Ylimääräiset ultrat ja vauvan kuulumiset

Evelin83

Jostain jotain jo tietävä
Itellä ainakin on näitä ultria tiuhaan ja kiinnostaisi kovasti jos muilla on tietoa painosta ja pituudesta ja yleisestä vauvan voinnista.

Olin tänään taas siis ultrassa ja jostain syystä ei ollut vauva kasvanut kuukauteen kun 400g , olivat hyvin huolestuneen oloisia vaikka paino nyt siis viikolla 32+6 , 1830g.
Ottivat labroja ja soittivat vielä takaisin ja jouduin hetkeksi lepoon jossa ottivat vauvasta sydän käyriä.

Kaikki oli muka ok. Mutta viikonpäästä taas uusi ultra ja ilmoittavat jos on labroissa jotain.

Kova huoli tuli kyllä itselle.
 
Meillä myös seuraillaan ylimääräisillä ultrilla kasvua. Jo ihan ekassa ultrassa vastasi 4pv pienempää mutta rakenne ultrassa oli sitten sen viikon pienempi ja laittoivat kontrolleihin kun kasvu oli hidastunut. Viimeisimmässä kontrollissa toukokuun vika viikolla oli edelleen sen viikon pienempi ja lääkäri totesi, että tulee luultavasti jäämään keskivertoa pienemmäksi syntyessään. Tuolloin siis 28+2 ja 1037g. Laittoi vielä yhteen kontrolli ultraan heinäkuulle jottei ota takapakkia kasvussa.

Meillä on istukan toimintaa tarkkailtu mutta siinä ei ilmeisesti ole mitään häikkää. Rakenneultrassa yritin kysellä, että mitä tuo kasvun hidastuminen nyt meinaa ja mitä sille voidaan tehdä jos kasvu edelleen hidastuu. Silloin vastattiin, että seuraillaan ja katsotaan sitä istukan toimintaa. Vaikka meillä lääkäri ei ollut kovin huolissaan niin silti aina välillä miettii asiaa ja pohtii tekeekö itse jotain minkä vuoksi vauva ei saisi esim. ravintoa riittävästi. Itse myös verenpaineiden vuoksi seurannassa ja lukemat ajoittain korkeita jolloin tulee mietittyä, että toimiiko se istukka nyt todella kunnolla.

Sanoko ne Evelin83 mitään mistä moinen voisi johtua?
 
Evelin, vasta tänne kirjoitinkin, mutta meillä painoarvio rv33+5 oli 2125g. Lääkärin mukaan normaalisti kasvava, mutta hoikka vauva.
Itseä vähän silti ihmetyttää kun esikoinen paljon isompi... Just tuo mitä Clown sanoi että jos tekeekin itse jotain väärin.
Mutta yksilöitähän nuo vauvat on ja toivottavasti teilläkin molemmilla kaikki hyvin! Hyvä että seuraavat!
 
Seuraavat sillä ktg:llä vauvan vointia, sitä seurailua voi olla tiheästikin ultrien välillä, jos on syytä varmistaa, että vauva voi hyvin. Ja jos on jotain häikkää äidillä, niin sehän voi vaikuttaa vauvan kasvuun, siksi verikokeetkin ja ne kasvukontrollit ylipäänsä.

Mä käyn toisen lapsen pienipainoisuuden takia kasvukontrolleissa 4 viikon välein. Edellinen kasvoi -2 -käyrällä ja syntyi kuitenkin -1 -käyrällä... eli arviot sinänsä ei ihan osuneet oikeaan. Tärkeää on katsoa, että virtaukset, lapsiveden määrä ja vauvan vointi on ok ja että kasvu jatkuu eikä tipu käyriltä. Tää nykyinen oli viimeksi -1,5 -käyrällä, vointi ja olosuhteet erinomaiset vatsassa. Pian taas uusi ultra. Tuo edellinen mulla painoi n. rv 32 vähän yli 1500g ja painoa oli tullut silloin kuukaudessa 500-600g. Tästä ei oltu huolissaan. Koko loppuraskauden painonnousu vauvalla oli tuota 500g/4vko luokkaa. Mulla on astma ja verenohennuslääkkeet raskausaikana, mutta mitään häikkää ei oo muuten, mikä voisi selittää pienehköjä vauvoja.

Ruusa, musta toi kuulostaa ihan hurjan hyvin kasvaneelta toi sun vauva. :Heartred Meillä varmaan puoli kiloa pienempi tämä. :wink Ei sille itse mitään mahda, miten vauva kasvaa, kunhan syö normaalisti eikä tyyliin laihduta. Joku lääkäri totesi hauskasti meidän 1998g painoisesta: "Ei hänessä mitään vikaa ole, hän on vain pieni!"
 
