Kela

Suski.81

Sukkela juttelija
Syyskuiset 2021
aattelin tehdä oman ketjun kela-jutuille. Jos haluaa niistä purkaantua/kysellä/ihmetellä :)

Mulle itelle tuli tarkistuspyyntö liittyen hoitotuen määrään. Jollen tee mitään niin tsekkaavat sen ilman hoitolisää. Katoin, niin mulle maksetaan sitä 13€/kk, joten annan olla. Inhoan kelajuttuja :wtf:
 
Mä kävin kelalla juttelelmassa kun oon mm. Taloyhtiön hallituksessa ja muutamassa muussa luottamustehtävässä. Kaikkien niiden kokouspäivien osalta maksetaan se äitiysraha minimimääräisenä jos kokouksesta saa minkäänlaisen palkkion ja kokous on arkena. Nyt on pakko miettiä luovunko niistä koska esim tuo taloyhtiö on vaan nimellinen korvaus joku 20e enkä varmaan sen takia haluais sit menettää korvausta. Mut on kyllä vähän ärsyttävää että jos ei oo varaa siihen että kävis kaikissa kokouksissa niin käytännössä äitiysaikana on pakko jäädä luottamustehtävistä pois! Itellä kuitenkin olis kiinnostus pysyä kartalla ja vaikuttaa asioihin..
 
Koska en sen enempää tunne asiaa, niin pakko kommentoida et aika erikoista, ku se ei kuitenkaan oo mitenkään sun työtä..
 
Nii kaipa ne katsoo kaikki "ansiot" ja palkkiot tuloina. Perjaatteessahan ne kyllä on, mutta luulis siinä olevan joku raja. Ettei nyt kympeistä alettais hiuksia halkomaan. Vaan enpä ylläty, koska Kela......
 
Meinaako kukaan jäädä varhennetulle äitiyslomalle? Silloinhan rahatkin alkaa pyöriin aiemmin. Mä mietin että alkaako myös kotihoidontuki aiemmin, vai tuleeko siihen joku katkos kun vanhempainraha päättyy kk ennenku muksu täyttää 10kk? Tietääkö joku?
Samalla mietin (vaikka ei kela-asia olekkaan) että nyt kun Äitiysloma alkaa kesken vuosilomakauden, niin voiko/pitääkö jo kertyneet kesälomat pitää ennen äitiyslomaa ja tuleeko myös kesälomaraht silloin, vai jääkö ne kaikki lomat ja lomarahat odottamaan vanhempainrahakauden päättymistä.
 
Meinaako kukaan jäädä varhennetulle äitiyslomalle? Silloinhan rahatkin alkaa pyöriin aiemmin. Mä mietin että alkaako myös kotihoidontuki aiemmin, vai tuleeko siihen joku katkos kun vanhempainraha päättyy kk ennenku muksu täyttää 10kk? Tietääkö joku?
Samalla mietin (vaikka ei kela-asia olekkaan) että nyt kun Äitiysloma alkaa kesken vuosilomakauden, niin voiko/pitääkö jo kertyneet kesälomat pitää ennen äitiyslomaa ja tuleeko myös kesälomaraht silloin, vai jääkö ne kaikki lomat ja lomarahat odottamaan vanhempainrahakauden päättymistä.

Ei tuu katkosta. Kela laskee noi sen mukaan miten monta päivää sulle on vanhempainraha tullu, eli sen tietyn ajan perään voit alottaa suoraan aina kotihoidontuen.

Ja en tiedä onko työpaikkakohtasta mut mun piti pitää tietty osa kertyneistä vuosilomista ennen äippälomaa ja loput sain siirtää äippäloman perään. Meillä tulee lomarahat kesälomasta aina kesäkuun palkassa joten niin ne tuli tuolloinkin. Ne seuraavaan kesään siirtyneet vasta seuraavan kesän kesäkuussa. Mutta tämä maksuajankohtahan ainakin vaihtelee firmojen kesken.
 
Nuska76, mä oon pitänyt kertyneet pois ennen äitiyslomaa. Jos äitiysloman päälle on sairauslomalla niin kela maksaa erikseen sairauspäivärahan ja työnantaja loma-ajan palkan.

Lisäksi jos kotona hoidettavia lapsia niin kotihoidontuen voi tuon loman ajalle hakea kun hoitajaksi laittaa rastin kohtaan muu( se voi sitten olla vaikka mummo)
Ja jos kotihoidontuella on ennen äitiysloman alkua niin kannattaa ottaa varhennettuna, koska vauvan syntymän jälkeen saa kotihoidontuen useammasta lapsesta.

