Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ai niin, sain poskettomat sydämentykytykset, kun kävin isäni luona viikonloppuna tytön kanssa: hänen vaimonsa ilmoitti, että pieni lapsi pitää hoitaa kotona 3-vuotiaaksi asti ja HÄN voi kyllä ilmaiseksi hoitaa...! Huoh, isäni liikkuu rollaattorilla, polttaa tupakkaa keittiössä ja on paha suustaan (vaimonsa puhuu suomea murtaen). Kyllä, haluan ehdottomasti lapseni yli tunnin ajomatkan päästä kotoa, itselleni 3 tunnin päivittäisen työmatkan...
Siis vaihtoehtohan on pienen kunnan kaksikielinen päiväkoti, jossa olisi luultavasti melko vakituinen henkilökunta ja mahdollisuus oppia toinen kotimainen, 10 min kotoa työpaikkojemme suuntaan. Vieressä on englanninkielinen yksityinen päiväkoti vähän vanhemmalle lapselle...
No, mitä tahansa voi tapahtua matkan varrella... ehkä kuitenkin pidämme alkuperäisen suunnitelman ensi vuoden alkuun...

Katjusha :) Ymmärrän tykytykset:hug013 Ajattele miten kauan, vuosia vauvaa te odotitte ja toivoitte. Ja sitten joku "vieras" haluaisi häntä sitten hoitaa...isäsi naisystävä:smiley-ashamed008:stop:

Ei missään tapauksessa, vaikka on ilmaista, kun vaikuttaa siltä, ettet luota häneen ollenkaan ja isäsikin on vajaakuntoinen. Entä jos tulisi joku hätä tai ongelma? Voisitko luottaa pienen lapsesi heidän käsiin.... Tuskin.

Tästä mieleen tulee oman lapsen isovanhemmat, esim. anoppi ja appi, olisivat kovasti valmiita hoitamaan, mutta suoraansanottuna eivät osaa - vaikka ovat ihan kunnon ihmisiä ja välitkin hyvät.

Onneksi välimatka on 250km, joten eivät ihan jokapäivä pyöri huushollaamassa. En nimittäin tykkäisi, että esim anoppi tunkisi nokkansa ovesta sisään jokapäivä, vaan hoidan mielelläni pojan ihan omin voimin, vaikkakin joskus olisi kiva saada apua ja itse hengähtää :)

Last edited by a moderator:
Tähti-73, just niin. Mä en halua, että silloin jo kävelevä taaperoni on rollaattorin tiellä, kun ukilla tulee kiire vessaan. Isälläni on 2-tyypin diabetes ja hän on viime aikoina saanut tajuttomuuskohtauksia. Missä tahansa voi tietysti tapahtua mitä tahansa, mutta en juurikaan halua lapselleni traumoja kaikesta, mitä siellä voi tapahtua. Mitä sitten, jos se ei toimisikaan, joutuisimme turvautumaan kunnalliseen "hätähoitoon" (2 viikkoa voi mennä, että saa hoitopaikan)...
Me ollaan valittu asua maalla, ja työpaikat on kaupungissa. Logistisella toimivuudella on iso merkitys myös.

Tähti-73, just niin. Mä en halua, että silloin jo kävelevä taaperoni on rollaattorin tiellä, kun ukilla tulee kiire vessaan. Isälläni on 2-tyypin diabetes ja hän on viime aikoina saanut tajuttomuuskohtauksia. Missä tahansa voi tietysti tapahtua mitä tahansa, mutta en juurikaan halua lapselleni traumoja kaikesta, mitä siellä voi tapahtua. Mitä sitten, jos se ei toimisikaan, joutuisimme turvautumaan kunnalliseen "hätähoitoon" (2 viikkoa voi mennä, että saa hoitopaikan)...
Me ollaan valittu asua maalla, ja työpaikat on kaupungissa. Logistisella toimivuudella on iso merkitys myös.

