Suositukset/rajoitukset+terveysjutut

HUSin teratologinen tietopalvelu:

Aurinkovoiteita
voi käyttää raskauden aikana. Tuotteista kannattaa ensisijaisesti valita fysikaalisia suojia, kuten titaanidioksidia sisältäviä tuotteita. Nämä ovat yleensä lapsille tarkoitettuja vaihtoehtoja. Fysikaalisia suojia sisältävät tuotteet ovat todennäköisesti paremmin testattuja ja kemiallisia suoja-aineita on vähemmän. Vaatteilla suojautuminen on tärkeää.
 
Hei miten muuten ton lohen kans. Tiedän että vakuumipakattu kala on kiellettyä mutta entä semmosessa muovipussissa olevat esim lidlistä? Tänään ois grillijuhlissa ollut sellaista tarjolla, mutta en ollut varma joten jätin väliin.
 
Kävin tänään apteekissa ja siellä piti asiakaspalvelijan ihan erillisen ohjelapun kera etsiä sellasta fysikaalista suojaa. Sillä oli pitkä A4-lista täynnä niillä olevia aurinkosuojia ja ainoastaan kaksi niistä oli pelkästään fysikaalisella suojalla. Purkista katsomalla ei hän osannut neuvoa mikä on fysikaalisella suojalla...
 
Kävin tänään apteekissa ja siellä piti asiakaspalvelijan ihan erillisen ohjelapun kera etsiä sellasta fysikaalista suojaa. Sillä oli pitkä A4-lista täynnä niillä olevia aurinkosuojia ja ainoastaan kaksi niistä oli pelkästään fysikaalisella suojalla. Purkista katsomalla ei hän osannut neuvoa mikä on fysikaalisella suojalla...

Mäki mietin et mitä toi fysikaalinen tarkottaa ja mist sen sit tietää? :s
 
Mä en kyllä vatteilla ala suojaamaan, kun tykkään maata bikinit päällä pihalla aina kun on lämmin :joyful: yks päivä otin parituntia aurinkoa, niin oon nyt jo ihan ruskea! Rusketun helposti mutta näköjään raskaana vielä paremmin. Mä ostin viimekesänä fysikaalista rasvaa pojalle ja se oli musta kyllä tosi paksua ja tönkköä :sorry: ostan varmaan mulle ja pojalle ihan normi aurinkorasvaa. Tai sitten vielä testiin semmonen fysikaalinen :grin
 
Mä rusketun aina tosi helposti mut nyt raskaana näköjää palan myös tosi herkästi:grin mäki rakastan auringonottoa! Oon niin kesäihminen muutenkin ni varmasti aion nauttia :)

Mul on muksulle iha garnier ja nivea lasten 50sk rasvat, käytän sit ite niitä tarvittaessa:p jos ei omat rasvat riitä:dead:
 
Onhan se fysikaalinen sellasta paksumpaa ja vähän hankalampaa levitettävää.. Mutta vaatteilla kun suojaa mahdollisimman paljon, tarvii niin paljon laittaa.:)
Viime apteekki reissulla ei mullakaan eka apteekkari osannut neuvoa ja haki kokeneemman. Toinen sitten osasi neuvoa heti mitkä on fysikaalisia.
 
Noooo, mulla tilanne se, että olen ihan vitivalkoinen ja palan auringossa. En juurikaan rusketu vaikka yrittäisin, nimim. Kokemusta on :D
 
Fysikaalinen rasva/suoja tarkottaa sitä että se voide suojaa itsessään ja välittömästi auringon säteiltä heijastamalla säteet ihosta pois päin. Kemiallinen suoja taas tarkoittaa sitä että siinä rasvassa on sellasia yhdisteitä jotka imeytyy ihoon ja suojaa sitä kautta säteiltä). Joissakin rasvoissa on molemmat suojat. Fysikaalisen suojan antavat rasvat on tutkituimpia ja todettu turvallisimmaks pienille lapsille. Kemiallisen suojan antavat rasvat taas ei ole niin tutkittuja, ja niille ei ole EU asettanut mitään turvallisuus standardeja toistaiseksi.

https://www.ipanainen.fi/tuote/eco-cosmetics-aurinkovoide-sk45/ Tossa on yksi esimerkki pelkästä fysikaalisen suojan antavasta rasvasta.

Myös Orion Pharmalta löytyy vain fysikaalisen suojan antama Sunpro niminen tuote.
 
Mä mietin tota omega 3 että saattaakohan se aiheuttaa tällasta vuotoa? Mulla on nyt jatkunu yli viikon ja syytä ei löydy. Yhtäkkiä muistin että omegat lisää verenvuototaipumusta ja siksi esim ennen leikkausta ei sais käyttää johonkin kuukauteen. Mitä mieltä olette? Oletteko kuulleet?
 
Ultrattiinko sut perin pohjin? Ei näkynyt hematoomaa tms?

En usko sen vaikuttavan mutta itse lopettaisin syönnin varmuuden vuosi jos sullakin sielä verisuonet paukkuu ja alkaa vuotaa. Itse syön nyt ab kuuria ja verenvuotoon lääkitys
 
Diann en tiedä vielä näiltä viikoilta. Mutta PHKS suosittelee että viimesellä kolmanneksella ei omega3 saa syödä juuri samasta syystä ku ennen leikkauksia.
 
Ultrattiin joo. Ei hematoomaa tai mitään ja kaks kertaa oon jo käyny vuodon takia ultrassa.. molemmilla kerroilla ei mitään missä näkyis kohdussa vuotoa..
 
Mä varmaan varmuuden vuoksi jättäisin me omegat ottamatta. Testaamalla sen sit tietää että vaikuttaako siihen vuotoon. Sehän olis tosi huippua jos niiden lopettamisesta vähenisi :)
 
Oon nyt ollu pari-kolme pv käyttämättä omegaa. Eilen vielä tuli vähän (huomattavasti vähemmän kuin muina päivinä) ruskeaa, mutta tänään ihan normi valkkaria. Jee oisko se nyt ohi. Toki voi olla sattumaakin, mutta en taida aloittaa uusiksi..
 
Oon nyt ollu pari-kolme pv käyttämättä omegaa. Eilen vielä tuli vähän (huomattavasti vähemmän kuin muina päivinä) ruskeaa, mutta tänään ihan normi valkkaria. Jee oisko se nyt ohi. Toki voi olla sattumaakin, mutta en taida aloittaa uusiksi..

Älä aloita uudestaan :)

Täällä myös täytyy nyt koittaa pienentää tuota verenvuotolääkettä ja katsoa alkaako tihuuttaa.
 
Onko kukaan käyny hesessä raskausaikana :D alko tekeen mieli mut mietin että onko riskiä. Lukee ainakin että cheddari ois pastöroitu ja majoneesissa pastöroitu munamassa niin luulis että ei ois kovin riskialtis :D
 
Onko kukaan käyny hesessä raskausaikana :D alko tekeen mieli mut mietin että onko riskiä. Lukee ainakin että cheddari ois pastöroitu ja majoneesissa pastöroitu munamassa niin luulis että ei ois kovin riskialtis :D

Aivan huoletta olen käynyt, enkä edes miettiny ettenkö muka voisi :D
 
Oon selkeesti vieläkin liian tarkka vaikka omasta mielestä oon jo kauheena höllänny :D
 
Takaisin
Top