Olen myös sen takia ottanut varhennettuna, että ensimmäinen äitiyspäiväraha kerkeää tulla ennen vauvan syntymää. Huomattavasti auttaa hankintojen tekemistä kun tulot nousee jo etukäteen.
 
Meillä on hoitaja kuviot vielä vähän auki, mutta neuvolasta pyydän arkeen apua ja toivon saavani sen lapun, että saa yksityisenhoidontuen täyttä osuutta hoitajalle. Mulla supistelee jo ja tiedän että tartteen syksyn ja talven tullen apuja enemmän.

Meillä oli viimeksi mun äitiysloman ajan tuolla yksityisenhoidontuella hoitaja, joka teki ittelleen y-tunnuksen ja kirjoitettiin palvelusopimus sen kanssa. Hoitaja oli vasta vähän yli 18v joten sillä ei juurikaan mennyt veroja ja niitä jotain tyel maksuja tai vastaavia ei siinä vaiheessa tarvinnut maksaa.
 
Ja nyt kun niitä kertyneitä lomia on edellisestä vanhenpainvapaasta ja seuraavat alkaa taas kertymään lokakuussa, niin pidän aijemmin kertyneet 6vk pois ennen äippälomaa ja saan siltä ajalta palkkaa palkkapäivinä, mutta lomarahaa ei erikseen makseta.
 
Vaikuttiko loma-ajan palkka äitiyspäivärahoihin? Eli saako tulla tuota tuloa äippäloman aikana.
Mulla jää 1vk lomia pitämättä, niin mietin vaan, että vaikuttaako loma-ajan palkka äippärahaan. Äitiysloman aikana se tulis maksuun kuitenki.
 
Meritähti90, Ei voi olla samaan aikaan äitiyslomalla, koska se on työssä olo aikaa, mutta voit sopia, että pidät ne pois esim heti vanhempainvapaan jälkeen. On se viikon palkka silloinkin varmasti tervetullut:)
 
Mites jos äityspvraha on isompi kuin käteen maksettava palkka? Työnantajahan maksaa palkkaa ekat pari kk, tuleeko se ylimenevä osa sitten kelalta ja koska se maksetaan? Mä oon näissä ihan pihalla... :D
 
Mites jos äityspvraha on isompi kuin käteen maksettava palkka? Työnantajahan maksaa palkkaa ekat pari kk, tuleeko se ylimenevä osa sitten kelalta ja koska se maksetaan? Mä oon näissä ihan pihalla... :D

Miten se voi olla isompi? Oot tienannu -15 paremmin kuin nyt?

Jos äitiyspäiväraha on isompi kuin palkka maksetaan erotus sulle. Työnantaja saa päivärahaa palkkaa vastaan.

Ne maksupäivät näet sitte päätöksessä. Mut ekat kelanraha tulee kk jäljessä josen väärin muista
 
Muokattu viimeksi:
Vaikuttiko loma-ajan palkka äitiyspäivärahoihin? Eli saako tulla tuota tuloa äippäloman aikana.
Mulla jää 1vk lomia pitämättä, niin mietin vaan, että vaikuttaako loma-ajan palkka äippärahaan. Äitiysloman aikana se tulis maksuun kuitenki.

Jos sen silloin saat niin siltäajalta saat minimi äp rahan
 
Miten se voi olla isompi? Oot tienannu -15 paremmin kuin nyt?

Jos äitiyspäiväraha on isompi kuin palkka maksetaan erotus sulle. Työnantaja saa päivärahaa palkkaa vastaan.

Ne maksupäivät näet sitte päätöksessä. Mut ekat kelanraha tulee kk jäljessä josen väärin muista

Emmää tiiä, mutta kelan laskurilla sen laskin. Siihenhän lasketaan vuositulot, eli myös kesälomarahat jne, + että äpvraha maksetaan eka kk 30 päivää ja seuraavat 25pv. Palkkahan tulee 20 päivältä.
 
Voi äippäraha olla isompi alussa jos esim. tehnyt ylitöitä tai saanut lisiä, mutta päiväraha on aina 80%tuloista. Pakka kun on pelkkä perusosa niin voi olla pienempi. Ja jos työnantaja maksaa vähemmän kuin Kelan laskujen mukainen äippäraha niin Kela maksaa ne sitten äidille suoraan.

Mun pitäisi soittaa kelaan kun pitäisi tietää mitä summia laitan verokorttiin joka pitää työnantajalle laittaa loma-ajan palkkaa ja niitten maksamaa äitiyspäivärahaa varten.
 
Takaisin
Top