Synnytys

Oyssissa on vissiin edelleen ohjeistus että vierailulla voi käydä isä ja lapsen sisarukset tai tukihenkilö. Mun mielestä ihan hyvä niin, kun jos enemmän tulis porukkaa niin siinä väsyis liikaa. Ja mua ärsyttäs jos samassa huoneessa olevilla lamppais siinä hirveesti vieraita, kun haluaa itse levätä sen minkä voi ja tutustella vauvaan :)
 
Täällä ei pestä, pyyhitään vain ja hyvä niin. Ymmärsin että iholle hyödyllistä että siinä on vielä sitä kinaa joka suojaa ihoa. Ja ihokontaktissa saa terveen ihon bakteerikannan. Sitten kotiinlähtöpäivänä kylvetys ennen omiin vaatteisiin vaihtamista. :)
 
Kuulun kans niihin jotka ei niin vieraista välitä ekoina päivinä. Ei vaan jotenkin jaksa esittää pirteää ja pingottaa vieraiden takia ja odotella että koska tajuavat lähteä kotiin. Oon ainakin niin tolkku pois ja väsynyt ettei vaan kiinnosta.
 
Muutaman tunnin synnytyksen jälkeen appivanhemmat toi esikoisen sairaalalle ja toki itekin sitten kävivät siinä tervehtimässä.
Seuraavana päivänä vierailutunnilla tuli miehen sisarukset käymään ja kolmantena mun vanhemmat. Sisarusten kanssa siirryttiin pois huoneesta yhteiseen oleskelutilaan, kun oli kerralla niin paljon porukkaa.
Mä oisin ite tykänny, jos ois voinu tulla muutama ihminen vaan kerralla, mutta pitkin päivää oman rytmin mukaan vaikka sitte vaan siihen aulaan moikkaamaan. Musta tuntu, että kaipasin siihen ihmistä vierelle jakamaan sitä ihmettelyä ja tutustumista, kun mies ja esikoinen ei voinut olla siellä koko aikaa. (Olisivat siis melkein koko päivän saaneet olla, mutta ei käytännössä ole mahdollista. Ei semmoisessa kolmen hengen huoneessa tai edes siinä yhteistilassa voi olla pitkään 2v kanssa.) Esikoisen kohdalla saatiin perhehuone ja pystyttiin miehen kanssa yhdessä ottamaan tulokas vastaan rauhassa. Se sopi mulle selkeästi paremmin :) Sillon en odottanut vieraitakaan niin malttamattomasti.
 
Ei tartte kyllä kenenkään tulla sairaalaan meitä kattoon. Siis jos hyvin käy niin eihän sielä ollakaan kun pari päivää... Mutta mä tiedän, että heti kun ollaan päästy kotiin niin änkee kaikki lähimmät sukulaiset kylään. Mikä on siis tavallaan kiva, mutta toivoisin silti, että saatais rauhassa kotiutua edes sen kotiintulopäivän ajan. Toinen mikä vähän ärsyttää on yksi sukulainen joka kerkiää jo koko so-me:n onnitteleen ja kuuluttaan läpi varmaan ennenku ite keritään kertoa tärkeimmille. Täytyykin muistaa erikseen kieltää, ettei saa sitten mitään syntymäilmoitusta meidän lapsesta tehdä... Ja en ajatellut kenellekään ilmoitella missä vaiheessa synnytystä ollaan. :D sitten kun on onnellisesti sylissä rauhassa niin voin soittaa omille vanhemmilleni ja sisaruksilleni. :)

Ai että mä olen hirveän mukava ja sosiaalinen ihminen :D
 
Omalla kohdalla en halunnut vieraita esikoisen aikaan sairaalaan. Oli paha rs-viirus liikkeellä ja moni sanoi olevansa flunssassa. Eli ei tosissaa tarvii tulla. Ja ois kohteliasta muutenkin kertoa tai jättää tulematta kipeenä. Meille siis saa tulla kotiin vaikka kuinka paljon, mutta pari änkes selkeästi kipeänä kun vauva oli alle viikon! Ai että mua kypsytti tollainen tietynlainen itsekkyys, eivät siis etukäteen sanoneet tms.

Ja osastolle ois mun puolesta muuten voinut tulla, mutta olin päässyt niiden kolmannen asteen repeämisten kanssa vasta osastolle leikkaussalista ja vauva oli tosi huudokas. Lisäksi olin ollut jo käynnistyksessä yli vuorokauden, että aivan seis ja väsynyt. Niin en siksi halunnut kuin olla vauvan ja miehen kanssa perhehuoneessa.

