Useampi lapsi

mmai

Keskustelun kolmiottelija
Kesäkuunmammat 2015
Tammimammat 2018
Oliko täällä muita toisen tai useamman lapsen odottajaa? Minkälaisia ikäeroja teillä on, tai tulee olemaan?
Jo ennestään useamman lapsen vanhemmat, miten teillä suhtauduttiin pikkusisaruksen syntymään?

Meillä esikoinen täyttää kohta 2, eli ikäeroa pikkusisarukseen tulee 2v 7kk. Oltaisiin haluttu pieni ikäero, mutta eipä näihin asioihin voi itse aina vaikuttaa. Eikähän tuokaan nyt mikään valtava ikäero ole :) poika on melkoinen maailman napa ja todella äidinpoika, joten tuleva jännittää paljon. Tuttujen vauvoja hoitaa kyllä hienosti, vie tuttia suuhun ja silittelee jos itkevät :)
Aika näyttää, mutta vinkkejä tulevaan totuttamisesta kuulen mielelläni! Kirjoja ainakin onneksi löytyy aiheesta paljon, joita lukea pojalle.
 
Meillä tänne olisi tulossa nyt kolmas! Ensimmäisen ja keskimmäisen välissä on 3,5 vuotta ja nyt toisen ja kolmannen ikäeroksi tulee taas 3,5 vuotta :)
 
Meillä nyt toinen tulossa :Heartred
Esikoinen täytti juuri vuoden eli ikäeroa tulis noin 1v 9kk. Meillä kans jo vuosia sitten päätettiin että kaksi lasta on meille hyvä määrä ja ne tehdään sitten heti peräkkäin. Esikoinen oli tosi helppo vauva, joten suunnitelmassa päätettiin pysyä:)Jos välissä ollut raskaus ei olisi mennyt kesken niin ikäeroa olisi tullut 1v 5kk, mutta ei tuo 4 kuukautta siihen lisää maata kaada. Ja pitää olla kyl tosi onnellinen et kaikki 3 raskautta on tärpännyt ekasta yrityksestä, joten sillä saralla ei onneksi ongelmaa, vaikka tuo keskenmeno vielä takaraivossa muistuttelee...
 
Mmai, meidänkin esikoistyttö täyttää pian kaksi vuotta, ja lapsille tulee ikäeroa 2v 7kk. :) Mä en halunnut alle 2 v ikäeroa. Olin esikoisen kanssa kotona 1,5 v ja halusin välillä käydä töissä rahan ja itseni takia. Enkä myöskään halunnut yrittää pärjätä kahden niin pienen kanssa. Mmai, oletko ollut kesäkuisten 2015 ryhmässä? Mä olin heinäkuisissa, koska silloin oli LA, mutta tyttö päättikin syntyä kaksi viikkoa etuajassa.
 
Meillä esikoinen täyttää elokuun lopussa 2v, joten ikäeroa tulee n. 2v 4kk. Minulla oli esikoisen aikaan ajatus 2-3 vuoden ikäerosta, joten ihan hyvinhän tämä meni
 
Lyydia, olin! Ja vieläkin melko aktiivisesti kirjotellaan siellä salaisella puolella :)
Meillä meni vähän päinvastoin, olisin halunnut pysyä hoitovapaalla kakkoseen asti, mutta kun antoi odottaa itseään niin kauan, että säästöt hupenivat ja olikin mentävä töihin :)
 
Tänne myös kolmas tuloillaan. Aikaisempi ikäero on 1v 3kk, ja alle 3v ikäerolla olisin tätä kolmatta toivonut. No, ei ihan onnistunut, ikäeroa tulee siis 3v 1kk.
 
Tannekin pikkukakkonen tulossa, esikoinen tayttaa elokuun alussa 2v, eli semmonen 2v 5kk tulee ikaeroa. Esikoinen on ollut tosi helppo kaikin puolin, eika meilla ollut mitaan erityisia suunnitelmia ikaeron suhteen, en ajatellut toisenkaan saavan alkuaan kovin helposti enka kylla olisi halunnut kovin pienta ikaeroa. Eniten toivon etta tama olisi yhta iisi tapaus kuin siskonsa!
 
Esikoinen 7v ja keskimmäinen on nyt 5.5v.että keskimmäisen ja nuorimman välille tulee 6v ikä eroo.tietty miehen tyttö täyttää koht 11.
 
Esikoinen täyttää syyskuun lopussa 2v, eli 2v3kk ikäeroa tulee sisaruksille.

Esikoinen on niiiiin äidinpoika kun vain ikinä voi olla ja muutenkin hyvin huomionhakuinen tyyppi, niin vähän jännittää uuden arjen sujuminen.. toisaalta rakastaa yli kaiken olla toisten ihmisten ja lasten seurassa, että sen puolesta odotan esikoiselle leikkikaveria innolla :)
 
Meillä odotellaan kolmatta. Poika on nyt 6v. ja tyttö 4,5v. Heillä on ikäeroa 1v 5kk. Tykkäsin pienestä ikäerosta, ovat olleet alusta asti tosi läheisiä:) Mietimme pitkään, onko lapsiluku tässä vai lähdetäänkö yrittämään kolmatta. Nyt sitten ajateltiin, että aika voisi olla sopiva antaa kolmannelle mahdollisuus. Saan olla näillä näkymin kotona, kun isommat lapset aloittavat eskarit ja koulut:happy:
 
