Kela

Pookkana , mulla laskettu aika on kuun lopussa, niin jos alottaisin 30 päivää ennen äitiysloman, niin mulla jäis melkein kuukausi kotihoidontuen ja äitiyspäivärahan väliin, ja tosiaan se viimenen kotihoidon tuki ois pienempi kuin normaalisti on. Laskin et äippäloma alkaisi silloin tyyliin 23.11. Mut jos ottais sen 50 päivän mukaan, niin e tarvis sit just joulukuussa kärvistellä. Muina kuukausina se ei niin paljon haittaa :) Hyvä tietää, et sen päivän voi valita milloin alkaa noiden päivien välistä :) Se oli mulle uus juttu, luulin et on kyse joko/tai vaihtoehdoista. Täytyy laskeskella mikä ois se paras nyt sitte vielä :)
 
Mutta ottakaa huomioon, että jos äippäloma aloittaa varhennettuna, se lyhenee sieltä toisesta päsätä!
 
Juuri tuon takia en aloita varennettuna kun se on sitten lapsi 8kk jolloin pitäis se hoitoon laittaa ja itse miettiä töihin paluuta. Toki eri jos ei työpaikkaa jne.
 
Tuo on hyvä huomio, että lyhentää loppupäätä jos aloittaa ajoissa. Meillä ei vauva mene hoitoon vanhempainvapaan jälkeen, mutta mulla alkaa olla kiire ehtiä kesäsesonkiin vielä töihin, niin aloitan mahdollisimman aikaisin lomailun nyt syksyllä, kun töissäkin on hiljaista. :)
 
Mites jos la on 19.12 ja äippäloma alkaa 17.11 (?) Eli milloin maksetaan viimeinen kotihoidontuki ja milloin maksetaa eka äitiyspäiväraha? Pomo ei vielä tienny että maksetaako tästä toisesta palkkaa ekalta 3kk vai ei... Esikoisesta sain palkkaa.
 
Tää voi kuulostaa tosi karskilta, mutta mä oon mielummin saikulla kuin alotan äitiysloman aikasemmin. Toki jos töissä kykenisin olemaan niin olisin siihen saakka kun äitiysloma alkaa.
Tämä juuri sen takia että äippäloma lyhenee sitten sieltä toisesta päästä, ja lomapäiviä ei kerry kuin se 1/kk äitiyslomalla ollessa..
 
Mä oon miettinyt kans tota varhennettua, ja tod.näk. aloitankin aiemmin. Oon tällä hetkellä esikoisen 1v7kk kans kotona, ja saan ihan minipientä kotihoidontukea, käteen joku 260-270e kk, kun Oulussa 80 euron kuntalisä loppuu, kun lapsi on 1,5v. Ootan kovasti että pääsen taas ansiosidonnaiselle äippärahalle :grin Aion olla lasten kanssa kotona suurin piirtein siihen saakka, kunnes kuopus noin pari vuotta, joten ei haittaa vaikka se vähän toisesta päästä sitten lyhenis. Ja näin saan sitten vähän pidempään myös kotihoidontukea molemmista lapsista, kun esikoinen täyttää 3v joulukuussa 2018.
 
Mites jos la on 19.12 ja äippäloma alkaa 17.11 (?) Eli milloin maksetaan viimeinen kotihoidontuki ja milloin maksetaa eka äitiyspäiväraha? Pomo ei vielä tienny että maksetaako tästä toisesta palkkaa ekalta 3kk vai ei... Esikoisesta sain palkkaa.

Kh maksetaan jälkikäteen kk viimeinen päivä. Äippäraha tulee sit myös joulukuussa.

Millä alalla olet? Jotkut vaatii että täytyis välissä käydä töissä että saa palkan töistä.
 
Mä oon ns. töissä kun pidän aiemmat lomat nyt pois ennen äippälomaa ja sitten kunta maksaa palkkaa äitiyslomalla sen 3kk.

Jenska, miksi vain 1lomapäivä kuukaudessa?

Mulla kertyi edellisen vanhempainvapaan aikana 26lomapäivää ja vanhoja oli 3pv niin nyt mulla alkaa kuuden viikon loma ennen varhennettua.
 