Katjusha :) Vaikka kaikki menisi putkeen, haluaisitko, että lapsesi olisi tällaisen henkilön hoidossa( ilmaiseksi), josta et ees itse pidä? Olenko väärässä, koska saa vaan sellaisen vaikutelman netin välityksellä. Isäsi kai kykenemätön hoitaan vauvaa. Minusta vauva(lapsi) ei saisi saada mitään traumoja ainakaan ensimmäisen kahden ( 2v. ) elinvuoden aikana, ja mieluiten ei koskaan senkään jälkeen :)

Katjusha :) Vaikka kaikki menisi putkeen, haluaisitko, että lapsesi olisi tällaisen henkilön hoidossa( ilmaiseksi), josta et ees itse pidä? Olenko väärässä, koska saa vaan sellaisen vaikutelman netin välityksellä. Isäsi kai kykenemätön hoitaan vauvaa. Minusta vauva(lapsi) ei saisi saada mitään traumoja ainakaan ensimmäisen kahden ( 2v. ) elinvuoden aikana, ja mieluiten ei koskaan senkään jälkeen :)
Lähtökohtaisesti en halua lastani pitkiksi ajoiksi asuntoon, jossa tupakoidaan. Koen, että lapsen äidinkielen (suomi) taito ei kehity oikein, mikäli hoitajan kielitaito ei tue sitä. Kulttuurieroja myös... varmasti Itä-Euroopan maissa isoäidit hoitavat pienokaisia (maan tavalla). Äitipuoleni itse on lapseton, mutta kovasti hänellä on mielipiteitä asioista. Varmasti haluaisi kokea olevansa tarpeellinen ja tärkeä, en kiistä sitä. Voi olla, että yksittäisiä päiviä kotihoito heillä menisikin, mutta... Suoranaisesti arvelen, ettei isäni välttämättä näe vuoden loppua ja vaimonsa palaa ehkä lähtömaahansa, kuka tietää. Olen ollut varmasti liian hienotunteinen, kun en heti täräyttänyt, että kiitos mutta ei kiitos.
Ai niin, ristiäisistä on muutama viikko, ja kummeiksi valitsemamme pariskunta pistää lusikat jakoon. Että vähän kohlo viikko olllut meillä.

Lähtökohtaisesti en halua lastani pitkiksi ajoiksi asuntoon, jossa tupakoidaan. Koen, että lapsen äidinkielen (suomi) taito ei kehity oikein, mikäli hoitajan kielitaito ei tue sitä. Kulttuurieroja myös... varmasti Itä-Euroopan maissa isoäidit hoitavat pienokaisia (maan tavalla). Äitipuoleni itse on lapseton, mutta kovasti hänellä on mielipiteitä asioista. Varmasti haluaisi kokea olevansa tarpeellinen ja tärkeä, en kiistä sitä. Voi olla, että yksittäisiä päiviä kotihoito heillä menisikin, mutta... Suoranaisesti arvelen, ettei isäni välttämättä näe vuoden loppua ja vaimonsa palaa ehkä lähtömaahansa, kuka tietää. Olen ollut varmasti liian hienotunteinen, kun en heti täräyttänyt, että kiitos mutta ei kiitos.
Ai niin, ristiäisistä on muutama viikko, ja kummeiksi valitsemamme pariskunta pistää lusikat jakoon. Että vähän kohlo viikko olllut meillä.

Katjusha :) Jaan mielipiteesi. Enkä myöskään missään nimessä antaisi lastani "ulkopuolisille", jopa mummo on vähän liian kaukainen, kun välimatkat pitkät. Silti hyvä, ettet täräyttänyt mitään, koska lapseton voi kokea asian eri tavalla, kuin tarkoitus...

Meillä esimerkkinä naapuri, jossa on 3 ottolasta. Omia eivät ole saaneet. Vaimo on ihan ok nyt asian kanssa ja käynyt kerran meilläkin poikaa katsomassa, mutta mies ei ole!:wideyed: Hän ei pysty edes kohtaamaan mua yhteisessä ulkopihassa, koska meillä on lapsi. Se on hänelle selvästi tosi kova paikka...

