Imetys

Lakka

Satasella mukana keskusteluissa
Helmimammat 2017
Iso aihe johon usein liittyy paljon tunteita ja keskustelua. Keskustellaan miten imetys on lähtenyt sujumaan, onko ollut jotain ongelmia tai esteitä imetykselle?

Onko jollakin kokemusta imetysteestä?
 
Täällä parhaillaan tissi suussa, pikku kiljuhanhen nukutusyritys käynnissä. Koko ilta on roikuttu tissillä ja torkahdeltu siinä, nyt yöunille laitteessa saa välillä kauheat kilarit ja karjuu, hetken päästä hamuaa taas tissiä.

Imetys siis sujuu, vauva ylihuomenna 3 vko eikä ole tarvinnut korviketta ollenkaan. Kotivaakalla paino on lähemmäs 5 kg jo. Sitovaa puuhaa tämä on, mutta kuitenkin helpoin tapa eikä tissi ole enää taikasana kaikkeen niinku eka viikolla. Päivällä imetysväli on 2-3 h, illalla monta kertaa tunnissa ja välissä ähinää ja itkua.
 
Täällä ollaan tänään 2vkoa.
Täysimetyksellä mennään, kerta maitoa riittää. Vielä on helppoa tämä touhu mutta tiedän että nuo iltamaratonit on edessä sekä se että tissiä pidettäisiin tuttina jne.. mut nautitaan nyt näistä "helpoista" hetkistä vielä :)

Aikaisempia olen imettänyt 5kk, 9kk ja 11kk. Nyt tavoitteena tuo 11-12kk. Kiinteitä luultavasti aloitellaan pikkuhiljaa 4-5kk iässä, katsotaan nyt. Hyvin ainakin posket pyöristyy sekä makkaroita ilmestyy eli maito on tuhtia tavaraa ha sitä riittää :D
 
Mulla maidonnousu kesti muutaman päivän ja vauvan paino laski 9,6%. Sitten alotettiin sairaalassa lisämaidon antaminen. Sitä tarvi antaa vaan yhden yön ajan kun oma maito rupes nousemaan. Nyt neidillä paino kasvaa kohisten, pissaa ja kakkaa riittää, ja maitoa ihan jopa puklattavaksi asti :) Nyt meillä onkin sitten uusi ongelma nimeltä rintaraivarit. Epäilen, että neidillä menee hermo huonoihin asentoihin. Meillä oli valmiina imetystyyny joka osoittautui käytössä sudeksi. Se on Emma -merkkinen, materiaali samaa kuin säkkituolit, pinta liukuvaa kangasta ja sisällä rahisevia styrox- palloja. Toisella kädellä saa pidellä lasta ja toisella imetystyynyä, ja kolmannella rintaa :D Tilattiin nyt Doomoo -tyyny, jonka kävimme toisessa vauvaperheessä havaitsemassa hyväksi. Toivottavasti tulee jo huomenna!!
 
Me jouduttiin olemaan kans lisämaidolla se sairaala aika 3vrk,vaikka kuin yritin imetysteellä nostattaa.Mulla vaan ei sairaalassa mitään herunu,stressasi vaan niin vietävästi.Kotiin ku päästiin rauhaan niin rupes nousemaan.

Alkuun tissiteltiin 3h välein,nyt menee 2h välein.Nyt siis 3vk2p,painoa tullut 700g parissa viikossa :happy:

Meillä ainoo syöttötapa on makuullaan/kyljellään.Istuma-asennossa tää vetää niin kauheet ilmat ja väärään kurkkuun,et meinaa tukehtua :woot:

Muutama yö on mennyt huonommin,4h kitinä/lohtutissi/tissiraivari/ilmavaivoja,mutta yleisesti aivan mahtavasti.

