Kela

Nyt on hakemukset kelaan laitettu: äitiysavustus pakettina, äitiysraha, vanhempainraha ja lapsilisä haettu. Jee ne on nyt tehty! Huomenna sitten vakuutusvertailujen kimppuun. :joyful:

Mammaloman alkuun ois 2,5kk aikaa. :) Työntäyteinen syksy on tiedossa ja hyvä vaan jos voin olla mammaloman alkuun asti töissä. :happy: Mutta sen näkee sitten myöhemmin kuinka käy. En aio ottaa stressiä ja riskejä vaan jään sit saikulle, jos tilanne jossain vaiheessa sitä vaatii. :)
 
Minäkin laitoin eilen kaikki kela jutut hakuun, työnantaja ilmoittaa 6kk tulot kelalle ja hakee niiden osan äippärahoista kelalta
 
Mäki odottelen Kelan päätöstä näistä äippärahoista + lapsilisistä. Hyvä olla ajoissa liikenteessä:grin

Päädyttiin sitten tälle toisellekin ottamaan äitiyspakkaus! :) oli ihan suloinen tänä vuonna. Tosi pitkään jaksoin pähkäillä, kunnes vaa päätin, että otetaan ja laitoin hakemuksen menemää! Enää ei voinu muuttaa mieltää :p
 
Täällä myös laitettu hakemukset ja liitteet kelalle :)
Päädyttiin ottamaan äitiysavustus rahana, meillä kun on jo peitot ja pussit sun muut aiempien muksujen jäljiltä :)
Käytetään avustus sitten kaukalopussiin ja windfleecehaalariin joihin oon ihastunut :)

Nämä on siis vaatteiden lisäksi ainoat mitä meiltä puuttuu :)
 
Nyt taas vähä kiukku laantui Kelaa kohtaan... 6pvää sitten kiukuttelin täällä(kin) Kelan toimimattomuudesta, kun olin hakemuksia laittamassa. Sain siis soittaa (ei vastattu) ja käydä toimistossa (tunnin jono ja 2min asia) ennen kuin sain hakemukset tehtyä. No, nyt 6 pvää myöhemmin tuli jo postista päätökset ja kaikki oli oikein laskettu!!! :Heartred Nyt voin odotella rauhassa "loman" alkamista. :)
 
Niin ja äitiysavustus tulee maksuun jo huomenna! :O Sitte vaan odotellaan TrippTrapp-tarjouksia. :)
 
Mutta ottakaa huomioon, että jos äippäloma aloittaa varhennettuna, se lyhenee sieltä toisesta päsätä!

Just sen takia alotan varhennettuna. :) Alle 2v lapsesta saa kuntalisää kotihoidontukeen ja kun oon nyt kotihoidontuella niin mun on järkevämpää lyhentää sitä kotihoidontukea tästä päästä kun on yksi yli 2v kotona kuin säästellä sitä loppua kun mulla on yksi alle 2v ja yks alle kouluikäinen kotona :)
 
Mulla tuli useamman viikon odottelun jälkeen päätökset, äitiyspakkauksesta, äitiysrahoista ja sit saan vielä esikosta hoitolisää :) Tänään tuli viesti, että pakkaus on haettavissa!
 
Just sen takia alotan varhennettuna. :) Alle 2v lapsesta saa kuntalisää kotihoidontukeen ja kun oon nyt kotihoidontuella niin mun on järkevämpää lyhentää sitä kotihoidontukea tästä päästä kun on yksi yli 2v kotona kuin säästellä sitä loppua kun mulla on yksi alle 2v ja yks alle kouluikäinen kotona :)


Tietty jos on edukkaampaa tehdä noin, mutta esim. minun tilanteessani ei ole!
 
Tietty jos on edukkaampaa tehdä noin, mutta esim. minun tilanteessani ei ole!

