois työvuoro ja maanantaina turvallisuuskoulutus saa nähä kykeneekö menemään.

Noniin! fysioterapeutin, lämpöhoidon, rullailun ja tukivyön avulla ollaan siinä tilanteessa, että suurin ongelma on enää istuminen. Hirvittävän pitkiä hetkiä en pysty istumaan ja liikkeellelähtö ongelma. Nyt kivut sillä tasolla, että voisin kuvitella olevan "vain" pahoja liitoskipuja. Enää ei meinaa taju lähteä kivusta. Ystävät ovat valaneet uskoa, että voi loppua yhtä nopeasti kuin alkoikin. Siinä toivossa eletään :D

Mulla on lonkat on kipeät kun lähtee liikkeelle. Helpottaa kunhan pysyy liikkeessä. Selkään saattaa tuntua väärä asento tai jos on liian väsyneet tai jumiutuneet lihakset. Si-niveltä epäilen. Mietin juuri, että mihinköhän sitä voisi mennä vaivoistaan kertomaan. Tuo fysioterapeutti kuulostaa pätevältä.

Mulla säteilee jalkoihin tää alaselän jomotus.. töissä tsrvoin lumihangessa ja se lysty loppui, kun alkoi toista polvea pakottamaan. Levossa sitten aina huomaa tuon selän jännittämisen ja jomotuksen. :(

Mulla on kans tänään särkeny alaselkää ja kipu säteilee pakaroihin ja reisiin. Mietinkin ettei vaan nyt taas olisi supistuksia kun aikaisemmissa raskauksissa on ollu noita ennakoivia suppareita jo kovin varhain. :( toisaalta tuolla lumessa tarpominen vaunuja työntäen tai lapsia pulkassa vetäen on saattanut saada vaan lihakset hapoille. Täytyy kuulostella oloa ja soittaa sit neuvolaan jos ei helpota parissa päivässä.
Onkohan neuvola auki välipäivinä vai pitääkö mennä sit päivystykseen jos olo ei helpotu?

Mulla on kans tänään särkeny alaselkää ja kipu säteilee pakaroihin ja reisiin. Mietinkin ettei vaan nyt taas olisi supistuksia kun aikaisemmissa raskauksissa on ollu noita ennakoivia suppareita jo kovin varhain. :( toisaalta tuolla lumessa tarpominen vaunuja työntäen tai lapsia pulkassa vetäen on saattanut saada vaan lihakset hapoille. Täytyy kuulostella oloa ja soittaa sit neuvolaan jos ei helpota parissa päivässä.
Onkohan neuvola auki välipäivinä vai pitääkö mennä sit päivystykseen jos olo ei helpotu?

Miten ihmeessä erottaa jalkoihin säteilevästä kivusta, onko ne supistuksia vai selkäkivun säteilyä jalkoihin? ..eka raskaus niin pelottaa nyt, että ei osaa tunnistaa eroa.

Mulla ei aiemmissa raskauksissa selkäkipuja eikä ennenaikaisia supistuksia juuri ollut, mutta ne oikeat supistukset kun tulivat niin ne oli ns. Aaltomaisia kiputiloja. Kipu säteili alavatsan/selkään sekä reisiin ja maha kovettui supistuksen voimasta.
Luulisinpa näin että jos tunnet nyt selkeästi kivun selässä ja jaloissa niin että kipu on 'pysyvää' niin kyse ei välttämättä ole supistuksista. Voit toki myös seurata onko vatsasi kivun päällä ollessa rento ja myötäävä vai kova/pinkeä selkä ja jalkakipujen kanssa yhtäaikaa.

Tiistain ja tämän päivän ollut saikulla selkäkipujen takia. Tänään neuvolalääkäri kirjoitti vielä ensi viikon saikkua. Lihasperäistä kipua, jumi selkärangan vieressä vasemmalla. Kirjoitti kylläkin myös unettomuuden osasyyksi työkyvyttömyyteen. En ole moneen viikkoon saanut nukuttua kunnolla ja tottakai päivät aitten väsyttää ajoin aika kovastikin.

Tiistain ja tämän päivän ollut saikulla selkäkipujen takia. Tänään neuvolalääkäri kirjoitti vielä ensi viikon saikkua. Lihasperäistä kipua, jumi selkärangan vieressä vasemmalla. Kirjoitti kylläkin myös unettomuuden osasyyksi työkyvyttömyyteen. En ole moneen viikkoon saanut nukuttua kunnolla ja tottakai päivät aitten väsyttää ajoin aika kovastikin.

Mulla tulee myös lihasjumia selkään ja huomasin että rullailu(pakaroiden) auttaa tosi paljon. Eli mulla se jumi lähtee tavallaan sieltä ja kun pakaroita rullailee ahkerasti niin pysyy hallinnassa.. :D

Ok kiitos. Mitäs olette mieltä siitä, kun neuvolalääkäri sanoi että ei ole tukivyön kannalla kun kyse lihasperäisestä selkäkivusta.. itseäni jäi mietityttämään.

Ok kiitos. Mitäs olette mieltä siitä, kun neuvolalääkäri sanoi että ei ole tukivyön kannalla kun kyse lihasperäisestä selkäkivusta.. itseäni jäi mietityttämään.

Mulle sanoi fyssari, että esim työpäivän voi pitää, mutta muuten olla ilman. Tuolloin lihakset joutuvat myös töihin, kun tukivyön kanssa eivät.

Tosiaan alaselkää ei kannata rullailla, samoin kuin alaselän hieromistakaan eivät kaikkia suosittele. Rullailu kannattaa tosiaan kohdistaa erityisesti sivupakaraan, jos sitä haluaa kokeilla. Mulla pitää joka ilta rullailla tai heti tauon jälkeen sattuu kahta kauheammin.

Takaisin