Kela

Mulla ei työnantaja maksa äippälomalta palkkaa, joten en edes sen puolesta ymmärrä miten tän homman käsittelyssä on menny jo 3vk. Eikä mitää liitteitä puutu. Jos ei tällä viikolla päätöstä ala kuulumaan ni otan ite yhteyttä kelaan :grin
Äitiysavustushakemuksessa menny vasta viikko eikä siitäkää päätöstä

Jos hait 6kk taaksepäin palkkaa ne odottaa palkanlaskijalta palkkatiedot ja lomaraha määrät. Ne täytyy palkoista viimeistään ilmoittaa 1kk ennen ekaa maksupv. Tiedoissasi lukee mihin mennessä kela ne on pyytäny toimittamaan.
 
Jos hait 6kk taaksepäin palkkaa ne odottaa palkanlaskijalta palkkatiedot ja lomaraha määrät. Ne täytyy palkoista viimeistään ilmoittaa 1kk ennen ekaa maksupv. Tiedoissasi lukee mihin mennessä kela ne on pyytäny toimittamaan.


Juuri näin, mulla alkaa äippäloma 1.11 ja palkkatiedot pitää olla kelassa viimeistään 14.11. Mulla työnantaja tosin ilmoitti ne jo, joten sain päätöksen jo nyt.
 
Jos hait 6kk taaksepäin palkkaa ne odottaa palkanlaskijalta palkkatiedot ja lomaraha määrät. Ne täytyy palkoista viimeistään ilmoittaa 1kk ennen ekaa maksupv. Tiedoissasi lukee mihin mennessä kela ne on pyytäny toimittamaan.

Täytyyks nää erikseen palkanlaskijan toimittaa, jos oon ite laittanu jokaisesta palkkakuitista sinne kopion? Eikä työnantaja maksa mulle palkkaa äitiyslomalta, ku oon opiskelija.
Mä ajattelin, että riittäis kun itse laitan palkkakuiteista sinne kopiot..
 
Täytyyks nää erikseen palkanlaskijan toimittaa, jos oon ite laittanu jokaisesta palkkakuitista sinne kopion? Eikä työnantaja maksa mulle palkkaa äitiyslomalta, ku oon opiskelija.
Mä ajattelin, että riittäis kun itse laitan palkkakuiteista sinne kopiot..

Mutta eikös silloin jos valitsee sen edeltävän 6kk ajalta, niin laskenta suoritetaan 6kk ajalta ennen kuin jää äippälomalle. Eli tietoja ei voi lähettää palkoista ennen kuin on jäänyt pois töistä...vai miten se nyt menee?
 
Ihanaa ku jään hoitovapaalta äitiyslomalle niin ne ottaa vanhojen tietojen mukaan. Että mä inhoon täytellä ja miettiä lippulappuja.
 
Ilmoittaa jos pyydät!! Ei se kela niitä lähe kyselemään, vaan itse otat esim. palkanlaskijaan yhteyden että ilmoittaisitko...

Soitin tänään varmuuden vuoksi palkkoihin ja he ilmoittavat kelalle vielä tietoja palkanmaksusta äitiysloman aikana.
 
Huih. Onneks tajusin vähä laskeskella itelle uutta veroprossaa loppuvuodeksi.. tää alkuvuosi menny 9,5%:lla, mut vikat 3 kuukautta onki sit melkein 20%.. mut ihan kiva ettei sit tuu kauheet mätkyt perässä ku unohtaa..
Tänä vuonna tulee parinsadan palautus, jee. Ja kerranki sopivaan aikaan ku on lapsi just syntyny
 
Mä oon niin onnellinen ku saan just ennen tai jälkeen syntymän yli tonnin palautukset :) Ootin muutamaa sataa ja tuli pikkasena yllätyksenä. Huomenna pitäis soittaa töihin ja kysellä tartteeko tulla käymään toimittamaan raskaustodistusta. Sit pitäis laittaa kelalle paperit vetämään kun saa päivistä selvää että mihin asti työpaikka maksaa palkkaa.
 
Joo onneks tulee veronpalautuksia tosi kivasti tänä vuonna! :happy: Mun pitää tänään kanssa soittaa Kelaan ja kysellä mikä meininki siellä on ja onko kaikki mun äitiyslomaan ja -vapaisiin liittyvät hakemukset ok ja onko työpaikka ilmoittanut kuinka maksaa palkkaa äitiysloman aikana. Pyysin kyllä jo aiemmin palkkatoimistoa ilmoittamaan, että asian pitäisi olla kunnossa, mutta eihän näistä koskaan tiiä ovatko hoitaneet... Ja kummallista oli, kun kävin eilen Kelan omilla sivuilla katsomassa tilannetta, sinne oli tullut jokin sairauspäivärahahakemus 30.8. enkä ymmärrä mikä se sit on. En oo tässä sairastellut saati tehnyt mitään sellaista hakemusta! o_O Ja eikai joku äitiyslomiin liittyvä hakemus tuolla nimellä mene? En ees päässy tutkimaan sitä hakemusta mistään nii kiva. :banghead: No, tänään selviää kunhan soitan sinne.
 