Istukka ei ehkä toimi ihan hyvin. Tai sitten verenpaine ja sokerit sekoittaa nyt jotain elimistössä. Mutta mitään järkevää vastausta ei saanut oikein. Jäi sellainen tyhjä tunne.
Mutta pakko miettiä että jos nyt luulisivat että vauva olisi vaarassa niin olisivat ottaneet jo tarkkailuun.
Oli RV 28+6 viikolla 1470g eli aika suuri, mutta en tiedä mistä tämä nyt johtuu kun yhtäkkiä kasvu onkin hidastunut näin paljon.

Pitää nyt vaan toivoa parasta kaikille pikku vauveleille :Heartbigred
 
Clownn, meidän arvio rv 28 oli 985g. Enää näillä viikoilla ei kuitenkaan oikeastaan ajatella, että vauva olisi jonkin aikaa jäljessä kasvussa, sillä kaikkihan ovat syntyessään eri kokoisia. Siihen vaikuttavat myös geenit paljon, eivät vain raskaudenaikaiset olosuhteet. Käyräthän ovat vain tilastoista tehty jakauma, jolle kukin sitten asettuu miten asettuu. Niiden avulla seurataan, että kasvu jatkuu oikeansuuntaisena. Jos näyttää, että kasvu hidastuu, (eikä syytä löydy mistään, mitä voisi hoitaa) tarkkailua tiivistetään (kasvu, vointi). Jos kasvu sitten pysähtyy, vauva on parempi saada mahan ulkopuolelle kasvamaan. Näin omasta kokemuksesta siis.

Se, mitä itse voi tehdä, on tarkkailla vauvan liikkumista ja hakeutua näytille, jos herää huoli liikkeiden vähentymisestä. Tsemppiä kaikille huolehtivaisille! :Heartred
 
[QUOTE="Bingo, post: ]

Ruusa, musta toi kuulostaa ihan hurjan hyvin kasvaneelta toi sun vauva. :Heartred Meillä varmaan puoli kiloa pienempi tämä. :wink Ei sille itse mitään mahda, miten vauva kasvaa, kunhan syö normaalisti eikä tyyliin laihduta. Joku lääkäri totesi hauskasti meidän 1998g painoisesta: "Ei hänessä mitään vikaa ole, hän on vain pieni!"[/QUOTE]

Lääkäri oikeastaan sanoi että pitkä vauva (reisiluut) mutta hoikka maha... niin kai se pituuskin nostaa painoarviota? Käyrällä se paino näytti menevän keskikäyrän alla, eli ei ilmeisesti kauhean pieni kumminkaan. Syntymäpainoksi arvioi 3400g ja sehän on lähes keskikokoinen. Esikoinen vaan tosiaan oli syntyessään 53cm 4335g... niin siihen verraten pieni. Pieni sf ja matalat sokerit siis oli mulla ultran syy.
 
Voi se kai nostaa. Meillä pään pieni koko varmasti vaikutti edellisen vauvan painoarvion puolen kilon heittoon. Rakenneultrassa kätilö sanoi tässä raskaudessa meillekin, että vauvalla olisi tosi pitkät raajat. Ja viime arviossa lääkäri, että vauvan vatsanympärys on hoikka. :D Meidän vauvat on olleet 43, 46, 47 ja 50cm "pitkiä", joten suhtaudun vähän skeptisesti siihen, että tämä tulokas olisi kovin pitkä. Mutta eihän sitä ikinä tiedä.
 
Huhtikuussa nousseiden verenpaineiden vuoksi olen ollut seurannassa. Toukokuun alkupuolen polikäynnillä huomattiin (vkot 25+jtn), että vauva on pienehkö. En muista nyt mittoja. Vkolla 27+4 oli seuraava tarkistusultra, jossa painoarvio oli n. 950g, samalla huomattiin napavaltimossa blokkeja. Tämän seurauksena olen nyt kolme viikkoa viettänyt osastolla, jossa ajetaan käyrää kolme kertaa päivässä, ultrataan tarvittaessa, kuitenkin vähintään sen kaksi kertaa viikkoon. Viimeisin painoarvio on vkolta 29+5, tuolloin oli hieman alle 1.2kg. Tänään ilmeisesti uusi ultra ja arvio, vkot nyt 30+4.
 
Verenpaineiden ja niiden lääkityksen takia minäkin ravaan äippäpolilla. Aikaisemmatkin vauvat olleet pienempiä samasta syystä. Viimeksi 32+1 pieni oli 1854g. 36+1 seuraava käynti ja sillon todennäkösesti sovitaan käynnistysaika. Verenpaineet vaan nousee, mutta minulla paino tippuu. Saa nähdä onko vaavin kasvu sitten taas paljonkin hidastunu.
 