Meillä poika täyttää parin viikon päästä 2v ja tosiaan toista odotellaan. Ikäeroa tulee se 2v 7kk. Vähän kyllä jännittää miten tuo esikoinen tulee tuumaamaan uudesta tulokkaasta. Hän on niin äitinpoika, omineen ei osaa/tahdo leikkiä tai touhuta ollenkaan. Sukuun syntyi vasta vauva ja kyllä on ollut mustasukkaisuutta havaittavissa joka kerralla kun olemme vauvaa nähneet. :sorry:
 
Täällä tulossa nro 4. Ensimmäisen ja toisen välinen ikäero 2v2kk, toisen ja kolmannen 2v7kk. Nyt tulee väliä neloseen melko tasan 3v. Meillä ei oo aiemmin ollut mitään mustasukkaisuutta tms vaan oikein hyvin ovat vauvan aina ottaneet vastaan ja olleet odotuksessa mukana. Viimeksi mm. nuorempi lauloi masuvauvalle lauluja ja kun vauva oli syttynyt, lempinimeksi antoi vauvaliinin. :) Tää vauva tulee muutenkin nyt hyvään aikaan kun esikoinen aloittaa koulussa, ei tarvitse olla iltapäivisin vielä yksin kotona.
 
Meillä on ennestään yksi poika, ja ikäeroa lapsille tulee n. 2v 3kk :) Ihan hyvä ikäero mun mielestä, vaikka alunperin olin suunnitellut että sais olla vaikka kolmekin vuotta väliä! Mutta onpahan sitten ainakin toivottavasti enemmän seuraa toisistaan. Esikoinen meni hoitoon jo 10,5-kuisena, joten on kyllä tosi kiva, että saadaan kohta jatkaa kotielämään vielä hetken!
 
Kysymyksenä yleisesti kaikille, että aiotteko hoitaa kaikki lapset kotona vai viettekö isompaa sisarusta/ sisaruksia päivähoitoon? Meidän lapsi on nyt vuoropäivähoidossa ja sielläkin vain n. 80 tuntia kuukaudessa. Vähän mietityttää oma jaksaminen vauvan ja kiukuttelevan taaperon kanssa, mutta periaatesyistä haluaisin pitää molemmat lapset kotona. Esikoisen vauvavuosi oli todella uuvuttava ja vähä uninen, ihan meinasi järki lähteä. Eli en oikein osaa vielä arvioida mitä kannattaisi tehdä...
 
Kysymyksenä yleisesti kaikille, että aiotteko hoitaa kaikki lapset kotona vai viettekö isompaa sisarusta/ sisaruksia päivähoitoon? Meidän lapsi on nyt vuoropäivähoidossa ja sielläkin vain n. 80 tuntia kuukaudessa. Vähän mietityttää oma jaksaminen vauvan ja kiukuttelevan taaperon kanssa, mutta periaatesyistä haluaisin pitää molemmat lapset kotona. Esikoisen vauvavuosi oli todella uuvuttava ja vähä uninen, ihan meinasi järki lähteä. Eli en oikein osaa vielä arvioida mitä kannattaisi tehdä...

Meilläkin esikoinen oli erittäin huono nukkuja, ja aluksi ajattelinkin että hän saa jatkaa pph:lla ihan normaaliin tapaan ainakin pari ensimmäistä kuukautta. Mutta eiköhän me kotiin kuitenkin kaikki jäädä. Kunnalla on kerhotoimintaa parina aamupäivänä viikossa, johon ajattelin isomman viedä, jotta saan sitten nukkua vaikka päiväunet tarvittaessa. Mutta todella toivon, että tämä uusi tulokas nukkuisi paremmin! :dead:
 
Meille tulossa 4 lapsi. Esikoinen nyt 5v 5 kk poika seuraava tyttö 3v 6 kk ja poika 1v 4 kk ikaeroa kaikille noin 2v. Viimeisin syntyy joulukuussa ikaeroa tulee noin 1v 11kk.
 
Meilla esikoinen on talla hetkella vain 9 h viikossa hoidossa, varmaan lisataan muutama tunti viela jossain vaiheessa ja luulen etta saa jatkaa hoidossa vauvan synnyttyakin, ihan etta saan vahan omaa aikaa vauvan kanssa ja esikoinen saa purkaa energiaa. Mies tekee kahta tyota joten siita ei ole hirveasti apua..
 
Minä olen tällä hetkellä pojan kanssa kotona ja kerhopaikka on haussa syksyksi. Toivottavasti pääsee kerhoon, mikä ois sitten kaksi kertaa viikossa kolme tuntia kerrallaan, niin siellä toki jatkaisi sitten tammikuussakin.
 
Mie palasin töihin heti äitiysloman loputtua ihan sillä ajatuksella, et jos sit kuitenkin nopeesti tärppää niin sit pääsen taas kotiin esikoisen kanssa. Töissä ehdin olla siis hiukan vajaa vuoden ennen kuin tästä raskaudesta äitiysloma alkaa. Oli mielestäni hyvä juttu itseni sekä lapsen kannalta:) Nyt seuraavan äitiysloman loputtua olen kotona niin pitkään kuin hyvältä tuntuu, enkä hätäile töihin:) Aattelin et esikoinen vois ens keväänä sit olla hoidossa esim. pari aamupäivää viikossa.. Mut aika näyttää. Pääsääntöisesti aion kuitenkin pitää esikoisen kotona.
 
Takaisin
Top