Koskahan sitä ite muistais laittaa hakemukset Kelalle... tuolla jossain se raskaustodistus pyörii. Jotenkin ei ny vaan oo ollu ekana to do-listalla.
 
Eikös ne palkkatiedot katsota joko sen 6kk ajalta tai sitten edellisen vuoden mukaan? Vai meniskö se nyt niinkuin verotietojen mukaan vuoden 2015 ajalta kun tän vuoden puolella vielä hakee noita tukia? Hieman sekavaa....
Mulla tais viime ja ehk sitäkin edellisenä vuonna olla vähän paremmat tulot kuin tänä vuonna niin ehkä mieluummin sen mukaan...
tänään olisi tarkoitus käydä työmaalla ennen vuoroa täyttämässä äippäloma-paperit ja muut. Äitiysloma alkais sitten 23.11. :)
Lueskelin ja mietein tota rahan tulo hommaa täällä että kun noin "myöhään" jään vasta älomalle. Tulee onneksi vielä joulukuun alkupuolella 1palkka ja sitten ne palautukset niin ei pitäisi olla hätiämitiä ^_^ ja en tiedä mikä käytäntö meidän firmassa on vai saako itse päättää että maksetaanko kertyneet kesä- ja talvilomat pois vai säästetäänkö töihin paluuseen.. ehkä otan nekin kuitenkin suoraan pois :) kaikki pois mitä saa.. on sitä myöhemminkin aikaa kituutella ja ens vuonna on tota "lomaa" muutenkin niin mitä niitä säästelemään :woot:
 
Minulle sanoi ihan palkanlaskija että toimittaa kelalle 6kk:n palkkatiedot lokakuun lopussa kun on lokakuun palkan laittanut maksuun. Ihan hyvä kun sanoi suoraan milloin laittaa niin voin sitten tarkistella marraskuun alussa mikä on tilanne kun 30.11 piti olla vasta kaikki toimitettu. Ja otin tosiaan tuon 6kk:n mukaan kun muuten olis ollu se 2015 mukaan jolloin olin loppuvuoden äippälomalla esikoisesta niin tulot oli tosiaan ainakin sen 5tonnia pienemmät ja meni siis siihen 20% haarukkaan.
 
Jep. Kävin just juttelemassa ja virallistamassa oman äippälomani. Meillä pitää erikseen pyytää jos haluaa 6kk mukaan. Ja 42päivää maksaa työnantaja äippäloman alusta. Ihan jees. Johan helpotti kun pääsi kyselemään kaikki mieltä arveluttavat asiat ja nyt pääsee sitten tekemään kelalle kaikki tarvittavat hakemukset ^_^
 
Mulla on vasta huomena kela-neuvola. Mutta sit saaan viimeinkin laittaa kaikki hakemukset menemään :) Huomen 23+4.
 
Mä oon niin onnellinen ku saan just ennen tai jälkeen syntymän yli tonnin palautukset :) Ootin muutamaa sataa ja tuli pikkasena yllätyksenä. Huomenna pitäis soittaa töihin ja kysellä tartteeko tulla käymään toimittamaan raskaustodistusta. Sit pitäis laittaa kelalle paperit vetämään kun saa päivistä selvää että mihin asti työpaikka maksaa palkkaa.

Kela saa sen itekki selvitettyä maksaako vai ei :)
 
Kaikki asiat Kelassa ok mulla! Nyt vaan oottelen päätösten tuloa nähtäväksi nettiin ja kotiin ja mammaloman alkua! :happy:
 
JES! Nyt on Kela-asiatkin laitettu vetämään. Nyt ei tarvitse kuin odotella ^_^ Hirvee henkinen helpotus kun saa asioita eteenpäin :)
 
Mulle tuli tänään päätös äitiysavustuksesta eli ei pitkään niin pääsee hypisteleen pieniä vaatteita ♡
 
Mulle tuli tänään päätös äitiysavustuksesta eli ei pitkään niin pääsee hypisteleen pieniä vaatteita ♡
Mulle tuli kans eilen. Lähettävät sen Matkahuoltoon, jonka aukioloajat on täällä ainakin ihan epäinhimilliset. Saas nähdä miten onnistuu sen hakea sieltä, kun töissäkin pitäis olla :bag:
 
Takaisin
Top