Minkä kokoisia sun vauvat on olleet syntyessään, HilmaLiina? Toivottavasti nyt ei oo kasvu hidastunut paljoa! :Heartred

Meillä arvio tänään 1560g, rv 31+6. Hyvin käyrällään on kasvanut.
 
Mie oon käynyt tehostetusti polilla mielialalääkityksen ja masennuksen takia. Viime viikon ultrassa (32+5) vauvan painoksi arvioitiin 2050g. Hurjan isolta kuulostaa jo, mutta käyrien puitteissa mennään. Hassua miten isoja eroja painossa voi olla, vaikka ihan normaalin rajoissa mennäänkin! Virtaukset olleet hyvät ja vauva liikkuu reippaasti. Raivotarjonnassa pysynyt, mutta ei vielä kiinnittynyt.

Voimia Mimmu80 osastolle! Kerrothan sitten miten vauva voi tuoreimman ultran mukaan :Heartpink
 
Torstaina ultrassa vkolla 30+4, painoarvio 1215g. Jatkuva blokki edelleen, nyt tosin lisänä jonkin verran takaisinvirtausta eli enää ei kauaa näin mennä. Eilisen aikana käyrät muuttuneet monotonisiksi ja muutama sykkeen laskukin nähty. Tänään taas ultratataan ja mahdollisesti saan tietää jatkosta lisää.
 
Torstaina ultrassa vkolla 30+4, painoarvio 1215g. Jatkuva blokki edelleen, nyt tosin lisänä jonkin verran takaisinvirtausta eli enää ei kauaa näin mennä. Eilisen aikana käyrät muuttuneet monotonisiksi ja muutama sykkeen laskukin nähty. Tänään taas ultratataan ja mahdollisesti saan tietää jatkosta lisää.
Onnea ultraan Mimmu ja hyviä tuloksia!

Istun tässä samalla omia paineitani mittaamassa ja muistan mitä ystävälääkärini kertoi virtauksista, sykkeestä jne. kun kävin maanantaina mielenrauhaultrassa. Aikaa varatessani en vielä tiennyt, että paineeni tulevat nousemaan, joten ultra sattui hyvään saumaan. Tiistaina menen "oikeaan lääkäriin " pelkopolille, jossa pitää tietenkin mainita kohonneista paineista.

Millaisia vp-lukuja sulta on mitattu ja miten verenpainetta hoidettu/miten hoito tehonnut?
 
Onnea ultraan Mimmu ja hyviä tuloksia!

Istun tässä samalla omia paineitani mittaamassa ja muistan mitä ystävälääkärini kertoi virtauksista, sykkeestä jne. kun kävin maanantaina mielenrauhaultrassa. Aikaa varatessani en vielä tiennyt, että paineeni tulevat nousemaan, joten ultra sattui hyvään saumaan. Tiistaina menen "oikeaan lääkäriin " pelkopolille, jossa pitää tietenkin mainita kohonneista paineista.

Millaisia vp-lukuja sulta on mitattu ja miten verenpainetta hoidettu/miten hoito tehonnut?

Huhtikuussa olin osastolla muutaman päivän kun paineet olivat 240/150. Tällä hetkellä annostus Adalat Oros 30mg, Albetol 300mg + 200mg+ 200mg. Niillä lukemat osasto-oloissa suunnilleen 140-160/85-95.
 
Uusin ultra takana. Sen jälkeen sain tehosteannoksen kortisonia ja siirron synnärille jatkuvaan käyräseurantaan. Jos kaikki käyrillä hyvin, niin aamulla sektio. Jos tänään muutoksia, tehdään sektio kiireellisenä. Ultrassa näkyi jatkuvaa takaisinvirtausta sekä muutoksia ductuksessa, joten parempi sitten näin. Pelottaa ja jännittää vaan aivan he***tisti.
 
Uusin ultra takana. Sen jälkeen sain tehosteannoksen kortisonia ja siirron synnärille jatkuvaan käyräseurantaan. Jos kaikki käyrillä hyvin, niin aamulla sektio. Jos tänään muutoksia, tehdään sektio kiireellisenä. Ultrassa näkyi jatkuvaa takaisinvirtausta sekä muutoksia ductuksessa, joten parempi sitten näin. Pelottaa ja jännittää vaan aivan he***tisti.

Kovasti tsemppiä, varmaan pelottava fiilis ja voin kuvitella jännityksen määrän :/
Toivotaan että pikkuinen on sitkeä ja ootte kuitenkin jo aika hyvillä viikoilla kun Suomessa näiden keskosten hoito on huippuluokkaa.
 
Takaisin
Top