Raskaana 40v. molemmin puolin

Haluaisin jo lähteä ja en haluais. Yöt tosi levottomia. Närästys jotakin ihan hirveää. Verenpaine ei tahdo laskea albetolilla. Oksettavaa oloa. Valkuaista ei. Nyt sit maha löysällä. Neuvolan täti sanoi ettei kannata tulla enään heille. Keskiviikkona täytys mennä äitipolille hammasharja mukana. Näinköhän käynnistävät. Eipä ole aiempaa kokemusta. Makaamaan sinne en kyllä jaksais lähteä.
 
Tiedän hyvin tuon tunteen, Adele. Siis sen, että haluais jo lähteä, muttei kuitenkaan. Mä pelkäsin niin julmetusti synnytystä, että siksi en olisi halunnut, mutta närästys, kankeus sekä lenkeillä ikävä olo vatsassa saivat toisaalta haluamaan synnytyksen alkamista. Kaikkein mieluimmin olisin hypännyt synnytyksen yli, ja näin ollen raskauden päätyttyä olisi vain ollut tyttö sylissä:grin
Synnytys oli ehkäpä vieläkin kamalampi kokemus kuin olin ajatellut...onneksi ei kuitenkaan tarvinnut sitä käynnistellään, vaan alkoi itsekseen...mutta kyllä se sitten kestikin! Ja voi sitä kivun määrää!! Kun ei kivunlievitykset auttaneet ennen epiduraalia....:dead:
 
Kuluneet 17 vuotta on kyllä hyvin häivyttäneet synnytysmuistot. Ihan kuin ensimmäistä menis nyt synnyttämään. Mietin myös et enkö ole ollut "riittävän" kipeä synnytyksessä, koska en ole saanut koskaan epiduraalia. En kyllä ole sitä varmaan koskaan pyytänytkään. Agua rakkuloita on laitettu selkään varmaan joka kerta. Ensimmäiseltä käytin ilokaasua ja sitä en ole halunnut toista kertaa. Siihen jäi ihan koukkuun ja olin niin sekaisin. Kahdelta nuorimmaiselta olen ollut vedessä ja se vie kyllä kaiken kivun. Muistelen ainakin. :wink Ainut mitä olen saanut lopuksi niin kohdunkaula puudutteen, koska sillä pehmitetty jotain jäljelle jäänyttä reunaa ja samalla puhkaistu kalvot ku olleet niin sitkeät ettei itsestään ole puhjenneet.
Katsotaanpa sit palautuuko jotain ihan muuta mieleen, kun lenkki synnärillä käytynä. :)
Mä myös kysyin lekurilta voisko tän vielä perua :p
 
Täälläpä sitten ollaan osastolla paineiden takia. Ballonkia 6h takana. Supistelee kyllä, mut eikö aukase paikkoja koska vielä paikallaan??
Musta vähän tuntuu et mä oon niiiin valmis ottaan kaiken lääkityksen :D
 
Voimia Adele! toivottavasti oot jo vauva sylissä:grin! siinä kohtaa sitä ei ehkä enää haluaisi perua:p!
jaksaajaksaa:smiley-bounce013
 
Tsemiä, Adele, mikäli vielä et ole vauvaasi maailmaan putkauttanut! Sinulla kun tuota kokemusta synnytyksistä on, ei mikään pääse täysin yllättämään. Mutta toki jokainen synnytys on ainutkertainen ja omanlaisensa. Kun sinulla on aikaa ja kiinnostusta, kerrothan meille tilannetietoja:wink
 
Paljon tsemppiä Adele!!

Mulla on viikkoja nyt 36+4 ja vointi on ihan älyttömän hyvä. Selkäkivut loppui kuin seinään kun pääsin äitiyslomalle ja kummasti sitä vaan jaksaa vielä touhuta. Toivottavasti hyvä vointi ei tarkoita sitä, että vauva tulee vasta heinäkuun puolella... Klexane-lääkitys loppui viime viikolla rv 35+6 ja se on vähän lisännyt tähän loppuraskauteen liittyviä pelkoja. Onneksi huomenna on jo käynti ultrassa yksityisellä. Tarkoitus on tsekata ainakin vauvan tarjonta, istukan kunto ja napanuoran virtaukset.
 
