Kela

Meinaako kukaan jäädä varhennetulle äitiyslomalle? Silloinhan rahatkin alkaa pyöriin aiemmin. Mä mietin että alkaako myös kotihoidontuki aiemmin, vai tuleeko siihen joku katkos kun vanhempainraha päättyy kk ennenku muksu täyttää 10kk? Tietääkö joku?
Samalla mietin (vaikka ei kela-asia olekkaan) että nyt kun Äitiysloma alkaa kesken vuosilomakauden, niin voiko/pitääkö jo kertyneet kesälomat pitää ennen äitiyslomaa ja tuleeko myös kesälomaraht silloin, vai jääkö ne kaikki lomat ja lomarahat odottamaan vanhempainrahakauden päättymistä.

Mä jään varhennetulle äitiyslomalle. Oon nyt kotona esikon kanssa kotihoidon tuella ja mun on fiksumpaa aloittaa nyt mahdollisimman aikaisin äitiysloma, koska meillä saa alle 2 vuotiaasta kuntalisää kotihoidon tukeen. Eli saan tälleen enemmän rahaa. Ei tuu katkosta. Kotihoidontuen saa alkamaan siitä hetkestä kun vanhempainvapaa loppuu :)
 
Ja jos kotihoidontuella on ennen äitiysloman alkua niin kannattaa ottaa varhennettuna, koska vauvan syntymän jälkeen saa kotihoidontuen useammasta lapsesta.

Olen myös sen takia ottanut varhennettuna, että ensimmäinen äitiyspäiväraha kerkeää tulla ennen vauvan syntymää. Huomattavasti auttaa hankintojen tekemistä kun tulot nousee jo etukäteen.

Eikö sen saman hoitorahan (kotihoidon tuki) saa muutenkin sitte kahdesta lapsesta jos esikoinen hoidetaan kotona? Voisko joku taivuttaa mulle rautakankea kun ei ymmärrä :D

Mä oon niin kuutamolla, että miten nää menee sit kahden kotona hoidettavan alle 3v lapsen kanssa.

Jos siis tästä syntyvästä ollaan ensin äitiysrahalla, sitten vanhempainrahalla ja viimeiseksi hoitorahalla niin eikö se mene sit kaikessa yksinkertaisuudessaan niin, että syntyvästä noin ja alle 3v esikoisesta sit sitä hoitorahaa?
Mutta saakohan siitä kuntalisää sit kans on ihan mysteeri. Kun nyt saa hoitorahan ja kuntalisän. Siis täällä ainakin. Mun täytyy varmaan varata aika Kelaan :D
 
Rusina juu saa muutenkin mut jos nyt on kotihoidontuella yhdestä lapsesta, niin kun äippäloman alottaa varhennettuna, niin se äippäloman jälkeinen uusi kotihoidontukikin alkaa vastaavasti aiemmin, joka parempi koska siinä vaiheessa se on suurempi koska lapsia kaksi.

Oho nyt tais tulla tosi sekava rautalanka tähän aikaan yöstä. :D
 
Eiku hyvä tuli. Kiitos selvennyksestä tälle ameeballe :wink :)

Ja tietääkö kukaan, että maksetaanko kuntalisää kotihoidontuen yhteydessä jos on äitiyslomalla seuraavasta? Ilmeisen harvoissa kunnissa ees maksetaan sitä....

Edit; selvisi kunnan sivuilta. Meillä maksetaan täyttä kuntalisää vain nuorimmasta ja muista hoitorahaan oikeutetuista vähän päälle 100€/kk, eli muista alle 3v, mikä menee sit kelan mukaan. ja yli 3v maksetaan n. 65€/kk. Mutta varhennetun äitiysloman aikana ei saa opiskella päätoimisesti, joten meillä menee se puihin. Mutta meidän kunnassa saa nuorimmasta alle 1,5v hoitorahalla olevasta 265€/kk Kelan hoitorahan päälle ja sen jälkeen se hieman tippuu. Pitäs vääntää joku taulukko ni tietäs miten sais missäkin vaiheessa. Hohhoijakkaa :D
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon kans ihan pihalla et mitä tuun saamaan, päätös tulee varmaan kyllä jo muutaman viikon sisällä et sithän se selviää..
 
Kunnat voi tehdä hommaasta haastavan ja laittaa ties mitä ehtoja sekä sääntöjä tolle kuntalisälle ihan miten haluavat. :rolleyes: Jokaisella kunnalla tuntuu olevan omat systeemit. o_O
 
Meillä ei ole kuntalisää, mut jos tuloraja on jonku tietyn summan alle, niin voi saada jotain ns. köyhän miehen lisää kotihoidontukeen. Muihin tukiin ei vaikuta (ja käsittääkseni toi on Kelan, ku se sen lisän maksaa).
 
