Ylimääräiset ultrat ja vauvan kuulumiset

Täällä oli lääkärineuvola eilen. Todettiin, että pikkumies on perätilassa ja kiire lähete saatiin tarkempiin tutkimuksiin. Nlalääkäri oli todella osaamattoman ja hätääntyneen oloinen, eikä osannut mihinkään kysymykseen vastata. Hän vaan hoki, että tekee lähetteen, sitten tiedetään lisää.

No tuo ei kyllä mua lohduttanut yhtään, joten varattiin aika yksityiselle. Siellä nähtiin ultrassa, että meidän pieni poika painaa jo 2730 g, (vko 35) ja on kuin onkin perätilassa. Istukan virtaukset kuulemma hyvät. Ongelmana saattaa olla mun istukan sijainti: ylhäällä vasemmalla:saattaa haitata vauvan kääntymistä.

Helpotti kuitenkin tietää, että vauvalla näytti olevan kaikki ok. Surettaa vaan, jos joudutaan päätymään sektioon :sad001 Lisäksi perätila vauvoilla kai hieman suurentunut riski, että löytyy jtk kehityshäiriötä. :sad001
 
Tässä odottelen lääkäriä. Ultra on tänään. . . Arvot sahaa ja oli taas korkeella eilen :/ joku puhui käynnistyksestä 37-38 viikolla, mutta mitään selkeätä suunnitelmaa ei oo tehty
Pitää yrittää tottua tähän päivä kerrallaan -meininkiin. Mulla kutinaan on atarax 25mg joka ilta, muuten ei tuu nukkumisesta mitään. . . Tsemppiä sinne!

Paljokos sulla on nyt viikkoja kasassa?
Oon ymmärtäny et on aika tyypillistä et arvot sahaa lääkityksestä huolimatta, siitä syystä itseäkin nyt vähän mietityttää tuo uudelleen alkanut kutina.. ehkä soittelen tässä vkl aikana polille jos kutina lisääntyy. Mä en sillo huolinu sitä atarax-reseptiä ku tuntu et pärjään ilman ja kyllä toistaseks vieläki pärjään jos ei kovasti kutina pahene.. Kerro sit mitä lääkärissä sanotaan!
 
Paljokos sulla on nyt viikkoja kasassa?
Oon ymmärtäny et on aika tyypillistä et arvot sahaa lääkityksestä huolimatta, siitä syystä itseäkin nyt vähän mietityttää tuo uudelleen alkanut kutina.. ehkä soittelen tässä vkl aikana polille jos kutina lisääntyy. Mä en sillo huolinu sitä atarax-reseptiä ku tuntu et pärjään ilman ja kyllä toistaseks vieläki pärjään jos ei kovasti kutina pahene.. Kerro sit mitä lääkärissä sanotaan!
Mulla on nyt 35+1 eli ihan hyvillä viikoilla. Ultrassa kaikki ok. Nyt taas odotan, kun seniorilääkäri on hukassa. Miettivät että voinko olla kotona kun arvot on 45 :/ Tuntuu kyllä oudolta, että sydänkäyrien takia makaisin osastolla, kun vaarana ennakoimaton sydänpysähdys ja aika pieni mahdollisuus että se sattuisi just kun olen käyrällä olin sitten osastolla tai avona. . . Kuulemma hepatoosin aiheuttamia sikiökuolemia ei ole ollut kymmemiin (? ) vuosiin. Hienoa tietenkin että tarkkaillaan ja hoidetaan. . . Vaavi on jo läjes kolmikiloinen, joten jos arvot ei pysu kurissa niin käynnistystäkin mietitään. Ihan pihalla siis edelleen :/
 
Mulla on nyt 35+1 eli ihan hyvillä viikoilla. Ultrassa kaikki ok. Nyt taas odotan, kun seniorilääkäri on hukassa. Miettivät että voinko olla kotona kun arvot on 45 :/ Tuntuu kyllä oudolta, että sydänkäyrien takia makaisin osastolla, kun vaarana ennakoimaton sydänpysähdys ja aika pieni mahdollisuus että se sattuisi just kun olen käyrällä olin sitten osastolla tai avona. . . Kuulemma hepatoosin aiheuttamia sikiökuolemia ei ole ollut kymmemiin (? ) vuosiin. Hienoa tietenkin että tarkkaillaan ja hoidetaan. . . Vaavi on jo läjes kolmikiloinen, joten jos arvot ei pysu kurissa niin käynnistystäkin mietitään. Ihan pihalla siis edelleen :/