Kh maksetaan jälkikäteen kk viimeinen päivä. Äippäraha tulee sit myös joulukuussa.

Millä alalla olet? Jotkut vaatii että täytyis välissä käydä töissä että saa palkan töistä.

Pamin kampaajien tes. Luin sitä mut ei ollu erikseen mainintaa siitä että jos ei käy lasten välissä töissä. Oli vaan että palaa lomalta samaan työhön. Mut sitte löysin jonku lehtijutun jossa oli voittanu oikeudessa kun oli just kyse samasta. Mun pomon piti selvittää se mut aattelin sille joku päivä soittaa et tuliko selkoa ja kysyy samalla mun lomarahoista.
Ka palaan kyllä tän jälkee takasin töihin.
 
Jenska, miksi vain 1lomapäivä kuukaudessa?

Eikös ne vasta leikannut vanhenpainvapaan lomia? Muistaakseni astuivat keväällä -16 voimaan. Muistaakseni kertyy lomaa vaan 6kk ajalta, jolloin se ois karkeasti 1pvä/kk.
Joku joka on tutustunut aiheeseen paremmin vois vielä selventää :)
 
Tässä nyt asiaa pähkäiltyäni totesin että jos jään marraskuun lopussa äitiyslomalle niin maaliskuunloppuun kun on lomakausi niin vielä lomakaudelle joka alkaa 2019 huhtikuussa kertyisi täydet ja sitten seuraavaan jäisi kahden kuukauden kertymät plus sitten ne milloin palaa töihin? Eikö?
 
Jenska Joo nykyään lomia kertyy vain ensimmäisen 6 kk ajan.
 
Meni taas niin hermot tuon Kelan kanssa... Tein kaikki rahahakemukset netissä tänään ja pelästyin, kun äitiysrahan kohdalla oli vuoden 2015 tuloina joku 10000€. WTF?? Olin äitiyslomalla ja tuon verran olin ehkä saanut palkkatuloja. No, yritin soittaa sinne. Eihän sinne läpi pääse. Menin toimistoon. Jonotin tunnin ja sain vastaukseksi, että verottajalta he on sen tulon saanut, mutta ei niitä sen mukaan lasketa, et kyllä sieltä tulee samat rahat kuin esikoisestakin. Eli kaiketi tuossa summassa ei ollut mitään kelan maksamia, vaikka nekin on tietty verottajalla tiedossa. Ihan kiva olla sydänkohtauksen partaalla, et oisin tajunnut tän rahajutun jotenkin väärin, etten oiskaan saanut kunnon äitiysrahoja!!! :/ :/ Nyt sitte odotetaan vähän rauhallisemmalla mielellä sitä päätöstä. :)
 
Mitäs järkeä tossa nyt on, et järjestelmä näyttää "väärin"... eikö se vois näyttää vaikka erikseen 2015 palkkatulot ja sitten sun saamat etuudet ja ne yhteensä, minkä mukaan sit lasketaan.. Kela..argh..
 
Jee, sain vihdoinkin kelalta hoitotukipäätöksen, eihän siinä mennykkään kun 9 viikkoa :D
 
Tänään käyty kela-neuvolassa ja hakemukset laitettu menemää. Mä en vieläkää osaa sisäistää että meille tulee vauva! :D Vaikka ootan innolla pakkausta ja virkkaan peittoa yms. Mut ei mee silti kaalii..
 
Tänään käyty kela-neuvolassa ja hakemukset laitettu menemää. Mä en vieläkää osaa sisäistää että meille tulee vauva! :D Vaikka ootan innolla pakkausta ja virkkaan peittoa yms. Mut ei mee silti kaalii..

Mulla sama xD oon jo virkannut peiton, ostellut vaatteita jne...ja silti en jotenkin vaan tajua. Hehe.
 
Mä varmaan tajuun vasta sitte kun on yläkerran remppa valmis. Pääsee käymää esikoisen vaatteet läpi ja laittelee paikkoja muutenki valmiiks. Pääsee pesemään ja laittamaa niitä pieniä vaateita kaappiin.
 
Takaisin
Top