Mutta jos menee nyt paremmin ja vierailija ei ole kipeä niin tervetuloa vaan.
 
Mun perhe kävi kerralla moikkaamassa meitä sairaalalla kun vauva oli 2vrk vanha. Alkuun ajateltiin, ettei vastaanoteta vieraita sairaalalle, mutta muutettiin mielemme. Perhe oli ymmärtäväinen ja eivät ottaneet vauvaa syliin ja olivat vain hetken. Olin vielä silloin tosi väsynyt. Siitä parin päivän päästä, kun oltiin kotona, kävi toinen siskoni uudestaan ja mieheni vanhemmat myös moikkaamassa. Muut kuin oma ja miehen perhe eivät ole vielä tervetulleita. Ja kaikille oon painottanut ja tuun painottaa sitä, että meille tullessa täytyy olla täysin terve. Nuhaisenakaan ei ole meille tervetullut!
 
Me saatiin nyt uudelleensynnyttäjänäkin perhehuone. Otettiin ekaksi yöksi vaan, mut oli kyl tosi hyvä valinta :)
Vieraat täällä saa käydä klo 18-19 ja meillä ainakin mummit oli alle 30min.
Eilen illalla siirryin 4h huoneeseen, toistaiseksi oon yksin, mut pitää illan vierailuaikaan mennessä katsoa paljonko täällä on muita, että haluanko edes vierailijoita.

Kipeenä kukaan ei tule, se on tehty selväksi ja onneksi monet ymmärtävät tämän ite.
 
Mä taas kuulun niihin jotka toivottaa ksikki kamut tervetulleeksi. Ainaki esikoisen kohdalla ku olin sairaalassa 6 päivää, joista viimiset 2 päivää ainoastaan poika oli samassa huoneessa - kylläkin sinivalolamppujen alla koko ajan - niin mulla oli kohtalaisen tylsää siellä..
Mun äiti ja sisko 2 lapsen kans kävi pikasesti katsomassa poikaa laitteissa ku lähtivät sit 1000km päähän. Sit yks hyvä ystävä kävi kurkkaamassa meitä kans pikaisesti ja sit 3 ystävää kävi ku poika oli lamppujen alla.
Eli kukaan ei saanu poikaa syliinsä, hyvä ku ite sain. Ja vain syötön aikana.
Ja sit ku päästiin kotia ni vähän väliä joku kävi kylässä pikaisesti ja mun puolesta kaikki olivat tervetulleita.

Oletan että ajattelen tässä tapauksessa samalla lailla mutta enhän voi tietää etukäteen missä kunnossa olen. Sektiohaavan kanssa ainakin pärjäsin koska särkylääkkeet auttoi ja voin ihan hyvin.
 
Täällä ei saa vieraat (paitsi oma mies ja muksut) tulla sinne huoneeseen osastolla. Pitää siellä käytävällä tavata muut vieraat. Ja mielestäni tosi hyvä juttu. Koska jos huoneessa on 4 äitiä vauvoineen ja kaikilla käy joku vieras ni ohhoh....
 
Täällä ei saa vieraat (paitsi oma mies ja muksut) tulla sinne huoneeseen osastolla. Pitää siellä käytävällä tavata muut vieraat. Ja mielestäni tosi hyvä juttu. Koska jos huoneessa on 4 äitiä vauvoineen ja kaikilla käy joku vieras ni ohhoh....

Vois kyllä kieltämättä olla aikamoinen hulabaloo, kun kaikkien vieraat samaan aikaan:grin

Me päästään aika varmasti tänään kotiin ennen vierailuaikaa! Itku pääs aamulla kun hoitaja kysyi, ollaanko halukkaita tänään kotiutumaan. Olik ymmärtäny, et menis ainaki huomiseen ennen ku päästään kotiin. Vähä nous tunteet pintaan, et mahollisesti jo muutaman tunnin päästä olis perheen kanssa kotona!:joyful:
Lääkärintarkastuksessa vauvalla kaikki ookoo ja jos seuraava sokeriarvo on hyvä, ni päästään kotiin!
 
Täällä ei saa vieraat (paitsi oma mies ja muksut) tulla sinne huoneeseen osastolla. Pitää siellä käytävällä tavata muut vieraat. Ja mielestäni tosi hyvä juttu. Koska jos huoneessa on 4 äitiä vauvoineen ja kaikilla käy joku vieras ni ohhoh....