Lähtökohtaisesti en halua lastani pitkiksi ajoiksi asuntoon, jossa tupakoidaan

Ihan oikein:) Tupakoinnista; sitä on vaikea sietää, kenenkään tupakoimattoman ihmisen. Lyhytkin aika on kestämätön. Lapsiin se tupakan savu vaikuttaa vielä voimakkaammin:wtf:

Katjusha :) Aiotteko pysyä kummivalinnassa heidän erosta huolimatta? Heillä voi olla vaikeuksia kohdata toisiaan, esim. lapsenne synttäreillä jne. Toki monet eroo sovussa.

Me valittiin kummit sitä varten ei pariskunnista, toinen on sukua ja toinen on sit mun ystävä :) Mun ystävä olisi halunnut olla sylikummi, mutta päätin itse pitäväni lasta, ettei tullut kummallekaan huonompi fiilis, vaan ovat tasapuolisia siinä mielessä :)

Hello! Pitikin kysyä, että minkä verran kuussa teillä menee kauppaostoksiin?:rolleyes: Missä saatte säästöjä aikaa, jos on tarve?:rolleyes:

Meillä nyt suurinpiirtein näin:

• Vauvanruoka ( Bona, Piltti, puurot, maidonkorvike) : ~ €200;-
• Vaipat, puhdistusliinat, muut tarvikkeet jne.. : ~ € 50;-
• Vauvan vaatteet : ~ € 50;-

• Omat ruokaostokset : ~ € 400 -600;- / kk
• Miehen ruokaostokset: ~ € 600 / kk

Niukoilla siis nyt mennään. Ruokiin ja tarvikkeisiin noin 1500€/kk. En sijoita edes vaatteisiin, koska entiset muotifarkut ja paidatkin sopii jälleen päälle:p Uudet kuteet hankin syksyllä, kun palaan töihin.

Tässä siis lähinnä ruokaostokset. Mies huolehtii muista kuluista : 2 autoa, kodin laskut - sähkölämmitys, kiinteistönhuolto : mm. talon katto uusittiin ja sadevesijärjestelmät jne.. ( rahareikä:depressed:), kyseessä aika uusi koti, rakennuttaja vaan kämmännyt ja tuli vähän vastaan. Mies maksaa siis kaikki laskut, puhelin, vesi, sähkö, autonvakuutukset jne. Itse ostelen taas uusia vaatteita lapselle, kun palkka lähtee juoksemaan :)

Vauvanruoassa aion pystyä alkaa säästämään, valmistamalla ruoat pääosin itse. Jonkun mielestä kuullostaa varmaan saivartelulta. Onko 1500€/ kk paljon vai vähän ruokakauppaan kuussa?:rolleyes: Ja siis 3hlön talous. Minkäverran muilla kuluu rahaa kuussa?:eek::rolleyes: Sais vähän vertailupohjaa...

Vielä edelliseen viestiin lisäys, että me ollaan kummatkin säästetty ennen lasta, joten mun ei tarvitsisi nyt säästää ja laskelmoida kauppaostoksia...Voisin elää kuten ennenkin ja ostella jopa muotikuteita :) Mutta fakta on, etten nyt halua kuluttaakaan, ennen kun on taas tuloja!

Kotihoidontuella, kun kukaan ei juhli, sen tietää kaikki. Jälleen sitä tuntee olevansa "köyhä", kuten opiskelijana 20vuotta sitten.. :smiley-ashamed005 Sitä tuppaa laskeen joka sentin.

Tähti, meillä menee noin 1000e/kk ruokaan. Vauva on rintamaidolla, joten hänelle ei mene mitään. Vaippoja menee noin 20e/kk kun käytetään kotona kestoja

Tähti, meillä menee noin 1000e/kk ruokaan. Vauva on rintamaidolla, joten hänelle ei mene mitään. Vaippoja menee noin 20e/kk kun käytetään kotona kestoja

Yölento :) Kiitti tiedosta. Vaikuttaa siltä, että suhteessa lähes samoissa. Nipistää aina jostain vois. Te silti elätte meitä niukemmin; onkai ne kestot, rintamaito ja ostatko ollenkaan valmisruokaa Bona jne?:rolleyes: Oon vasta aloitellut vauvanruoantekoa.