Pookkana , jos alottaa varhennettuna äitiysloman niin tuleeko se eka rahakin aikasemmin? Ku mietinnässä iteki ottaa varhennettuna, jos ei olis joulukuu sit niin tiukka. Mulla tulis normaalisti alotettuna se eka raha just ennen laskettua aikaa ja kotihoidontuki kumminkin katkeis jo jossain välissä marraskuuta, niin olis paljon pienempi raha joulukuussa käytettäväks. Sama juttu oli kuopusta odottaessa.
 
Pookkana , jos alottaa varhennettuna äitiysloman niin tuleeko se eka rahakin aikasemmin? Ku mietinnässä iteki ottaa varhennettuna, jos ei olis joulukuu sit niin tiukka. Mulla tulis normaalisti alotettuna se eka raha just ennen laskettua aikaa ja kotihoidontuki kumminkin katkeis jo jossain välissä marraskuuta, niin olis paljon pienempi raha joulukuussa käytettäväks. Sama juttu oli kuopusta odottaessa.

Rahat alkaa pyöriä äitiysloman aloituksen mukaan. Ei lasketunajan :)
 
Mut eihän kela maksa muista kotona olevista lapsista kotihoidontukea, jos äiti on äitiys/vanhempainrahalla?
Eli jokatapauksessa monilla se raha tulee vaan olemaan äitiys/vanhempainraha + mahdollinen tulosidonnainen lisä.

Meiän ei näitä tartte miettiä kun esikoinen on melkeen 5v vauvan synnyttyä ja jatkaa varmaan osapäiväisenä päiväkodissa.

Mä en varhennettuna ajatellu jäädä. Kattoo millä rahalla sitten elää sen ajan ku odottaa ensimmäisiä äippärahoja:grin
 
Eiku hyvä tuli. Kiitos selvennyksestä tälle ameeballe :wink :)

Ja tietääkö kukaan, että maksetaanko kuntalisää kotihoidontuen yhteydessä jos on äitiyslomalla seuraavasta? Ilmeisen harvoissa kunnissa ees maksetaan sitä....

Edit; selvisi kunnan sivuilta. Meillä maksetaan täyttä kuntalisää vain nuorimmasta ja muista hoitorahaan oikeutetuista vähän päälle 100€/kk, eli muista alle 3v, mikä menee sit kelan mukaan. ja yli 3v maksetaan n. 65€/kk. Mutta varhennetun äitiysloman aikana ei saa opiskella päätoimisesti, joten meillä menee se puihin. Mutta meidän kunnassa saa nuorimmasta alle 1,5v hoitorahalla olevasta 265€/kk Kelan hoitorahan päälle ja sen jälkeen se hieman tippuu. Pitäs vääntää joku taulukko ni tietäs miten sais missäkin vaiheessa. Hohhoijakkaa :D

Kun on äitiyslomalla et saa kotihoidontukea etkä muita (kuntalisä ymym) rahoja. Ainoastaan 9kk mammarahoja. Sitten kun vanhempain vapaat loppuu alkaa kh;t pyöriä nuorimmasta se vähä päälle 300-vero ja vanhimmasta n.65€/kk. Sit päälle kuntalisä (nuorimmasta isompi ja toisesta pienenpi,riippuen kunnasta ja tulorajoista saako ollenkaa)

Äitiysloman 9kk aikana kela ei maksa kuin lapsilisät mammarahojen päälle.
 
Meillä työnanataja maksaa ekat 4kk äippälomasta palkkaa, hakevat sen korvauksen kelasta itse. Minun mielestä hirmu suuri etu! Sitten jäänkin kelan rahoille.
 
Toi ns. köyhänmiehen lisä tosta kotihoidontuesta on sellanen, jota maksetaan myös vanhempainrahakaudella. Tuli itelle yllätyksenä silloin ku poika synty. Mutta se on oikeesti todella pieni sekin, oisko ollu muutama kymppi tai jotain (en muista tarkkaa).
 
Toi ns. köyhänmiehen lisä tosta kotihoidontuesta on sellanen, jota maksetaan myös vanhempainrahakaudella. Tuli itelle yllätyksenä silloin ku poika synty. Mutta se on oikeesti todella pieni sekin, oisko ollu muutama kymppi tai jotain (en muista tarkkaa).