Mä olin sillon huoneessa missä oli 2 sänkyä ja välillä olin yksinkin, niin ei vieraat haitannu. Mies oli siellä aamusta iltaan, nyt tietty eti juttu edessä ku on toi 2,5v esikoinen. En usko että hän siellä jaksa olla kovinkaan paljon.

Mulla oli yks tuttu n kuukaus sit naistenklinikalla ja sanoi että siellä osastolla missä hän oli ei ollut vierailuaikoja vaan periaatteessa aina sinne sai mennä.. outoa.
 
Täh? Ei oltu pesty?? Kyllä meillä esikko pestiin siinä synnytyssalissa ja puettiin ennen osastolle menoa

Täällä ne ei pese ainakaan alatiesynnytyksen jälkeen ja ohjeeksi saatiin kylvettää ekan kerran aikasintaan viikon ikäisenä :) toki pylly pestään tarvittaessa ja vauva putsattiin kyllä verestä ym ettei siitä edes nähnyt, ettei ole kylvetetty. Pesemättömyys tekee hyvää ihon bakteerikannalle ja kina suojaa ihoa :)Muutenkin vauvat hengailee vaipassa pelkkä pipo päässä joko äidin viekussa ihokontaktissa tai kapalossa
 
Täällä on myös max kahden hlön huoneita, mikä on ihan kiva. Puoliso saa tulla sinne huoneeseen, mutta muut vieraat tavataan käytävässä sellasessa pikku aulassa, sekin sopii mulle oikein hyvin. Vieraiden osalta joulun välipäivinä on odotettavissa aika montakin visiittiä, mutta onneks siinä vaiheessa ollaan jo se vajaa pari vk oltu vauvan kanssa kotona. Kipeitä ei meillekään oteta vastaan!
 
Mun perhe kävi kerralla moikkaamassa meitä sairaalalla kun vauva oli 2vrk vanha. Alkuun ajateltiin, ettei vastaanoteta vieraita sairaalalle, mutta muutettiin mielemme. Perhe oli ymmärtäväinen ja eivät ottaneet vauvaa syliin ja olivat vain hetken. Olin vielä silloin tosi väsynyt. Siitä parin päivän päästä, kun oltiin kotona, kävi toinen siskoni uudestaan ja mieheni vanhemmat myös moikkaamassa. Muut kuin oma ja miehen perhe eivät ole vielä tervetulleita. Ja kaikille oon painottanut ja tuun painottaa sitä, että meille tullessa täytyy olla täysin terve. Nuhaisenakaan ei ole meille tervetullut!

Ei ottanut vauvaa syliin? Miksi ei?

Ja joo oon mäki aina sanonut, että ei kipeänä. Viimeks vaan ei kaikki sitä kunnioittaneet ja asia tuli ilmi vasta ovella
 
Ei ottanut vauvaa syliin? Miksi ei?

Ja joo oon mäki aina sanonut, että ei kipeänä. Viimeks vaan ei kaikki sitä kunnioittaneet ja asia tuli ilmi vasta ovella

Tyytyivät ihastelemaan vauvaa ja uskon, että eivät uskaltaneet niin pientä syliin ottaa ja myös mahdollisten pöpöjen takia pitäytyivät hieman kauempana. Ja hyvä niin. Sylittelyn aika oli sitten viikonloppuna, kun mm. tytön tädit tulivat käymään. Kerkeäähän sitä vauvaa pitää sylissä vielä paljon! :happy:
 
Joo tottakai kerkee. Omat läheiset vaan tuntien ei ois mahdollista, etteivät ottaisi. Toki jos vauva nukkuu, syö tms. Itsekin kaikista läheisimpien kanssa jos meen laitokselle ni haluan ehdottomasti vauvan itelleni :D. Taas tietty jos vaan on hereillä.
 
Käynnistykseen mentiin ja olen tähän hyvin tyytyväinen :grin Saas nähdä montako päivää täällä makoillaan. Jos olis ollu eri tilanne niin toki olis ollu kiva ootella sitä luonnollista käynnistymistä mutta rupes pikkuhiljaa stressaamaan tää hepatoosi (ja kun on kuullu siitä viikosta 35 'kyllä tää varmaan käynnistyy ennen laskettua aikaa' niin sitä on sitten eläny jatkuvasti siinä uskossa että käynnistyy koska vaan... kiellettiin pidemmäs ulottuvat reissut siinä viikolla 35, että olis jatkuvasti synnytyssairaalan lähettyvillä... niin henkinen jaksaminen alko olla lopuillaan)
 
Takaisin
Top