Oireita, oireita..

Neuvolalääkärille ei pääse helposti, ainakaan meillä. Esikoisen aikaan oli selkävaivaa myös mutta en minä silloin päässyt vaan jouduin sitten jäämään töistä sairaslomalle ilman selvitettyä syytä selkäkivuille. Mutta nyt, kun pystyin sanomaam, että samaa vaivaa kun viimeksi mutta Pahempaa, niin pääsin heti, kahden päivän sisään.
Muistan kun odotin esikoista, tuntui että vaivojani vähäteltiin ja ne kuitattiin sillä että olen ensikertalainen ja huolehdin turhaan. Minua vähän kuin toruttiin kun otin heidän mielestään turhaan yhteyttä tai tuli heidän mittapuulla turha käynti jonkin vaivan takia. Nyt toisen kohdalla sanaani luotetaan enemmän, koska onhan minulla jo yksi raskaus takana.

Mä oon vähän samaa mieltä, että aika huonosti on infottu esim. siitä, mitä kaikkia käyntejä raskausaikaan kuuluu. Esim. sokerirasituksesta mulle ei oo mainittu sanallakaan, mutta viime raskaudessa sanottiin jo ekassa neuvolassa että siihen pitää mennä. Millonkohan se sitten olisi??

Minustakin vähä huono infon saaminen, varsinkin silloin kun ei osaa itse kysyä oikeita kysymyksiä (myös esikko tulossa nyt). Sokerirasitus viikoilla 24-28 ja ymmärräkseni jos on toinen lapsi sit välttämättä ei tarvi kun viime raskaus kaikki kunnossa ja nyt ei ole verisokerin ja virtsanäytöissä mitään semmosta ollut että olis tarvetta tutkia :)

Muistan kun odotin esikoista, tuntui että vaivojani vähäteltiin ja ne kuitattiin sillä että olen ensikertalainen ja huolehdin turhaan. Minua vähän kuin toruttiin kun otin heidän mielestään turhaan yhteyttä tai tuli heidän mittapuulla turha käynti jonkin vaivan takia. Nyt toisen kohdalla sanaani luotetaan enemmän, koska onhan minulla jo yksi raskaus takana.
Toihan on hirvittävän reilua, kuvitella että ensikertalainen ei koe oikeita kipuja. Itse vuosia kroonisen nivelkivun kanssa eläneenä en todellakaan lääkäriin mene ennen kuin kipu alkaa olla invalisoiva. Täytyy yrittää tapella itselleni jotain apua, nyt jo kävely täysin pois laskuista, mikä ei kamalan hyvää tiedä jatkon kannalta.

Mulle sovittiin ensimmäisellä neuvolakäynnillä suoraan se neuvolalääkärin aika. Muuten ei sitten jatkon neuvola-/lääkärikäynneistä puhuttu mitään. En tiedä sitten, miten tämä vaikuttaa, kun olen niin iäkäs esikoisen odottaja, toimitaanko siellä eri tavalla mun tapauksessa. Kahden ensimmäisen neuvolakäynnin väliin jää nyt n. 1,5kk. Voi olla, että jos en olisi yhtä neuvolakäyntiä kysellyt tähän väliin ennen rakenneultraa, ei sitä olisi kukaan neuvolasta päinkään ehdottanut. Hiukan vaikeaselkoistahan tämä on, kun ensimmäistä kertaa tässä itsekin näitä asioita pohdin ja yritän selvittää. Sitten kun luonne on vielä mulla sellainen, että haluaisin suunnitella hyvissä ajoin työ- ja vapaa-aika-asioita, niin en oikein pysty, kun en tiedä jatkosta, yleensäkään siis raskauden suhteen edelleenkään, että jatkuuko se normaalisti, ja noiden neuvola- ym. käyntien ajankohdistakaan ei ole havaintoa. No, ei auta kuin odotella :D

Esikoisesta oli todella selkeästi kaikki käynnit ja ajatkin katsottiin yleensä jo muutama etukäteen. Mikään ei jäänyt epäselväksi ja kaikki tuli hoidettua juuri ajallaan! Tähän tietysti vaikutti ihana neuvolantäti joka tosiaan piti huolta. :)

Nyt on mullakin tuollainen fiilis että informaatiota ei oikein tuu jos ei osaa kysyä, enkä aina tiedä mitä kysyä? Käynnitkin on miten sattuu ja tähän mennessä ei oo edes voinut luottaa siihen ajanvaraukseen, kun mun aikoja on muutettu joka kerta. Ärsyttää.

Nyt sain selvitettyä että keskiviikon avoimessa neuvolassa saan käydä tarkistuttamassa hempan (kamala väsymys) ja verenpaineet (huimaus) sekä toivottavasti kuunneltais sydänäänet. ♡
Onni onnettomuudessa mies saikulla jalkansa takia joten pääsen käymään yksin ihan rauhassa, voi tätä luksusta. :grin

Googlettamalla Äitiysneuvolaopas, pääsee Thl:n julkaisuun (julkarin kautta), jossa on mm. noi raskauden aikaiset neuvolakäynnit+käyntirungot, raskauden aikana sallitut lääkkeet, raskauden aikaisesta liikunnasta, oireista yms yms, se on pitkä mutta todella selkeästi kirjoitettu. Ammattilaisille se taitaa olla pääosin suunnattu, mutta on ihan julkisesti luettavissa eikä ole mitään liian spesifiä tietoa tai ammattikieltä. Ite sitä edelleen vähän väliä selailen vaikka olen muutamaankin kertaan koko oppaan jo lukenut. Ainakin mulla sh-opinnoissa tuo on ollut ihan tenttimateriaalinakin :)

