Ravinto- ja ruoka-asiat

Mun toinen lapsi kasvoi sairaalassa tiputetuilla nesteillä ja imi varmaa musta sit kaikki mehut. Painoa ei ollu tullu grammaakaan vielä 32 viikolla kun kärsein niin kauheesta pahoinvoinnista.
Vikoina viikkoina pahoinvointi helpotti iltasin ja söin varmaa 5pv viikossa iltapalaksi grillin makkaraperunat koska teki mieli vaan niitä. Vitamiineista ei ollu tietookaan koko odotusaikana.
Tälläsellä ruokavaliolla tuli ihan terve poika joka nyt 5 vuotias :D

Mä söin 1600kcal dietillä ja lihoin 10kg.. en sitte tiiä paljon oisin lihonut jos oisin syönyt enemmän.

Mun toinen lapsi kasvoi sairaalassa tiputetuilla nesteillä ja imi varmaa musta sit kaikki mehut. Painoa ei ollu tullu grammaakaan vielä 32 viikolla kun kärsein niin kauheesta pahoinvoinnista.
Vikoina viikkoina pahoinvointi helpotti iltasin ja söin varmaa 5pv viikossa iltapalaksi grillin makkaraperunat koska teki mieli vaan niitä. Vitamiineista ei ollu tietookaan koko odotusaikana.
Tälläsellä ruokavaliolla tuli ihan terve poika joka nyt 5 vuotias :D

Mulla on ollu myös vähän erilainen ruokavalio esikoisen kanssa... painoa myös silloin +50kg enemmän ku nyt. Joten koen tän nykyisen ruokavalion hiukan parempana vaihtoehtona kun sen edellisen vaikka tyttö onkin terve ja hyvinvoiva. :D

Neuvolan täti oli myös sitä mieltä että tuo 1800kcal on mulle hyvä. Mulla roikkuu ruokavaliohoitonen diabetes edelleen papereissa vaikka sokerit ollu hyvät esikoisen syntymään jälkeen. Eli näillä mennään. :)

Mä en kyllä tulis toimeen millään 1400 kcal / vuorokausi (ehkä just jossain alkuraskauden pahoinvoinnissa tai vatsataudissa tms). Vuosi sitten seurailin muutaman viikon syömisiä ja vaikka kuinka söisin terveellisesti ni kyllä mun kalorit on lähempänä tuplat tohon.

Harkitsin että ottaisin taas muutaman viikon jäsenyyden ihan mielenkiinnosta että näkis kuinka paljon sitä tulee syötyä. Tosin nyt ei kannata ottaa ku oon koko ens viikon muiden patojen ääressä kursseilemassa täysylläpidossa niin vähän vaikee hahmottaa ylöslaittoa varten että mitä kaikkea syö. Kotona/töissä helpompaa. Kun ei nyt vaan kauheeta pahoinvointi-oksennusruljanssia tulis just siihen -> eilen illalla just aloitin tän raskausoksentamisen.

Japanissahan sushi kuuluu raskausajan ruokavalioon eikä sitä siellä ole kielletty, ja vain runsaasti lyijyä sisältäviä kalalajeja suositetaan välttämäään. Siellä kyllä on tiukat hygieniastandardit ja tuoreet kalat. Täällä ei ehkä voi olla niin varma kalan alkuperästä ja käsittelystä, joten sen takia pitää olla tarkkana. Itse en siksi syö sushia vaikka se on yksi lemppariruoistani. Vaadin sitten visiitin sushiravintolaan heti synnytyksen jälkeen :grin.

Tuntuu vaan välillä jotenkin ihan liian holhoukselta nämä Suomen säännöt – eikä päde vain raskausaikaan. Toki haluan tehdä kaiken mahdollisimman oikein, etten vaan riskeeraa pientä ihmettä.

Voihan apua. Mun porukat tuli ja toivat graavilohta, mun suurta herkkua ja äitiki sen tietää. Mitähä tuumaa jossen syö :S

Söin kyl esikonki aikaa graavilohta pari siivua ehkä ja terve neiti on. En haluais kyllä kertoa vielä.. Mielestäni äiti katahti mahaa mut oon vaa lihonu :( iso jo ennestään, mitää ei kärsis syyä ku paino nousee. En tiiä mitä pitäs tehä et tippuis tai pysyis ees samoissa.

