Uudestaan synnyttämään - synnytykseen valmistautuminen

Mää pelkään tuota matkaa sairaalaan (87km). Viimeksi olin jo 10cm auki kun päästiin sairaalaan ja vedet oli menny 1,5h aiemmin.

Mä oon aina ihmetellyt miten kaukana sairaalasta uskaltaa hankkia lapsia :confused: itsellä noin 10-20 min matka riippuen ruuhkasta.

Menitkö mamma84 viimeksi ambulanssilla vai omalla kyydillä?
 
Ambulanssiin sit huolivat mut vaikka ensin meinasivat et jos oltais voitu mennä omalla autolla. Kerrottiin kyl et poika on jalkatarjonnassa.
 
Mä oon aina ihmetellyt miten kaukana sairaalasta uskaltaa hankkia lapsia :confused: itsellä noin 10-20 min matka riippuen ruuhkasta.
HUSin alueella ei voi tietää, kestääkö matka 10 minuuttia vai tunnin, koska etukäteen ei pysty arvaamaan, mihin sairaalaan puhelinkätilö sinut synnytyksen käynnistyttyä osoittaa. Esikoista synnyttäessäni Kättäri, Naikkari ja Jorvi olivat kaikki sulussa, ja niin vaan oli matkailtava Helsingistä Hyvinkäälle synnyttämään.
 
Olikos se niin että uudelleensynnyttäjä ei saa epiduraalia ainakaan yleensä..? Se oli vaan niin taivas siinä kohtaa kun olin valvonut 30h putkeen, sen haluaisin uudelleen :D
 
Olikos se niin että uudelleensynnyttäjä ei saa epiduraalia ainakaan yleensä..? Se oli vaan niin taivas siinä kohtaa kun olin valvonut 30h putkeen, sen haluaisin uudelleen :D
Ei kai siinä mitään tuollaista sääntöä ole.

Epiduraalin saa, jos saa kätilöt uskomaan jo ennen ponnistusvaihetta, että synnytys on käynnissä. Jos kätilöiden mielestä synnytys ei ole käynnissä ennen kuin vasta sitten kun on jo ponnistamisen aika, ei epiduraalia enää ehdi saamaan. Yleensä toinen ja siitä seuraavat synnytykset ovat nopeampia kuin ensimmäinen synnytys, joten siinä ei välttämättä jää hirveästi aikaa tapella kätilöiden kanssa siitä, onko synnytys käynnissä vai ei.
 
Saa uudelleensynnyttäjäkin epiduraalin, jos tosiaan vain ehtii. :)
Ja Suskin kokemukseen mun on todettava ettei sekään riitä että kätilöt tietävät synnytyksen olevan käynnissä. Mulla esim. avautumisvaihe meni tokassa niin nopeasti ettei epiduraalia ehditty antaa.
 
Aloin kaivamaan enemmän tuota asiaa ja ei ole siis mitään lääketieteellistä estettä etteikö sais. Meidän sairaalassa kuitenkin usein annetaan epiduraali vain ensisynnyttäjille ja muille esimerkiksi spinaali. Tämä siksi että toinen tai kolmas synnytys etenee yleensä nopeammin kuin ensimmäinen ja spinaali on hyvä/parempi vaihtoehto siinä kohdin.

Täällä ei onneksi tarvitse tapella kätilöiden kanssa. Vaikkei kohdunsuu olisikaan vielä auennut hirveästi ja synnytys näin ei olisi virallisesti alkanut niin synnyttäjää kuunnellaan ja kipujen kanssa yritetään auttaa jos mahdollista eikä potkita pois jaloista.
 
Mä oon joka synnytykses saanu epiduraalin.. tosin keskimmäisen kohdal laitettii valmiiks johdot selkää ja pelkkä kipulääke siitä ja kunnon epiduraalin ei ehtiny saamaa kun ne viimiset 6cm aukes rytinällä.


Mä toivon et saan tälläkertaa kokee luomuna alkaneet supistukset eikä lääkkeellistä...
 