Toivon vaan että maitoa riittäisi tämän neidin kanssa edes sen puoli vuotta,kun aikaisemmilla riitti vain 1,5 ja 3,5kk :sad001
 
Suosittelen todella lämpimästi sitä Imetyksen tuki ry:tä, siellä koulutetut tukiäidit neuvoo pyydettäessä ja muiden kysymyksistä opin esikoisen aikaan todella paljon! Ettei kenenkään imetys kaatuisi ennen kuin itse sitä toivoo :) Ehdottomasti suurin osa ongelmatilanteista on ratkaistavissa imetyksen kanssa :)
 
Täälläkin jouduttiin lisämaidoille kun paino tippui laitoksella 9,7%, lisämaitoa jouduttiin antamaan 3 h välein vajaan viikon ikäiseksi, vaikka oma maito nousi jo ennen kotiuttamista ja lopulta annettiinkin lisämaitona omaa maitoa pumpattuna. Ilmeisesti ideana oli, että vauva saa maidon helpommin hörppyyttämällä/ruiskussa annettuna, kuin tissiä imemällä. Noh paino lähti hyvin nousuun, nyt ois toivottavasti jo syntymäpaino saavutettu tai ainakin lähellä. Huomenna siis neuvola ja silloin ikää 2 vko ja 2 päivää.

Laitoksella sain kunnon saarnan tuttien ja tuttipullojen syntisyydestä, ja kotona tapeltiinkin pari päivää ilman moisia, mutta sitten kun aloin itse olla aika hermoraunio ja pahasti univelkainen niin otettiin tutti käyttöön ja se helpotti suunnattomasti, kun nännit sai imetysten välissä vähän toipua ja alkoivat heti paranemaan. Tutin käyttö ei meillä ole vaikuttanut imetysotteeseen negatiivisesti, vaikkei ote ollut vielä täysin hallussa ennen tuttia.

Imuotteen suhteen on isompana ongelmana nyt se, että mulla tulee maitoa liikaakin, usein ihan suihkuamalla imetyksen alussa, joten vauva meinaa hukkua maidon määrään ja supistaa suutaan jolloin imuote tietysti kapenee. Epäilen että tässä on syy myös vauvan vatsavaivoihin, kun joutuu nielemään maitoa vauhdilla ja hörppimällä niin masuun päätyy paljon ilmaa. Vauvakin turhautuu monesti kun haluaisi vaan huvikseen imeä, mutta maidon tulo ei vain lakkaa. Tässäkin on tutti onneksi hyvä apu! Olen nyt yrittänyt hillitä maidon tuloa imettämällä samasta rinnasta useamman kerran peräkkäin, mutta toinen ehtii kyllä siinä ajassa jo pakkautua niin täyteen että on todella tuskainen olo. Toivottavasti tää maidon tuotanto tästä nyt alkaa pikkuhiljaa tasaantumaan.

En tiedä johtuuko tuosta liiallisesta maidonerityksestä vai mistä, mutta nyt on parina viime päivänä vauvan imutahti muuttunut, niin että entisen 3-4 h rytmin sijasta söisi päivällä mieluiten puolen tunnin välein kolme neljä kertaa, ja sitten malttaa ottaa parin tunnin päiväunet. Yölläkin syö nyt tiuhemmin, 2 h välein ja yksi imetyskerta kestää jopa 1,5 h kun tyttö syö niin pätkissä ja nukahtelee rinnalle. Ja sitten tulee vatsanväänteitä ja nukuttamiseen menee 0,5-1 tuntia, joten vähälle on jäänyt kyllä unet parina viime yönä, toivottavasti se tästä nyt taas vähän helpottuisi :confused:
 
Kiva kun sairaalasta saa lähtiessä paineet niskaansa :/ Pojista ei imetys onnistunut ollenkaan, enkä ottanut siitä ressiä (laitoksella antoivat jo tutin). Nyt haluaisin imettää, mutta en edelleenkään suostu ottamaan paineita siitä. Molemmat pojat kun ovat terveenä kasvaneet ainakin .ää ekat 16 vuotta :D
 
Täälläkin jouduttiin lisämaidoille kun paino tippui laitoksella 9,7%, lisämaitoa jouduttiin antamaan 3 h välein vajaan viikon ikäiseksi, vaikka oma maito nousi jo ennen kotiuttamista ja lopulta annettiinkin lisämaitona omaa maitoa pumpattuna. Ilmeisesti ideana oli, että vauva saa maidon helpommin hörppyyttämällä/ruiskussa annettuna, kuin tissiä imemällä. Noh paino lähti hyvin nousuun, nyt ois toivottavasti jo syntymäpaino saavutettu tai ainakin lähellä. Huomenna siis neuvola ja silloin ikää 2 vko ja 2 päivää.

