Imetys

Mun mielestä kannattaa pari purkkia ostaa varalle jos tosiaan maito ei ole ehtinyt nousta tai se ei riitä. Parempi että sitä varamaitoa siellä on kuin lähtee sitten siinä tilanteessa sitä hakemaan... Mäkin ostin kolme purkkia varalle mutta ei niitä sitten tarvittu.
Osastolla ne antaa hyviä vinkkejä imetykseen.
 
Täälläkin ostettiin pari purkkia korviketta, mutta niille ei ollut tarvetta, toisaalta, ei sitä ikinä tietää jos vielä tarvitsee. Esim jotain äidin syömiä antibiootteja voivat antaa vauvalle sellaiset vatsavaivat että kannattaa antaa korviketta kuurin aikana.
 
Meillä myös varalta korviketta tuola kaapissa mutta ei oo ollu tarvetta antaa. Ite olin 3 päivää sairaalassa antibiooti tipassa (sain kahta eri antibiootia 8h välein) mutta ne oli sellasia mitkä ei vaikuttanu imettämiseen. Sama jatku sit vielä kotona tabletti muodossa 5 päivän ajan..
 
Meillä ei ollut korviketta kotona, jos ois tarvinnu niin sitä ois saanu vaikka lähisiwasta. Poju on nyt reilu 4 viikkoinen eikä ole koskaan saanut pulloa. Epäilen ettei pullosta lähtisi syömään enää, mutta voisi kokeilla jossain vaiheessa.
 
Oletteko kokeilleet imetysteetä? Mä olen nyt viikon verran juonut luontaistuotekaupasta ostettua Mamma teetä. En kyllä huomaa mitään vaikutusta että olisi lisännyt maidon tuotantoa. Taitaa olla samat ainesosat kaikilla valmistajilla.
 
Mulla ei oma maito riitä, sekä vauvan imeminen on niin huonoa että meidän piti siirtyä pulloruokintaan.

Nyt menee pumpattuna niin paljon kun päivässä vaan saan irti, kun on todella vähäistä. Ja loput sitten korviketta.
Imettäminen on yhtä tuskaa, eikä mulla henkinen kestävyys riitä siihen että vauva hakee oikeaa otetta kun mikään ohjailu ei auta.

Hieman pettynyt olo itseeni. Mutta nyt kun annetaan myös korviketta niin vauvakin on tyytyväinen, eikä huuda jatkuvasti ja nukkuu paremmin.
 
Harmi kuulla Gagezzz! Jospa se maito lähtee pikkuhiljaa nousemaan kun pumppailet... Mulla kesti maidonnousu monta päivää kun olin 3 päivän synnytyksestä niin puhki, en saanu nukkua ja sairaalan henkilökunnan jatkuva "kyyläys" stressasi. Mut jos ei onnistu, niin on korvikkeellakin kasvatettu terveitä lapsia vaikka kuinka. Ja mahdollistaa myös helpommin muiden ihmisten (kuin äidin) hoitaa vauvaa :)
 
Nimenomaan! Imetys ei ole hyvän äidin mittari. Jokainen meistä yrittää ja tekee parhaansa oman nyssäkän eteen ja on myös fiksua tiedostaa omat rajat ja jaksamiset.

Täällä maito alkaa nousemaan ja asiakas imeskelee tyytyväisenä :). Kivat jälkisupistukset imettäessä tästä kolmannesta...
 
Oletteko kokeilleet imetysteetä? Mä olen nyt viikon verran juonut luontaistuotekaupasta ostettua Mamma teetä. En kyllä huomaa mitään vaikutusta että olisi lisännyt maidon tuotantoa. Taitaa olla samat ainesosat kaikilla valmistajilla.

Mä hlrpin synnärillä luomu imetysteetä jotta nousis maito paremmin.En kyllä osaa sanoa auttoiko se,mutta hyvin on riittäny maitoa vielä.Rupee jo jännittää jatkuuko kauan.Esikoisella loppu 1,5kk päästä,nyt on kohta se menny jo.Ehkä testailen tarvittaessa uudestaan.
 