Ballonki putkahti illalla pois. Eli sehän tarkoittaa et reilu 4cm auki. Ballonki pysyi 7h. Siihen loppui myös supistukset. Yöksi antoivat jonkin nukkumislääkkeen, enkä herännyt vasta ku lekuri tuli 8 huoneeseen. Paineet ainaki laskussa. 10 sain puolikkaan tabletin jotain käynnistyslääkettä, jonka nimeä en painanut mieleen. Ei ihmeempiä vaikutuksia. Kahdelta saan kuulemma lisää. Ihmeesti alkaa hyväksymään et saa vain levätä, eikä ole kiire mihinkään. Voi sulkea kaiken stressin ja olla tääl vain omassa kuplassa. :)
 
Ihmeesti alkaa hyväksymään et saa vain levätä, eikä ole kiire mihinkään. Voi sulkea kaiken stressin ja olla tääl vain omassa kuplassa. :)
no nyt ei varmaan enää tarvii ootella kuplassa, vai?:shy:
Kuinka siellä menee?
 
Toivottavasti adelella meni kaikki hyvin ja olet nyt vauvakuplassa nauttimassa elosta uuden pienen ihmisen kanssa!

Meillä on tiistaiaamuna edessä ulkokäännösyritys. Keskiviikon ultrassa kävi ilmi, että vauva on perätilassa ja isokokoinen, joten lääkärini ei missään tapauksessa suosittele alatiesynnytystä, ellei vauvaa saada käännettyä. Tiistaina on viikkoja jo 37+4, joten mitenkään turhan ajoissa tämän asian kanssa ei olla. Vauvan painoarvio keskiviikkona oli keskimäärin lähes 3,5 kg (vähän tavasta riippuen arviot 3,2-3,7 kg).
 
Huh-huh! Olen kuullut, ettei nuo kääntämiset ole mitään mukavia toimenpiteitä. Että tsemiä, Verde, vaan! Mä, joka olisin halunnut lapsen syntyvän sektiolla, olisin sinun tilanteessa tarrannut tuohon mahdollisuuteen nyt kuin hukkuva oljenkorteen. Sä ilmeisesti et halua sektiota?
 
Mulla kaikki 3 ulkokäännöstä olleet helppoja ja kivuttomia.
Ekan perätila vauvan ulkokäännös tehtiin rv 38+ ,mutta vauva kääntyi vielä takaisin perätilaan ja sektioon päädyttiin, koska koko arvio yli 4 kg. Syntyi 39+4 sektiolla ja painoi 4060g :)
Toinen perätila vauva käännettiin kaksi kertaa. Ensin rv 37+ ja ,koska oli kääntynyt takaisin niin käännettiin vielä käynnistyksen yhteydessä rv38+. Koko arvio oli yli 4 kg,mutta poika painoi 3615g :)
Käännökset tosiaan oli helppoja. Varmaan oli reilusti lapsivettäkin niin mahtui noilla vkoilla vielä heittämään kärrynpyörää :)
 
Heissan, kirjoitin yks yö piiitkän stoorin ja se hävis jonnekkin bittiavaruuteen kun hoitaja tuli huoneeseen.
Mut nyt lyhykäisyydessään.. Tyttö syntyi 7.6. Alateitse, synnytys itsessään oli suhteellisen helppo, ainoastaan käynnistys suppareita pidän luonnottomana ja sain epiduraalin.
Jälkipuintina vain aloin vuotaan reilusti tunteroisen päästä ja siitä vieläkin toipuillaan. Samoin paineet on hulppeat.
 
Paljon onnea adele! :) Toivottavasti paineet pian tasaantuu.

Jensan, mulle kyllä käy sektiokin. Vähän pelottaa siitä toipuminen (kuvittelen mielessäni paljon hankalammaksi kuin alatiesynnytyksestä toipumisen), mutta sillä mennään mikä vauvalle on parasta. Mitään turhia riskejä en halua ottaa.
 
Mä en olekaan vähän aikaan kirjoitellut tänne, mutta palasin siis loman jälkeen töihin eikä kukaan ole huomannut vieläkään mitään, vaikka vatsa alkaa olla jo aikamoinen (rv huomenna 19). Yksi työkavereista kyllä vähän vilkuili vatsaa, muttei tohtinut sanoa mitään. :grin Pomo oli hankkinut mulle pari numeroa isompia housuja joten en ole vielä siirtynyt äitiyshousuihin - nyt näytän vain siltä, että on ruoka maistunut viime aikoina. :hungry:
Ensi viikon jälkeen on vihdoin ru ja sen jälkeen teen suuren paljastuksen. Jos siellä siis on kaikki hyvin - sitä saa jo ruveta jännittämään!
 
Kiitos onnitteluista. :)
Vauvan mitat oli 3370g ja 51cm.