Laitoksella sain kunnon saarnan tuttien ja tuttipullojen syntisyydestä, ja kotona tapeltiinkin pari päivää ilman moisia, mutta sitten kun aloin itse olla aika hermoraunio ja pahasti univelkainen niin otettiin tutti käyttöön ja se helpotti suunnattomasti, kun nännit sai imetysten välissä vähän toipua ja alkoivat heti paranemaan. Tutin käyttö ei meillä ole vaikuttanut imetysotteeseen negatiivisesti, vaikkei ote ollut vielä täysin hallussa ennen tuttia.

Imuotteen suhteen on isompana ongelmana nyt se, että mulla tulee maitoa liikaakin, usein ihan suihkuamalla imetyksen alussa, joten vauva meinaa hukkua maidon määrään ja supistaa suutaan jolloin imuote tietysti kapenee. Epäilen että tässä on syy myös vauvan vatsavaivoihin, kun joutuu nielemään maitoa vauhdilla ja hörppimällä niin masuun päätyy paljon ilmaa. Vauvakin turhautuu monesti kun haluaisi vaan huvikseen imeä, mutta maidon tulo ei vain lakkaa. Tässäkin on tutti onneksi hyvä apu! Olen nyt yrittänyt hillitä maidon tuloa imettämällä samasta rinnasta useamman kerran peräkkäin, mutta toinen ehtii kyllä siinä ajassa jo pakkautua niin täyteen että on todella tuskainen olo. Toivottavasti tää maidon tuotanto tästä nyt alkaa pikkuhiljaa tasaantumaan. :confused:
Mulla oli Wadalma samanlaisia probleemia esikoisen kanssa, että maitoa suihkus ja rinnat pakkaantu, tähän auttoi silloin pieni tyhjennys juuri ennen imetystä. Eli puristin suuremman paineen pois, puklaaminenkin niin helpottui. Siis jos vaan ehti ja muisti tehdä...
 
Wadalma täälläkin suihkutissi-ongelma :woot: Siihen on auttanut joko se, että tyhjennän vähän tissiä ensin esim harsoon. Tissi saattaa kyllä senkin jälkeen olla liian iso ja kova pieneen suuhun (minulla varsinkin toinen tissi), niin tähän olen käyttänyt rintakumia. Siinä ei maito myöskään pääse suihkuamaan vauvan suuhun. Otan kumin sitten pois, kun vauva on saanut tissiä tyhjennettyä. Nämä samat ongelmat ja kikat niihin oli käytössä myös esikoisella. Auttavat ainakin vähäsen.

Illalla meilläkin tankkaillaan ja vedetään niitä raivareita :oops: Tuttiin olen yrittänyt totuttaa, että saisi siitä vähän lohtua, kun siinä iltatankkaamisessa ei oikein ole järkeä.. Haluaisi käyttää tissiä tuttina, mutta kun sieltä tulee maitoa, niin sitten sitä on liikaa mahassa ja se seilaa ja sitten on ikävä olla :shy:

Mahakipristelyihin ollaan aloitettu cuplatonin ottaminen, ainakin toistaiseksi tuntuu hieman auttavan :)

Esikoista täysimetin 5kk ja lopetin imettämisen kun poika oli 13kk. Nyt olisi myös tarkoitus imettää sinne vuoden ikään saakka. Toivottavasti onnistuu. Siitä voi sitten jatkaa tavallisella maidolla.
 
Samoja juttuja täällä, maitoa tulee suihkuamalla ja vauva vetäytyy kun ei ehdi niellä sitä tahtia. Äänestä kuulee että nielee ilmaa kun niin vauhdilla imee. Nyt kyllä röyhtäisyt jo onnistuu. Vielä ei mitään rytmiä ole kun ikää on 1,5 viikkoa. Muutamana iltana on tankannut mutta tänään ei. Ja mielellään pitäisi tissiä tuttina. Yöllä herää syömään n.2h:n välein, muutama 3h:n unipätkä.