Meillä molemmilla omat ruoat. Syödään miehen kanssa eri ruokia. Jos olisi sama ruoka, niin sillä säästäisi :)

Meidän 5-henkisellä perheellä menee päivittäistavarakauppaan noin 1000 € kuussa. Vauvasta ei oo vielä aiheutunut ruoka- tai juomakuluja, kun on edelleen täysimetyksellä. En oo juurikaan meidän ruokakuluja seurannut, menee mitä menee. Tän luvun poimin S-pankin sovelluksesta tammikuun kohdalta, ostetaan 98% sapuskasta S-ryhmästä (koska muuta kauppoja ei lähellä ole).

Lisäys: useina kuukausina jää reilusti alle tonniin. Joulukuussa meni 1200, mut siinä oli lahjojakin ja ristiäismenoja.

Muokattu viimeksi:
Mä en oo meidän menoja kauheasti nyt seurannut, koska mieheni on tiukan paikan tullen excel-velho. Mutta S-tililtä on ostettu jääkaappi ja pyykkikone, eli bonukset ovat tasoittaneet yllättäviä menoja. Meillä menee sikana polttoainetta, joten yritetään keskittää ABC:lle.

Mä oon siis kelan päivärahoilla, et mun elatuskyky kuukaudessa on muutama kymppi. Se lastenvalvojakin oli ihan kusipää ekassa tapaamisessa. Laitoin sille haisevan meilin ja se soitti perään ja pahoitteli. Oli sit lopulta ihan fiksu mimmi.

Joo, mut kaikin puolin kuseen tähän jäin muutamaksi kuukaudeksi, mut kyllä mä nautin ku äijä kiemurteli siellä se laskelma kädessään! Buhhahhhaaaa!! Se pölvästi ei ollu laskenu mitään etukäteen. Ja se näytti ihan zombielta. Meinasin kysyy et onks silläkin 7-8kuinen huonosti nukkuva kotona...Mä olin sen sijaan pirtee ku peipponen ja menossa siitä lounaalle pojan kummitädin kanssa. Äijä varmaan palasi haisemaan omalle sohvalleen. Ihan vähän kävi sääliksi sitä, mut itehän on soppansa keittäny. Ja ei se mitään kiitelly, et kiva ku et ilmoittanu kaikkii tuloja tai et annoit alennusta elarista...

Poika sai myös perhepäivähoitopaikan tästä läheltä, menee siis huhtikuussa sinne. Siihen saakka pyristellään. Ei oo mitään hoitopaikkoja tähän hätään. Ainoastaan voin palkata hoitajan. Näillä tuloilla ei montaa tuntia pysty.

Mut mä oon surutyöni pääosin tehny ja kattelen jo eteenpäin tätä elämää. Onneksi vauva on kiltti ja reipas ja kaverit haluaa tulla sitä hoitamaan. Ja parempi et se tuuliviiri katos meidän arjesta (lue: sohvalta). :)

Sirpa :) Miten sulla menee vauvan kanssa? Tässä ihan samaa "tuskailee", että se on muutama kymppi /kk, elatuskykyä, kun laskee kotihoidontuesta, miten onnettoman rahan saa lasta kotona hoitava vanhempi:smiley-ashamed008:sad001 Ei tota olisi uskonut, ennen, kuin itse elää tilanteessa...

Ihmettelen vaan, että jääkö ne tuolla eduskunnassakin hoitovapaalle?!:joyful::eek: Epäilen suuresti, etteivät jää 300€ /kk tulolle, kun tottuneet saamaan 4.0000-15.000/kk. Tai sitten on jo mukavasti kertynyt säästöön, eikä isoilla tuloilla mikään ihme.

Mitähän me sitte tehdään eri tavalla, kun meillä menee (ja joskus jää ylikin) 400€+lapsilisä kuussa meidän kolmen ruokiin, vaavin vaippoihin yms kamoihin. Toki vaatteet on eri rahasta, mutta nekin vähäisiä ollu summaltaan, vaikka määrä pursuaa hyllyiltä xD

Edit: me tehään 2x kk kauppakassitilaus ja joskus hyvin harvoin käydään lisäksi jotain hakemassa. Erikseen on sit tietty asumiskulut, lemmikit, auto, vakuutukset jne

Muokattu viimeksi:
Meidän 5-henkisellä perheellä menee päivittäistavarakauppaan noin 1000 € kuussa. Vauvasta ei oo vielä aiheutunut ruoka- tai juomakuluja, kun on edelleen täysimetyksellä. En oo juurikaan meidän ruokakuluja seurannut, menee mitä menee. Tän luvun poimin S-pankin sovelluksesta tammikuun kohdalta, ostetaan 98% sapuskasta S-ryhmästä (koska muuta kauppoja ei lähellä ole).