Onko asioihin tullut selkiyttä? Pääsetkö kotiin?
Mä kans nyt svo:lla, viime yönä kutinat tähän mennessä pahimmillaan ja aamulla soitin tänne ja käskivät tulla näytille.. käyrällä oltu ja verikokeet otettu (sappihappoa tosin ei kuulemma voida vkl ottaa) sekä pissanäyte. Nyt odottelen lääkäriä. Onneksi vauva on kova likkkumaan niin ei tarvitse sitä niin murehtia..:Heartred
 
Onko asioihin tullut selkiyttä? Pääsetkö kotiin?
Mä kans nyt svo:lla, viime yönä kutinat tähän mennessä pahimmillaan ja aamulla soitin tänne ja käskivät tulla näytille.. käyrällä oltu ja verikokeet otettu (sappihappoa tosin ei kuulemma voida vkl ottaa) sekä pissanäyte. Nyt odottelen lääkäriä. Onneksi vauva on kova likkkumaan niin ei tarvitse sitä niin murehtia..:Heartred
Voi harmi että kutina on yltynyt. . . Mä jatkan samaan malliin: aamuin illoin käyrille. Maanantaina uudet labrat, tiistaina lääkäri. Sama kaava toistuu. Hyviä vointeja sulle ja vauvalle!
 
Noniin, hyvä että seurataan ja kiva ettei osastolla tarvi makoilla! Mä tuun huomenna aamulla sappihappokokeisiin (en kyl ymmärrä miten huomenna ne voidaan ottaa jos tänään ei voitu?) ja käyrälle, siitä eteenpäin vielä hämärän peitossa miten jatketaan seurantaa.. eiköhän se huomenna selviä.! Hyviä vointejä myös sinulle ja vauvallesi!
 
Tänään aamulla otettiin uudet verikokeet, maksa-arvo oli eilisestä vähä noussut mutta sappiarvo pysyttelee (onneksi) matalalla. Samalla otettiin jotain virushepatiittia poissulkevia kokeita, joista tulokset ens viikolla. Ens pe uudet labrat ja lääkärin soittoaika. Käyrälläkin olin ja hyvältä näytti jälleen sykkeet. Näillä mennään!
 
Täällä oli lääkärineuvola eilen. Todettiin, että pikkumies on perätilassa ja kiire lähete saatiin tarkempiin tutkimuksiin. Nlalääkäri oli todella osaamattoman ja hätääntyneen oloinen, eikä osannut mihinkään kysymykseen vastata. Hän vaan hoki, että tekee lähetteen, sitten tiedetään lisää.

No tuo ei kyllä mua lohduttanut yhtään, joten varattiin aika yksityiselle. Siellä nähtiin ultrassa, että meidän pieni poika painaa jo 2730 g, (vko 35) ja on kuin onkin perätilassa. Istukan virtaukset kuulemma hyvät. Ongelmana saattaa olla mun istukan sijainti: ylhäällä vasemmalla:saattaa haitata vauvan kääntymistä.

Helpotti kuitenkin tietää, että vauvalla näytti olevan kaikki ok. Surettaa vaan, jos joudutaan päätymään sektioon :sad001 Lisäksi perätila vauvoilla kai hieman suurentunut riski, että löytyy jtk kehityshäiriötä. :sad001
Minkä takia sun lääkäri hätääntyi ja kiire lähete? :wideyed:
Munkin bebe on perätilassa - ollut jo ainakin pari kuukautta - eikä ole ikinä tullut sellaista kuvaa, että asiassa olisi mitään kummallista tai vaarallista.

Puolen vuoden sisällä kolmen ystäväpariskunnan lapset ovat syntyneet sektiolla perätilan vuoksi ja sitä ennen pari vuotta sitten ainakin yhden muun.