Esikoisen kanssa keräsin maidonkerääjällä toisesta tissistä maitoa pakastimeen. Maidonkerääjä tulikin lähes joka kerta ihan täyteen ja piti välissä tyhjentääkin. Pakastin oli täynnä valutettuja maitoja! Vielä ei maitoa tule niin paljoa mutta valuu kuitenkin sen verran että olen saanut pakastimeen muutaman rasiallisen.
 
Täällä imetys myös alkanu hienosti = ) vauva tajust heti tissin päälle ja 3 päivänä kun päästiin kotiin sairaalasta nii samana aamuna nous myös maito. Hyvin on syöny pelkkää tissiä ja kasvaa hyvin. Syö päivisin 2-3h välein ja öisin samoin. Muutaman kerran nukkunu 4h = )

Esikoista ilmetin 11.5kk asti ja toivon pystyväni imettää myös vähintään yhtä pitkään = ) lähtee raskaus kilot kin tosi kivasti kun on nyt 2viikossa lähteny jo kohta 10kg (+24,5kg koko rauskaus aikana)
 
Musta on hassua kuinka imetys joillain sulattaa kiloja ihan silmissä ja osalla (itse kuulun näihin "onnekkaisiin") kroppa pitää koko imetysajan niistä kiinni kuin viimeisistään :joyful:
 
Mä en nyt tiedä että minkä tason ongelma täällä on vireillä kun vauva nukahtaa vaan tissille ja suostuu nukkumaan vaan tissillä tai sylissä, paitsi jos on tosi väsynyt niin saan sen nukkumaan vauvanpesässä tai omassa sängyssä. Kun joka paikassa neuvotaan et just näin ei pitäis tehdä...
 
Jännä miten ajattelin ennen syntymää, että imetän jos onnistuu, mutta ei haittaa jos ei onnistu. No, kyllä rupes haittaa kun maito nousu alkoi vasta eilen illalla kun poitsu 3,5 päivää vanha. Itkua väänsin kun piti korviketta lisämaidoksi antaa kun ei tissiltä ruvennut mitään herumaan ja poitsu vain hermostui.
No, nyt onkin sitten tissillä mielellään, tunnin nauttii ja neljä tuntia vetää unta.
Viimeyönä piti herätellä syömään! Ihan eri vauva eiliseen päivään verrattuna.
Vähän olen pumppaillutkin, että voin kaupassa lähteä käymään ja itku tuli siitäkin kun sain huimat 20ml pumpattua kerralla! :p Tästä se lähtee. :)
 
Sonjuska, minulla meni myös pidempään, n 5 päivää, että alkoi maito kunnolla nousta. Raivareita tuli siihen saakka joka kerta rinnalla ollessa :dead:. Nyt kuitenki maidontulo ihan ok, osasin oottaa tätä, kun esikoisen kohdalla oli sama homma :rolleyes:
 
Mä en nyt tiedä että minkä tason ongelma täällä on vireillä kun vauva nukahtaa vaan tissille ja suostuu nukkumaan vaan tissillä tai sylissä, paitsi jos on tosi väsynyt niin saan sen nukkumaan vauvanpesässä tai omassa sängyssä. Kun joka paikassa neuvotaan et just näin ei pitäis tehdä...

Täällä ihan sama! Jotta saisin omat kädet vapaaksi niin oon avannut äitiyspakkauksen makuupussin ja pidän sitä ikäänkuin vilttinä vauvan alla imettäessä. Sitte ku hän on nukahtanut rinnalle niin whiuuuu vetoketju kiinni ja vauva on liikuteltavissa vaunuun tai pinnasänkyyn. Ei herää kun on niin topattu, ettei tunne käsivarsilta poistumista tai lämpötilaeroja :)

Se mitä oikeesti pitäisi tehdä niin en tiedä, mut tällä oon ainaki kiertäny sen, etten joudu kantamaan nukkuvaa lasta tunti tolkulla sylissä.
 
Muokattu viimeksi:
Onkohan kannattavaa ostaa paria eri korviketta valmiiksi kaappiin kokeiltavaksi jos imetys ei lähekkään sujumaan ja pumppaaminenkaan ei pelitä?
Mulla alkaa tällänen imetyspaniikki alkamaan vaikkei lapsi oo ees täällä
 
Minä ostin pari korviketta, tuli käyttöön kun maito nousi hitaasti. Nyt ei enää tarvetta. :)
 
Takaisin
Top