Onpa huonohko yö takana. Heräsin yöllä pissahätään, ja olokin oli aika kehno. Alavatsaa juilii välillä aika ikävästikin, ja paperiin jäi ruskehtavaa limaa. En saanut nukuttua varmaan 1,5 tuntiin huonon olon vuoksi. Vieläkään olo ei ole kovin häävi, eikä alavatsan tuntemuksetkaan ole helpottaneet. Ovatkohan sitten vain kasvukipuja, vai merkki jostain pahemmasta. Jotenkin tuntuisi hyvältä idealta levätä tämä päivä kotona, ja ottaa rauhallisesti, ja kuulostella, mihin suuntaan tuntemukset menee, ja tuleeko vuotoa vielä. Taidan soittaa myös neuvolaan, pääsisikö näin lyhyellä varoitusajalla kuunteluttamaan sykkeet. Seuraavaan neuvolaan on vielä parisen viikkoa aikaa :/

Kaari, voiko rusehtava vuoto olla ihan valkovuotoa? Sehän voi raskausaikana ymmärtääkseni olla aika runsastakin ja varmaan aika monen väristä? Toivotaan nyt ettei olisi merkki mistään vakavasta.

Täällä heräiltiin päänsärkyyn, joka oli ollut jo useamman päivän poissa. Onneksi on tänään akupunktio, jospa sen sillä saisi taas karkotettua. Muuten ihan seesteistä, aika kuluu hitaasti, mitään raskauteen liittyvää ei ole lähiaikoina tiedossa (neuvoloita tms).

Juu, en mä nyt ihan totaalipaniikissa ole kuitenkaan, olihan ne alkuraskauden vuodotkin vaarattomia jälkikäteen katsottuna. Katson nyt rauhassa, mitä tapahtuu. Vaakataso on paras asento nyt, silloin ei satu juuri ollenkaan. Soitan nyt kuitenkin neuvolaan, jos saisi mielenrauhaa lisää.

Minulla on ollu nyt reilun viikon ajan kummallisia nivelkipuja ranteissa ja sormien tyvessä. Tänään koulussa istuessa lonkkaa alkoi vihloa, ilmeisesti liitoskipujen lisäksi.. huoh.. onko muilla ollut vastaavia tuntemuksia? :/

Meillä vain yksi neuvolalääkäri raskausaikana. Muistaakseni siinä 20 viikon tietämillä.

Mulla myös selkä nyt ihan paskana, kävelen kumarassa :( ollut jonkun 3 vk vähän kipeä mutta tänään ihan jo tosissaan, että olen kipulääkkeistä tässä haaveillut. Hirvittää jatkuvasti että mitä jos esikoinen tekee kakat. Tähän asti niiden peseminen on ollut ikävää ja selkää on pakottanut, mutta nyt en varmaan oikeesti pystyis kumartumaan siihen altaalle :(

Närästää taas lähes kaikki syöminen :( ja pahoinvointi palannut, syönnin jälkeen joten lopetan kohta koko syömisen!

Kivistääkö kellään ruokailun jälkeen mahaa ja sen jälkeen ihan mahdoton turvotus ja maha kasvaa ku pallo. Tukala olo ollut nyt töissä kun kauluspaitaa kiristää ja mahaa ei saa piiloon työkavereiden kaltseilta..

Syren mulla sama jos syön yhtään likaa. Lämpöisen ruuan jaankin osiin ja syön vähän kerrallaan niin pysyy kurissa :D Tietty sitte huono jos ei voi syödä töissä noin, vaan pitää kerralla syödä...

Syren mulla sama jos syön yhtään likaa. Lämpöisen ruuan jaankin osiin ja syön vähän kerrallaan niin pysyy kurissa :D Tietty sitte huono jos ei voi syödä töissä noin, vaan pitää kerralla syödä...

Mun ruokailu venähti eilen aika myöhäiseksi ja meillä tauot 3 kertaa työpäivän aikana, et vaikea ajoittaa kun ei tiedä miten toiset menee syömään Eli epäsäännöllinen ateriarytmi ja ruisleivän söin myös eilen joka ei yhtään sovi mun vatsalle :/ ärsyttävää kun en osaa syödä oikein.

Kasvikset on hyviä, vaikka keitetty porkkana. Se on kevyttä, mut vapauttaa hitaasti energiaa ni pitää aika tasasena sitä energia tasoa eikä turvota kun ei mahan täydeltä vedä :) Helppo napsia rasiastakin pitkin työpäivää :D Kaalit sit tietty vähän voi turvottaa niinkun se ruisleipäkin. Appelsiini ja banaani hitaasti nautittuina myös itsellä toimineet hyvinä välipaloina ja vaikka kourallinen pähkinöitä kaveriksi :) Lämpöisellä aterialla taas syö vain sen verran, että tuntee ettei ole nälkä enää ja lopettaa syömisen. Sitte taas vähän ajan päästä jotain pientä suuhun tai sitä lämmintä ruokaa taas ihan vähän lisää :) Näin mulla toiminu hyvin.

Täällä huimaa.. Silmissä sumenee kun nousee ylös jne.
Kuitenkin hemppa ja verenpaineet (mulla aina matalat) ok! Inhottava vaiva mutta kuulemma vaaraton. Argh.

Tää väsymys ei hellitä.. Silloin rv 12 häipyi ja nyt palasi sitten kahta kauheampana mokoma! :sad001
Sitten jos nukun päiväunia/yhtään pidempään niin totta kai se laukaisee vähintäänkin päänsäryn mutta yleensä varmimmin migreenin.

Takaisin