Kielletyt ruoka-aineet

Toi salmiakin himo on niiin paha.. ! :grin Oon mäkin muutamia karkkeja syöny (kerran-pari viikossa) ja aion syödä vastakin.. Se vaan kun se muutama ei aina tahdo riittää ja sitten tekee vaan kahta kauheammin mieli! :shifty:
 
Ja siis tuore inkiväärihän ei ole kielletty, vaan ne inkivääripillerit ym.

https://www.evira.fi/elintarvikkeet...siin-seka-inkivaariteehen-ja-sita-vastaaviin/

Tuoretta inkivääriä tokikin on hankala käyttää kovin suuria määriä, mutta termi inkiväärivalmisteet ja niiden valmisteiden (esim. Inkiväärijuomien) inkivääripitoisuuksien kyttääminen tuntuu enemmän työltä kuin mitä olen valmis niiden edestä tekemään. Mieluummin olen ollut ihan suosiolla ilman, onhan tämä 9kk nyt aika lyhyt aika luopua mistään hetkellisesti.

Suomi on tarkka suosituksissaan esimerkiksi juuri ristiriitaisten tai liian vähäisten tutkimustulosten kanssa, mutta mielestäni mieluummin liian tarkka kuin sinne päin annetut ohjeet, joista voi vaikka vahinkoja käydäkin. Minulle ei riitä se että "onhan ne ennenkin syöneet", niinkuin isä ja anoppi joulupöydässä tokaisivat molemmat. Onhan ne ennen saaneet kehityshäiriöisiä lapsia ja keskenmenojakin.

Mutta muita en siis edelleenkään tuomitse! Omat valintamme tehdään kaikessa ja itse kannamme riskit ja hyvät tulokset. [emoji4]
 
https://www.evira.fi/elintarvikkeet...siin-seka-inkivaariteehen-ja-sita-vastaaviin/

Tuoretta inkivääriä tokikin on hankala käyttää kovin suuria määriä, mutta termi inkiväärivalmisteet ja niiden valmisteiden (esim. Inkiväärijuomien) inkivääripitoisuuksien kyttääminen tuntuu enemmän työltä kuin mitä olen valmis niiden edestä tekemään. Mieluummin olen ollut ihan suosiolla ilman, onhan tämä 9kk nyt aika lyhyt aika luopua mistään hetkellisesti.

Suomi on tarkka suosituksissaan esimerkiksi juuri ristiriitaisten tai liian vähäisten tutkimustulosten kanssa, mutta mielestäni mieluummin liian tarkka kuin sinne päin annetut ohjeet, joista voi vaikka vahinkoja käydäkin. Minulle ei riitä se että "onhan ne ennenkin syöneet", niinkuin isä ja anoppi joulupöydässä tokaisivat molemmat. Onhan ne ennen saaneet kehityshäiriöisiä lapsia ja keskenmenojakin.

Mutta muita en siis edelleenkään tuomitse! Omat valintamme tehdään kaikessa ja itse kannamme riskit ja hyvät tulokset. [emoji4]

Vastasitko isälle ja anopille tuon että "Onhan ne ennen saaneet kehityshäiriöisiä lapsia ja keskenmenojakin"??
Hyvä jos vastasit! Kerrassaan ärsyttävä kommentti tuo "On ennenkin tehty näin ja näin...
"!!!!

Mäkin olen sitä mieltä että mieluummin liian tarkkaan :) Mutta nuo Duodecimin tietokannat kyllä on luotettavia myös! Niin ihmettelen jos niistä eriävät ohjeet :0
Tuo vaan kääntöpuoli liian yleistetyissä kielloissa, että se saa jotkut kyseenalaistamaan kaikki kiellot... Jos siis esim Ruotsissa sallitaankin pakastettu meetwursti jne... niin sitten miettii että uskoako Suomen ohjeita muussakaan. Mutta tietysti hyvä todeta myös ettei jostain tuotteesta esim ole tutkittu. Mutta nykyään ihmiset ottaa paljon selvää itse ja ymmärtävät monimutkaisempaakin tietoa niin sitä tulisi viranomaisten pyrkiä tarjoamaan eikä mitään liian yksinkertaistettuja "lapsille tarkoitettuja" ohjeita. Ja aika hyviähän nuo pääosin ovatkin.
 