Liekkö närästämisellä ja vauvan hiuksilla mitään tekemistä keskenään, mut tytöllä pitkä musta tukka :D

Jälkipyykki vuodon vuoksi hb tipahti 82, parin veripussin jälkeen nousi 92. Nyt otan salusin yrttijuomaa, jospa sillä nousisi nopeasti.
Toinen ongelma on aina vain korkemmalle kohoavat verenpaineet. Juuri mittasin 182/105. :sad001 Millä ilveellä nämä saadaan alas?? Tuntuu ettei albetolilla ole mitään vaikutusta. Yhteisvaikutuksesta ei pidä pää eikä jalat.
Äiti huolehti et jäädä vielä sairaalaan lepäämään. Sanoin et kyllähän mä saan kotonakin levätä. Sanoi sit et mut lähet pian töihin :D
 
Kiitos onnitteluista. :)
Vauvan mitat oli 3370g ja 51cm.

Liekkö närästämisellä ja vauvan hiuksilla mitään tekemistä keskenään, mut tytöllä pitkä musta tukka :D

Jälkipyykki vuodon vuoksi hb tipahti 82, parin veripussin jälkeen nousi 92. Nyt otan salusin yrttijuomaa, jospa sillä nousisi nopeasti.
Toinen ongelma on aina vain korkemmalle kohoavat verenpaineet. Juuri mittasin 182/105. :sad001 Millä ilveellä nämä saadaan alas?? Tuntuu ettei albetolilla ole mitään vaikutusta. Yhteisvaikutuksesta ei pidä pää eikä jalat.
Äiti huolehti et jäädä vielä sairaalaan lepäämään. Sanoin et kyllähän mä saan kotonakin levätä. Sanoi sit et mut lähet pian töihin :D

Paljon onnea Adele! [emoji173]️
Mulla tuli tuo eklampsia vasta synnytyksen jälkeen ja albetol ei auttanut juuri ollenkaan. Lepo on paras lääke, sain kyllä parin viikon jälkeen albetolin lisäksi Enalapril Krka-lääkkeen. Mulla 6 viikkoa synnytyksestä ja alapaineet edelleen 70-90 tasolla (normaali mulla 60). Lääkärit sanoi että tuossa paineen tasauksessa saattaa mennä useampia viikkoja. Kyllä ne sullakin siitä tasaantuu, ota vaan niin rauhassa kun voit ja koita saata nukuttua silloin kun vauva nukkuu.
 
Onnea Adele! Kuulostaa tosiaan siltä, että raskausmyrkytys on iskenyt sinuun synnytyksen jälkeen. Musta on ihan epäreilua, miten RASKAUSmyrkytys voi tulla vielä raskauden jälkeen. Mulla alapaine on normistikin melko korkea, joten, Mama, sun lukemat on mulle ihan normilukemia. Raskausajan seurasin paineita kyllä, mutta se varmaan nosti paineita entisestään. Kerran kävinkin Taysin päivystyksessä tarkistuttamassa, ettei ole myrkytyksestä kyse...ei ollut. Siellä oltiin kyllä tosi ystävällisiä, kun soitin sinne ja kätilö oli sitä mieltä, ettei kyse ole myrkytykšestä, mutta soitteli vielä hetken päästä takaisin ja pyysi varalta tulemaan tarkastukselle...hyvää palvelua. Olin muutenkin tyytyväinen TAYSissa saamaani hoitoon ja huolenpitoon...ainoastaan synnytyksen kolmas ja viimeinen kätilö oli sellainen, josta en pitänyt. Hän oli minulle tyly ja kiukutteli...isännän mielestä olin hankala, mutta mielestäni en ollut. Kätilö tajusi itsekin olleen asiaton, kun hän yritti kovasti hyvitellä myöhemmin ja moneen kertaan tarkisteli, onko jotain, mistä haluaisin puhua/kysellä ja perusteli omia tekemisiään. Pelkäsi kai, että menen valittamaan hänestä jollekulle. Useimmat varmaan olisivat niin tehneet, mutta Mä en ole tottunut siihen, että haen oikeuksia itselleni silloin, kun joku kohtelee ei-niin-hyvin. Se jotenkin kuuluu mun "kovaan" kuoreen ja siihen, etten turhista itke...ja sellaiseksi haluaisin tyttärenikin kasvattaa. Nykyään lapset kun tuppaavat olemaan hirmuisen itkuherkkiä(=porukolleja), vaikkei itkuun kunnon syytä olekaan...enkä haluaisi Annusta sellaista...
 
Takaisin
Top