Esikoisen synnytys käynnistettiin ballonkin avulla. Synnytys meni hyvin, ja kesti alle 24h. :) Ihana kokemus jäi. Epiduraalin sain. Kokeilin myös tens-laitetta ja ihan aluksi istuin useita tunteja jumppapallon päällä kuumassa suihkussa :D Toivoisin seuraavasta synnytyksestä ehdottomasti sen, että sais kokee kuinka synnytys lähtee luonnollisesti käyntiin.. olis siis kiva ettei joutuis käynnistykseen! Jännittäähän se tuleva synnytys taas melko lailla mut ehkä se on enimmäkseen hyvää jännitystä :D
 
HUSin alueella ei voi tietää, kestääkö matka 10 minuuttia vai tunnin, koska etukäteen ei pysty arvaamaan, mihin sairaalaan puhelinkätilö sinut synnytyksen käynnistyttyä osoittaa. Esikoista synnyttäessäni Kättäri, Naikkari ja Jorvi olivat kaikki sulussa, ja niin vaan oli matkailtava Helsingistä Hyvinkäälle synnyttämään.

Olen kaksi lasta jo synnyttänyt HUS alueella ja kummallakin kerralla pääsin lähimpään sairaalaan. Kuvaamasi tilanne on todella harvinainen ja ikävä että on sattunut kohdallesi. Onneksi meiltä ei ole Hyvinkäällekään kuin 40 min matka.
 
Helsingin ruuhkat saattavat hidastaa matkaa, ja sekin hidastaa, kun tavarat pitääkin yhtäkkiä pakata sen mukaan, ettei sinne kukaan huvikseen lähde ajelemaan tai ohimennessä tuo yhtään mitään.
 
Me päästiin HUS alueella siihen lähimpään sairaalaan synnyttämään, mihin oltiin jo aiemmin ajateltu menevämme. Epiduraalin antaminen ei ole minulla ollut mikään ongelma, viime synnytyksessä ehdin saada sen kaksi kertaa vaikka toinen raskaus :) Ei ole nopeimmasta päästä olleet nämä minun synnytykseni...

Mitenkään kovasti en synnytystä odota, mutta menee sitten omalla painollaan. Ensimmäinen kesti 3 vuorokautta, ponnistusvaihe myös ikuisuuden. Jouduin itse leikkaussaliin synnytyksen jälkeen ja toipuminen vei aikaa. Toisen kanssa synnytys meni hieman paremmin mutta sain kohtutulehduksen ja menetin synnytyksessä kuitenkin niin paljon verta että hemoglobiini tippui 45 ja vei voimat. Sain verta ennen kotiutusta kun ei muuten lähtenyt nousemaan. Lapsilla on kaikki ollut hyvin molemminlla kerroilla, mikä on toki se pääasia :)
 
Meillä onneksi vain noin 15min. matka sairaalalle. Hyvä, että viimeksi kykeni sen matkustamaan. Kamalaa, jos synnytyssairaala olisi tosi kaukana. Viimeksi synnytys kesti vajaat kuusi tuntia niin nyt jännittää eniten kuinka nopeasti tämä syntyy. Salissa asiat eteni melko nopeasti, joten laitettiin spinaali eikä epiduraalia. Se toimi kyllä tosi hyvin. Aqua-rakkuloita en kyllä ota tällä kertaa. Niiden laitto vaan sattui, eikä ollut mitään hyötyä.
 
Me päästiin HUS alueella siihen lähimpään sairaalaan synnyttämään, mihin oltiin jo aiemmin ajateltu menevämme. Epiduraalin antaminen ei ole minulla ollut mikään ongelma, viime synnytyksessä ehdin saada sen kaksi kertaa vaikka toinen raskaus :) Ei ole nopeimmasta päästä olleet nämä minun synnytykseni...

Mitenkään kovasti en synnytystä odota, mutta menee sitten omalla painollaan. Ensimmäinen kesti 3 vuorokautta, ponnistusvaihe myös ikuisuuden. Jouduin itse leikkaussaliin synnytyksen jälkeen ja toipuminen vei aikaa. Toisen kanssa synnytys meni hieman paremmin mutta sain kohtutulehduksen ja menetin synnytyksessä kuitenkin niin paljon verta että hemoglobiini tippui 45 ja vei voimat. Sain verta ennen kotiutusta kun ei muuten lähtenyt nousemaan. Lapsilla on kaikki ollut hyvin molemminlla kerroilla, mikä on toki se pääasia :)
Apua! Kolmen vuorokauden synnytys kuulostaa tosi epäinhimilliseltä! Saitko yhtään nukuttua näitten vuorokausien aikana? Nostan hattua, melkoinen suoritus. Itse olisin jo varmasti vuorokauden jälkeen anellut sektiota.
 