Joo ei tietty kaikissa, mutta ite oon tän tarkalleen laskelmoinut :D Esikko myös tuli silleen etuajassa että vaikka hänenkin kanssa alotin varhennettuna (just töissä pärjäämisen takia ja surkeen saikkurahan takia (kun tein oikeesti enemmän tunteja kun sopparissa luki)) niin ehdin olla semmoset 3-4 viikkoa äippälomalla ja sit vielä tein sunnuntaivuoroja silleen että viikko ennen esikon syntymää olin vielä vikaa vuoroa tekemässä :P
 
Minä laitoin myös tämän kuun alussa kelaan kaikki hakemukset, jotta kerkeevät sitten varmasti tehdä päätökset hyvissä ajoin ennen laskettua. No päätös tuli päivässä ja pakkaus reilussa viikossa :hilarious: viimeksi kun olen Kelan kanssa asioinut joskus opiskeluaikoina ei ollut ihan niin nopeaa toimintaa !
Mutta ihana oli päästä hypistelemään pakkauksen sisältöä :Heartred
 
Minä laitoin myös tämän kuun alussa kelaan kaikki hakemukset, jotta kerkeevät sitten varmasti tehdä päätökset hyvissä ajoin ennen laskettua. No päätös tuli päivässä ja pakkaus reilussa viikossa :hilarious: viimeksi kun olen Kelan kanssa asioinut joskus opiskeluaikoina ei ollut ihan niin nopeaa toimintaa !
Mutta ihana oli päästä hypistelemään pakkauksen sisältöä :Heartred

Mun mielestä nää kotihoidontuet ja äippätuet käsitellään paljon nopeemmin kuin esim yleinen asumistuki tai opintotuet. Voi johtua siitä, että noissa asumisjutuissa ja opintotuissa on suuremmat ruuhkapiikit ja Kelaan ei tietääkseni palkata mitään kausityöntekijöitä :)
 
Mä laitoin vanhempainpäiväraha hakemuksen 1.8 menemään kelaan eikä sitä ole vielä käsitelty.
Innolla odotan kauan ne meinaa vielä pitkittää. Kaikki liitteet on samantien laitettu verkkopalvelun kautta menemään.
Yritän muutenki vähä hassuilla tuloilla hakea tota rahaa, senkin puolesta olis kiva tietää hylkääkö ne sen vai mitä tapahtuu.

Onneks tässä on vielä hyvin aikaa ennen ku äippäloma alkaa:wink
 
Sain eilen myönteisen päätöksen kelasta ja kaikki oli kunnossa! Pakettia odotellessa... Viikko meni mulla päätöksen saannista
 
Vanhempainraha päätöksen nopeuteen vaikuttaa sekin, että milloin palkanlaskia toimittaa palkkatiedot.
 
Ilmoittako palkanlaskija kelaan tiedon siitä, kuinka paljon ja kauan palkanantaja maksaa palkkaa äitiysloman ajalta?

Eilen kävin katsomassa päätökset kelan sivuilta ja äitiyspakkaus hakemus on hyväksytty ja tulossa! :love2
 
Mulla ei työnantaja maksa äippälomalta palkkaa, joten en edes sen puolesta ymmärrä miten tän homman käsittelyssä on menny jo 3vk. Eikä mitää liitteitä puutu. Jos ei tällä viikolla päätöstä ala kuulumaan ni otan ite yhteyttä kelaan :grin
Äitiysavustushakemuksessa menny vasta viikko eikä siitäkää päätöstä
 
Ilmoittako palkanlaskija kelaan tiedon siitä, kuinka paljon ja kauan palkanantaja maksaa palkkaa äitiysloman ajalta?

Eilen kävin katsomassa päätökset kelan sivuilta ja äitiyspakkaus hakemus on hyväksytty ja tulossa! :love2


Ilmoittaa jos pyydät!! Ei se kela niitä lähe kyselemään, vaan itse otat esim. palkanlaskijaan yhteyden että ilmoittaisitko...
 
Takaisin
Top