Täällä kanssa yksi joka ei pysty noudattamaan tuota salmiakkikieltoa :facepalm: En edes ennen ole mielestäni mikään hirmuinen salmiakinsyöjä ollut, mutta nyt se tuntuisi olevan suurinta herkkua. Ei nyt onneksi joka päivä tule syötyä mutta hassua että on näin vaikeaa sen suhteen tsempata kun monet entiset "herkut" eli raa'at juustot, alkoholin ja dieetticolan pystynyt jättämään kokonaan ilman mitään suurempia ongelmia o_O
 
Täällä kanssa yksi joka ei pysty noudattamaan tuota salmiakkikieltoa :facepalm: En edes ennen ole mielestäni mikään hirmuinen salmiakinsyöjä ollut, mutta nyt se tuntuisi olevan suurinta herkkua. Ei nyt onneksi joka päivä tule syötyä mutta hassua että on näin vaikeaa sen suhteen tsempata kun monet entiset "herkut" eli raa'at juustot, alkoholin ja dieetticolan pystynyt jättämään kokonaan ilman mitään suurempia ongelmia o_O

Mä mietin voisko millään johtua alhaisista verenpaineista? Tai siis itselläni ollu niiden kanssa ongelmaa... Niin jos elimistö sitte oikein huutaa sitä salmiakin suolaa ja lakritsin verenpainetta nostattavaa vaikutusta? Ja siis ärsyttävää kun nyt kesän ois saanu syödä mitä vaan (kun huhtikuussa syntyi esikoinen) niin miksei ollut mitään mielihaluja silloin?? Ei edes heti synnytyksen jälkeen ollu vaikka luulis olevan...
 
Ituja ei ilmeisesti saa syödä. Ja just vedin napaan Tallinnalaisessa vegaaniravintolassa salaatin jossa niitä oli, jälkikäteen vasta googlettelin. Ihan siisteiltä ne näytti mutta mutta.. Huoh toivottavasti ei tule mitään pöpöjä. :arghh:
 
Mä oon myös ravintolassa syönyt ituja.. En tiennyt, ettei saisi..
 
olen kerran saanut ravintolassa syödyistä iduista todella pahan ruokamyrkytyksen, jonka jälkeen vältellyt niitä aina kun mahdollista. tässäkin toki järjen käyttö sallittu, ja esim. vokeissa olen surutta syönyt, koska idut kuumennettu. eli jos keittiö vaikuttaa hygieniseltä, ravintolassa käy paljon asiakkaita jne. ei mitkään elintarvikkeet seiso pitkään käyttämättöminä.
 
Hesarin juttu tutkimuksesta valottaa tutkimuksen tekotapaa ja sitä miksi edelleen THL:n suosituksessa lukee: "Lakritsi- ja salmiakkimakeiset sisältävät glykyrritsiiniä, jonka turvallisesta käyttömäärästä ei ole tietoa... Pienet annokset (esimerkiksi annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia."

Ao. tutkimushan on väestöseurantaan perustuva. Taustamuuttujia ei tällöin voida kontrolloida eli ei voida poissulkea sitä, että esille tulevien yhteyksien taustalla olisi jokin kolmas tai peräti useita selittäviä tekijöitä. Eli se sama tilastoharha kuin että suuri jäätelön myynti ja hukkumiskuolemat esiintyvät yhtäaikaa, mutta jäätelön syöminen ei aiheuta hukkumiskuolemia vaan kuuma kesä selittää molemmat. Tässä taustakijät, kuten esim. odottavan äidin yleinen terveydentila, älykkyys ja ADHD pitäisi jatkotkutkimuksilla poissulkea jotta saataisiin varmaa näyttöä lakritsan syömisen ja esille tulleiden ilmiöiden yhteyden olemassa olosta. Esim. ADHD:n liittyy oireenmukaisena ilmiönä, että mitä tahansa ohjeita ja asioita on vaikea muistaa ja noudattaa ja impulsseja hillitä joten raskausaikana lakritsaa tulee syötyä ja todennäköisemmin vielä suuria määriä kuin neurotyypillisillä äideillä. Myös muuta väestöä enemmän oppimisvaikeuksia ja muita terveysongelmia kasaantuu samoille hlöille. Kuitenkin mekanismi jolla ADHD tällöin periytyy liittyy tod.näk. muuhun geneettiseen ja ympäristötekijöistä johtuvaan periytyvyyteen kuin lakritsan syömiseen.
 