Aneska, Fitfarmilla on saatavilla sellanen kuin FitMama-ohjelma. Siihen kuuluu sekä raskaus että imetysajan ruokavaliot ja turvalliset kotitreenit. Ei siis mikään dieetti, vaan ohjeet terveelliseen ruokavalioon niin, että vauvakin saa kaiken tarvittavan. Samaisella hinnalla saat sitten raskaus ja imetysajan jälkeisen ruokavalion ja treenin, mikä tukee painon putoamisessa imetyksen lopetuksen jälkeen.
Kannattaa kokalta! Ja ei oo mitään rahkan ja raejuuston vetämistä päivästä toiseem ja ruokien punnitsemista :)

Jos graavilohen kanssa käy tuuri, kuten usein onneksi käy, niin siitä ei seuraa mitään. Söi paljon tai vähän. Mutta jos käy huono tuuri, niin ei itse saa välttämättä mitään oireita edes (aikuisella ei listeria aiheuta välttämättä yhtään mitään) mutta voi tulla keskenmeno kun vauva sairastuu. Söi sitten paljon tai vähän.

Toivottavasti ketään ei häiritse kun jauhan tästä koko ajan. Tunnen vaan ite henkilön jonka muutoin terve sikiö menehtyi listerioosiin raskauden puolivälissä, niin tuntuu siksi tarpeelliselta jauhaa samaa koko ajan.. monet kuitenkin tuntuu ajattelevan että jos syö vain vähän, se ei haittaa. Mutta vaikka söisi vain vähän niin jos bakteeri siinä sattuu olemaan niin sen voi tartuttaa vauvalle.

*muoks* en tarkoittanut monet täällä, vaan monet raskaana olevat yleisesti

Joo samaa ihmetellyt kun kuullut monet kerrat sen perustelun että vaan vähän syön graavikalaa tms. Että tietysti sikäli että jos syöt vaan kerran etkä kymmentä, niin onhan siinä pienempi riski... mutta sen kerran kun se listeria siinä ruoassa sattuu olemaan niin tarttuuhan se vaikka söisi vaan yhden palan. Eri asia sitten tietysti että syön vaan vähän lakua tai maksalaatikkoa...

Samoilla linjoilla olen tuossa listeria-asiassa, se on eri asia kuin lakritsit ja muut, jotka voi suurempina määrinä aiheuttaa jotain.

Me jouduttiin eka raskaus kertomaan heti kaikille lähipiirissä, kun tehtiin raskaustesti viikko ennen joulua, ja mun joulu perustuu nimenomaan kaloihin ja juustoihin, enkä viinilasiinkaan sylje :D

Ruuan syönti meni närppimiseksi, äiti tuumaili et taian olla tulossa sairaaksi. Ent, helpoin ois tiete kertoa ettäku yrittää olla huomaamatta huonoa oloa jne.. Ahistaa jopa tää tilanne nyt..

Itse syön noin 2500kcal/ vrk. :) Ei ole kertaakaan tarvinnut oksentaa, mutta välillä on kyllä kuvotusta ollut eri ruokia kohtaan, joten niitä en sit syö :) Yritän syödä suhteellisen säännöllisesti ainakin arkena mutta viikonloppuna saattaa rytmit välillä kärsiä :D hyvien rasvojen saanti mietityttää, sillä monet pähkinät ja öljyt on kuvotuslistalla, pitäs yrittää syödä kalaa muutaman kerran viikkoon mutta ei se aina onnistu :D Söin muutama päivä sitten leipäjuustoa mikrotettuna ja jälkeenpäin vasta tajusin että siinäkin voi olla listeria riski vaikka olikin pastoröitua maitoa... kokoajan tuntuu et tulee jotain uutta tämän ravinto asia kanssa ... :D

Onko teillä tullut jo omituisia mielitekoja tms.?
Mun on viimeisen viikon tehnyt ihan hulluna mieli vahvaa salsaa!
Voin laittaa sitä lähestulkoon minkä tahansa ruoan kylkeen ja ihan kuola valuu ajatuksestakin :p

Onko teillä tullut jo omituisia mielitekoja tms.?
Mun on viimeisen viikon tehnyt ihan hulluna mieli vahvaa salsaa!
Voin laittaa sitä lähestulkoon minkä tahansa ruoan kylkeen ja ihan kuola valuu ajatuksestakin :p

Mulla on nyt myös ollut enempi tulinen ja juuri salsa! :p

Takaisin