Meillä nyt vielä lähenpänä synnytyssairaala, kun edellellisessä matka silloin noin 40min silloinkin olisi ollut, mutta halusin pienenpään synnyinpaikkani sairaalaan jossa ei enään synnytysosastoa ole tosi sääli sillä valitsisin edelleen mennä sinne. Nyt matka kestää noin 15-20min. Synnytys lähti käyntiin vesien menolla ja lähti siitä aika ripeästi käyntiin keski kokonaisuudessaan vähän yli kuusi tuntia joten aika ripeästi meni ja toivon että kakkosen kanssa mennään vähintään yhtä ripeästi. Ilokaasua käytin ja amme oli pelastus siinä supistukset vähän lievenivät olen aika piikki herkkä enkä ota mitään piikkejä kun pakolla olin heti sanonut sen että epiduraali ja muut saa jäädä ja samalla koitan mennä läpi tämän toisenkin ja toivon että piikkejä en tarvitse vain viime hädässä sen ottaisin.
 
Apua! Kolmen vuorokauden synnytys kuulostaa tosi epäinhimilliseltä! Saitko yhtään nukuttua näitten vuorokausien aikana? Nostan hattua, melkoinen suoritus. Itse olisin jo varmasti vuorokauden jälkeen anellut sektiota.

Ensimmäisenä yönä yritin vähän nukkua mutta supistukset oli tosi kivuliaita ja oksensin joka kerta supistaessa eli enpä kauheasti nukkunut. Synnytys lähti käyntiin siis vesien menolla. No, siitäkin selvittiin ja toisen kanssa kätilö sanoi heti että tehdään tästä kerrasta ainakin nopeampi [emoji16]
 
Lehdessä oli jotain juttua, että synnyttävät naiset kieltäytyvät vauvan sydänäänien seuraamisesta synnytyksen aikana, mikä on johtanut vauvan vammautumiseen. Miten teillä seurattiin sydänääniä synnytyksen aikana? Mulla oli sellainen vyö vatsalla, jossa oli kaksi pyöreää anturia mittaamassa sydänääniä. En saanut liikkua synnytyksen aikana. Joka supistuksessa nämä anturit painoivat niin hemmetisti vatsaa, ja tuntui kuin vyö olisi pureutunut sisuksiini. Supistuksen aikaan minun oli pakko repiä vyötä pois, koska se sattui niin paljon. Oksensin monta kertaa. Pyysin epiduraalia pari tuntia, mutta anestesialääkäri oli kuulemma kiireinen. Pointtina kuitenkin, että jos kaikki sykkeenseurantalaitteet ovat yhtä kamalan tuntuisia, en yhtään ihmettele kielteisyyttä. Synnytykseni meni monelta osaa ikävästi, eikä kaikkiin asioihin ole välttämättä mahdollista vaikuttaa seuraavassa synnytyksessä. Tuota vatsapantaa en kuitenkaan enää halua. Luin, että on olemassa myös langattomia sykkeenseurantalaitteita, kokemuksia?
 
Ainakin alkuvaiheessa multa mitattiin kanssa vatsan päältä sykkeet, oisko jomman kumman kanssa mitattu sykkeet vauvan päästäkin anturilla. Mä en oikeastaan muista tuosta sykkeenmittauksesta muuta kuinn sen, että mua häiritsi kun ei saanut vaihdella asentoa sen mukaan mikä itsestä olisi tuntunut parhaalta.
 
Mulla ei oo lainkaan ikäviä muistikuvia niistä vöistä tai antureista enkä muista että olis täysin kielletty liikkumastakaan. Ainakin muistelisin että saatoin vaihtaa asentoa jossain kohtaa. Noiden lisäks vähän ennen ponnistusvaihetta otettiin verikoe vauvan päästä, jolla selvitettiin ettei kärsi hapenpuutteesta. Vietin salissa 10h ennen lapsen syntymää mutten edes muista minkä ajan olin käyrillä. Veikkaisin noin viimeistä 3-4h kun sain epin ja nukuin siitä ajasta 2h. Alkuvaiheen salissa olosta vietin suihkussa ja käyrää otettiin vain 1-2 krt.

Muoks. ja taidettiin tosiaan laittaa nuo anturit vauvan päähän ennen ponnistusvaihetta.
 
Takaisin
Top