Imetys oli oikeesti ihan perseestä aluksi! :banghead: Sattui enemmän ku osasin ikinä kuvitella, maitoa ei riittänyt ja vauvan kanssa sai välillä oikein painia että sai pysymään rinnalla. Meillä meni painonlaskun takia lisämaitoa (korviketta) kolmen tunnin välein ekan viikon ajan, ja imetystä piti kuitenkin harrastaa aina ennen lisämaidon antamista jotta maito lähtisi nousemaan. Maidon nousussa meni muistaakseni 3-4 päivää (sekin sitte sattui..) ja nyt taistellaankin suihkutissien kanssa...:rolleyes:

Meillä maidon nousuun ja vauvan imuotteeseen auttoi se, että oltiin oikeestaan eka viikko vauvan kanssa ihokontaktissa melkein 24/7 ja imetystä yritettiin sitkeästi muutaman tunnin välein edes "näön vuoksi". Imuotetta korjailtiin neuvolan tädin kanssa pariin otteeseen, mutta siinä meni aikansa että sekä vauva että minä hoksattiin homman nimi. Ja kun oli nännit ihan ruvella ja vuoti melkein verta, niin niitä rasvailin aktiivisesti sillä lanoliinivoiteella sekä bepanthenilla. Ja välillä pidin maidonkerääjiä liiveissä koko yön, niin ei päässy rupea muodostumaan eikä imetys ollut niin kivuliasta. Myös rintakumista voi olla apua, kannattaa kokeilla!
 
Mulla nousi maito, kun vauva oli 2 vrk. Ja kumin "jouduin" ottamaan käyttöön synnärillä, kun vauva ei tuntien ja tuntien yrittämisen ja eri kätilöiden auttamisyritysten jälkeen saanut kunnon otetta/se ei pysynyt. Kumin kanssa ote on onneksi hyvä ja laaja :) Siitä sitten aletaan pikkuhiljaa hankkiutumaan eroon, kunhan tää uus arki lähtee tästä rullaamaan. Maitoa riittää hyvin ja sitä tulee aika vauhdilla aluksi.
 
Mulla ei oma maito riitä, sekä vauvan imeminen on niin huonoa että meidän piti siirtyä pulloruokintaan.

Nyt menee pumpattuna niin paljon kun päivässä vaan saan irti, kun on todella vähäistä. Ja loput sitten korviketta.
Imettäminen on yhtä tuskaa, eikä mulla henkinen kestävyys riitä siihen että vauva hakee oikeaa otetta kun mikään ohjailu ei auta.

Hieman pettynyt olo itseeni. Mutta nyt kun annetaan myös korviketta niin vauvakin on tyytyväinen, eikä huuda jatkuvasti ja nukkuu paremmin.

Täällä on ihan sama tilanne:-)
 
Voi Gagezz ei vielä luovuteta! :) Se saattaa vaa olla yks päivä kun toimitte hyvin tiiminä ja imetys alkaakin sujua :) Ehkä vauvaki tarvii hetken herätäkseen tähän maailmaa ja oppii vielä imemään. Nyt vaan köllöttelette saman kylpytakin sisällä ja jaksat tarjota rintaa. Se sattuu, mut kaikki stimulointi auttaa.
 
Täällä edistysaskeleita - vauvalla eka täysmittainen tintamaitoimetys takana - eikä edes kinunnut lisämaitoa, jotem taisi riittää:-) Gagezz, kyllä se tästä meilläkin...kuten Edith totesi, sinnikkäästi vaan! Ja pumpataan kovasti ne välit, kun vauvalle ei maistu - mulla ainakin vasta nyt nousee maito rintoihin..
 
Mäkin olin ensimmäisen viikon kokoajan vauvan kans ihokkain ja sinnikkäästi vain tarjosin aina, kun vaan vähänkin maistui. Synnärilläkin sellaisia 5-7 tunnin maratooneja. Tsemppiä!
 