Se on hoitolisä :-) Sitä voi ilmeisesti saada myös äitiysloman ajalta vanhemmasta jos perheen tulot pienet (kotihoidontuen perusosaa ei saa) mutta sehän on pieni summa
 
"Perhe voi saada samaan aikaan hoitorahaa ja äitiys- tai vanhempainrahaa, jos hoitorahan määrä perheen muista alle kouluikäisistä lapsista ylittää äitiys- tai vanhempainrahan määrän. Käytännössä näin käy vain, jos äidin päiväraha on pieni ja perheessä on useita alle kouluikäisiä lapsia, joita ei hoideta kunnallisessa päivähoidossa tai yksityisen hoidon tuella. Hoitorahaa ei makseta lapsesta, jonka perusteella maksetaan vanhempainpäivärahaa. Tuloista riippuen hoitolisää voi kuitenkin jäädä maksuun äitiys- ja vanhempainrahakaudella."

Esimerkki äitiysrahan vaikutuksesta hoitorahan määrään
Äiti saa vauvastaan äitiysrahaa 800 e/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa. Hoitorahaa maksetaan, jos sen määrä ylittää äitiysrahan määrän. Tässä tapauksessa hoitoraha on 338,34 e + perheen muista lapsista 65,09 e + 65,09 e = 468,52 e. Tässä esimerkissä hoitorahaa ei jää maksettavaksi, sillä äitiysrahan määrä (800 e/kk) ylitti hoitorahan (468,52 e/kk) määrän.

"Hoitolisä maksetaan täysimääräisenä, jos perheen kuukausitulot eivät ylitä perheen koon mukaan määräytyvää tulorajaa."
 
Kun on äitiyslomalla et saa kotihoidontukea etkä muita (kuntalisä ymym) rahoja. Ainoastaan 9kk mammarahoja. Sitten kun vanhempain vapaat loppuu alkaa kh;t pyöriä nuorimmasta se vähä päälle 300-vero ja vanhimmasta n.65€/kk. Sit päälle kuntalisä (nuorimmasta isompi ja toisesta pienenpi,riippuen kunnasta ja tulorajoista saako ollenkaa)

Äitiysloman 9kk aikana kela ei maksa kuin lapsilisät mammarahojen päälle.

Niin siis meinasin noita kuntalisiä kun molemmat lapset on kotihoidontuella. Ja mä saan tosiaan ältiysrahat ja kaikki miniminä kun oon tässä opiskellu ja hoitanut lasta kotoba
 
Ja kaikkiin näihin lisäosiin vaikuttaa perheen kokonaistulo. Ei vain äidin.
 
Joo just toi hoitolisä :grin En sitä virallista nimeä vaa mitenkää muistanu :)
 
Ja kaikkiin näihin lisäosiin vaikuttaa perheen kokonaistulo. Ei vain äidin.

Hoitolisään vaikuttaa koko perheen tulot, mutta esim. meillä on monta kiekuraa. Just vaikka, että ei voi jäädä varhennetulle jos opiskelee päätoimisesti, äippärahaa ja opintotukea maksetaan samaan aikaan ja ne ei syö toisiaan, mutta opintotuessa on tulorajat. Sitten vielä just toi, että jos esikoisen hoitotuki on pienempi kuin äitiyspv raha niin sitä voi saada samaan aikaan. Ja sitten tosiaan myöhemmin ne kuntalisät ja miten ne menee suhteessa lapsien ikiin. Että meillä tossa on monta juttua....
 
Toi hoitolisän maksu hoitovapaalla oli mulle ihan uus tieto! :eek: Pitääkin sitä sitten uudelleen hakea kun ehdin jo lakkauttaa ton kotihoidontuen hoitolisineen :rolleyes: Hoitolisähän perustuu ihan perheen tuloihin. Jossain perheessä se voi olla muutaman kympin ja esim meillä lähempänä 200e :)

Bettie, äippälomalle jäädessä, rahat alkaa juoksemaan heti ekasta päivästä eli jos varhennettuna aloittaa, niin eka maksukin tulee aikasemmin. Maksu on vaan sitten vasta kun noin kuukausi on äitiyslomaa ollut jo. Eli jos jää se 30 päivää ennen laskettua, niin eka maksukin tulee justiinsa vähän ennen vauvan syntymää. Mulle tulee myös toi kotihoidontuki loppukuusta, eli kun jää noin kuun puolessä välissä mammalomalle, niin saa viimeset kotihoidontuet parin viikon päästä ja siitä parin viikon päästä sitten jo äippälomarahat. Eli rahaa tulee sitten pikku erissä mulle 6 viikon sisällä 2 viikon välein :) Ja sitten taas normaalisti noin kk välein. Riippuu siis vähän siitä missä kohtaa kuuta jää äitiyslomalle ja milloin kodihoidontuki maksetaan. Sitä ei tarvii tosiaan ihan 50 päivää aikasemmin aloittaa vaan sen mammaloman voi aloittaa vakka 40 päivää ennen laskettua, jos se auttaa pitämään rahavirran tasaisena.
 
Takaisin
Top