Napu75 :) Oho, te elätte kyllä TOSI säästeliäästi!!!:) 5 henkeä. Syötte kaikki samaa ruokaa? Ei herkkupäivää koskaan?

Meillä S-market on suhteessa kallis, joten sieltä harvemmin tulee ostettua. Myös Citymarket kallis. Lidlin valikoimasta en pidä ja harvoin käyn. Paremmat ja edullisemmat valikoimat löytyisi 25km päästä, mutta ainne harvemmin lähtee, koska bensakin maksaa jotain.

Ostatteko isoissa erissä? Alennuksesta?

Mitähän me sitte tehdään eri tavalla, kun meillä menee (ja joskus jää ylikin) 400€+lapsilisä kuussa meidän kolmen ruokiin, vaavin vaippoihin yms kamoihin. Toki vaatteet on eri rahasta, mutta nekin vähäisiä ollu summaltaan, vaikka määrä pursuaa hyllyiltä xD

Edit: me tehään 2x kk kauppakassitilaus ja joskus hyvin harvoin käydään lisäksi jotain hakemassa. Erikseen on sit tietty asumiskulut, lemmikit, auto, vakuutukset jne

Kuukassius :) Valmistatko itse vauvanruoat? Syöttekö samaa ruokaa miehen kanssa? Oon tarkka mitä suuhuni pistän ja tiedän, että saisin 2kg perunoita sillä rahalla, kun saan max 400g kasviksia.

Pasta, peruna ja riisi ovat halpoja ja niillä saa mahansa täyteen, mutta en koske niihin, sillä ne lihottaa. Lapsi kyllä saa syödä.

Napu75 :) Oho, te elätte kyllä TOSI säästeliäästi!!!:) 5 henkeä. Syötte kaikki samaa ruokaa? Ei herkkupäivää koskaan?

Meillä S-market on suhteessa kallis, joten sieltä harvemmin tulee ostettua. Myös Citymarket kallis. Lidlin valikoimasta en pidä ja harvoin käyn. Paremmat ja edullisemmat valikoimat löytyisi 25km päästä, mutta ainne harvemmin lähtee, koska bensakin maksaa jotain.

Ostatteko isoissa erissä? Alennuksesta?
Kaikki syö samaa, syödään herkkuja viikoittain. Eineksiä harvoin. Paljon hedelmiä/vihanneksia ja maito luomuna, joskus muutakin. Alennushaukka en ole, mutta käytännössä toki hyväksi jos kohdalle osuu.

Kaikki syö samaa, syödään herkkuja viikoittain. Eineksiä harvoin. Paljon hedelmiä/vihanneksia ja maito luomuna, joskus muutakin. Alennushaukka en ole, mutta käytännössä toki hyväksi jos kohdalle osuu.

Valmistat aina isoja määriä kerralla?

Esimerkiksi perunamuusia voi tehdä todella ison määrän kerralla ja säilöä sitä max 2pv. Kaikille ei peruna sovi ja heti hinta nousee, kun tehdään jotain erikoisempaa ruokaa...

Peruna on kyllä halpaa ja täyttävää :)

400€+lapsilisä kuussa meidän kolmen ruokiin, vaavin vaippoihin yms kamoihin. Toki vaatteet on eri rahasta, mutta nekin vähäisiä ollu summaltaan, vaikka määrä pursuaa hyllyiltä xD

Kuukassius :) Mistä tilaatte kauppakassitilauksen 2 x kk? Miten sellainen toimii?:rolleyes:

Meillä mies on ihan "herkkuperse", joten en voisi esimerkiksi hänen puolesta tilata / ostaa mitään... :joyful:

Takaisin