Muokattu viimeksi:
Mäkin olin ensimmäisen viikon kokoajan vauvan kans ihokkain ja sinnikkäästi vain tarjosin aina, kun vaan vähänkin maistui. Synnärilläkin sellaisia 5-7 tunnin maratooneja. Tsemppiä!
Sama juttu, eka viikko ihokkain ja seuraavat vähintään sylikkäin. Maidot nousi 3-4vrk:n kuluttua synnytyksestä ja oikeastaan maito nousi vasta kunnolla ehkä 5vrk:n kuluttua.

Gagezzz miten teillä nyt menee? Imetyksen tuki ry voisi olla avuksi.
 
Kovin koitetaan olla ihokkain kun vaan voidaan. Mutta en vaan pysty pitämään tissillä kun se sattuu niin paljon. On kamalaa katsoa ja kuunnella tyytymättömyyttä kun ei vaan saa ruokaa tarpeekseen.

Jokainen imetysyritys päättyy siihen että minä ja vauva itketään
 
Kovin koitetaan olla ihokkain kun vaan voidaan. Mutta en vaan pysty pitämään tissillä kun se sattuu niin paljon. On kamalaa katsoa ja kuunnella tyytymättömyyttä kun ei vaan saa ruokaa tarpeekseen.

Jokainen imetysyritys päättyy siihen että minä ja vauva itketään

Gagezzz, kuulostaa todella tutulta. Esikoisen kanssa luovutin vastaavassa tilanteessa viikon jälkeen, ja korvikkeella kasvoi upea, terve nyt 2,5vuotias miehen alku. Tämän toisen kanssa taistelin ensimmäiset n.3vkoa jonka jälkeen alkoi helpottaa, nyt mennään lähes täysimetyksellä. Lähes siksi että haluan vauvan hyväksyvän myös pullon ja korvikkeen sopivan, jotta mullakin on mahdollista käydä joskus yksin jossain.

Älä soimaa itseäsi jos päätät korvikkeelle siirtyä, sä teet sun ja teidän jaksamisen kannalta parhaan ratkaisun. Myös täysimetys on vielä mahdollista jos susta tuntuu että jaksat ja haluat sitä yrittää.:)
 
Imetys lähti hyvyn sujumaan heti alusta, ja maito on riittänyt pojan kasvun perusteella.

Nyt viiden viikkon ikäisenä on ilmeisesti eka kasvukausi alkanaut ja poika on viime vuorokaudet tankannut tunnin välein, lukuunottamatta pari kahden tunnin unet. Ilmeisesti hän tilaa lisää. nännit nyt tietysti arkoja ja olen todella väsynyt. Rintakumit auttaa vähän kipuun... tovottavasri on lyhyt vaihe, ja päästään takaisin 2-4 tunnin tankkausvälein pian.
 
Kovin koitetaan olla ihokkain kun vaan voidaan. Mutta en vaan pysty pitämään tissillä kun se sattuu niin paljon. On kamalaa katsoa ja kuunnella tyytymättömyyttä kun ei vaan saa ruokaa tarpeekseen.

Jokainen imetysyritys päättyy siihen että minä ja vauva itketään

Teillä vois auttaa imetysapulaite. Se on siis semmonen letkusysteemi, jonka avulla vauvalle syötetään pullosta korviketta tai pumpattua maitoa samalla kun vauva imee rintaa. Vauva saa ruokaa tarpeeksi ja rinta stimulaatiota. :) Ja kipeä rinnat pitää myös saada hoidettua, vauvan imuote pitäisi tarkistaa ja myös kielijänne. Kannattaa liittyä facebookin Imetyksen tuki ry-ryhmään, sieltä saa helposti hyviä neuvoja ja vertaistukea joko muilta äideiltä tai ihan koulutetuilta imetystukihenkilöiltä.

Korvikkeessakaan ei tosiaan ole mitään vikaa ja ei-imettävät äidit on aivan yhtä hyviä äitejä kuin imettävätkin! Mutta jos äidillä olis motivaatiota imettää niin se on tosi harmi jos imetys kaatuu jo alkuunsa tuen puutteen takia :confused:
 
Takaisin
Top