Minulla menossa 37+4 ja sektio varattu (oma toive + perätila). Kieltämättä alkoi vähän huolestuttamaan luettuani viestisi, sillä minulle ei ole syntynyt sellaista kuvaa, että aihetta huoleen olisi. Ei julkisella eikä yksityisellä puolella.
 
Millonka Dolcetti sulla on sektio?
Puolentoista viikon kuluttua viikolla 39+. Ihmeellisen rauhallisin mielin edelleen. Molemmat synnytystavat on mulle vaikeita ajatuksia, mutta kahdesta pahasta valitsin sen vähemmän arvaamattoman (ja perätila olisi tarkoittanut sektiota joka tapauksessa).
 
Mä oon kuvitellut, että lähinnä lonkkien kanssa voi olla pientä probleemaa perätilavauvoilla alkuun, kun asento on ollut mahassa niin linkku. Mutta ei kai siinä muuten. Jos ulkokäännöstä aiotaan, se pitää tietysti tehdä tietyillä viikoilla ja sitten jos ei onnistu, tarvittaessa tutkia, onko perätilasynnytys mahdollinen.
Mä oon nyt pelännyt pari päivää, että tää meidän vauva olisi kääntynyt istumaan. Pelännyt siksi, että se on ollut tähän asti pää alaspäin, enkä välittäisi enää näillä viikoilla alkaa jännittää, että kääntyykö. Mä oon itse ajatellut aina, että alakautta lähtisin kokeilemaan, jos mahdollista, ihan viimeisenä vaihtoehtona sektio. Mutta tokihan sitä mieluummin synnyttäisi ihan normaalitarjonnassa olevan vauvan.
 
Dolcetti: lääkäri oli todella nuori ja ulkomaalainen, huono suomenkielen taito. Hän oli jännittynyt koko käynnin ajan, taidettiin olla hänen ensimmäisiä potilaitaan. Varmaan em. syystä hätääntynyt, kun ei ollut ihan "normikäynti" sen perätilan vuoksi. Minä ja mieheni odotetaan esikoista, joten hätäännyttiin tietysti sitten itsekin. Yksityisellä kun käytiin, lääkäri sai meidät rauhoitettua:normaali raskaus, vaikka vauva perätilassa.

Itse menin hölmönä vielä googlettamaan perätilavauvoista enemmän ja netin ihmeellisestä maailmasta löysin tuon kohonneen kehitysvammariskin. Järkytyin :sad001 Nyt on muutama päivä ehtinyt kulua ja järkytyskin haihtunut. Perätilavauvan kh riski on vain 2% suurempi kuin muilla vauvoilla, joten eipä tuosta kannata stressiä ottaa. Lisäksi kyseessä on googlesta löytynyt info, tiedä häntä vaikka ei pitäisi edes paikkansa. Ei ollut tarkoitus huolestuttaa, anteeksipyyntö :sad001
 
Tänään aamulla otettiin uudet verikokeet, maksa-arvo oli eilisestä vähä noussut mutta sappiarvo pysyttelee (onneksi) matalalla. Samalla otettiin jotain virushepatiittia poissulkevia kokeita, joista tulokset ens viikolla. Ens pe uudet labrat ja lääkärin soittoaika. Käyrälläkin olin ja hyvältä näytti jälleen sykkeet. Näillä mennään!
Hyvä! Meillä yllättäen laskenut sappihapot 25:een joka oli kiva yllätys! Käyrät edelleen ok. Huomenna taas ultra, toivottavasti tulis jotain selvyyttä käynnistyksen ajankohtaan ym. . Nyt 35+4
 
Hienoa EloPapu! Toivotaan että laskusuunta pysyy :) ollaan muute hyvin samoilla viikoilla, mulla nyt 35+3! Mä en usko et mun kohdalla käynnistys on todennäköinen, ellei sappihapot yhtäkkiä jostain syystä lähde nousuun.. ja ainaki toivon et tää päättäs itekseen syntyä vähän ennen laskettua aikaa! Jotenki kammoksun sitä käynnistysajatusta muutenkin, vaikka tietenkin se on aiheellinen mikäli sen katsotaan olevan vauvan parhaaksi!
kerrohan mitä sulle huomenna sanotaan!