Mä nyt valitan vaikka tänne ketjuun.. Menin sitten eilen vahingossa syömään lohivoileipäkakkua anoppilassa! :sad001 En tajua miten voin olla niin ajatuksissani että syön graavilohta, kun se ei edes oo mun herkkua! Voileipäkakkua uskallan syödä jos se on tehty Violan tuorejuustoon. Ja kuulemma oli. En lohikakkua paljoa syönyt ja taisin automaattisesti skipata graavilohen päältä pois. Mutta sisällä oli vielä kylmäsavulohta. Kai.. Tai sit normi lohta, en tiedä. Kotona vasta tajusin tämän ja mieskin oli että aijaa en minä huomannut että söit sitä, vaikka hän söi mun jämät!!! Alko seki niin ärsyttää että aina mun pitää muistaa kaikki asiat jne.. Eli siis nyt oon paniikissa että listeriahan se sieltä tulee eikä me saada tätä vauvaa elävänä. :smiley-angry017 Pliis sanokaa että joku muukin vahingossa syönyt.. Tai tahallaan. :grin
 
Jemppuli_ älä ole huolissasi! Minusta tilanteesi ei todellakaan kuulosta pahalta! Todennäköisyys, että tuosta mitään kävisi on ihan häviävän pieni ja kova stressi syödystä voileipäkakusta on varmaan tilastollisesti haitallisempaa. Varmasti lähes jokaisella äidillä tulee joitakin ohisyömisiä 9 kk aikana. Itse söin eilen brunssilla epähuomiossa yhden vuohenjuustofetapalan. Yritä rentoutua :headphone:

Voit ajatella lohdullisesti, että toisaalta vauva sai lohenpalasista mm. aivojen kehitykselle suotuisia omega3-rasvahappoja ja D-vitamiinia.
 
Kiitos Nepu88. :) Joo, mä oon omasta mielestäni ottanu suht rennosti syömisten suhteen mut ton graavilohen oon pitänyt kyl ehdottomana kiellettynä ruokana. Olin muutaman päivän vähän hermona mut nyt oon jo unohtanut koko asian! Anoppi viel sanoi, että päällä oli kylmäsavulohta ja sisällä lämminsavulohta. Eli graavilohta ei ollut ollenkaan. Hyvä näin. :) Vauva potkii hulluna joka päivä, niin tuskin hällä mitään hätää. :) Ja luin vielä että äidille on pakko tulla oireita ennen kuin vauvalle. Eli jos äidille ei tule oireita, ei listeriaa ole tullut. Ja Suomessa vissiin 0-5 listeriatapausta raskaanaolevilla vuodessa.
 
Kiitos Nepu88. :) Joo, mä oon omasta mielestäni ottanu suht rennosti syömisten suhteen mut ton graavilohen oon pitänyt kyl ehdottomana kiellettynä ruokana. Olin muutaman päivän vähän hermona mut nyt oon jo unohtanut koko asian! Anoppi viel sanoi, että päällä oli kylmäsavulohta ja sisällä lämminsavulohta. Eli graavilohta ei ollut ollenkaan. Hyvä näin. :) Vauva potkii hulluna joka päivä, niin tuskin hällä mitään hätää. :) Ja luin vielä että äidille on pakko tulla oireita ennen kuin vauvalle. Eli jos äidille ei tule oireita, ei listeriaa ole tullut. Ja Suomessa vissiin 0-5 listeriatapausta raskaanaolevilla vuodessa.
Kuitenkin joitain tapauksia joka vuosi? Mä luulin, että ei oo ollu ollenkaan :/
 
Mutta onhan tuo 0-5 tosi vähän! Kun miettii mistä kaikesta Listerian voi saada... Huonosti pestyistä kasviksista, huonosti kuumennetuista valmisruuista jne... Onhan niitä epidemioitakin etenkin iäkkäillä kun jossain suurkeittiön ruuassa sattuu listeria olemaan.
Ja eihän tuo edes tarkoita että sikiöön olisi tullut myös tartuntaa, vaikka äidillä todettu!
IItse muuten menin just eilen syömään jotain fetaa/salaattijuustoa noutopöydässä :S
 
Mikähän niissä pellavansiemenissä on erilaista jos ne on leivässä että niitä voi syödä, tietääkö joku? Ei kai se kadmium mihinkään häviä kuumentaessa? Harmittaa kun niissä uusissa Valion tuorepuuroissa on pellavansiemeniä, ovat niin tosi hyviä.
 
Takaisin
Top