Mä just älysin että multa loppuu Adursalit huomenna eikä oo uutta reseptiä.. mut ehkä uskallan perjantaihin odottaa kun lääkäri soittaa niin saa samalla kysäistä tekeekö uuden reseptin..?
 
Hienoa EloPapu! Toivotaan että laskusuunta pysyy :) ollaan muute hyvin samoilla viikoilla, mulla nyt 35+3! Mä en usko et mun kohdalla käynnistys on todennäköinen, ellei sappihapot yhtäkkiä jostain syystä lähde nousuun.. ja ainaki toivon et tää päättäs itekseen syntyä vähän ennen laskettua aikaa! Jotenki kammoksun sitä käynnistysajatusta muutenkin, vaikka tietenkin se on aiheellinen mikäli sen katsotaan olevan vauvan parhaaksi!
kerrohan mitä sulle huomenna sanotaan!

Mä just älysin että multa loppuu Adursalit huomenna eikä oo uutta reseptiä.. mut ehkä uskallan perjantaihin odottaa kun lääkäri soittaa niin saa samalla kysäistä tekeekö uuden reseptin..?
Naistenklinikalla sanottiin että jos on hepatoosi diagnosoitu ei ikinä anneta mennä laskettuun aikaan :bored: Mutta ehkä tämä on sit heidän käytäntö ja ehkä mulla on ollut sit vähän rajumpi tauti.
Ehkä kannattaa soittaa se uusi resepti jo heti ettei mee arvot ihan sekaisin? Vaikka mä olen näitä lääkkeitäkin tässä kummastellut, kun arvot sahaa 25 ja 45 välillä vaikka otan ihan säännöllisesti. Että onko se lääkkeistä kiinni ollenkaan. . . Vähän turhauttavaa tämä epätietoisuus kaikesta :/
 
No kyllä mulleki sitä on sanottu et yliaikaiseksi raskautta ei päästettäs vaikka sh:t ei nousiskaan ja sit 38viikolla käynnistys jos ovat koholla.. mut et jos sh:t pysyy alhaalla niin voidaan antaa mennä laskettuun aikaan. Näin Seinäjoella.
Ootko sä muuten saanut jotain ruokavalion suhteen ohjeita/rajoituksia? Mulle sano se eka lääkäri et rasvasia ruokia olis hyvä välttää...
 
No kyllä mulleki sitä on sanottu et yliaikaiseksi raskautta ei päästettäs vaikka sh:t ei nousiskaan ja sit 38viikolla käynnistys jos ovat koholla.. mut et jos sh:t pysyy alhaalla niin voidaan antaa mennä laskettuun aikaan. Näin Seinäjoella.
Ootko sä muuten saanut jotain ruokavalion suhteen ohjeita/rajoituksia? Mulle sano se eka lääkäri et rasvasia ruokia olis hyvä välttää...
Okei, no samat linjat täälläkin. . . Mä itseasiassa ihan kysyin tosta ruokavaliosta ja sanottiin että ei mitään tarvi välttää. Mäkin maalaisjärjellä aattelisin että rasvainen ja suolanen ei ois hyvä jo kuormittuneelle maksalle.
Mä taas oottelen lääkäriä, joka on tunnin myöhässä :shifty:
 
Tänään 36+1 oli äippäpolin kasvukontrolli. Vaavi oli saanut hienosti painoa,arvio oli nyt 2600g. Mutta mutta.... lapsivettä ei juuri ollenkaan, afi 4. Ylihuomenna uusi ultra, mikäli veden määrä ei ole lisinyt jään käynnistykseen samantien. Ilmeisesti istukka ei toimi enää kunnolla. Elämme jännittäviä aikoja!
 
Tsemppiä, hilmaliina! Ihan samoilla päivillä meet kuin mä silloin, kun jouduin käynnistykseen kasvunpysähtymän ja vähäisen lapsiveden takia. Teillä onneksi vielä paremman kokoinen pieni. Kyllä se siitä! :Heartred
 
Meillä oli tänään painoarvio n. 2,1kg, viikkoja 34+6. Hyvin voi ja on kasvanut samalla käyrällä. Seuraava aika lasketun ajan tienoolla, jos sitten vielä ollaan yhes koos.
 
Takaisin
Top